Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 For ikke å miste ekstra barnestipend og bostøtte (er fulltidsstudent), så er det lurest at barna står på min adresse og at det er jeg som har foreldreretten. Dessuten, etter en lang kamp med eksmannen, så krever han 50/50, av andre grunner jeg ikke vil gå inn på her (han er ikke og tråler denne siden, for å se om jeg skriver noe utleverende). Kan vi ha 50/50 på samværsavtale, men at adressen dems er hos meg og jeg har foreldreretten? Anonymkode: f3d19...d10
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 (Det skulle stå «inne»,ikke «ikke») Anonymkode: f3d19...d10
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 Barna kan i utgangspunktet kun være folkeregistrert med bostedsadresse på et sted. Hvilken adresse det skal være må dere bli enige om når det er 50/50. Det har jo f.eks noe å si for skolekrets. Det finnes også noe som heter delt fast bosted som dere kan registrere hos skatteetaten. Da vil barna registreres med begges adresse i systemet, slik at begge foreldrene kan få bostøtte for barna. Anonymkode: 566b4...2c6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 Det er vanlig at en har barna på sin adresse i folkeregisteret og den andre har 50% samvær. Men jeg tror du må ha barna minst 60% for å få støtte som enslig forsørger. Litt usikker på hva lånekassen krever, men nav krever 60 % Anonymkode: 4b9e5...11f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Jeg får ingen støtte fra nav, de er over den alderen, så det er kun barnetrygd, som vi da kommer til å dele på. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, men av andre årsaker enn det økonomiske ønsker jeg å ha de på min adresse og at jeg står som den med foreldreansvar Anonymkode: f3d19...d10
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg får ingen støtte fra nav, de er over den alderen, så det er kun barnetrygd, som vi da kommer til å dele på. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, men av andre årsaker enn det økonomiske ønsker jeg å ha de på min adresse og at jeg står som den med foreldreansvar Anonymkode: f3d19...d10 Jeg vet om foreldre som registrerer det ene barnet på adressen til mor og det andre på adressen til far. Dermed får begge dobbel barnetrygd. Men ser jo at det kanskje ikke er ønskelig av andre årsaker for deg Anonymkode: ae8db...07b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg får ingen støtte fra nav, de er over den alderen, så det er kun barnetrygd, som vi da kommer til å dele på. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, men av andre årsaker enn det økonomiske ønsker jeg å ha de på min adresse og at jeg står som den med foreldreansvar Anonymkode: f3d19...d10 De kan være registrert på din adresse. Foreldreansvar har dere begge Anonymkode: 7b5ce...e6e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 De kan stå på din adresse, det har ingenting å si for foreldreansvar. Det har dere begge to. dersom du må ha mest samvær for å få støtte så må dere nok levere en skriftlig avtale slik som man må til nav. Uavhengig av om barnet er hos deg 100, 70 eller 40 prosent så kan adressen være hos deg. Anonymkode: d2b8d...6d1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De kan stå på din adresse, det har ingenting å si for foreldreansvar. Det har dere begge to. dersom du må ha mest samvær for å få støtte så må dere nok levere en skriftlig avtale slik som man må til nav. Uavhengig av om barnet er hos deg 100, 70 eller 40 prosent så kan adressen være hos deg. Anonymkode: d2b8d...6d1 Nei, ettersom jeg har forstått, så trenger jeg ikke ha majoriteten av samværet. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, og for å få bostøtte så må jeg ha de minst 50%. Men jeg vil gjerne ha de på min adresse, samt foreldreansvar. Vi har privat avtale, så jeg får ikke bidrag. Kan vi ha en privat avtale på 50% samvær uten å måtte ha delt foreldreansvar? Anonymkode: f3d19...d10
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei, ettersom jeg har forstått, så trenger jeg ikke ha majoriteten av samværet. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, og for å få bostøtte så må jeg ha de minst 50%. Men jeg vil gjerne ha de på min adresse, samt foreldreansvar. Vi har privat avtale, så jeg får ikke bidrag. Kan vi ha en privat avtale på 50% samvær uten å måtte ha delt foreldreansvar? Anonymkode: f3d19...d10 Du kan få foreldreansvar alene, hvis far skriver under på en avtale om at han frasier seg foreldreansvar. Avtalen må så sendes til folkeregisteret for å være gyldig. Du kan lese om foreldreansvar her https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldreansvar/id749199/ Anonymkode: ae8db...07b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei, ettersom jeg har forstått, så trenger jeg ikke ha majoriteten av samværet. Ifølge lånekassen så må jeg ha barna minst 40%, og for å få bostøtte så må jeg ha de minst 50%. Men jeg vil gjerne ha de på min adresse, samt foreldreansvar. Vi har privat avtale, så jeg får ikke bidrag. Kan vi ha en privat avtale på 50% samvær uten å måtte ha delt foreldreansvar? Anonymkode: f3d19...d10 Dere kan ikke avtale å ikle ha delt foreldreansvar. Det vil jo innebære at far får mindre å si når det kommer til flere ting. Det må meldes inn til folkeregister om han vil si det fra seg. Vil han ikke det, så må dere i retten, og det er sjelden de fradømmer noen foreldreansvar. Anonymkode: 7b5ce...e6e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Jeg har nok mistforstått termen foreldreansvar helt, har tenkt at den som har hovedomsorg er den som har foreldreansvar, men det er kanskje ikke det? Anonymkode: f3d19...d10
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 Foreldreansvar har begge to, skal veldig mye til å bli fratatt det. Anonymkode: 4b9e5...11f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har nok mistforstått termen foreldreansvar helt, har tenkt at den som har hovedomsorg er den som har foreldreansvar, men det er kanskje ikke det? Anonymkode: f3d19...d10 Nei, det er ikke det samme Anonymkode: 7b5ce...e6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå