Gå til innhold

Hvor langt er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk en tur i går med en venninne. I følge turistinformasjonen skal løypen være på 9 km og ta 2 timer. Den er i terrenget og det er en del stigning på noen områder. 

Vi gikk hele turen, inkludert en liten pause på 5-7 minutter, på ca 1 time og 45 minutter. Da viste mobilen til venninnen min (Strava) at vi hadde gått 5,5 km, og min treningsklokke, koblet til min mobil, at vi hadde gått 6.1 km. For ordens skyld, vi er 100 % sikker på at vi gikk rett vei, det finnes ikke alternativer og løypen er veldig godt merket.

Nå er selvsagt det viktigste at vi hadde en fin tur, men vi ble jo litt nysgjerrige nå. Det er tross alt stor forskjell på 5.5 km og 9 km. Hvordan kan vi vite hva som er rett?

Anonymkode: b427f...bfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste målere måler skritt til km. Altså har du lange bein får du færre skritt og har du korte bein får du fler. Med deg også km. Min og min mors viser alltid at hun går lenger enn meg. Vi pleier å le og skylde på at hun tar tissepauser og at jeg ikke gjør det. De tissepausene er som regel på en km til sammen. Datteren min på 14 er lenger enn meg og går alltid kortere enn meg. Derfor er det vanskelig å stole på disse appene. De teller skritt og regner om til km ut fra antall og hvor lange skritt man i gjennomsnitt tar. 

Anonymkode: 3ee5b...2b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

De fleste målere måler skritt til km. Altså har du lange bein får du færre skritt og har du korte bein får du fler. Med deg også km. Min og min mors viser alltid at hun går lenger enn meg. Vi pleier å le og skylde på at hun tar tissepauser og at jeg ikke gjør det. De tissepausene er som regel på en km til sammen. Datteren min på 14 er lenger enn meg og går alltid kortere enn meg. Derfor er det vanskelig å stole på disse appene. De teller skritt og regner om til km ut fra antall og hvor lange skritt man i gjennomsnitt tar. 

Hm, det høres fornuftig ut. Hva med informasjonen til turistinformasjonen da? Er det trolig at de har målt rett? Jeg synes 9 km høres litt langt ut, men det er det som står på nettsiden deres.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hm, det høres fornuftig ut. Hva med informasjonen til turistinformasjonen da? Er det trolig at de har målt rett? Jeg synes 9 km høres litt langt ut, men det er det som står på nettsiden deres.

HI

Det vet jeg ikke. Kommer an på hvordan de har målt opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Kommer an på hvordan de har målt opp.

Det aner jeg ikke. Kanskje de har et digitalt kart de plotter inn på?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det aner jeg ikke. Kanskje de har et digitalt kart de plotter inn på?

HI

Normalt går man 1km på 10 min, så kan det jo stemme at løypen er lenger enn det deres klokker sier i alle fall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...