Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #1 Skrevet 2. mai 2022 Noen med barn som har melkeallergi? Hvordan oppdaget dere det? Gutten min skal til legen litt senere i mai, men tenker å kutte melk fra maten hans. Noen tips på hva vi kan bruk istedetfor i feks middagsmat? Anonymkode: 4a5ff...33d
Lille krøll Skrevet 2. mai 2022 #2 Skrevet 2. mai 2022 Ikke kutt ting nå, da slår det ikke ut på ev prøver dere tar hos legen. det finnes masse å erstatte med, oatly havremelk har både drikkemelk og matlagningsalternativer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #3 Skrevet 2. mai 2022 Vent med å kutte ut til prøvene er tatt, da blir prøvene mest riktige. Svigerdatteren min tåler ikke laktose, hun får diare og vondt i magen. Men hun kan fint bruke laktosefri melk og fløte. Så når hun skal spise her bruker jeg laktosefri melkeprodukter i maten. Anonymkode: d50d3...eaf
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Skrevet 2. mai 2022 Ikke kutt melkeprodukter før dere har tatt prøver! Og be lege om å få sjekket både laktoseintoleranse (det å ikke tåle melkesukkeret) OG melkeallergi (det å ikke tåle melkeproteiner). Om man bare ikke tåler laktose er det en del melkeprodukter man likevel kan bruke (de uten laktose eller med lite laktose). Men er det melkeallergi, da tåler man ikke melkeproteinene, og da må man holde seg unna alt av melkeprodukter. Det er en annen variant også. Melk finnes i (minst) to varianter - såkalt A1-melk og A2-melk. Ulike typer kyr produserer den ene eller andre. Den ene typen er det mange som tåler, selv om de har intoleranse/allergi mot den andre. I Norge har de store meieriprodusentene i alle år nektet å differensiere produktene sine, så A1- og A2-melk blandes, noe som jo gjør at mange som ellers kunne brukt melkeprodukter av riktig type A må kutte alle melkeprodukter. I en del andre land får man kjøpt både A1- og A2-melk og -melkeprodukter. Det er et nystartet meieri - på Jæren? eller deromkring - som nå har startet produksjon av den typen som de fleste tåler. Mener at de produktene skal komme i Menybutikker i år? Jeg har en sterk mistanke om at jeg, som har melkeallergi, egentlig tåler den ene varianten, da jeg som barn opplevde å få melk rett fra fjøset som jeg tålte uten problemer, mens melk kjøpt i butikk ga meg problemer. Den gangen visste jeg ikke om det med de ulike melketypene (om jeg husker rett er det ulike proteiner i de to melkevariantene). Her har vi dessverre ikke Meny-butikker, så jeg har tenkt å forsøke å påvirke butikker her til å forsøke å ta det inn. Om gutten din får påvist melkeallergi finnes det flere typer erstatningsprodukter, så det vil gå fint, HI, selv om han nok ikke kan være like spontan lenger, men må lære seg å lese innholdsfortegnelser, mye mat må lages fra bunn hjemme også. Men det går helt fint med rett innstilling og fokus på at maten skal være like god som ellers, selv om man kanskje må være litt mer kreativ og/eller bruke erstatningsprodukter. Anonymkode: f0724...2f4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #5 Skrevet 2. mai 2022 Ville vente til etter legebesøk og evtl diagnose. Er det allergi mot melkeprotein kan man bruke alt som veganere bruker. Soja, havre osv. Produkter med tilsetningsstoffer som gjør liste over ingredienser en kilometer lang. Får håpe det er bare laktoseintoleranse. Anonymkode: efe52...de0
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #6 Skrevet 2. mai 2022 Takk for svar alle sammen🙏 Har aldri hatt matallergi i familien, så dette er helt nytt for meg. Men da skal vi fortsatt ha melkeprodukter i mat frem til legebesøk Anonymkode: 4a5ff...33d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Skrevet 2. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ville vente til etter legebesøk og evtl diagnose. Er det allergi mot melkeprotein kan man bruke alt som veganere bruker. Soja, havre osv. Produkter med tilsetningsstoffer som gjør liste over ingredienser en kilometer lang. Får håpe det er bare laktoseintoleranse. Anonymkode: efe52...de0 Noen med melkeallergi kan også reagere på soya. Jeg må unngå soyaprodukter. Men det er samme produkter av havre, mandel m.m. Anonymkode: f0724...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå