Gå til innhold

Flotteste konfirmasjonen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en familien med flere som har cøliaki så var alt på koldtbordet (bortsett fra brød med og uten gluten) og kakebordet glutenfritt. Det ene barnet på 8 år var helt ekstatisk fordi hun kunne spise ALT, det hadde aldri skjedd på fest før. 

Så enkelt, og godt, kan det altså gjøres. Ingen som savner noe og ingen som trengte å uroe seg for å spise noe man ikke tåler. 

Anonymkode: e3a62...8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra! ❤️

Skrevet

Flott! 

Sånn er det i alle bursdagsselskap, konfirmasjoner osv på en gren av vår familie. En far og en datter med cøliaki. 

Ingen av oss uten cøliaki lider om vi spiser glutenfritt. De med cøliaki lider voldsomt om de spiser gluten. Enkelt valg, spør du meg. 

Anonymkode: a3833...e11

Skrevet

Slik gjør vi det også 😊 Har en sønn med cøliaki, og det er faktisk utrolig enkelt å tilrettelegge. 

Anonymkode: 2b332...d59

Skrevet

Tja, er det ikke slik at man må være ekstremt påpasselig med ikke å «forurense» maten mens man lager den? Jeg hadde ikke turt å lage mat til en med cøliaki.

Anonymkode: 559e4...883

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tja, er det ikke slik at man må være ekstremt påpasselig med ikke å «forurense» maten mens man lager den? Jeg hadde ikke turt å lage mat til en med cøliaki.

Da hadde du sikkert sluppet. Som sagt var det flere som hadde cøliaki så de kan selvsagt bake glutenfritt helt trygt. 

Anonymkode: e3a62...8af

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det som er viktig er å ikke bruke de samme tingene til å lage mat til en med cøliaki. (Ikke samme bakebollen,ikke samme visp,ikke samme bestikk osv. ) Å nei en kan ikke ha bitte litt hvetemel i maten ( fått det spørsmålet, alt for ofte)

Skrevet
Tone77 skrev (6 minutter siden):

Det som er viktig er å ikke bruke de samme tingene til å lage mat til en med cøliaki. (Ikke samme bakebollen,ikke samme visp,ikke samme bestikk osv. ) Å nei en kan ikke ha bitte litt hvetemel i maten ( fått det spørsmålet, alt for ofte)

Så lenge utstyret er vasket opp kan man heldigvis gjerne bruke samme utstyr til glutenfritt som man ellers bruker til å tilberede mat med gluten. Godt er det, ellers ville det blitt veldig vanskelig for folk å tilrettelegge 😊

Anonymkode: c680f...18c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man må være forsiktig, ja, men det krever egentlig ikke noe særlig ekstra. Ren kjøkkenbenk og rene kjøkkenredskaper (ikke av tre), og selvfølgelig rene hender. Det er ikke verre enn det, og de fleste lager vel uansett mat med rene hender, kjøkkenredskaper og på ren kjøkkenbenk? Jeg kan bake vanlig brød (med hvetemel) og så lage noe glutenfritt etterpå til sønnen min med cøliaki, men jeg må naturligvis vaske godt av i mellom.

Anonymkode: 2b332...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...