Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #1 Skrevet 7. mai 2022 Har vært hjemme ei uke nå, knekt fot og går på krykker (plages skikkelig med å få teknikk på plass) og har rullestol, føler meg skikkelig hjelpesløs, og hater å ikke være selvstendig. Er jo helt nytt dette for meg, som er vant med full fart med jobb, og barnas fritidsaktiviteter og kjøring hit og dit, og nå sitter jeg bare her. Savner jobben, savner å ut å kjøre og savner å vaske klær, savner å ta en kjapp dusj, alt er bare dritt. Hvordan holde motet oppe, føler meg så svak. Er det noen øvelser som kan styrke kroppen slik at det blir lettere å hoppe på krykker? Anonymkode: 5615b...bb3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #2 Skrevet 7. mai 2022 Jeg tenker bare. Ta deg sammen. Ok, det er unektelig litt kjipt. Ser den. Samtidig bør du få deg perspektiv og se at dette er for et kort tidsrom. Anonymkode: 35cb3...f7c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #3 Skrevet 7. mai 2022 Det er for 3 måneder, ikke for resten av livet. Ikke gjør det verre enn det er. Anonymkode: 36f81...502
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #4 Skrevet 7. mai 2022 Det er slike innlegg som forteller meg med all tydelighet at jeg ikke under noen omstendighet hadde kunne jobbe som psykolog. Å sitte og høre på sånt som dette, og hvor forbanna hjelpeløse folk gjør seg. Ta deg bare sammen, og øvelser for å bruke krykker?? Er du seriøs!? Håper du kjeder deg max i alle tre månedene, for du bør helt klart gjennom en endring sånn at du aldri mer gjør deg til offer for en bagatell. Alt er dritt faktisk. LOL Anonymkode: 43bf9...8b6
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #5 Skrevet 7. mai 2022 Veit hvordan det føles, brakk ryggen i fjor og kunne ikke gjøre noe på 12 uker, deretter litt og litt. Må bare finne på rolige småting å pusle med og prøve å finne roen med det. Anonymkode: b18b8...c4e
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #6 Skrevet 7. mai 2022 Krykkene må du nok bare øve deg på, så blir du sterkere etter hvert. Opp og hopp noen skritt på krykker hver time. Hør om det er mulig å få låne en arbeidsstol til å ha på kjøkkenet. Det fikk jeg fra hjelpemiddelsentralen da jeg brakk beinet for en del år siden. Da kan du sitte og rulle deg rundt på kjøkkenet i god arbeidshøyde, heve og senke deg, lage mat, bake, vaske opp osv. Dusjstol så du kan dusje uten hjelp er også kjekt. Skaff deg også et forkle med store lommer. Da kan du få med deg ting når du humper rundt i huset og kan rydde litt. Ellers er dette en gylden anledning til å lære deg et håndarbeid, lese de bøkene du gjerne skulle ha lest, rydde i roteskuffen, lage fotobøker og samtidig reflektere litt over hvor heldig du er sånn til vanlig som ikke har noe som begrenser deg fysisk i hverdagen. God bedring! Jeg var forresten krykkefri etter 7 uker. Anonymkode: 4aefc...b7d
amandine Skrevet 7. mai 2022 #8 Skrevet 7. mai 2022 (endret) Øvelser for krykker? Enkelt. Slutt å sutre og ta krykkene i bruk! Sett deg opp en plan for trening, kom deg opp og ut. Og bruk litt tid hver dag på å sette pris på de gode tingene, både de tingene du har pleid å gjøre, og de du ikke kan nå men snart kan igjen. Du må reflektere litt over hvor heldig du er. Rent praktisk, ta vekk litt møbler om det er mye som står rundt, ta vekk tepper og finn en kontorstol med hjul. Den kan du både kjøre frem og tilbake med, og du kan komme til kjøkkenbenk etc. Endret 7. mai 2022 av amandine
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #9 Skrevet 7. mai 2022 Du må bare øve på å bruke krykkene. Og finn en liten dekk du kan ha på ryggen for å frakte med deg småting rundt i huset eller mellom etasjer. Du kan etterhvert gjøre alt du gjør til vanlig. Det tar bare litt lenger tid. Det er ikke noe problem å hverken lage var, vaske opp, vaske klær etc. Avhengig av hva du jobber som kan det kanskje være mulig å jobbe litt med tilrettelegging. Anonymkode: 4dd61...610
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. mai 2022 #10 Skrevet 7. mai 2022 Krykkene blir enklere jo mer du bruker dem. Se om du kan bruke tiden hjemme på mer planer. Om det så er å lage en fin oversikt over ukene deres, planlegge oppussing, skrive menyer for tiden fremover osv. Kanskje kan du også gjøre litt jobb? Har du en kontorjobb så bør det være enkelt. Har du en mer praktisk rettet jobb er det garantert administrativt arbeid der også. Det kan være å ajourholde fagsystem, skriftliggjøre rutiner, lage maler til skjema eller vedtak, utarbeide aktivitet til barn/eldre/funksjonshemmede, sortere bilder, rydde i skuffer og permer osv. Du trenger ikke yte fullt hele dager, men å komme på jobb, gjøre noe og delta på de sosiale arenaene kan være både viktig og godt. Om du har problemer med å komme deg til jobb så kan det godt være at NAV vil dekke drosje for deg.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2022 #11 Skrevet 7. mai 2022 Om det er beina dine som er problemet kan du trene overkroppen. Da holder du deg i bevegelse, får noe å gjøre samtidig som du blir sterke i overkroppen slik at det blir enklere å hoppe rundt på krykker. Det enkleste å bruke til å trene overkroppen din er nok strikk. Enkelt å få kjøpt, men legg ut et etterspørsel på facebook for jeg tror flere av dine venner har som kan svinge innom deg med slik at du kan prøve det ut. Så slipper du å komme deg til en butikk eller få sendt noen i en butikk. Jeg aner ikke hvordan du kan trene med disse i en rullestol, men jeg tror du enkelt kan prøve deg frem. Og google så tror jeg du også finner mange videoer. Min datter som er syk fikk beskjed om å leke seg med strikk for å finne ut hva hun kunne gjøre og ikke gjøre. Hun har fått noen tips av fysioteraputen sin, men problemet er at hun sliter med å finne ut hva som gjør henne vondt og hva som er greit. Så nå ligger hun på sofaen og leker seg frem og finner ulike ting som hun kan gjøre. Hun må ligge bløtt, så sofaen er det beste stedet og det er ikke stedet som du kan gjøre mange av øvelsene en fysioterapaut gir. Så hun har fått beskjed om å leke seg frem, kjenne etter hvem muskler hun bruker og som ikke gjør vondt i kroppen. Strikket kan du ta under rullestolen, du kan feste den i ett bordben, taket osv. Det er ulike tykkelser på stikkene og ulik motstand på de. Anonymkode: 3aa99...d0f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Hehe, jeg er så sliten av så mye som har skjedd, psykisk stress, over lang tid. Hadde egentlig hatt behov for en sykmelding så en brukket fot (et ukomplisert, enkelt brudd) hadde vært kjærkomment nå🙈. Har brukket foten en gang, det endte i nye studier for min del☺️ Men øvelse gjør mester. Du kan trene armer og overkropp. Anonymkode: a766d...3d3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #13 Skrevet 8. mai 2022 Da får du si til deg selv:"Dette er bare for en liten periode. Jeg bruker denne tida på å lese en bok, roe ned, sitte i solveggen på dagtid, stresse ned." bruk denne pausen til å ta vare på deg selv, du skal straks ut i full fart igjen. Hvordan tror du jeg har det? Fra å leve i full fres, alvorlig skadd i trafikkulykke, orker ikke dusje engang. 15 år siden, først nå jeg klarer å slappe litt av og godta situasjonen. Jeg kommer aldri tilbake til jobb, venner, sosiale sammenkomster, konserter, kino, reiser. Så kos deg denne perioden du, det går jo over heldighvis. 😊☀️ Anonymkode: c3f33...61e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #14 Skrevet 8. mai 2022 Vanskelig å gå på krykker? 5 åringen vår brukte en halvtime på å finne utav hvordan han skulke bruke krykker. du høres veldig hjelpeløs ut. Finn en kontorstol på kjøkkenet, en liten, gammel kjøkkenstol fra Finn til dusjen. Forkle med lommer evt ryggsekk rundt i huset. hva jobber du som? Kan jobben tilrettelegge noen timer i uka? Hjemmekontor? hilsen ei som nå har ligget 6 uker i en seng på sykehuset. Litt oppe å går noen minutter innimellom, men stort sett sengeliggende… Anonymkode: 877a1...ce2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #15 Skrevet 8. mai 2022 Jeg brakk benet på 3 steder, krykker gikk helt fint å bruke, men jeg måtte opp og ned en trapp hjemme, hvor det var vanskelig med krykker. Da festet jeg en tykk tråd i hver ende av krykkene, tok den rundt nakken, og holdt meg i rekkverket, hoppet ned trappen, med krykkene på slep, og samme på vei opp. Hadde kontorstol på kjøkkenet, så det var lett å lage middag og rydde på kjøkkenet. Hadde dusjstol, så det gikk fint å dusje. Jeg var alene med barna mine, hadde takk og pris automat, så fikk kjørt minste i barnehagen. 2 uker etterpå hadde jeg med meg mine 2 barn, og vennen til det ene barnet på stranda. Hadde bare med en klappstol på stranda. Jeg kom meg jo rundt på krykker, så levde rimelig normalt. Jeg slapp gips, så jeg dro og i svømmehallen for så svømme. Fin trening for hele kroppen. Anonymkode: 9e014...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå