Gå til innhold

Konfirmasjon... to selskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da har jo foreldrene svikter i oppkjøringen, om konfirmanten faktisk ser at det ikke kan bli en god dag pga at foreldrene ikke kan oppføre seg. Dette ligger 100 % på foreldrenes inkompetanse og egoisme. 

Anonymkode: 36fdc...245

Du vet ikke bedre enn konfirmantens foreldre. Eller konfirmanten selv. At du har ofret mye for å få til ett selskap mener du kanskje at du fortjener honnør for. Kanskje gjør du det også, men andre gjør nå som de selv syns er best :-) 

Anonymkode: aac22...6ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det ett selskap i konfirmasjonen. De voksne får være voksne eller holde seg unna.

Anonymkode: 4a788...ddd

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du vet ikke bedre enn konfirmantens foreldre. Eller konfirmanten selv. At du har ofret mye for å få til ett selskap mener du kanskje at du fortjener honnør for. Kanskje gjør du det også, men andre gjør nå som de selv syns er best 🙂

Jeg bor sammen med barnas far så problemstillingen finnes ikke her.

Du ser vel at om det er så ille at selv konfirmanten har erfart at mor og far ikke kan samarbeide eller klarer  å oppføre seg normalt én dag så har det vært ille i årene før konfirmasjonen? Da har man pr definisjon sviktet alvorlig som foreldre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bor sammen med barnas far så problemstillingen finnes ikke her.

Du ser vel at om det er så ille at selv konfirmanten har erfart at mor og far ikke kan samarbeide eller klarer  å oppføre seg normalt én dag så har det vært ille i årene før konfirmasjonen? Da har man pr definisjon sviktet alvorlig som foreldre. 

Du vet ikke bakgrunnen for andres valg. De kan være like gode foreldre som enhver annen selv om de av ulike grunner velger to selskap. Eller de har sviktet på samme måte som enhver forelder kan på enkelte områder. Ingen foreldre er perfekte og godt er det, da de som bortimot er gjør det svært vanskelig for barna å strekke seg etter  :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du vet ikke bakgrunnen for andres valg. De kan være like gode foreldre som enhver annen selv om de av ulike grunner velger to selskap. Eller de har sviktet på samme måte som enhver forelder kan på enkelte områder. Ingen foreldre er perfekte og godt er det, da de som bortimot er gjør det svært vanskelig for barna å strekke seg etter  🙂

Å ikke klare å samarbeide på en av barnas største dager er fallitterklæring. Det finnes ingen god nok grunn til at voksne mennesker oppfører seg så egoistisk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å ikke klare å samarbeide på en av barnas største dager er fallitterklæring. Det finnes ingen god nok grunn til at voksne mennesker oppfører seg så egoistisk. 

Det nok du jo bare mene :-) det er bare at det er delte meninger om det, og du har ikke rett mer enn når det gjelder deg selv og dine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det trenger ikke bare å ligge på foreldrene, men på hele familiene som ikke går overens, og det kan det være gode grunner til. Å klare å samarbeide er heller ingen garanti for god stemning. Kan ikke tenke meg at konfirmanten synes det er så veldig stas med trykket og kjølig stemning akkurat.

Anonymkode: ec829...809

Skrevet

Ett selskap.

Med mindre det er helt spesielle og sære tilfeller, så er det virkelig ett selskap altså.

Barnet skal slippe å ha to feiringer fordi foreldrene ikke blir enige.

Barnet har ikke bedt om at foreldrene skal skilles, og må resten av livet forholde seg til at de er det. Men på store merkedager bør virkelig foreldrene klare å legge egne issues vekk og fokusere på barnet.

Det kommer dager videre i livet til barnet også, merkedager som bryllup, fødsel av barn, bursdager det skal inviteres til osv osv. Det må da være mulig å invitere begge sine foreldre samtidig selv om de ikke lenger er et par. Har man barn sammen må man samarbeide noe om felles barn selv om man går fra hverandre!

Anonymkode: ecd14...fdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det nok du jo bare mene 🙂 det er bare at det er delte meninger om det, og du har ikke rett mer enn når det gjelder deg selv og dine. 

Delte meninger? Er det noen som mener at to selskaper er bedre enn ett? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ett år til konf for min sønn. Hans far og jeg gikk hver til vårt for 3 år siden og samarbeidet mellom oss er helt ok. Sønnen vår ønsker å ha ett selskap, jeg ønsker det sønnen vår har lyst til, mens far og stemor heller mer mot to selskap. De tror det vil bli kleint å blande familiene... Jeg mener litt at det er sønnen vår sin dag og at folk må klare å svelge litt kameler om det trengs, på en sånn dag. Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 1cad1...914

Med mindre det er noen som store konflikter som ligger bak som kan gjøre det ubehagelig for alle, så er jeg enig med deg. Man kan ikke bare la være å ha lyst til å ha felles selskap når det er en sånn dag, bare fordi det kan bli litt kleint.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Delte meninger? Er det noen som mener at to selskaper er bedre enn ett? 

Ja i en del tilfeller så er det nettopp det. Hvorfor tror du ellers folk velger det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror du at konfirmanter er opplagt og klar for en runde til med taler og mat etter en lang dag med konfirmasjon og fest? Hadde du vært klar til å gjøre alt på nytt når festen er over?

Er man nødt til å utsette konfirmanten for to fester har man feilet som foreldre. Enkelt og greit. 

Vi hadde to selskaper.  

Vi er riktig nok sammen, men pga covid måtte vi ha to selskaper.  Vi ønsket ikke å utelate noen, så da måtte vi ha to selskaper.  Min familie og venner på lørdag og fars familie på søndag.  

Konfirmanten syntes dette var helt supert, og vi hadde en flott helg. Vi har på ingen måte feilet som foreldre.  Vi strakk oss ekstra langt for å gi ungdommen vår en super helg.  

Anonymkode: 810e8...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tror du at konfirmanter er opplagt og klar for en runde til med taler og mat etter en lang dag med konfirmasjon og fest? Hadde du vært klar til å gjøre alt på nytt når festen er over?

Er man nødt til å utsette konfirmanten for to fester har man feilet som foreldre. Enkelt og greit. 

Hvem er du som dømmer andre? Stygt. Man gjør det som er best for seg og sin familie. 

Vi hadde to julaftner som barn. Funket veldig bra de første årene etter skilsmisse. Feks. 

Anonymkode: 0c12b...085

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Ett år til konf for min sønn. Hans far og jeg gikk hver til vårt for 3 år siden og samarbeidet mellom oss er helt ok. Sønnen vår ønsker å ha ett selskap, jeg ønsker det sønnen vår har lyst til, mens far og stemor heller mer mot to selskap. De tror det vil bli kleint å blande familiene... Jeg mener litt at det er sønnen vår sin dag og at folk må klare å svelge litt kameler om det trengs, på en sånn dag. Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 1cad1...914

enig med deg, her bør faktisk gutten få det som han ønsker :)

Anonymkode: 82b51...0f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det trenger ikke bare å ligge på foreldrene, men på hele familiene som ikke går overens, og det kan det være gode grunner til. Å klare å samarbeide er heller ingen garanti for god stemning. Kan ikke tenke meg at konfirmanten synes det er så veldig stas med trykket og kjølig stemning akkurat.

Jeg spør igjen. Hva skal slike splittede familier gjøre med dåp og bryllup? Skal man gifte seg to ganger?

Anonymkode: aa623...756

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Ja i en del tilfeller så er det nettopp det. Hvorfor tror du ellers folk velger det? 

Det er bedre for konfirmanten? Eller er det alltid best for barna at foreldrene slutter å degge om sin egen misnøye og oppføre seg som folk? Hva noen utsetter barna for er ganske ufattelig. Heldigvis har jeg aldri hørt om noen som har to selskaper irl, det har vel med at jeg kjenner oppegående folk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvem er du som dømmer andre? Stygt. Man gjør det som er best for seg og sin familie. 

Vi hadde to julaftner som barn. Funket veldig bra de første årene etter skilsmisse. Feks. 

Nei. De som har to selskap gjør kun det som er best for de voksne. Alle barn ønsker seg foreldre som virker og som klarer å oppføre seg som normale voksne. 

Jeg dømmer dem hardt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei. De som har to selskap gjør kun det som er best for de voksne. Alle barn ønsker seg foreldre som virker og som klarer å oppføre seg som normale voksne. 

Jeg dømmer dem hardt!

Vel, alle lever ikke rosa lykkeliv

Skrevet

Jeg har foreldre som ikke hilser på hverandre om de møter hverandre på butikken. Likevel hadde jeg bare ett selskap da jeg ble konfirmert, og vi hadde bare én dåp for barna våre.

På slike selskap oppfører de seg sivilisert, småsnakker med hverandre, og sørger for at hovedpersonen for selskapet får en god dag.

Det er liksom det minste man kan sørge for dersom man ikke klarte å holde sammen.

Og her er det selvsagt annerledes om man har vært i et voldelig forhold osv.. 

Anonymkode: aa623...756

Skrevet

Selvsagt 1 selskap 

Anonymkode: 9262f...b58

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vel, alle lever ikke rosa lykkeliv

Nei, og det sørger de for at barna merker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Igjen; da er det de voksne som svikter. Voksne mennesker bør klare å samarbeide og lage god stemning denne ene dagen!

Hvis nan ikke klarer en konfirmasjon sammen, hvordan tenker man da at man skal organisere de store begivenhetene som ofte kommer i de bedre årene? Tenker man st sønn eller datter i fremtiden skal arrangere to bryllupsfester slik at mors og fars familie skal slippe og møtes? Hva når det kommer barnebarn? Begravelser? Bursdager?

Anonymkode: 9af36...74c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nettopp. Det som er best «for seg». Ikke for konfirmanten som er hovedpersonen eller de gjestene som setter pris på hele familien men som må velge det ene eller det andre selskapet fordi to mennesker som ikke klarer hverandres selskap. De som sier konfirmanten synes det er ok har bare en konfirmant som mest sannsynlig er mer moden enn foreldrene. Trist at voksne folk ikke klarer å ta seg sammen og at det går ut over barna og resten av familien. De legger til rette for at det må bli to bryllup også. 

Utrolig harry. 

Anonymkode: be9ec...bff

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er bedre for konfirmanten? Eller er det alltid best for barna at foreldrene slutter å degge om sin egen misnøye og oppføre seg som folk? Hva noen utsetter barna for er ganske ufattelig. Heldigvis har jeg aldri hørt om noen som har to selskaper irl, det har vel med at jeg kjenner oppegående folk. 

Jeg vet om to par. De går nok under kategorien oppegående folk :-) 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, og det sørger de for at barna merker. 

Vet du hva? Barn og ungdom kan helt fint leve med at alt ikke er rosenrødt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Det som er best «for seg». Ikke for konfirmanten som er hovedpersonen eller de gjestene som setter pris på hele familien men som må velge det ene eller det andre selskapet fordi to mennesker som ikke klarer hverandres selskap. De som sier konfirmanten synes det er ok har bare en konfirmant som mest sannsynlig er mer moden enn foreldrene. Trist at voksne folk ikke klarer å ta seg sammen og at det går ut over barna og resten av familien. De legger til rette for at det må bli to bryllup også. 

Utrolig harry. 

Anonymkode: be9ec...bff

Du trenger ikke å føle deg truet fordi andre velger annerledes enn deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi hadde to selskaper.  

Vi er riktig nok sammen, men pga covid måtte vi ha to selskaper.  Vi ønsket ikke å utelate noen, så da måtte vi ha to selskaper.  Min familie og venner på lørdag og fars familie på søndag.  

Konfirmanten syntes dette var helt supert, og vi hadde en flott helg. Vi har på ingen måte feilet som foreldre.  Vi strakk oss ekstra langt for å gi ungdommen vår en super helg.  

Anonymkode: 810e8...a0a

Det er en helt annen historie. En helt annen setting og en helt annen bakgrunn.

Vi hadde alternativ bursdagsfeiring for et av barna under nedstengningen. Det fungerte og barnet var fornøyd. Men det vil ikke si at jeg hadde gjort det på denne måten igjen utenom korona, og vil heller ikke anbefale andre det. Det var korona som krevde det, valget var ellers ingen feiring eller risiko for kjempe bot.

De begrensningene finnes ikke nå, så to selskap når konfirmanten ikke ønsker det er bare sært.

Anonymkode: 153da...339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...