Gå til innhold

Eksens fraseparerte kone ber meg vitne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er bare at hun har oppført seg utrolig dårlig mot meg. 

Eksen min er voldelig, og det var derfor jeg skilte meg fra ham etter bare to år. Han viste ingen slik side før vi var gift, men til gjengjeld giftet vi oss kun etter ett år. Tidligere hadde han vært samboer og gift med to andre. De bodde et annet sted i landet. Da jeg tok ut separasjon flyttet jeg utebys et par år for å slippe unna ham. Da jeg kom tilbake hadde han truffet henne som nå ber meg vitne. Hun ga meg stygge blikk når vi møttes. Hun satte ut rykter om meg, og en gang satt hun på fortauscafeen og snakket høyt om meg på en nedlatende måte mens hun lo hånlig med et par venninner. Da jeg gikk derfra så stoppet jeg og sa til henne at eksen endelig kanskje hadde funnet sin likesinnede?  Så tonen mellom oss har aldri vært god. Jeg visste jo at hun kom til å oppdage at han var voldelig, for jeg hadde fått vite at han var det i alle forhold, men fordi han flyttet ofte rundt, så er sånt vanskelig å få vite. Nå, etter bare seks måneder som gift, har jeg altså fått telefon fra henne om jeg vil vitne. Jeg bare la på uten å svare. Noen av vennene mine syns at jeg bør for å få litt oppreisning selv på en måte, samtidig som det kanskje vil spare flere offer for ham. Noen venner skjønner godt at jeg ikke vil. Jeg er i tvil men heller helt klart mot å ikke gjøre da hun oppførte seg som hun gjorde. Hva ville du ja gjort her, og vennligst  begrunn svaret. 

Anonymkode: b4c37...640

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle eg vitna skulle ho bedt skikkelig om unnskyldning til meg. What a bitch! 

Anonymkode: e0878...444

Skrevet

Ja, det ville jeg gjort. Sånne menn trengs å stoppes, og da er det ingen vits å være smålig. Kanskje det kan hindre at andre opplever det samme.

Anonymkode: c0b85...6a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er bare at hun har oppført seg utrolig dårlig mot meg. 

Eksen min er voldelig, og det var derfor jeg skilte meg fra ham etter bare to år. Han viste ingen slik side før vi var gift, men til gjengjeld giftet vi oss kun etter ett år. Tidligere hadde han vært samboer og gift med to andre. De bodde et annet sted i landet. Da jeg tok ut separasjon flyttet jeg utebys et par år for å slippe unna ham. Da jeg kom tilbake hadde han truffet henne som nå ber meg vitne. Hun ga meg stygge blikk når vi møttes. Hun satte ut rykter om meg, og en gang satt hun på fortauscafeen og snakket høyt om meg på en nedlatende måte mens hun lo hånlig med et par venninner. Da jeg gikk derfra så stoppet jeg og sa til henne at eksen endelig kanskje hadde funnet sin likesinnede?  Så tonen mellom oss har aldri vært god. Jeg visste jo at hun kom til å oppdage at han var voldelig, for jeg hadde fått vite at han var det i alle forhold, men fordi han flyttet ofte rundt, så er sånt vanskelig å få vite. Nå, etter bare seks måneder som gift, har jeg altså fått telefon fra henne om jeg vil vitne. Jeg bare la på uten å svare. Noen av vennene mine syns at jeg bør for å få litt oppreisning selv på en måte, samtidig som det kanskje vil spare flere offer for ham. Noen venner skjønner godt at jeg ikke vil. Jeg er i tvil men heller helt klart mot å ikke gjøre da hun oppførte seg som hun gjorde. Hva ville du ja gjort her, og vennligst  begrunn svaret. 

Dårlig eller ikke, vold er noe som mennesker må beskyttes mot, uansett. Svært mange av drapene som begås, både i Norge og utlandet, blir begått av menn mot sine partnere. Jeg hadde vitnet uansett hvilket menneske hun var. Enhver person har rett til å ikke bli mishandlet, uavhengig av sin natur. Det er ikke slik i retten at voldsmannen får strafferabatt fordi offeret er en bitch, og at han blir dømt hardere hvis offeret ligner på Mor Theresa. 

I tillegg til denne konkrete saken vil det å få dom på eksen din føre til at flere kvinner blir spart for hans vold. Hvis ingen sier noen ting, kommer han til å få flere ofre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det ville jeg gjort. Sånne menn trengs å stoppes, og da er det ingen vits å være smålig. Kanskje det kan hindre at andre opplever det samme.

Nettopp. Blikk mot fremtiden - hvor mange flere kvinner vil lide samme skjebne?

Skrevet

Jeg ville absolutt ha vitnet!

Hun har vært sammen med en voldelig (og mest sannsynlig manipulerende mann), som helt sikkert har jobbet hardt for å framstille deg i et dårlig lys, slik at du ikke skal ha noe troverdighet hos henne dersom du skulle ha tatt kontakt for å advare henne om ham.

Det er mulig at hun har vært naiv, men her tenker jeg at all skyld bør legges på ham.

Ta kontakt med henne og hør om dere kan treffes. La henne fortelle sin historie, det er mest sannsynlig ikke så rart at hun mislikte deg sterkt. (Å snakke dritt om deg kunne hun jo godt ha spart seg for, selvfølgelig. Men hør nå først på hva hun har å si.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Skulle eg vitna skulle ho bedt skikkelig om unnskyldning til meg. What a bitch! 

Anonymkode: e0878...444

Det var det da. Hun var ikke høy i hatten da hun ringte, og hun sa omtrent ordrett "Hei dette er *navn* som var gift med *navn*. Jeg har anmeldt han for vold, og jeg vet at du var utsatt for det samme, så jeg lurer på om du vil vitne for meg i retten? Jeg fikk spørsmål fra advokaten min og tenkte å høre om du var interessert"  Ca sånn forløp samtalen med litt enstavelsesord fra meg før jeg altså la på. Hun burde startet med en beklagelse mener nå jeg. Blir så forbanna siden hun har satt ut rykter også. 

Skrevet

Jeg ville uten tvil ha vitnet!

Tror du skal tenke på hvor enormt mye hun innrømmer når hun nå ber deg om hjelp.

Du vet hva den mannen er i stand til. Du forteller selv at han ikke viste noen voldelige tendenser det første året dere var sammen, før dere giftet dere. På den tiden vil jeg tro det var ganske utenkelig for deg at han kunne være voldelig og så voldelig som han var. Trolig ble du, uten å vite det, i det første året også manipulert til å tro på hans historier. Og det var nok der hun var da hun ga deg stygge blikk og baksnakket deg - allerede godt manipulert uten å forstå det selv, fått mange troverdige historier om hvilken bitch du hadde vært mot ham, slik at han fremstilte seg selv i et godt lys og gjorde deg til syndebukk for alt som gikk galt mellom dere. Hun har sikkert i den tiden blitt fortalt langt flere løgner enn du tror også, og siden han er dreven i å holde på slik vil jeg anta at han er "flink" til å blande detaljer fra sannheten inn i løgnene sine, slik at uhyrlige løgner skal bli vanskeligere å avsløre.

Hun har avslørt ham. Og hun tok selv kontakt med deg. Selv om hun kanskje her og nå ikke greier å si unnskyld, så er bare det at hun selv tok kontakt med deg en unnskyldning i seg selv. Hun kunne fått sin advokat til å ta kontakt med deg, men hun valgte å heller gjøre det selv, til tross for at hun vet hun behandlet deg urettferdig da hun fremdeles var uvitende om mannens voldelige, manipulerende og løgnaktige sider.

Jeg tror du også har mistet litt gangsynet for hvem som har vært verst mot deg av de to. Ja, hun oppførte seg som en dritt mot deg. Men hun var på den tiden manipulert og lurt av en profesjonell løgner (slik du også en gang var). Han derimot, han har gjort det han gjorde mot deg helt bevisst og overlagt. Han løy for deg, lovebombet deg for å få deg til å gifte deg raskt med ham og slik prøve å binde deg til ham, før han var voldelig mot deg i to år. Hun var et manipulert offer som kan unnskyldes (selv om hun selvfølgelig burde latt være å behandle deg dårlig), han er en voldelig kriminell som ødelegger kvinne etter kvinne etter kvinne. Den dere - alle hans ekser - burde stå sammen mot og sørge for å få frem sannheten om, det er han!

Du trenger ingen ytterligere unnskyldning fra henne. Og alle de som har hørt henne snakke stygt om deg, de vet nå allerede at det hun sa var feil. I det ligger din oppreisning for det hun gjorde mot deg.

Ikke la egen stolthet hindre deg fra å hjelpe til med å få denne voldelige, kriminelle mannen dømt for volden!

Anonymkode: 18563...4c5

Skrevet

Har du egentlig noe valg, om du blir kalt inn som vitne i en sak?

"Du har oppført deg som en drittsekk mot meg og jeg skylder deg ingenting, men xxx bør stoppes så han ikke skader flere kvinner så om din advokat kaller meg inn som vitne vil jeg fortelle sannheten om hva jeg Bøe utsatt for i ekteskapet med han"

Anonymkode: e4d87...0b6

Skrevet

HI her. Jeg blir ikke kalt inn som vitne som må stille nei. Det er noe jeg eventuellt gjør frivillig. Jeg anmeldte aldri eksen for noe fordi jeg ville bare komme meg bort. Jeg vil gjerne at han får konsekvenser men regner jo med at han vil bli dømt uansett nå? Jeg vil også spare andre for ham, men denne dama har jo rett og slett trakkasert meg både høylytt og bak ryggen min. Det er utrolig stygg oppførsel som jeg syns hun burde be om unnskyldning for før hun krevde hjelp. Jeg ville aldri i livet oppført meg sånn mot noen, manipulert eller ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

HI her. Jeg blir ikke kalt inn som vitne som må stille nei. Det er noe jeg eventuellt gjør frivillig. Jeg anmeldte aldri eksen for noe fordi jeg ville bare komme meg bort. Jeg vil gjerne at han får konsekvenser men regner jo med at han vil bli dømt uansett nå? Jeg vil også spare andre for ham, men denne dama har jo rett og slett trakkasert meg både høylytt og bak ryggen min. Det er utrolig stygg oppførsel som jeg syns hun burde be om unnskyldning for før hun krevde hjelp. Jeg ville aldri i livet oppført meg sånn mot noen, manipulert eller ikke. 

Tenk at du ikke gjør det for hun, men mot han.

Skrevet

Du kan jo nekte, så rekker han kanskje å drepe neste offer før han blir stoppet. 

Anonymkode: 861fc...c99

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo nekte, så rekker han kanskje å drepe neste offer før han blir stoppet. 

Anonymkode: 861fc...c99

Bebreider du meg og de andre eksene hans for ikke å ha anmeldt ham selv óg, eller? 

Skrevet

Hvor smålig er du egentlig? Her kan du bidra til at en voldsmann blir dømt, men har ikke lyst fordi et annet offer har sagt noe stygt til deg? Ta deg sammen. 

Skrevet

Med andre ord er du mer sint på henne for det hun utsatte deg for, en årevis med mishandling med eksmannen din? Merkelig logikk. 

Anonymkode: 4f3cb...6e8

Skrevet

Her legger du følelsene til side og gjør det du vet er rett å gjøre. Du vitner.

Skrevet
Himmel og hav skrev (Akkurat nå):

Hvor smålig er du egentlig? Her kan du bidra til at en voldsmann blir dømt, men har ikke lyst fordi et annet offer har sagt noe stygt til deg? Ta deg sammen. 

Nå syns jeg vel at du åpenbarer deg som den som er smålig her med tanke på hva du skriver til en som er blitt trakkasert. Er det mulig å tenke seg litt om tror du? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det at hun nå anmelder ham og det blir sak ut av det, det viser jo absolutt alle at hun tok feil da hun baksnakket deg og var stygg mot deg.

Ikke la det å holde på et prinsipp mot henne bli viktigere enn å bidra til at han straffes for det han har gjort mot henne, deg og mange andre kvinner!

Dessverre kan du ikke anta at han nå blir dømt. Hvis du vitner blir imidlertid saken mot ham mye, mye sterkere. Så om du er oppriktig når du mener han bør straffes for volden han har påført både deg og andre kvinner, da vitner du.

Anonymkode: 18563...4c5

Skrevet

Hva er verst, hans oppførsel mot deg og en rekke andre kvinner, eller hennes oppførsel mot deg?

Hva er viktigst å få straffet/stoppet, hans voldelige oppførsel mot sine kvinner eller hennes drittsekkoppførsel?

Anonymkode: e4d87...0b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nå syns jeg vel at du åpenbarer deg som den som er smålig her med tanke på hva du skriver til en som er blitt trakkasert. Er det mulig å tenke seg litt om tror du? 

Tja. Det er jo bare sant. Du velger å forsvare den som har utsatt deg og flere andre kvinner for mishandling, fordi du er mer sint på en som har sendt ukvemsord i din retning. 

Skrevet

Med all respekt for at dette er vanskelig for deg, så er det sett fra utsiden en sak der jeg tenker du kanskje bør ta et skritt tilbake og se det store bildet. Han er drittsekken her. Du kan nå bidra til at han stoppes med ditt vitnemål, som vil være med på å bygge en sak mot ham. Jo flere som forteller om de samme erfaringene, jo bedre. Be the bigger person, ikke la dine følelser overfor henne ødelegge.

Anonymkode: 6b1b1...e0d

Skrevet

Men alle dere som mener at jeg bør vitne, syns dere det var like feil av meg å ikke anmelde ham den gang jeg gikk fra ham? 

Det er ikke det at hva hun gjorde er verre, men hun satt på et offentlig sted og trakkaserte meg. Den ene venninnen min som forstår hvis jeg ikke vil, var tilstede den gangen. Det var ekstrem dårlig oppførsel mot meg som overhodet ikke hadde gjort henne noe. Ryktene hun satte ut var også veldig stygge, så er det virkelig ikke normalt og å forvente en unnskyldning før hun ber meg om hjelp nå plutselig? Hun er også nesten to år eldre enn meg, så en godt voksen dame. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men alle dere som mener at jeg bør vitne, syns dere det var like feil av meg å ikke anmelde ham den gang jeg gikk fra ham? 

Det er ikke det at hva hun gjorde er verre, men hun satt på et offentlig sted og trakkaserte meg. Den ene venninnen min som forstår hvis jeg ikke vil, var tilstede den gangen. Det var ekstrem dårlig oppførsel mot meg som overhodet ikke hadde gjort henne noe. Ryktene hun satte ut var også veldig stygge, så er det virkelig ikke normalt og å forvente en unnskyldning før hun ber meg om hjelp nå plutselig? Hun er også nesten to år eldre enn meg, så en godt voksen dame. 

Ja, det var feil å ikke anmelde. Men det er ikke for sent det heller. 

Skrevet

TI år eldre

Skrevet

Alle bør anmelde noen som har utført vold mot seg. Vold er viktigere å stoppe enn rykter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...