Gå til innhold

Tips som virker ved sår hals barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen har veldig vondt hals. Det er streptokokker, så han har fått antibiotika allerede, men smertestillende virker ikke nok, så han har veldig vondt selv når han har fått både paracet og ibux. Hjelper ikke å drikke kakao, eller spise is. Eller drikke kaldt. Så han sliter med å få i seg drikke og bare å svelge er vondt. Håper at antibiotika er kikka inn så det begynner å bli bedre i morgen da de sa 1- 2 døgn. Starta i går. Faren er på vei på apoteket for å se om de har drops med lokalbedøvende effekt. Da det bare har blitt verre og verre i dag.. Noen som har andre gode tips som kan lindre? Vi var til legen i går, og snur det ikke drar vi inn igjen, men prøve å finne noe akkurat nå. Han er 12

Anonymkode: d5280...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det finnes munnspray som bedøver ihvertfall. Bortsett fra det synes jeg ikke det er mye som hjelper når man har skikkelig streptokokker. God bedring til gutten din - håper dere ser bedring imorgen! Vet akkurat hvor vondt det der er før antibiotikaen begynner å virke.

Anonymkode: 982a7...23f

Skrevet

Ingefær?

Bare kutt opp i biter og bruk i varmt vann, gjerne med honning i.

Anonymkode: 6da61...cdf

Skrevet

Viss han er 12 år, kan han ha 400 mg Ibux, ville hørt om han kunne få det og ta Ibux og Paracet annenhver gang, døgnet rundt. Noen ganger er en så dårlig , at en må øke mengde smertestillende og fordele det. Ellers kan han ha zyx halstabletter. Må bare drikke, veske er viktig, kullsyreholdig kald drikke kan faktisk virke ok. 
Men har han astma, må han ikke bruke dette uten å snakke med lege

Anonymkode: 2b706...4ea

Skrevet

Fremdeles like ille i dag. Har brukt både paracet 500 og ibux 400 g sammen hele tiden. Paracet virker ikke i det hele tatt aleine. I går økte vi dosen på ibux også på ene runden, og da fikk han sove litt i natt. Men smertestillende virker jo bare noen timer, så er det vondt helt til han kan få nye, som demper det ett par timer igjen. Griner når han skal svelge tabletter til og med stakkar, så å få i han drikke i det hele tatt er håpløst nå. Eg maser og han vil ikke. Selv om han er så stor at han vet.. Vi har hatt runder på sykehus tidligere når smertestillende ikke har vært nok, og da ender det nesten bare med å bli verre fordi de ikke hører på deg når man sier ka som hjelper og ikke. Da skal de prøve selv. Og plutselig må han gå enda lenger før han får smertestillende fordi de følger klokka slavisk. Og heller ikke gir han for mye.. Vi begrenser oss selvfølgelig også. Og gir ikke for ofte, men det er likevel bedre å styre litt selv. Legen sa også at vi måtte bare prøve litt forskjellig til vi fant det som hjalp, og ble det litt ekstra så var ser ikke krise så lenge det bare var for en kort periode. Prøvde også sånne halstabletter som skulle ha en lokalbedøvende effekt, og det var visst ikke antydning. Ingefær har vi dessverre ikke. Håpte jo det skulle vise bedring i dag, så er på nippet å ringe legevakten, men aner jo ikke ka de kan gjøre enda. Virker ikke antibiotika som den skal er det vel evt ikke før i morgen de endrer den.. Så vi må vel bare ta en time om gangen nå og håpe det roer seg. Eg hadde det samme for en uke siden, så eg vet hvordan han har det.. Og skulle heller hatt det igjen selv enn å se han slite.. 😔

Anonymkode: d5280...af2

Skrevet

På legevakten kommer de ikke til å gjøre annet enn å råde til å fortsette med smertestillende. Antibiotika tar gjerne 3-4 dager før man merker effekt. Jeg synes det er rart de startet opp med antibiotika så raskt, men noen leger er mindre nøye på dette med resistens enn andre... Halsbetennelse går som regel over av seg selv etter 5-6 dager.

Anonymkode: d2af9...fd1

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

På legevakten kommer de ikke til å gjøre annet enn å råde til å fortsette med smertestillende. Antibiotika tar gjerne 3-4 dager før man merker effekt. Jeg synes det er rart de startet opp med antibiotika så raskt, men noen leger er mindre nøye på dette med resistens enn andre... Halsbetennelse går som regel over av seg selv etter 5-6 dager.

Det er forsåvidt sendt, men er det streptokokker, skal det behandles med penicillin . Er det ikke streptokokk, er det bare smertestillende. Det er 2 forskjellige ting og en kan bli ganske syk, har hatt det selv, måtte sykemeldes en uke

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er forsåvidt sendt, men er det streptokokker, skal det behandles med penicillin . Er det ikke streptokokk, er det bare smertestillende. Det er 2 forskjellige ting og en kan bli ganske syk, har hatt det selv, måtte sykemeldes en uke

Det stemmer ikke! Man kan også bli frisk av streptokokker uten antibiotika! Om man kun har vondt i halsen og ikke har feber, kan kroppen ordne opp selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Vet det finnes munnspray som bedøver ihvertfall. Bortsett fra det synes jeg ikke det er mye som hjelper når man har skikkelig streptokokker. God bedring til gutten din - håper dere ser bedring imorgen! Vet akkurat hvor vondt det der er før antibiotikaen begynner å virke.

Anonymkode: 982a7...23f

Xylocain 100mg/ml men den er på resept.

Anonymkode: 793bb...3f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke! Man kan også bli frisk av streptokokker uten antibiotika! Om man kun har vondt i halsen og ikke har feber, kan kroppen ordne opp selv. 

Det har den hvertfall ikke gjort hos meg. Etter 1 uke på smertestillende og skikkelig syk, sa legen at dette ikke går over av seg selv. Så ble antibiotika, sterke smertelindring og sykemelding

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...