Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #1 Skrevet 8. mai 2022 Det gjør vi. Frihet kommer ikke av seg selv. I dag er en kjærkommen og viktig dag i historiebøkene, og så aktuelt som ikke det har vært på mange år. Anonymkode: 0a408...5a1
sug lut Skrevet 8. mai 2022 #2 Skrevet 8. mai 2022 Ja, vi har flagget fra tidlig og det gjør de fleste naboene også. Det er ikke lov å være historieløs.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #3 Skrevet 8. mai 2022 Flagger både i dag og i morgen. Enig med sug lut om det å være historieløs. Anonymkode: f7833...788
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #5 Skrevet 8. mai 2022 Gikk for å sette ut flagget nå, takk for påminnelsen! Det er kanskje ikke lov å være historieløs, men det er lov å bli så oppslukt av mas og kjas at man glemmer seg bort, og det er lov å ikke være perfekt. Anonymkode: ce1ac...83c
amandine Skrevet 8. mai 2022 #6 Skrevet 8. mai 2022 Vi flagger og feirer og verdsetter og minnes. Og nyter den friheten vi har som er enda bedre fordi vi ikke er historieløse eller likegyldige.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #9 Skrevet 8. mai 2022 Ja, men har bare funnet ett bittelite flagg. Ene ungen har ryddet og jeg aner ikke hvor hun har ryddet vekk resten av flagga. Har en stor bøtte med greiner på trappa som jeg skulle ha mange flagg i, men nå er det bare ett bittelite der. Og hu russejenta mi var ikke istand til å huske hvor hu hadde rydda de når jeg ringte henne ista. Finner de sikkert ikveld… Anonymkode: 64e29...6e4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #10 Skrevet 8. mai 2022 Jepp. Høytidelig flaggheising i morges. Tvang ungene opp i år. De er opptatt av krigen i Ukraina og da tenkte jeg det var fint at de er med og heiser flagget for friheten vi har. Til og med den uengasjerte tenåringen mente det var fint å heise flagget for å vise takknemlighet for hva de som kjempet i krigen fikk til. Jeg har dessverre blitt litt historieløs de siste årene (heist flagget uten å tenke) i år var det mye mer følelser i meg. Anonymkode: c4b39...8a2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #11 Skrevet 8. mai 2022 Ja! Er syk og nesten ikke sovet i natt, men satte klokken på ringing, dro på meg en stillongs og en svær genser, på med briller og kom meg ut og fikk opp flagget Og stupte tilbake i sengen og sov noen timer Men jeg kjente ekstra på viktigheten da jeg fikk opp flagget i dag. Den friheten vi har kan vi aldri ta for gitt! De siste årene har store deler av verden gått i feil retning når det kommer til demokratiske rettigheter og frihet. Her hos oss er det så lett å ta slike rettigheter for gitt, men det er når man gjør det at demokratiet settes i fare. Når jeg nå ser rett ut på flagget blir jeg rørt. Og mine tanker går til en fantastisk mann som overlevde at tre skip han var på under andre verdenskrig ble bombet og sank. En mann som var preget resten av livet av det han hadde gått gjennom. En mann som bortsett fra noen få var usynlig for de fleste. En mann som var så skadet at han ikke greide å skaffe seg familie og barn, selv om han var den snilleste som var. Han jobbet hele livet etter krigen, gikk hjem for å skjule hvor enormt det krevde av ham å skjule traumene han levde med hver dag. Og da han som pensjonist egentlig trengte å bruke basseng i opptrening etter en skade, da sa han bare "nei, jeg har svømt nok i mitt liv". Siste gangen lå han en uke i Atlanteren før han ble reddet... Husker også den snille, eldre læreren på barnskolen vår. Han som alle visste vi ikke måtte lage unødvendige ekstra skarpe lyder rundt når han var vakt i friminuttene, fordi han da ble retraumatisert etter hendelser som ung soldat under andre verdenskrig. Så lenge vi tok hensyn til det var han den tryggeste og stødigste, den alle kunne komme til. Og vi tok hensyn, fordi det gjorde sterkt inntrykk med historier vi fikk fra besteforeldre og andre, som hadde opplevd krigen personlig. Jeg håper mange lar krigen i Ukraina bli en varig vekker på hvor sårbar frihet og demokrati er fremdeles, 77 år etter andre verdenskrig endte. Anonymkode: 32377...438
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 Selvfølgelig flagger vi i dag! Vi aner vel egentlig ikke hvor heldige vi er, som lever i et fritt land. Anonymkode: ff7c7...813
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Selvfølgelig flagger vi i dag! Vi aner vel egentlig ikke hvor heldige vi er, som lever i et fritt land. Anonymkode: ff7c7...813 Det som er rart, er hvor lite norske myndigheter har fokusert på denne dagen de siste tiårene. Anonymkode: f7833...788
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #16 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det som er rart, er hvor lite norske myndigheter har fokusert på denne dagen de siste tiårene. Anonymkode: f7833...788 Det er jo mange arrangementer rundt om i landet, men media er heller ikke like opptatt av det som de var tidligere, synes jeg. Og oppmøte til minnestundene og kransenedleggelsene er jo også liten, så tror det er en kombinasjon av at folk flest ikke bryr seg nok, det er blitt så mange år siden krigen at mange tar friheten for gitt, og mindre mediaoppmerksomhet og folks manglende oppslutning går jo gjerne hånd i hånd. Og politikerne - de er jo gjerne populister, så de følger "trender"... Man ser jo bare hvordan politikerne har bygget ned all beredskap de siste tiårene, og fremdeles ikke har beredskapslagre hva mat til befolkningen angår. For de opererer ikke med scenarier med begrenset tilgang på mat fra utlandet... Det er så historieløst av politikerne at det er pinlig. Så slik sett har du gjerne et poeng, myndighetene fokuserer for lite på både denne dagen og det den burde minnes oss om. Denne dagen er ikke bare en minnedag, det er en dag som hvert år skal minne oss på at vi må jobbe aktivt hele tiden for å sikre befolkningen, landet og friheten. Jeg tror det er opp til folket å kreve at mer gjøres. Men vi så jo hvor bevisstløse store deler av befolkningen var under hele Solbergregjeringene. Solberg gikk til valg i 2013 på å styrke beredskapen, og vant. Og så brukte Solberg og hennes to regjeringer de neste åtte årene på å bygge ned beredskapen... Det kunne de ikke gjort om folk flest var langt mer bevisste og engasjerte! Anonymkode: 32377...438
Himmel og hav Skrevet 8. mai 2022 #17 Skrevet 8. mai 2022 Vi flagger selvfølgelig. Fred er verd å feire.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #19 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo mange arrangementer rundt om i landet, men media er heller ikke like opptatt av det som de var tidligere, synes jeg. Og oppmøte til minnestundene og kransenedleggelsene er jo også liten, så tror det er en kombinasjon av at folk flest ikke bryr seg nok, det er blitt så mange år siden krigen at mange tar friheten for gitt, og mindre mediaoppmerksomhet og folks manglende oppslutning går jo gjerne hånd i hånd. Og politikerne - de er jo gjerne populister, så de følger "trender"... Man ser jo bare hvordan politikerne har bygget ned all beredskap de siste tiårene, og fremdeles ikke har beredskapslagre hva mat til befolkningen angår. For de opererer ikke med scenarier med begrenset tilgang på mat fra utlandet... Det er så historieløst av politikerne at det er pinlig. Så slik sett har du gjerne et poeng, myndighetene fokuserer for lite på både denne dagen og det den burde minnes oss om. Denne dagen er ikke bare en minnedag, det er en dag som hvert år skal minne oss på at vi må jobbe aktivt hele tiden for å sikre befolkningen, landet og friheten. Jeg tror det er opp til folket å kreve at mer gjøres. Men vi så jo hvor bevisstløse store deler av befolkningen var under hele Solbergregjeringene. Solberg gikk til valg i 2013 på å styrke beredskapen, og vant. Og så brukte Solberg og hennes to regjeringer de neste åtte årene på å bygge ned beredskapen... Det kunne de ikke gjort om folk flest var langt mer bevisste og engasjerte! Anonymkode: 32377...438 Nettopp det jeg mener med fokus. På samme måte som åttende mars er en stor dag i mange land, og i Norge blir det ikke viet noe særlig fokus til denne dagen. Det virker som om opparbeidede rettigheter tas for gitt, og at det forventes at de skal vare slik de er uten videre i all evighet. Det mange glemmer, er hva som lå bak hhv. friheten fra nazismen og kvinnerettigheter. Når myndighetene lar dagen i dag gå forbi i stillhet og samtidig tillater at nynazistene får utvekslet ideer og tanker, samt rekrutterer flere, driter de egentlig i at vi unngikk å bli en del av Hitler-Tyskland på 1940-tallet. Anonymkode: f7833...788
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #20 Skrevet 8. mai 2022 Nei, flagger bare på 17. mai Anonymkode: f0ac6...1f9
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #21 Skrevet 8. mai 2022 Ja, selvfølgelig. Flagger for alle falne, veteraner og de i aktiv tjeneste. Takk for tjenesten dere har gjort og gjør for landet vårt og friheten vår ❤️ Flagger spesielt for farfar som var motstandsmann og som satt både på Grini og i Tyskland for kampen mot nazistene. Han kom heldigvis fysisk hel hjem, men krigen snakket han aldri om. Anonymkode: 34271...ba5
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #22 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tror det er opp til folket å kreve at mer gjøres. Men vi så jo hvor bevisstløse store deler av befolkningen var under hele Solbergregjeringene. Solberg gikk til valg i 2013 på å styrke beredskapen, og vant. Og så brukte Solberg og hennes to regjeringer de neste åtte årene på å bygge ned beredskapen... Det kunne de ikke gjort om folk flest var langt mer bevisste og engasjerte! Anonymkode: 32377...438 Det var nettopp dette som skjedde i mellomkrigstiden også. De konservative satt ved makten i to perioder og bygget ned forsvaret og beredskapen, for å sikre skattelette til de rikeste. Det prates om frihet, men det handler ikke bare om det. Sett filosofisk på det så er politiet til for å sikre et vern om våre lover. Hvilken nytte har våre lover om der ikke er noe politi til å ta de som bryter loven? På samme måte er et forsvar viktig for å verne om de områder hvor våre lover gjelder. Hvilken nytte har våre lover om der ikke er noen grense innenfor hvilken våre lover gjelder? Sitat Nedprioritering av forsvaret Forsvaret ble lavt prioritert gjennom størstedelen av mellomkrigstiden. Forsvarsordningene av 1927 og 1933, som særlig var Venstres verk, forutsatte ikke et krigsforsvar, men et «vaktholdforsvar». Da krigsfaren økte i løpet av 1930-årene, var den norske reaksjonen å få landet løst fra de sanksjonsforpliktelser som Folkeforbundet påla medlemslandene. Norge var også negativt innstilt til en nordisk forsvarsallianse. Fra 1936 tok likevel forsvarsbudsjettene til å øke. https://snl.no/Norges_historie_fra_1905_til_1939 I 1936 kom altså Arbeiderpartiet til makten. Anonymkode: 882a2...6df
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #24 Skrevet 8. mai 2022 Selvfølgelig!! Men er skuffet over å se mange tomme flaggstenger i dag. 😢 Anonymkode: 0bd10...ff0
prebs Skrevet 8. mai 2022 #25 Skrevet 8. mai 2022 Oh yeah, her flagges det over en lav sko. (Det var ikke det beste uttrykket, men pytt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå