Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #26 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi skal til Spania i år,holder det med bare nasjonalt ID kort da? Var så lang leveringstid på pass :S Anonymkode: b340a...c09 Egentlig må man ha pass, id kort er vel foreløbig bare godkjent i Norden? Her spurte de ihvertfall sånn, skal du på ferie i Norden må du bestille id kort, skal du lenger må du ha pass. Pga råvaremangel kan du ikke lenger bestille begge deler. Anonymkode: 3be24...1e1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #27 Skrevet 8. mai 2022 Åååå herlighet dette er helt helt helt krise 😭😭😭😭😭. Vi fikk endelig bestilt time til 8 juni. Var så fornøyd så ungen kunne reise til faren sin i utlandet. Men om det er sånn ventetid går ikke det. Har prøvd å bestille time siden mars. Anonymkode: 782ef...dad
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #28 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Egentlig må man ha pass, id kort er vel foreløbig bare godkjent i Norden? Her spurte de ihvertfall sånn, skal du på ferie i Norden må du bestille id kort, skal du lenger må du ha pass. Pga råvaremangel kan du ikke lenger bestille begge deler. Anonymkode: 3be24...1e1 Tull, id kort er gyldig som pass i hele EØS landa og i Sveits , sjekk politiet sine sider Anonymkode: 32de9...a93
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #29 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi skal til Spania i år,holder det med bare nasjonalt ID kort da? Var så lang leveringstid på pass :S Anonymkode: b340a...c09 Det skal holde så lenge du reiser i EU eller EØS. Bare vær obs på at det er to forskjellige kort her, ett grønt og ett rødt. Det røde, skriften altså, er den som er gyldig til reise. Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #30 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Åååå herlighet dette er helt helt helt krise 😭😭😭😭😭. Vi fikk endelig bestilt time til 8 juni. Var så fornøyd så ungen kunne reise til faren sin i utlandet. Men om det er sånn ventetid går ikke det. Har prøvd å bestille time siden mars. Anonymkode: 782ef...dad Jeg kan forstå at råvaremangel kommer brått på for alle parter, men denne ventetiden kun for time, sammen med utfasing av bankkort med bilde og dermed kun ID-kort som legitimasjon, det er da vedtatt av noen uten at det virker til at de har tenkt særlig godt gjennom hva det vil si. Kan virkelig ikke forvente at folk skal gå opptil ett halvt år uten mulighet å hente pakke på posten, medisiner på apotek eller handle/delta på noe med aldersgrense fordi vi har fjernet alle fungerende tilbud for tilgang på legitimasjon! Ja, det er faktisk krise det her. Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #31 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg kan forstå at råvaremangel kommer brått på for alle parter, men denne ventetiden kun for time, sammen med utfasing av bankkort med bilde og dermed kun ID-kort som legitimasjon, det er da vedtatt av noen uten at det virker til at de har tenkt særlig godt gjennom hva det vil si. Kan virkelig ikke forvente at folk skal gå opptil ett halvt år uten mulighet å hente pakke på posten, medisiner på apotek eller handle/delta på noe med aldersgrense fordi vi har fjernet alle fungerende tilbud for tilgang på legitimasjon! Ja, det er faktisk krise det her. Anonymkode: 68e87...68b Og dette samtidig med at man skal legitimere seg i banker og da må man ha legitimasjon, så mange som egentlig ikke har behov for pass/id kort akkurat nå, må ha det for å få legitimert seg i banken. Og gamle førerkort er ikke gyldig som legimitasjon, selv om det er gyldig som førerkort. Anonymkode: ee40e...ae4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #32 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Og dette samtidig med at man skal legitimere seg i banker og da må man ha legitimasjon, så mange som egentlig ikke har behov for pass/id kort akkurat nå, må ha det for å få legitimert seg i banken. Og gamle førerkort er ikke gyldig som legimitasjon, selv om det er gyldig som førerkort. Anonymkode: ee40e...ae4 Ikke sant! Det er skapt en perfekt storm her, det skyldes ikke kun at man mangler råvarer og flere trenger pass fordi det endelig åpner igjen. Flere valg som ligger bak det her, som kunne vært unngått, hvis noen stoppet og og tenkte, hva skjer når dette innføres samtidig tro? Synes kanskje det mest idiotiske nå er at bankene gjennomfører legitimering (det kommer av regelverk for hvitvasking og noen heftige bøter mot bankene som ikke har overholdt det) og DA, etter at banken legitimerer alle kundene, fjerner de bankkort med bilde som kan brukes som legitimasjon. Altså 🤯 For mange ville det holdt til sitt bruk, men i stedet sluses de nå via ett overbelastet system i stedet som eneste alternativ. Det er så idiotisk at jeg har ikke ord! Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #33 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke sant! Det er skapt en perfekt storm her, det skyldes ikke kun at man mangler råvarer og flere trenger pass fordi det endelig åpner igjen. Flere valg som ligger bak det her, som kunne vært unngått, hvis noen stoppet og og tenkte, hva skjer når dette innføres samtidig tro? Synes kanskje det mest idiotiske nå er at bankene gjennomfører legitimering (det kommer av regelverk for hvitvasking og noen heftige bøter mot bankene som ikke har overholdt det) og DA, etter at banken legitimerer alle kundene, fjerner de bankkort med bilde som kan brukes som legitimasjon. Altså 🤯 For mange ville det holdt til sitt bruk, men i stedet sluses de nå via ett overbelastet system i stedet som eneste alternativ. Det er så idiotisk at jeg har ikke ord! Anonymkode: 68e87...68b Selv om man har bankkort med bilde i en bank, så kan man ikke bruke det kortet til å legitimere seg i den samme banken, det må være bankkort med bilde fra en annen bank, og hvor mange har det. Anonymkode: ee40e...ae4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #34 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Selv om man har bankkort med bilde i en bank, så kan man ikke bruke det kortet til å legitimere seg i den samme banken, det må være bankkort med bilde fra en annen bank, og hvor mange har det. Anonymkode: ee40e...ae4 Holdt til sitt bruk sikter jeg på hente medisiner på apotek, pakke på post og annet som krever legitimasjon. Eller en sommerjobb som krever legitimering av personalet. Alle de tingene vi fint kunne legitimere oss med bankkort med bildet tidligere. Nasjonalt ID-kort ville ikke vært ett problem om ikke det havnet i samme sluse som pass og derfor umulig å oppdrive på kort sikt. Moralen er, ikke bli utsatt for tyveri, da er det ikke sikkert du får henta medisinene dine de neste 6 mnd. Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #35 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det skal holde så lenge du reiser i EU eller EØS. Bare vær obs på at det er to forskjellige kort her, ett grønt og ett rødt. Det røde, skriften altså, er den som er gyldig til reise. Anonymkode: 68e87...68b Må slutte å tulle, du sier bare at du skal ha det med reiserett, er det en får automatisk, viss en ikke har noe på rullebladet som tilsier at en ikke får det! Er ikke noe vanlige mennesker trenger å tenke på, men barn under 13 får bare id kort uten reiserett. Les dere opp på politi , pass og id kort! Anonymkode: 32de9...a93
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #36 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg kan forstå at råvaremangel kommer brått på for alle parter, men denne ventetiden kun for time, sammen med utfasing av bankkort med bilde og dermed kun ID-kort som legitimasjon, det er da vedtatt av noen uten at det virker til at de har tenkt særlig godt gjennom hva det vil si. Kan virkelig ikke forvente at folk skal gå opptil ett halvt år uten mulighet å hente pakke på posten, medisiner på apotek eller handle/delta på noe med aldersgrense fordi vi har fjernet alle fungerende tilbud for tilgang på legitimasjon! Ja, det er faktisk krise det her. Anonymkode: 68e87...68b Apotek godtar gammelt pass, gammelt bankkort, og gammelt sertifikat. Det pga person nr og bilde står på. Så absolutt ikke problem, uten om de som ikke gidder å dra på dette! Men sertifikat app, er ugyldig som id, alle andre plasser enn hos politi på veien, da det bare er de som kan sjekke qr kode for forfalskning( det blir gitt beskjed om det når app opprettes) Anonymkode: 32de9...a93
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #37 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Åååå herlighet dette er helt helt helt krise 😭😭😭😭😭. Vi fikk endelig bestilt time til 8 juni. Var så fornøyd så ungen kunne reise til faren sin i utlandet. Men om det er sånn ventetid går ikke det. Har prøvd å bestille time siden mars. Anonymkode: 782ef...dad Du må følge med hver fredag/lørdag. Jeg fikk time på under 1 uke. Avbestilte timer blir lagt ut fortløpende. Harcsljønr det slik at mange timer blir ledig fredag/lørdag. Anonymkode: bf495...779
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #38 Skrevet 8. mai 2022 hadde time 25 februar, kom nå 6 mai, så tar tid dessverre , vi var tidlig ute da vi visste det ville bli mye kø nå Anonymkode: 590ff...66a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #39 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Du må følge med hver fredag/lørdag. Jeg fikk time på under 1 uke. Avbestilte timer blir lagt ut fortløpende. Harcsljønr det slik at mange timer blir ledig fredag/lørdag. Anonymkode: bf495...779 Her legger de ut nye timer mandag og torsdag Anonymkode: 16ad7...f17
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #40 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Må slutte å tulle, du sier bare at du skal ha det med reiserett, er det en får automatisk, viss en ikke har noe på rullebladet som tilsier at en ikke får det! Er ikke noe vanlige mennesker trenger å tenke på, men barn under 13 får bare id kort uten reiserett. Les dere opp på politi , pass og id kort! Anonymkode: 32de9...a93 Jøss da, det er ikke tull, det står til og med opplyst ved offentlig hjemmeside. Det er ikke tull at du kan reise til EU/EØS med ID-kort som oppfyller kravene. Av alt en skal reagere på. Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #41 Skrevet 8. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Apotek godtar gammelt pass, gammelt bankkort, og gammelt sertifikat. Det pga person nr og bilde står på. Så absolutt ikke problem, uten om de som ikke gidder å dra på dette! Men sertifikat app, er ugyldig som id, alle andre plasser enn hos politi på veien, da det bare er de som kan sjekke qr kode for forfalskning( det blir gitt beskjed om det når app opprettes) Anonymkode: 32de9...a93 For de som har det ja. Ikke alle har det, vet du. Anonymkode: 68e87...68b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2022 #42 Skrevet 8. mai 2022 Jeg bestilte faktisk time i høst selv om det gamle passet mitt ikke gikk/går ut før i sommer, rett og slett fordi at det er slik dere beskriver nesten hvert år. Til en annen gang ville jeg virkelig vært skikkelig tidelig ute, så slipper dere å stresse. Anonymkode: ca628...aa0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #43 Skrevet 9. mai 2022 Nå må noen hjelpe meg her. Det går an å bestille id kort med reduserert til barn under 13 år ikke sant. Nå har jeg lest to motsigene poster om det Anonymkode: 782ef...dad
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #44 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nå må noen hjelpe meg her. Det går an å bestille id kort med reduserert til barn under 13 år ikke sant. Nå har jeg lest to motsigene poster om det Anonymkode: 782ef...dad Ja, det gjør det! Anonymkode: 32de9...a93
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2022 #45 Skrevet 9. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Nå må noen hjelpe meg her. Det går an å bestille id kort med reduserert til barn under 13 år ikke sant. Nå har jeg lest to motsigene poster om det Anonymkode: 782ef...dad Begynte å lure etter den påstanden jeg også, men nå har jeg lest absolutt all informasjon og finner ingenting om at man ikke kan det. Eneste forskjellen jeg kan finne ved 13 år er at de fra da kan søke om id kort uten reiserett på egen hånd, uten samtykke fra foreldre. Anonymkode: 1453a...dab
Tone77 Skrevet 23. mai 2022 #46 Skrevet 23. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 8.5.2022 den 11.34): Egentlig må man ha pass, id kort er vel foreløbig bare godkjent i Norden? Her spurte de ihvertfall sånn, skal du på ferie i Norden må du bestille id kort, skal du lenger må du ha pass. Pga råvaremangel kan du ikke lenger bestille begge deler. Anonymkode: 3be24...1e1 Id kort e godkjent i Norden, eu og schengen.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2022 #47 Skrevet 23. mai 2022 Vi fikk passene etter 3 dager. Hadde time for halvannen uke siden. Anonymkode: 7e90c...3ae
cmartin Skrevet 17. juni 2022 #48 Skrevet 17. juni 2022 Kommet en ny app nå som hjelper deg å få tak i hurtig passtime http://passbestilling.no/ Den sender deg en varsling vær gang noen avbestiller time i ønsket tidsrom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå