Gå til innhold

Hvordan hjelpe en hoarder/samler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei ex svigerinne som jeg har funnet ut at er en hoarder. Hun var gift med broren min i mange år, og det er en god stund siden de skilte seg, lite drama, såvidt jeg vet. Ingen barn. Hun har lite kontakt med broren min, men hun og jeg har beholdt god kontakt, men jeg har ikke vært i hennes hus før forrige helg. Og jeg ble sjokkert! Jeg kom uanmeldt, og skjønner nå hvorfor hun alltid vil møtes ute eller hos oss.

Det var ting overalt! Stabler med ting i alle møbler og hyller, på gulvet, overalt. Ikke så ille som de en ser på tv, men ille nok. Det var ikke skittent der, men litt støv. Hun er ufør, og går bare hjemme.

Hun har ikke så mye nettverk, ingen søsken, og foreldrene hennes bor langt unna og er gamle og med lite ork. Og når hun har et slikt hus er drt jo heller ikke lett å ha besøk. Hun isolerer seg litt og går i en negativ spiral tenker jeg.

Hvordan kan man få hjulpet henne? Hun unnskyldte rotet og sa hun drev å omorganiserte, at det var derfor det var rot, men det var jo tydelig at det ikke var det som var årsaken. Vi snakket ikke om det mer enn det, men jeg tror hun trenger hjelp. Snakket med broren min om det, og han var klar over det, hun hadde hatt tendenser mens de var gift, noe medvirkende til at han ikke ville mer. Hun hadde blitt nærmest aggressiv hver gang han hadde bedre om at de ryddet og kvittet seg med ting.

Jeg er veldig glad i denne dama, og vil så gjerne hjelpe, men aner ikke hvordan? Skjønner at dette er noe de må gjøre selv, men finnes det måter å gi dem et lite dytt i rett vei eller hjelpe på? 

Anonymkode: 32851...eb6

Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen, jeg er ikke like ekstrem, men jeg har mye ting. 

Det er rett og slett psykisk. 😔

Høres ut som at dette skjedde etter og pga av skilsmissen. 

Kan du tilby å hjelpe til og sortere? 

Jeg tenker at siden dere er venner, kan du være litt direkte. 

Jeg ble skadd i en ulykke, livet ødelagt. Smerter 24/7. For å overleve kjøpte jeg ting. 

Har sluttet med det nå, og bruker av det jeg allerede har i hus. Men helt klart psykisk. Ser jo det på disse hoarder programmene også. 

Anonymkode: efc8b...140

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg kan kjenne meg igjen, jeg er ikke like ekstrem, men jeg har mye ting. 

Det er rett og slett psykisk. 😔

Høres ut som at dette skjedde etter og pga av skilsmissen. 

Kan du tilby å hjelpe til og sortere? 

Jeg tenker at siden dere er venner, kan du være litt direkte. 

Jeg ble skadd i en ulykke, livet ødelagt. Smerter 24/7. For å overleve kjøpte jeg ting. 

Har sluttet med det nå, og bruker av det jeg allerede har i hus. Men helt klart psykisk. Ser jo det på disse hoarder programmene også. 

Anonymkode: efc8b...140

Skjønner det er psykisk, og at det sitter langt inne. Men hvordan hjelpe henne over det? Hun er ekstremt knyttet til alle ting, også ting hun egentlig ikke liker, eller bruker mer, ifølge broren min. Alt skal tas vare på.

Skjønner at det kan virke som en slags trøst å kjøpe fine ting, men det kan umulig veie opp for å bo i et slikt rotehus? 

Tror du det går å si det da? Etter hva broren min sa, så vendte hun piggene ut og dyttet ham unna når han prøvde å få ryddet litt. Er redd hun gjør det samme med meg, og jeg er den "eneste" hun har, så vil jo ikke at hun skal ende opp uten noen. Men det kan jo ikke fortsette slik. 

Skrevet

Det er som med alkoholisme som med samlemani, du kan ikke hjelpe dem mot sin vilje.. 

Du kan jo foreslå at du kan bli med på omorganiseringen (bruk hennes egne ord), men hvis hun ikke vil det.. Så får du faktisk ikke gjort noe mer 

Anonymkode: 1e845...499

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er som med alkoholisme som med samlemani, du kan ikke hjelpe dem mot sin vilje.. 

Du kan jo foreslå at du kan bli med på omorganiseringen (bruk hennes egne ord), men hvis hun ikke vil det.. Så får du faktisk ikke gjort noe mer 

Nei, er det jeg tenker.

Hva om jeg får eksmannen hennes til å ta det opp med henne, sånn at ikke evt sinne går på meg? Broren min var villig til å ta kontakt med henne og late som han leter etter en ting som betyr mye for ham men som han er redd ble med hennes flyttelass. At han drar til henne for å hjelpe å lete.. og så evt forsiktig ymter bortpå at han kan hjelpe med å omorganisere eller kjøre bort ting; han har stor bil. 

Så kan jeg evt støtte henne når hun forteller meg om dette, eller jeg "hører" det fra min bror... søkt? Det kommer jo an på hvordan det mottas fra henne og om hun evt forteller det til meh/er villig til å snakke med meg om det da. Men for å komme inn på emnet uten at jeg er den "slemme"?

Skrevet
10 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, er det jeg tenker.

Hva om jeg får eksmannen hennes til å ta det opp med henne, sånn at ikke evt sinne går på meg? Broren min var villig til å ta kontakt med henne og late som han leter etter en ting som betyr mye for ham men som han er redd ble med hennes flyttelass. At han drar til henne for å hjelpe å lete.. og så evt forsiktig ymter bortpå at han kan hjelpe med å omorganisere eller kjøre bort ting; han har stor bil. 

Så kan jeg evt støtte henne når hun forteller meg om dette, eller jeg "hører" det fra min bror... søkt? Det kommer jo an på hvordan det mottas fra henne og om hun evt forteller det til meh/er villig til å snakke med meg om det da. Men for å komme inn på emnet uten at jeg er den "slemme"?

Nei. 

Det du foreslår er faktisk veldig ansvarsfraskrivende. Vil du hjelpe henne, får du jammen stå for det selv. 

Ikke bland inn broren din, hennes eksmann. Ekser er vanligvis de vi helst IKKE vil ha hjelp fra. 

Du kan uansett ikke lure henne til å rydde og kaste. Det må hun ønske selv. Ved tvangsrydding klarer hun fint å erstatte tingene uansett 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, er det jeg tenker.

Hun er vel ikke dum, og kommer til å forstå lett at det er fordi du besøkte henne for litt siden. Da støter du henne i hvert fall bort. 

Anonymkode: f30e9...1d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Det du foreslår er faktisk veldig ansvarsfraskrivende. Vil du hjelpe henne, får du jammen stå for det selv. 

Ikke bland inn broren din, hennes eksmann. Ekser er vanligvis de vi helst IKKE vil ha hjelp fra. 

Du kan uansett ikke lure henne til å rydde og kaste. Det må hun ønske selv. Ved tvangsrydding klarer hun fint å erstatte tingene uansett 

Men noen må jo få henne inn på sporet om å ønske det. En alkoholiker ønsker sjelden å slutte uten å oppleve en krise eller få et eller annet spark bak. For henne kommer jo ingenting til å skje annet enn at hun forblir enslig og vennelisten. Og drukner I rot.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hun er vel ikke dum, og kommer til å forstå lett at det er fordi du besøkte henne for litt siden. Da støter du henne i hvert fall bort. 

Anonymkode: f30e9...1d9

Hvorfor skulle hun koble det slik? Kan jo være det at jeg besøkte henne som trigget broren min til å tenke at tingen hans er hos henne? 

Men, det virker som det beste da er å bare la henne holde på. Tar jeg det opp kommer hun sikkert til å avvise meg vil jeg tro.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle hun koble det slik? Kan jo være det at jeg besøkte henne som trigget broren min til å tenke at tingen hans er hos henne? 

Men, det virker som det beste da er å bare la henne holde på. Tar jeg det opp kommer hun sikkert til å avvise meg vil jeg tro.

-og med god grunn, selv om det er godt ment fra din side. Jeg skjønner at du mener vel, og vil hjelpe, men hun har virkelig vist tydelig at hun ikke ønsker din innblanding, både før du møtte opp uanmeldt ved å aldri invitere deg dit, og mens du var der ved å skylde på noe annet.

Mange kan mene mye om hvordan andre lever, med rette, men uønsket (og velmenende) innblanding vil mest sannsynlig bare føles invaderende. Hjelp henne om hun selv åpner for det. Å tro at hun ikke skjønner hvor det kommer fra om plutselig eksen hennes dukker opp for å "lete etter noe", er naivt fra din side. Du skriver jo at de har lite kontakt. Ikke undervurder henne, men stå parat den dagen hun ber om det.

Det er mitt forslag.

Skrevet

Men hva er problemet med at hun har tingene sine? 

Anonymkode: 0a81a...8a7

Skrevet
Ekspatt skrev (25 minutter siden):

-og med god grunn, selv om det er godt ment fra din side. Jeg skjønner at du mener vel, og vil hjelpe, men hun har virkelig vist tydelig at hun ikke ønsker din innblanding, både før du møtte opp uanmeldt ved å aldri invitere deg dit, og mens du var der ved å skylde på noe annet.

Mange kan mene mye om hvordan andre lever, med rette, men uønsket (og velmenende) innblanding vil mest sannsynlig bare føles invaderende. Hjelp henne om hun selv åpner for det. Å tro at hun ikke skjønner hvor det kommer fra om plutselig eksen hennes dukker opp for å "lete etter noe", er naivt fra din side. Du skriver jo at de har lite kontakt. Ikke undervurder henne, men stå parat den dagen hun ber om det.

Det er mitt forslag.

Hun kommer jo aldri til å be om det. Ikke uten hjelp. Det er jo tydelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men hva er problemet med at hun har tingene sine? 

Anonymkode: 0a81a...8a7

Problemet er jo at det ikke er plass til å bevege seg i huset, eller sette seg ned. Det blir jo etterhvert skittent også vil jeg tro. Det går jo ikke an å leve slik, ensom i et hus som bare er fullt av ting uten mening. Altså, det er hauger med ting overalt. Men det går ikke oppunder taket alle steder, enda hvertfall. 

Hvorfor skal man velge å la folk leve med sånt " i fred". Andre lidelser blir jo påtvunget hjelp.

Skrevet

Det går an å ta kontakt med fastlegen hennes eller kommunelegen og informere om din bekymring. 

Anonymkode: f9b53...e1f

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det går an å ta kontakt med fastlegen hennes eller kommunelegen og informere om din bekymring. 

Anonymkode: f9b53...e1f

Den eneste instansen hun kan kontakte er brannvesenet hvis det er brannfarlig.

Men ellers står folk fritt til å leve som de vil. Det offentlige griper inn hvis det blir fare for liv og helse, og selv da har personer rett til å bestemme over sitt liv innenfor rimelige grenser. Det foreligger feks en dom om at man ikke kan tvinge pasienter til å dusje hvis de er samtykkekompetente.

Det er lov å være psykisk syk og leve deretter. 

Hi, du kan formidle din bekymring og ta det derfra. Gjør det selv direkte til henne. De færreste vil reagere positivt på en bekymringsmelding til fastlege. Og hvis denne er Anonym vil de fleste bli engstelige for hvem som har meldt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Problemet er jo at det ikke er plass til å bevege seg i huset, eller sette seg ned. Det blir jo etterhvert skittent også vil jeg tro. Det går jo ikke an å leve slik, ensom i et hus som bare er fullt av ting uten mening. Altså, det er hauger med ting overalt. Men det går ikke oppunder taket alle steder, enda hvertfall. 

Hvorfor skal man velge å la folk leve med sånt " i fred". Andre lidelser blir jo påtvunget hjelp.

Hvilke andre lidelser blir påtvunget hjelp, mener du?

Skrevet
Ekspatt skrev (6 timer siden):

Hvilke andre lidelser blir påtvunget hjelp, mener du?

Det skal VELDIG mye til for at noen blir påtvunget hjelp i Norge! At huset er fullt av ting, er laaaangt fra god nok grunn.

Anonymkode: 84e89...17f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det skal VELDIG mye til for at noen blir påtvunget hjelp i Norge! At huset er fullt av ting, er laaaangt fra god nok grunn.

Anonymkode: 84e89...17f

Jeg vet, det er derfor jeg var spent på å høre HIs eksempler, for jeg innbiller meg at de er virkelighetsfjerne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...