Gå til innhold

Hjernerystelse. Noen som har opplevd dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

15-åringen har fått hjernerystelse etter et fall i dag. Hun er jo så forvirret. Spør om og om igjen hva som har skjedd, om hun har vært hos legen osv. Husker ingenting av det vi sier. Noen som har opplevd dette etter hjernerystelse? Og hvor lenge varte det?

Har vært i kontakt med legevakt to ganger, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 98a7f...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig vanlig. Alt fra et par timer til en dag eller 2 har jeg opplevd. 

Skrevet

Ganske normalt. Jeg fikk hjernerystelse når jeg var 16år. Fortsatt er den dagen helt sort, husker to små øyeblikk men det er også alt. 
Mitt eldste barn fikk hjernerystelse når hun var 15år. Hun var ganske groggy i noen dager og hukommelsen var helt på bærtur, men den kom seg etter noen dager og nå husker hun hva som skjedde og de dagene hun var helt groggy. Kanskje ikke alt, men det meste virker det som. 

Men vær en irriterende mamma og pass på at hun ikke ser på tv, mobil, leser eller gjør noe annet  hun må annstrenge øyne til i en ukes tid. Ja, det er gørr kjedelig men jeg kan si at det er enda kjedeligere å ha konstante smerter tretti år etter. Jeg var ikke så flink.

Anonymkode: 8e458...006

Skrevet

Jeg har hatt hjernerystelse i 15 år,etter alvorlig trafikk ulykke. 

Dette er helt vanlig. 

Husk også å ikke se på tv/Tlf/ skjerm på én uke. Hjernen må hvile. 

Anonymkode: 63ad5...537

Skrevet

Med en så kraftig hjernerystelse har jeg fått vite at man bør ligge inne til observasjon over natten pga. fare for hjerneblødning, i hvert fall lå jeg inne og de valgte til og med å ha meg inne flere dager fordi jeg første natten hadde hatt farlig høyt blodtrykk.

Anonymkode: e8e14...036

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Med en så kraftig hjernerystelse har jeg fått vite at man bør ligge inne til observasjon over natten pga. fare for hjerneblødning, i hvert fall lå jeg inne og de valgte til og med å ha meg inne flere dager fordi jeg første natten hadde hatt farlig høyt blodtrykk.

Har vært i kontakt med legevakt to ganger, og de mente observasjon hjemme var nok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har vært i kontakt med legevakt to ganger, og de mente observasjon hjemme var nok. 

Da ville jeg holdt meg våken i natt, om jeg var deg, og så sjekket henne ofte.

Håper det går bra med henne ❤️

Og som andre har sagt - vær veldig streng, unngå alt av skjermbruk, lesing, høy lyd, aktivitet. Jeg fikk beskjed om å begrense aktivitet i åtte uker etterpå pga. at hjernerystelsen var så kraftig. Kunne gå turer etterhvert, men ikke jogge, sykle, svømme, løfte tungt o.l. Fikk ikke se tv/på skjerm eller lese på en stund heller, tror det var et par uker. En uke etter hjernerystelsen var jeg fremdeles forvirret, spesielt om jeg ble for sliten, men var mer klar enn ikke. Forvirringen var sterk når den var der.

Skrevet

Jeg var 22 da jeg fikk alvorlig og kraftig hjernerystelse. Har det fortsatt 😔de på sykehuset ha meg fjernkontrollen og en diger tv jeg kunne se på. Jeg visste ikke at jeg hadde hjernerystelse engang. Var flink noen uker uten skjerm og støy. Men tror jeg hadde vært i bedre form i dag h is jeg lot hjernen hvile ordentlig. Ja, kjipt uten skjerm. Men er viktig. 

Anonymkode: 63ad5...537

Skrevet

Helt vanlig. Kusinen min husket ikke hvor hun bodde eller hva hun het. Satt på trappen midtvinters og var ekstremt forvirret. Heldigvis kom en nabo hjem et par timer etter og fant henne susende rundt og reagerte på oppførselen.

Anonymkode: 0d4ce...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...