Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Jeg har en bekjent som er narkoman. Dette legger hun ikke skjul på. Hun gjør dårlige handlinger og har suspekte motiver og legger ikke skjul på det. Når hun offentliggjør dette på SoMe kommenterer bare de "verste av de verste". Altså på samme nivå ang misbruk. Jeg har noen ganger sagt at det hun mener og gjør er helt på trynet, og blir da kritisert for at jeg sier meningen min. Når denne personen gjør noe bra og nyttig så blir hun hyllet av de rusfrie. Det syns jeg er veldig bra. Men hvorfor ikke være kritisk som jeg er når hun handler feil? Hun er jo ikke et barn, og jeg syns det er så respektløst å kun heie fram det hun gjør bra, og la det dårlige passere uten ett ord. Eller er dette riktig fordi den slags pedagogikk også er nyttig for voksne? Anonymkode: d7051...81f
Ekspatt Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Folk som er bruker rusmidler på en usunn måte, er klar over at det ikke er bra for dem altså. Selv om vi alle har lov til å si vår mening om ting, betyr ikke det at det er bra at vi gjør det. Det er for øvrig sjelden respektløst å heie frem noe som er positivt. Merkelig valg av ord, synes jeg. Respektløst, liksom?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Ekspatt skrev (3 minutter siden): Folk som er bruker rusmidler på en usunn måte, er klar over at det ikke er bra for dem altså. Selv om vi alle har lov til å si vår mening om ting, betyr ikke det at det er bra at vi gjør det. Det er for øvrig sjelden respektløst å heie frem j som er positivt. Merkelig valg av ord, synes jeg. Respektløst, liksom? Ja jeg mener at kritikk er å vise respekt når den gis av ærlighet. Som når det gjelder vold som i at vedkommende vil slå noen. Jeg kan da si at det er helt idiotisk. Lavt nivå osv. De andre i samme miljø oppmuntrer. De andre som i likhet med meg ikke bruker rus, holder munn. Så forteller hun om noe positivt. Hun lager sunn middag og bruker penger på det. Alle heier på det, meg inkludert. Det er bare at alle heier kun på sånt og overser det negative. Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ja jeg mener at kritikk er å vise respekt når den gis av ærlighet. Som når det gjelder vold som i at vedkommende vil slå noen. Jeg kan da si at det er helt idiotisk. Lavt nivå osv. De andre i samme miljø oppmuntrer. De andre som i likhet med meg ikke bruker rus, holder munn. Så forteller hun om noe positivt. Hun lager sunn middag og bruker penger på det. Alle heier på det, meg inkludert. Det er bare at alle heier kun på sånt og overser det negative. Anonymkode: d7051...81f Hva slags negative ting tenker du på, kan du gi et konkret eksempel? Anonymkode: 85f37...4a7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva slags negative ting tenker du på, kan du gi et konkret eksempel? Anonymkode: 85f37...4a7 Å ville bruke vold må sies å være negativt Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Har du virkelig tro på at du kan snakke en rusavhengig til fornuft? I slike situasjoner, Tror jeg den eneste som får noe ut av klar tale, er taleren selv. Anonymkode: 89af6...882
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har du virkelig tro på at du kan snakke en rusavhengig til fornuft? I slike situasjoner, Tror jeg den eneste som får noe ut av klar tale, er taleren selv. Anonymkode: 89af6...882 Det jeg vil er å behandle personen som jeg behandler alle andre. Jeg vet ikke hvorfor jeg skal behandle henne som et barn. Hun er et intelligent menneske. Da bør hun vel bli behandlet som ett? Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #8 Skrevet 2. mai 2022 Av ren nysgjerrighet, har du også skrevet om kjendiser som blir lei seg av sårende kommentarer? Veldig fascinerende menneskesyn Anonymkode: 89af6...882
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #9 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Av ren nysgjerrighet, har du også skrevet om kjendiser som blir lei seg av sårende kommentarer? Veldig fascinerende menneskesyn Anonymkode: 89af6...882 Nei? Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #10 Skrevet 2. mai 2022 Jeg tenker som deg, at hvis man tar en person på alvor, så tar man seg også tid til å si ham/henne imot. Som du påpeker, hun er ikke et barn. Hun er heller ikke en dement gamling som man jatter med. Å vise respekt er å se på den andre som en likeverdig, og dermed en som også blir behandlet som voksen og kompetent. Det inkluderer å bli motsagt. Anonymkode: 7559d...928
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #11 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Av ren nysgjerrighet, har du også skrevet om kjendiser som blir lei seg av sårende kommentarer? Veldig fascinerende menneskesyn Anonymkode: 89af6...882 Jeg har heller ikke skrevet om sårede kjendiser, men jeg deler likevel det menneskesynet at man skal kunne gi motstand. Man skal ikke "skåne" sine likeverdige partnere som om de var barn. Anonymkode: 7559d...928
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #12 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å ville bruke vold må sies å være negativt Anonymkode: d7051...81f Jeg tenker at de kanskje ikke ønsker å konfrontere personen på SoMe, at det ikke handler om å skåne den personen, men seg selv. Anonymkode: 85f37...4a7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #13 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker som deg, at hvis man tar en person på alvor, så tar man seg også tid til å si ham/henne imot. Som du påpeker, hun er ikke et barn. Hun er heller ikke en dement gamling som man jatter med. Å vise respekt er å se på den andre som en likeverdig, og dermed en som også blir behandlet som voksen og kompetent. Det inkluderer å bli motsagt. Anonymkode: 7559d...928 Ja det er akkurat det. De blir sånn overbærende som mot barn. Det er ikke riktig all den tid hun er både voksen og intelligent. Å bli møtt på den måten er så destruktivt for vedkommende tenker jeg. At ingen egentlig tar henne på alvor fordi hun "bare" er en narkoman man ikke forventer noe av. Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at de kanskje ikke ønsker å konfrontere personen på SoMe, at det ikke handler om å skåne den personen, men seg selv. Anonymkode: 85f37...4a7 Hva mener du? Skåne seg mot hva? Anonymkode: d7051...81f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #15 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du? Skåne seg mot hva? Anonymkode: d7051...81f Mot å konfrontere den personen og de negative tingene hun poster, at de velger heller å overse det enn å kanskje havne i en diskusjon med den personen eller andre i kommentarfeltet. Anonymkode: 85f37...4a7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #16 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Mot å konfrontere den personen og de negative tingene hun poster, at de velger heller å overse det enn å kanskje havne i en diskusjon med den personen eller andre i kommentarfeltet. Anonymkode: 85f37...4a7 Det kan kanskje være en grunn. Jeg har aldri havnet i diskusjon, men det er kanskje fordi jeg ikke svarer på alt. Anonymkode: d7051...81f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå