Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #1 Skrevet 3. mai 2022 Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for 3 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I de store byene Tønsberg, Sandefjord og Larvik er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værssted", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: 64029...dfe
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #2 Skrevet 3. mai 2022 Værttøy, værsste, fævvel osv. er vanlig i hele tidligere Buskerud også. Ikke unikt for Vestfold. Anonymkode: 22a94...276
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Jeg er Telemarking som nå bor i Vestfold, folk sier jeg snakker mer innfødt enn de som bor her. Så de blir litt flaue når jeg sier jeg er innflytter. Men det skal sies jeg familie og hytte der de snakker skikkelig breit. Men jeg har aldri fått høre jeg snakket anderledes eller breit før jeg føytta hit. Ikke syns jeg de snakker såanderledes her, der jeg kommerr ifra ellerr på hytta. Anonymkode: 8193c...4f4
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 Jeg hører ikke forskjell på Østfold og Vestfold (dialekt)? Anonymkode: e4b0e...1b2
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 Hva er egentlig poenget med dette innlegget? Anonymkode: ab9c7...708
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #6 Skrevet 3. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hører ikke forskjell på Østfold og Vestfold (dialekt)? Anonymkode: e4b0e...1b2 Da stod du ikke først i køen da språkørene ble utdelt Helt greit, altså Men det er stor forskjell på de to/mange dialektene i Østfold og i Vestfold. Anonymkode: 1339c...081
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #7 Skrevet 3. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for 3 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I de store byene Tønsberg, Sandefjord og Larvik er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værssted", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: 64029...dfe Værttøy, værssted og sæisten er vel sånn man uttaler disse orda på hele Østlandet. Har aldri hørt noen si "seks-ten"... Anonymkode: 5dc8e...13a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #8 Skrevet 3. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da stod du ikke først i køen da språkørene ble utdelt Helt greit, altså Men det er stor forskjell på de to/mange dialektene i Østfold og i Vestfold. Anonymkode: 1339c...081 Forskjell er det nok. Men STOR er den ikke. Anonymkode: 5dc8e...13a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2022 #9 Skrevet 3. mai 2022 Har aldri sett på dialekta som så veldig tøff. Vi sørlendinger kaller uansett de fleste østlendinger for puddinger uavhengig dialekt... Anonymkode: 88872...0a7
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Værttøy, værssted og sæisten er vel sånn man uttaler disse orda på hele Østlandet. Har aldri hørt noen si "seks-ten"... Anonymkode: 5dc8e...13a Jeg sier værktøy og værkste, men jeg sier sæisten. Anonymkode: fb110...c17
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for 3 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I de store byene Tønsberg, Sandefjord og Larvik er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værssted", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: 64029...dfe Jeg er oppvokst i vestfold, nær Andebu og Revetal Ingen der hadde brei vestfold-dialekt. Vi sa hverken bilær, båtær eller guttær. Ikke sa vi fævvel eller pælær og vi mævlet aldri maten:) Såkalt Vikværsk talemål finner du nok kun hos den svært eldre generasjonen i disse områdene For å høre brei vestfold dialekt, må du ordentlig inn i Indre Vestfold (Andebu og Revetal er bynært - og bli ikke regnet som indre vestfold), som f.eks Kodal, Svarstad eller Lardal. Værttøy, værsted er ikke typisk for Vestfold-målet. At konsonantene i ord dras sammen er et målmerke som gjelder hele østlandet og trøndelag. Sæisten/seisten er et eksempel på vokalendring - noe vi har over hele landet. Vi har en drøss av ord i det norske språket med vokalendring. Fe.sk er det få som sier "jeg". Vi viser jei, æ, eg osv. Anonymkode: 6dcc5...048
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er oppvokst i vestfold, nær Andebu og Revetal Ingen der hadde brei vestfold-dialekt. Vi sa hverken bilær, båtær eller guttær. Ikke sa vi fævvel eller pælær og vi mævlet aldri maten:) Såkalt Vikværsk talemål finner du nok kun hos den svært eldre generasjonen i disse områdene For å høre brei vestfold dialekt, må du ordentlig inn i Indre Vestfold (Andebu og Revetal er bynært - og bli ikke regnet som indre vestfold), som f.eks Kodal, Svarstad eller Lardal. Værttøy, værsted er ikke typisk for Vestfold-målet. At konsonantene i ord dras sammen er et målmerke som gjelder hele østlandet og trøndelag. Sæisten/seisten er et eksempel på vokalendring - noe vi har over hele landet. Vi har en drøss av ord i det norske språket med vokalendring. Fe.sk er det få som sier "jeg". Vi viser jei, æ, eg osv. Anonymkode: 6dcc5...048 Jeg er sikkert litt eldre enn deg, men langt fra en "svært eldre generasjon". Oppvokst og bor ved Vestfoldkysten og sier både bilær, båtær og mævle. Det sier også mange unge i Larviksområdet. Sandefjord og nordover har alltid vært litt finere i målet og sier nok ikke det. Andebu er like indre Vestfold som Kodal, altså, muligens bortsett fra de som bor der. Anonymkode: 4d408...e11
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er sikkert litt eldre enn deg, men langt fra en "svært eldre generasjon". Oppvokst og bor ved Vestfoldkysten og sier både bilær, båtær og mævle. Det sier også mange unge i Larviksområdet. Sandefjord og nordover har alltid vært litt finere i målet og sier nok ikke det. Andebu er like indre Vestfold som Kodal, altså, muligens bortsett fra de som bor der. Anonymkode: 4d408...e11 Samme tenkte jeg, er fra området selv og passerte begge tettstedene stadig på vei til skolen da jeg studerte ved Bakkenteigen (vi på bøgda likær å kjøre bakvæiane vett du) Andebu, Kodal, Kvelde, Hvarnes, Svarstad er alle tettsteder med sitt egne lille sentrum. Andebu kan derimot skilte med sitt eget vinmonopol, for de som ikke har vokst opp med selvforsyning 😂😂 Jeg har mye moro av mannen her, hører kjapt forskjell om han snakker med en kollega fra Drammen/Oslo eller om han snakker med en kunde fra bøgda. Anonymkode: af5b7...e24
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg flyttet fra Oslo til Vestfold for 3 år siden, og jeg må si at de har en sjarmerende dialekt her. Særlig på bygdene i indre Vestfold og ute på Tjøme og disse øyene. I de store byene Tønsberg, Sandefjord og Larvik er dialekten litt utvannet pga. urbaniteten og innflyttere og sånt, men selv om de snakker finere i byene så kan man også der høre flere dialekttrekk. Har en kollega fra Tønsberg som stadig sier bilær og båtær og guttær og sånt. Kommer man litt lenger inn i Vestfold som f.eks. Revetal, Andebu og Svarstad så kan man virkelig høre bred vestfolddialekt. Dialekten er så utrolig tøff! De kaller f.eks. verktøy for "værttøy", verksted for "værssted", fugl for "fævvel", støvler for "pælær", seksten for "sæisten" osv. Hva tenker dere om vestfolddialekt? Anonymkode: 64029...dfe Synes det er interessant at de har lik dialekt som i Fredrikstad. De snakker breiere i Vestfold enn i Sarpsborg feks. Anonymkode: d82eb...719
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 Synes det er flott når folk har et språk som forteller hvor de kommer fra. Anonymkode: f654c...11b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Værttøy, værssted og sæisten er vel sånn man uttaler disse orda på hele Østlandet. Har aldri hørt noen si "seks-ten"... Anonymkode: 5dc8e...13a Det har jeg. Det og "sne-ball". Anonymkode: e4b0e...1b2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hva er egentlig poenget med dette innlegget? Anonymkode: ab9c7...708 Tja, er ikke dette et diskusjonsforum da? Eller er det bare til for spørsmål? Anonymkode: 1195c...a77
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Synes det er interessant at de har lik dialekt som i Fredrikstad. De snakker breiere i Vestfold enn i Sarpsborg feks. Anonymkode: d82eb...719 Vestfoldinger har ikke lik dialekt som de i Fredrikstad😂😂 Fredrikstaddialekten er virkelig helt særegen selv om det kanskje ser likt ut når man oversetter dialekt til skrift. Jeg bor selv i Sandefjord, men etter mange år i Oslo, snakker jeg mye mer bokmål/«penere» enn de som har bodd her hele livet. Synes ikke den brede Vestfolddialekten er særlig sjarmerende. Men så varierer også dialekten ganske mye fra by til by: i Tønsberg sier man feks «hu», mens man sier «ho» i Sandefjord (flere og flere bruker riktignok hun). Og folk fra Larvik snakker generelt bredere enn de fra Sandefjord. Også må jeg si jeg fniste godt av at Andebu ble omtalt som bynært. For oss som bor i byene er Andebu like langt på bygda som Kodal😉. Anonymkode: 79ce2...6f0
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vestfoldinger har ikke lik dialekt som de i Fredrikstad😂😂 Fredrikstaddialekten er virkelig helt særegen selv om det kanskje ser likt ut når man oversetter dialekt til skrift. Jeg bor selv i Sandefjord, men etter mange år i Oslo, snakker jeg mye mer bokmål/«penere» enn de som har bodd her hele livet. Synes ikke den brede Vestfolddialekten er særlig sjarmerende. Men så varierer også dialekten ganske mye fra by til by: i Tønsberg sier man feks «hu», mens man sier «ho» i Sandefjord (flere og flere bruker riktignok hun). Og folk fra Larvik snakker generelt bredere enn de fra Sandefjord. Også må jeg si jeg fniste godt av at Andebu ble omtalt som bynært. For oss som bor i byene er Andebu like langt på bygda som Kodal😉. Anonymkode: 79ce2...6f0 Enig, mulig vokalene er like, men konsonanter som f eks L uttales annerledes. Andebu ligger faktisk noe lengre fra sentrum av en by enn Kodal, rent teknisk vil vel Kodal være mer bynært enn Andebu 😄 Så sant ikke man anser Sem som en by… Anonymkode: af5b7...e24
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Forskjell er det nok. Men STOR er den ikke. Anonymkode: 5dc8e...13a Det kommer nok an på øret som hører. Det er i mine ører markante forskjeller i tonefall, og Østfold-l'en er jo velkjent (den sprer seg visstnok på østlandet). Dessverre blir dialekter i dag ofte mer utvannet, det ser man mange steder i landet. Det er jo forskjeller innad i fylkene også, hvor noen snakker mer tilnærmet standardisert østnorsk. Det samme gjør flere og flere i f.eks. Hallingdal også, som jo er et område med veldig tydelige egne dialekter i utgangspunktet. Anonymkode: 1339c...081
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #21 Skrevet 4. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det samme gjør flere og flere i f.eks. Hallingdal også, som jo er et område med veldig tydelige egne dialekter i utgangspunktet. Anonymkode: 1339c...081 Anonymkode: e4b0e...1b2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2022 #22 Skrevet 4. mai 2022 Her er for øvrig Hallingdølen på dialekt. Anonymkode: e4b0e...1b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå