Gå til innhold

Er dette urettferdig overfor far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far har 50/50 til våre to barn, det ene barnet har 100% plass på sfo. Til høsten starter hun i tredje klasse og har i utgangspunktet ikke behov for sfo plassen lenger, da jeg har hjemmekontor de fleste dagene, dessuten kunne jeg tenkt meg å spare pengene sfo plassen koster. Vi betaler det sammen, fra en felles konto vi setter inn en lik sum på. Far har behov for sfo plass til henne. Er det innafor for at jeg sier hun nå kan ha sfo 50% og han kan stå for betalingen for sfo alene når hun starter med det? 

Anonymkode: b6ee0...a72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rettferdig ut

Anonymkode: 50d7b...410

Skrevet

Bor dere langt fra hverandre, hun kan jo komme hjem til deg etter skolen selv om hun er hos pappa, så henter han hjemme hos deg istedenfor på SFO. 

Anonymkode: ae15c...c1c

Skrevet

En tredjeklassing trenger ikke Sfo. Her går barna hjem til meg, og far henter de her etter jobb. Han bor rett nedi gata, men jeg har hjemmekontor mens han har en jobb med fysisk oppmøte og er ikke hjemme før 16.20.

50% plass er bortimot like dyrt som full plass. Noen hundrelapper billigere.

Anonymkode: 6a78c...134

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Bor dere langt fra hverandre, hun kan jo komme hjem til deg etter skolen selv om hun er hos pappa, så henter han hjemme hos deg istedenfor på SFO. 

Anonymkode: ae15c...c1c

Det kunne jeg gjort, men når barna ikke er hos meg har jeg ikke hjemmekontor, da er jeg ute og jobber mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kunne jeg gjort, men når barna ikke er hos meg har jeg ikke hjemmekontor, da er jeg ute og jobber mye. 

Kan de gå hjem til deg og vente på far der da? Hvis det er nærmest skolen. 

Anonymkode: e26b0...88a

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Far bor fem minutter unna meg, så de kunne vært hos han, men han ønsker ikke at de er alene hjemme så mange timer.

Skrevet

50-50 krever godt samarbeid, er dette verdt å ta en eventuell kamp om? 

Anonymkode: d5bf8...257

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

50-50 krever godt samarbeid, er dette verdt å ta en eventuell kamp om? 

Ja, jeg føler det. Hun vil gjerne gå rett hjem etter skolen, og føler seg klar for å slutte på sfo, så hvis jeg har mulighet til å la hun gjøre det når hun er hos meg, så vil jeg gjerne det

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, jeg føler det. Hun vil gjerne gå rett hjem etter skolen, og føler seg klar for å slutte på sfo, så hvis jeg har mulighet til å la hun gjøre det når hun er hos meg, så vil jeg gjerne det

Jeg tenkte på det økonomiske. Det blir vel dyrere for far hvis 50 prosent plass er mye mer enn halv pris av full plass?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenkte på det økonomiske. Det blir vel dyrere for far hvis 50 prosent plass er mye mer enn halv pris av full plass?

Full plass kister 3500 og halv plass koster 1850 ish, så det er ikke fryktelig mye dyrere 

Gjest Fornax
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Full plass kister 3500 og halv plass koster 1850 ish, så det er ikke fryktelig mye dyrere 

Da vurder det jo være greit.

Gjest Fornax
Skrevet
Fornax skrev (Akkurat nå):

Da vurder det jo være greit.

Vurder skulle være burde 

Skrevet

Her koster sfo ca 3400 kr pluss kostpenger. 

Halv plass koster 2500 kr pluss kostpenger. 

25% plass koster 1800 pluss kostpenger. 

De færreste Sfo har halv pris av fullpris på 50% plass.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

En tredjeklassing trenger ikke Sfo. Her går barna hjem til meg, og far henter de her etter jobb. Han bor rett nedi gata, men jeg har hjemmekontor mens han har en jobb med fysisk oppmøte og er ikke hjemme før 16.20.

50% plass er bortimot like dyrt som full plass. Noen hundrelapper billigere.

Din tredjeklassing trenger ikke SFO mener du vel? 😊 

Barn er forskjellige. Min tredjeklassing kan ikke være alene hjemme i tre timer etter skole. En time går greit. 
Her er det stor forskjell på hel og halv plass, 1 150,- som skiller  

HI, jeg synes det er rimelig at far betaler om det kun er han som benytter seg av plassen. Min mann gjorde det med sin datter, men, moren brukte faktisk av fars timer innimellom og det er jo litt irriterende da, at ukas timer er oppbrukt av en som IKKE TRENGER plass på SFO. 

Så skal kun far bruke plassen så er det urimelig at du skal dekke dette. Det er jo da barnepass når barnet er hos far og det er ikke noe du er ansvarlig for. 
Om samarbeidsklimaet blir dårlig av det så hadde jeg vurdert om det er verdt det da, det er jo snakk om ett års tid til. 

Anonymkode: 1afc3...531

Skrevet

Men hvis dere har barna annen hver uke ville jeg sjekket om det i det heletatt er mulig - det er det ikke her. Altså at barnet kan være alle dager den ene uka og ingen neste. Her kan man velge mellom sfo plass 1,2,3,4 eller 5 dager pr uke, men da gjelder det alle uker. 

Anonymkode: 594a6...f5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis dere har barna annen hver uke ville jeg sjekket om det i det heletatt er mulig - det er det ikke her. Altså at barnet kan være alle dager den ene uka og ingen neste. Her kan man velge mellom sfo plass 1,2,3,4 eller 5 dager pr uke, men da gjelder det alle uker. 

Anonymkode: 594a6...f5d

Enig, her må man ha faste ukedager ved redusert plass.

Anonymkode: 0f7d6...077

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig, her må man ha faste ukedager ved redusert plass.

Anonymkode: 0f7d6...077

Her søker man om 50% på dager man velger selv. Åpenbart forskjellig praksis. 
Står i skjemaet, hvilke dager/uker ønsker du plass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Din tredjeklassing trenger ikke SFO mener du vel? 😊 

Barn er forskjellige. Min tredjeklassing kan ikke være alene hjemme i tre timer etter skole. En time går greit. 
Her er det stor forskjell på hel og halv plass, 1 150,- som skiller  

HI, jeg synes det er rimelig at far betaler om det kun er han som benytter seg av plassen. Min mann gjorde det med sin datter, men, moren brukte faktisk av fars timer innimellom og det er jo litt irriterende da, at ukas timer er oppbrukt av en som IKKE TRENGER plass på SFO. 

Så skal kun far bruke plassen så er det urimelig at du skal dekke dette. Det er jo da barnepass når barnet er hos far og det er ikke noe du er ansvarlig for. 
Om samarbeidsklimaet blir dårlig av det så hadde jeg vurdert om det er verdt det da, det er jo snakk om ett års tid til. 

De færreste 3.klassinger mener jeg. De uten diagnoser trenger ikke. Slutt å sy puter under armene på barna, lær de å komme hjem til tomt hus. De kan gjøre/starte med lekser. Lage seg mat. Og når de begynner å kjede seg så går de til venner. Nei vent, vennene er jo også på Sfo til de fyller 12 år🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

De færreste 3.klassinger mener jeg. De uten diagnoser trenger ikke. Slutt å sy puter under armene på barna, lær de å komme hjem til tomt hus. De kan gjøre/starte med lekser. Lage seg mat. Og når de begynner å kjede seg så går de til venner. Nei vent, vennene er jo også på Sfo til de fyller 12 år🤦‍♀️

Nei, der tenker jeg vi setter en strek for diskusjon. Dine ufinheter og manglende evne til å kommunisere gjør at du finter ut deg selv. Du sier barn med diagnose, noe sier meg at dette har du erfaring med selv. 
Ha en fin dag. 

Skrevet

Om barnet er såpass selvstendig og ønsker det selv kan det gå hjem. Om far ønsker Sfo-plass likevel må han betale for det. Helt ok. 

Anonymkode: 7e198...c35

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jøss, for en ufyselig person? Kanskje du var for mye alene da du var liten og gikk glipp av empati og relasjonsbygging.

Anonymkode: 1a9fd...970

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, der tenker jeg vi setter en strek for diskusjon. Dine ufinheter og manglende evne til å kommunisere gjør at du finter ut deg selv. Du sier barn med diagnose, noe sier meg at dette har du erfaring med selv. 
Ha en fin dag. 

Setter en strek fordi du tapte? Vel, Sfo etter 3 klasse er typisk for barn med diagnoser eller annen atferd som gjør at de ikke greier seg hjemme alene. Dvs svært umodne og greier ikke smøre seg en skive engang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Setter en strek fordi du tapte? Vel, Sfo etter 3 klasse er typisk for barn med diagnoser eller annen atferd som gjør at de ikke greier seg hjemme alene. Dvs svært umodne og greier ikke smøre seg en skive engang.

Noen sfo er oppbevaring og ikke spennende for noen og andre sfo er populære helt ut 4 klasse. Det kommer helt an på skolen og tilbudet. Her fikk vi nok til jul i 2.klasse , men min venninnes sønn elsket sin sfo ut 4. der var de fleste elevene på sfo ut 4 fordi opplegget var så bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...