Gå til innhold

Kan jeg sende i barnehage i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en viktig time/avtale i morgen.. Ungen kastet opp kl 12 på formiddagen i går. Vært helt fin etterpå, bare spiste litt mindre. 
I morgen kl 10 er det 46 timer siden hun kastet opp, kan jeg sende barnet i bhg da? 

Anonymkode: ef862...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: ec8d3...2a3

Skrevet

Leste minimum 48 timer på nettet. Hun er helt frisk i dag.

Skrevet

Hvis hun kastet opp en gang, så er det ikke tegn på annet enn at hun kastet opp en gang. Ikke syk, send i barnehage

Anonymkode: e9e49...532

Skrevet

Ja!

Anonymkode: ef853...46a

Skrevet

Jeg hadde sendt. 

Anonymkode: f82f1...abf

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Har en viktig time/avtale i morgen.. Ungen kastet opp kl 12 på formiddagen i går. Vært helt fin etterpå, bare spiste litt mindre. 
I morgen kl 10 er det 46 timer siden hun kastet opp, kan jeg sende barnet i bhg da? 

skal gå 48 timer fra siste oppkast,men 46 timer ,går helt sikkert fint , hadde sendt

Anonymkode: 3b26b...7a7

Skrevet

Nei minimum 48 t!

Anonymkode: 7d103...36c

Skrevet

Det er ikke all oppkast som er omgangssyke da, og med god allmenntilstand og en runde oppkast, hadde jeg ikke fintelt på minuttene på det viset. Jeg hadde sendt. 

Skrevet

Jobber i barnehage, hvis ett barn kaster opp, for eksempel kl 10 på en mandag, og ikke kaster opp mer, så sier vi at de kan komme på onsdag, selv om de blir levert kl 8 . 

Anonymkode: 95b88...416

Skrevet

Har opplevd barn som kaster opp igjen på 46. time. Det skal gå 48 timer fra siste oppkast.

Skrevet
Mrs Remington skrev (43 minutter siden):

Har opplevd barn som kaster opp igjen på 46. time. Det skal gå 48 timer fra siste oppkast.

Hun kastet opp en gang, og har vært i full vigør siden. Vært aktiv i 12 timer i dag og spist som en hest! Så sender henne i barnehagen i morgen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hun kastet opp en gang, og har vært i full vigør siden. Vært aktiv i 12 timer i dag og spist som en hest! Så sender henne i barnehagen i morgen. 

Så du holder deg unna 48 timers regelen? Barnet kommer nok til selv å fortelle dersom det kaster opp på ny. Da vil du du få nye 48 timer i tillegg til dårlig rykte blant ansatte.

Skrevet
Mrs Remington skrev (7 timer siden):

Så du holder deg unna 48 timers regelen? Barnet kommer nok til selv å fortelle dersom det kaster opp på ny. Da vil du du få nye 48 timer i tillegg til dårlig rykte blant ansatte.

Hun har jo ikke kastet opp på ny, slutt å dramatiser.

Anonymkode: 4f085...118

Skrevet

Ja herlighet, to timer fra eller til spiller virkelig ingen rolle. Det er ikke sånn at man på minutter 48 timer etterpå slutter å være smittsom. Det kan man slutte å være før den tid

Anonymkode: a2db8...e1d

Skrevet
Mrs Remington skrev (10 timer siden):

Ro ned. 

Anonymkode: 36d3d...50c

Skrevet

Omgangssyke med gjentakende oppkast/diaré ville jeg passet på å holde reglene. Men et enkelt oppkast er jo ikke omgangssyke, så da er det ikke nødvendig å vente 48 timer. 

Og hvis man skal noe viktig, allmenntilstanden er god, og det har gått 46 timer så er det uansett greit. Det skjer jo ikke noe magisk det minuttet klokka bikker 48t. 

Anonymkode: c6807...af6

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Omgangssyke med gjentakende oppkast/diaré ville jeg passet på å holde reglene. Men et enkelt oppkast er jo ikke omgangssyke, så da er det ikke nødvendig å vente 48 timer. 

Og hvis man skal noe viktig, allmenntilstanden er god, og det har gått 46 timer så er det uansett greit. Det skjer jo ikke noe magisk det minuttet klokka bikker 48t. 

Anonymkode: c6807...af6

Uenig. Har brent meg på det selv. Har en sønn som kastet opp 1 gang og så kastet han opp på ny etter 46 timer. Og jo, det var omgangssyken selv om det kun var 2 stk spy. Jeg hadde også tenkt å sende ham i barnehagen, etter 46 timer. Det er en grunn for disse 48 timene! Ikke rart at folk blir syke når foreldre driter i regler!

Skrevet
Mrs Remington skrev (7 timer siden):

Uenig. Har brent meg på det selv. Har en sønn som kastet opp 1 gang og så kastet han opp på ny etter 46 timer. Og jo, det var omgangssyken selv om det kun var 2 stk spy. Jeg hadde også tenkt å sende ham i barnehagen, etter 46 timer. Det er en grunn for disse 48 timene! Ikke rart at folk blir syke når foreldre driter i regler!

Hvordan vet du at det var omgangssyken? Og tror du ikke at det var tilfeldig at han kastet opp etter 49 t? Det er faktisk både lov og ønskelig å bruke skjønn, grensen er aldri ment å være absolutt. 

Anonymkode: 57734...d42

Skrevet
Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Da var dere veldig uheldige. Neste gang kan det være han kaster opp på ny etter 48 timer. Det er ingenting magisk som skjer de to siste timene som gjør at den grensen er satt.

Anonymkode: f82f1...abf

Skrevet

Ikke si at det ikke er omgangssyke siden det bare ble kastet opp 1 gang. Jo det er det!! Har opplevd det der så mange ganger, foreldre som hele tiden prøver seg på den der. Så blir hele avdelingen liggende og spy🤢😤😤😤

Anonymkode: 4934b...46e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.5.2022 den 6.59):

Hvordan vet du at det var omgangssyken? Og tror du ikke at det var tilfeldig at han kastet opp etter 49 t? Det er faktisk både lov og ønskelig å bruke skjønn, grensen er aldri ment å være absolutt. 

Han kastet ikke opp etter 49 timer, men etter 46 timer. Derfor regelen med 48 timer. Jeg vet at det var omgangssyke fordi første gang han spydde hadde vi overnattingsbesøk av annen gutt. Han gikk hjem og smittet hele hans familie. Ingen tvil om omgangssyke. Faktisk er det slik at når barn over ammealder spyr, så skyldes det omgangssyken. De blir som regel fort friske men 48 timers regelen skyldes faktisk at de virker tilsynelatende friske etter hver spy uten å være frisk. Det er ikke som hos oss voksne.

Skrevet
Mrs Remington skrev (59 minutter siden):

Faktisk er det slik at når barn over ammealder spyr, så skyldes det omgangssyken. 

For noe tull.

Det finnes mange potensielle årsaker til oppkast hos barn utenom omgangssyke. 

Barnet har satt noe i halsen

Barnet har overanstrengt seg

Heteslag

Barnet har spist noe det ikke har tålt. Feks gluten dersom barnet har cøliaki. 

48 timer er litt sånn tenk på et tall.  Det er ikke magisk. Det er satt som grense fordi de aller fleste ikke lenger er smitteførende etter denne tiden. Det betyr at nesten like mange ikke er smitteførende etter 46 timer, og bare litt færre er smitteførende når det har gått 50 timer.

Så 46 timer er nok. Kanskje. Men 48 timer er også bare kanskje nok. Marginalt mindre kanskje enn 46 timer. 

Anonymkode: e1fdc...114

Skrevet
Mrs Remington skrev (1 time siden):

Han kastet ikke opp etter 49 timer, men etter 46 timer. Derfor regelen med 48 timer. Jeg vet at det var omgangssyke fordi første gang han spydde hadde vi overnattingsbesøk av annen gutt. Han gikk hjem og smittet hele hans familie. Ingen tvil om omgangssyke. Faktisk er det slik at når barn over ammealder spyr, så skyldes det omgangssyken. De blir som regel fort friske men 48 timers regelen skyldes faktisk at de virker tilsynelatende friske etter hver spy uten å være frisk. Det er ikke som hos oss voksne.

Jeg må nesten spør om du tror det er en magisk grense på 48 t? At på 47,5 t er man smittefarlig mens på slaget 48 er alt av virus borte? Du tror ikke at det er lurt å tenke litt selv? Være litt sånn praktisk oppi det hele?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

For noe tull.

Det finnes mange potensielle årsaker til oppkast hos barn utenom omgangssyke. 

Barnet har satt noe i halsen

Barnet har overanstrengt seg

Heteslag

Barnet har spist noe det ikke har tålt. Feks gluten dersom barnet har cøliaki. 

48 timer er litt sånn tenk på et tall.  Det er ikke magisk. Det er satt som grense fordi de aller fleste ikke lenger er smitteførende etter denne tiden. Det betyr at nesten like mange ikke er smitteførende etter 46 timer, og bare litt færre er smitteførende når det har gått 50 timer.

Så 46 timer er nok. Kanskje. Men 48 timer er også bare kanskje nok. Marginalt mindre kanskje enn 46 timer. 

Anonymkode: e1fdc...114

Jeg prater av erfaring. Man kan selvsagt gå til lege og be om erklæring på at 48 timers regelen ikke gjelder det aktuelle barnet fordi det har cøliaki eller andre sykdommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...