Gå til innhold

Finnes det noen som har en konfirmant (jente) som ikke skal ha på seg bunad til konfirmasjonen? Hva har hun på seg?

Anbefalte innlegg

Min har ikke bunad, jeg har ikke råd rett og slett. Jeg er redd for at hun blir den eneste, for alle andre her har bunad. Jeg blir faktisk litt lei meg på hennes vegne..

Når jeg søker på konfirmant og kjole så er det nesten kun bilder av bunadskledde jenter, bortsett fra reklame fra forskjellige nettbutikker. Søker jeg på pintrest så er det også kun bunader som dukker opp

Anonymkode: a9bbc...0c7

Fortsetter under...

Ingen i vår familie bruker bunad. Datteren min hadde lang rosa kjole, og i år har niesen min lys blå drakt. Jeg syns vide bukser ala dressbukse og pen bluse samt høyhælte sko er veldig flott på jenter også. Det er bare å kjøpe det hun liker. Selv om mange ikler seg bunad, så er det ikke alle som har det. Det er mange fine antrekk som hun kan ha. 

Anonymkode: 1a2be...702

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Min har ikke bunad, jeg har ikke råd rett og slett. Jeg er redd for at hun blir den eneste, for alle andre her har bunad. Jeg blir faktisk litt lei meg på hennes vegne..

Når jeg søker på konfirmant og kjole så er det nesten kun bilder av bunadskledde jenter, bortsett fra reklame fra forskjellige nettbutikker. Søker jeg på pintrest så er det også kun bunader som dukker opp

Hva har du faktisk råd til da, hva er budsjettet på antrekk? Kjole til 500 eller kan du strekke deg til festdrakt på Sparkjøp? For der koster de 1500 inkl skjorte. Må ha en liten sølje også da og den gangen jeg kjøpte meg festdrakt kjøpte jeg meg en barnesølje til ca 400-500. Kjøpte også bunadsko på Sparkjøp til 300. 

Blir dette også for dyrt så er det mange fine kjoler. Velg da en som går til minst knærne, da jeg ikke synes mini (rumpekort) passer seg 🤪

Anonymkode: d25de...501

En hvilken som helst penkjole gjør jobben. Helst en som ikke viser for mye kropp, i og med at det er en litt formell feiring. Du kan sikkert finne en billig på finn.no?

Anonymkode: 2d800...4cc

Annonse

Tusen takk for mange gode svar og forslag:-)

Jeg kan ha råd til en kjole til 2-3 tusen, men så lenge hun får en kjole som er fin så spiller det ingen rolle for henne om kjolen koster 300 kr. 

Vi har sett på festdrakter, og det kan jeg bruke ca 5000 kr på, men hun vil ikke ha festdrakt. Hun vil heller spare til bunad. Jeg synes det er mange nydelige festdrakter

Datteren til en venninne konfirmerte seg i vanlig kjole i fjor, der var det ikke økonomi som var greia, men jenta vil rett og slett ikke ha bunad. Hun synes det er for traust og ikke særlig fint ;)

Hun hadde en kjole som ligner denne, men var litt mørkere

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/bubbleroom/ballkjoler/ariella-prom-dress-dusty-blue

Hun var faktisk den eneste jenta uten bunad, men det brydde hverken hun eller de andre seg om altså. Hun følte seg fin, hun strålte og hun var kjempefin.

Bubblerom har mange fine kjoler. De er litt for "push up" pupp i fotograferingen av mange, men om man ser for seg en 14-15 åring uten push up bh så er mange av kjolene som har altfor mye kløft på disse bildene også veldig fine. Har selv to tenåringsdøtre som har kjøpt penkjoler derfra flere ganger.

https://www.bubbleroom.no/nn/klær/dame/lange-kjoler#eyJsaXN0U3RhdGUiOnsiaW50T2Zmc2V0IjozNywiaW50T3JkZXJCeSI6IjEwIiwiaW50Q2F0ZWdvcnlJZCI6IjgyNyIsImJpdFNhbGUiOiIwIiwiaW50U2l0ZVNlY3Rpb25JZCI6IjIiLCJpbnRTZWN0aW9uSWQiOiIyIn0sImN1cnJlbnRFbGVtZW50U2l6ZSI6MTY2NTUsInNjcm9sbFkiOjE1MTY0fQ==

Anonymkode: 2552a...aec

Annonse

Jeg hadde ikke bunad, fordi mamma hadde ikke råd. Hadde på meg ei flott penkjole. Jeg var den eneste, men det brydde meg ikke da vi alle gikk i kapper i kirken. 

Når jeg har vært i andre sine konfirmasjoner så er det like vanlig med penkjole som med bunad. Til og med i de familiene som har råd til bunad går konfirmanten uten bunad fordi der har de bestemt at bunaden skal sys til når konfirmanten er ferdig vokst i høyde og bekkenet.

Anonymkode: 05e71...9f7

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Eneste? Tenker det er 50/50 bunad/penklær. 

Vært i to konfirmasjoner, ikke alle har bunad. Og hva så? Man er som er, har på seg det man vil. 😊Man trenger ikke bry seg om hva andre tenker. 

Anonymkode: b5a47...467

Jeg skjønner veldig godt at hun ikke vil ha festdrakt fra sparkjøp. Hadde jeg vært konfirmant i dag hadde jeg gjerne sydd en festdrakt selv, etter Fæbrik sitt mønster. https://faebrik.no/products/faestdrakt Men en festdrakt fra obs eller sparkjøp, med billig stoff og maskinbroderi, ville jeg ikke hatt. 
Kjøp en fin kjole eller hva som helst hun har lyst på! 

Endret av amandine
amandine skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner veldig godt at hun ikke vil ha festdrakt fra sparkjøp. Hadde jeg vært konfirmant i dag hadde jeg gjerne sydd en festdrakt selv, etter Fæbrik sitt mønster. https://faebrik.no/products/faestdrakt Men en festdrakt fra obs eller sparkjøp, med billig stoff og maskinbroderi, ville jeg ikke hatt. 

Min har festdrakt fra Sparkjøp fordi det var det hun ønsket seg. Etter å ha lest innlegget sitt nå sitter jeg med en vond klump i magen, og lurer på om alle andre også tenker det samme som deg 😔

Anonymkode: abf86...7f2

amandine skrev (3 timer siden):

For en trist og nedlatende holdning du har.

Anonymkode: 386f6...8a4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun skriver ikke noe nedlatende om folk som kjøper seg festdrakt på samme sted som de handler egg og brunost, men hun påpeker noe objektivt; billig stoff og maskinsøm. Det er gjerne ikke det man forbinder med tradisjoner. Det må være lov å si det, uten å bli kategorisert som en med nedlatende holdning, mener nå jeg.

Hvis vi ikke hadde hatt mulighet til å anskaffe bunad (ekte altså, ikke "Norske bunader" osv.), så hadde vi med rak rygg gått i en fin penkjole.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min har festdrakt fra Sparkjøp fordi det var det hun ønsket seg. Etter å ha lest innlegget sitt nå sitter jeg med en vond klump i magen, og lurer på om alle andre også tenker det samme som deg 😔

Anonymkode: abf86...7f2

Det er ikke meningen å være nedlatende, absolutt ikke. Jeg beklager om det ble oppfattet sånn. Det jeg synes er leit, og der formulerte jeg meg klønete, er at disse festdraktene selges dyrt. De koster flere tusen kroner og er ikke varige. Om det er bunad eller noe bunadsliknende som en festdrakt man ønsker seg er det alternativer som er - fra mitt ståsted- bedre alternativ, å sy en selv, å kjøpe brukt eller å si at det er helt fint å bruke en fin kjole eller pene bukser eller HVs som helst pent. 
Jeg synes det er synd at det er så lite rom for å bruke andre penklær enn bunad i en konfirmasjon, og jeg synes det er synd at OBS og alle de andre aktørene nører opp under bålet. 

amandine skrev (1 minutt siden):

Det er ikke meningen å være nedlatende, absolutt ikke. Jeg beklager om det ble oppfattet sånn. Det jeg synes er leit, og der formulerte jeg meg klønete, er at disse festdraktene selges dyrt. De koster flere tusen kroner og er ikke varige. Om det er bunad eller noe bunadsliknende som en festdrakt man ønsker seg er det alternativer som er - fra mitt ståsted- bedre alternativ, å sy en selv, å kjøpe brukt eller å si at det er helt fint å bruke en fin kjole eller pene bukser eller HVs som helst pent. 
Jeg synes det er synd at det er så lite rom for å bruke andre penklær enn bunad i en konfirmasjon, og jeg synes det er synd at OBS og alle de andre aktørene nører opp under bålet. 

Når du skriver at du "skjønner godt" at hun ikke vil ha festdrakt fra Sparkjøp som er i billig stoff og med maskinbroderi, så ER du nedlatende. Det ble ikke "oppfattet" ikke sånn;det er realiteten! Du formulerte deg heller ikke spesielt klønete, men klart og tydelig. 

Ekspatt skrev (9 minutter siden):

Hun skriver ikke noe nedlatende om folk som kjøper seg festdrakt på samme sted som de handler egg og brunost, men hun påpeker noe objektivt; billig stoff og maskinsøm. Det er gjerne ikke det man forbinder med tradisjoner. Det må være lov å si det, uten å bli kategorisert som en med nedlatende holdning, mener nå jeg.

Hvis vi ikke hadde hatt mulighet til å anskaffe bunad (ekte altså, ikke "Norske bunader" osv.), så hadde vi med rak rygg gått i en fin penkjole.

På samme sted som de handler egg og brunost? Så fikk du med det, og det var kanskje ikke nedlatende det heller? Så ynkelige dere er. 

Dere tenker nok å ramme visse brukere med disse passiv aggresive uttalelsene. Det dere bør tenke på at andre også blir rammet av det. Voks opp sier jeg bare. Voksne damer....

På samme sted som de handler egg og brunost? Så fikk du med det, og det var kanskje ikke nedlatende det heller? Så ynkelige dere er. 

Dere tenker nok å ramme visse brukere med disse passiv aggresive uttalelsene. Det dere bør tenke på at andre også blir rammet av det. Voks opp sier jeg bare. Voksne damer....

Du kan gjerne nekte for at det er matbutikker det er snakk om, og se stygt på meg som påpeker det. Det blir som å lime et Apple-klistremerke på en trekloss og kalle det I-phone. 

For ordens skyld; jeg sier ikke at I-phone er det beste, eller at det kun er bunad som gjelder for den saks skyld. Jeg synes det er pussig hvordan folk kjøper noe som så åpenbart ikke er det det etterligner, laget av materialer som ikke på en milimeter er verdt det det selges for, i stedet for å stå stolt i et av de mange gode alternativene som finnes. Jeg synes penkjoler, buksedrakt og dress er like flott som bunad i konfirmasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...