Gå til innhold

Hjelp, min bror tror på konspirasjonsteorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lillebror hadde en periode for noen år tilbake hvor han snakket en del om konspirasjonsteorier. For å holde det anonymt sier jeg ikke hvilke, men vil si det var mer sært enn vaksinemotstand etc. 

Jeg var ikke veldig interessert, og måtte på et tidspunkt si i fra at han ikke kan snakke om det foran mine barn. Han ble nokså sur av det, men sluttet etterhvert å dele så mye om slikt. 

Jeg trodde han var mindre interessert i teoriene, men skjønner nå at han bare fortsatte med det uren min viten. 

Nå har samboeren hans tatt kontakt fordi hun er bekymret for tidsbruk og hvor intens han er.

Jeg kjenner meg så rådvill, hva kan man gjøre med dette?? 

Og jeg er sikkert fordomsfull, men han er virkelig ikke det jeg trodde var typen til sånt. Han har utdannelse, god jobb, barn, venner og hele pakka... 

Redd det skal table for han fullstendig, men tror neppe han vil ha hjelp. 

Andre med erfaring??

Anonymkode: 243b1...ecb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av mine beste venner er det. Det ser ut som at de skjønner at de ikke er mottagelige for hjelp. Det er ingenting å gjøre. Er du sikker på at broren din er helt frisk psykisk? Driver han med div rusmidler? 

Anonymkode: 5c9fc...a04

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En av mine beste venner er det. Det ser ut som at de skjønner at de ikke er mottagelige for hjelp. Det er ingenting å gjøre. Er du sikker på at broren din er helt frisk psykisk? Driver han med div rusmidler? 

DU skjønner, skulle det stå. 

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg tror ikke det, men kan selvsagt ikke garantere det. Han er i full jobb og trener, så da er det ikke mye i såfall.. 

Anonymkode: 243b1...ecb

Skrevet

La han bare være.

Anonymkode: 75625...9a0

Skrevet

Ikke at det hjelper noe, men min bror er likedan. Veldig intens på de tingene han tror på. Han ramla ned i kaninhullet for sikkert 10-15 år siden, og har drevet med de rareste ting. Forsvarer Assad i Syria og mener at Donbass skal tilhøre Russland, følgelig støtter han jo delvis Putin i dag. Nekter på at vaksiner er bra, og lefler med klimaskepsis. 

Og det rare er: han er en av de glupeste menneskene jeg kjenner. Han var et veldig evnerikt barn. Som voksen spør gamle venner etter ham (han har flytta langt vekk) og i samme åndedrag sier de alltid "han var jo en sånn flink fyr", "jeg husker ham som en intelligent gutt" o.l.
Da sier i alle fall ikke jeg at "jo da, men nå tror han på de verste konspirasjoner og prater bare dumheter", men det er det jeg tenker.

Har egentlig gitt opp å snakke ham til rette. Konspirasjonene er en slags erstatning for heroin hos de mest ihuga troende, kan det se ut til. De "ruser" seg på følelsen av eksklusivitet og av å ha fått store og viktige "erkjennelser".

Anonymkode: e1e1c...fc2

Skrevet

Jeg synest at dere skal fint la han være! Herrefred, bare for han ikke deler deres syn på verden så betyr det ikke at han er psykisk ustabil! 

Anonymkode: 49c32...358

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ikke at det hjelper noe, men min bror er likedan. Veldig intens på de tingene han tror på. Han ramla ned i kaninhullet for sikkert 10-15 år siden, og har drevet med de rareste ting. Forsvarer Assad i Syria og mener at Donbass skal tilhøre Russland, følgelig støtter han jo delvis Putin i dag. Nekter på at vaksiner er bra, og lefler med klimaskepsis. 

Og det rare er: han er en av de glupeste menneskene jeg kjenner. Han var et veldig evnerikt barn. Som voksen spør gamle venner etter ham (han har flytta langt vekk) og i samme åndedrag sier de alltid "han var jo en sånn flink fyr", "jeg husker ham som en intelligent gutt" o.l.
Da sier i alle fall ikke jeg at "jo da, men nå tror han på de verste konspirasjoner og prater bare dumheter", men det er det jeg tenker.

Har egentlig gitt opp å snakke ham til rette. Konspirasjonene er en slags erstatning for heroin hos de mest ihuga troende, kan det se ut til. De "ruser" seg på følelsen av eksklusivitet og av å ha fått store og viktige "erkjennelser".

Kompisen min er også langt over snittet intelligent. Såpass at vanlige mennesker kan få problemer med å holde følge når han prater. Han har en alvorlig diagnose da, men det er jo ikke til hinder for intelligensen.

Skrevet

Jeg synest at dere skal fint la han være! Herrefred, bare for han ikke deler deres syn på verden så betyr det ikke at han er psykisk ustabil! 

Som oftest er det akkurat det det betyr. Det er også rus i bildet hos mange. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kompisen min er også langt over snittet intelligent. Såpass at vanlige mennesker kan få problemer med å holde følge når han prater. Han har en alvorlig diagnose da, men det er jo ikke til hinder for intelligensen.

Her er en tanke. Hva hvis de har rett? Om ikke i alt, så noe?

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Jo, akkurat når det kommer til en del av konspirasjonsteoriene så vitner det ikke akkurat om god psykisk helse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, hva så? Det er sjelden alt er feil. Det er heller ikke problemet. Problemet er at de er mistenksomme mot alt og alle. Det er veldig tydelig at de som tror på alt dette ikke er balanserte mennesker. De er selvmotsigende og fryktelig passiv aggresive. De sitter og forteller om hvor mye informasjon de har, om at eliten er onde mennesker og det er bare svindel og lureri. Verden er et grusomt sted og de får så vondt av alle som lever i villfarelse. Likevel er de så glade og takknemlige og ydmyke som vil spre kjærlighet og info. Gærninger sier jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det har de selvfølgelig.. I Norge blir du kalt konspirasjonsteoretiker med en gang du ikke er politisk korrekt. Du må være woke, globalist, elske pride og hate kristendommen. Og ikke minst støtte kapitalistene i det "grønne" skiftet.. 🙄

Anonymkode: 5f21d...3c3

Skrevet

Min søster er lik. Og vaksineskeptiker og har kastet seg på dét også. Hun har diagnose da. Fikk den i voksen alder og vi i familien vet ikke hva den er. Det var etter diagnose det «rabla helt». Jeg tror hun er bipolar. Eller det kan være noe med splittet personlighet. Hun har alltid levd i sin egen virkelighet men har høyt funksjonsnivå og jobb. Manisk rundt det hun brenner for. 
Uansett. Det er ikke noe å gjøre med. Min søster bryter ingen lover og enn så lenge ikke skadet seg selv. Jeg har tatt avstand og har minimalt med kontakt. Hun evner til dels å holde meningene sine for seg selv når hun er et sted uten meningsfeller. Hun kan komme med krasse konklusjoner av det hun mener er galt men lange foredrag om hvorfor har hun aldri drevet med. 
Det er trist, jeg anser min søster som en tapt sak. Jeg orker ikke forholde meg til dette. 

Anonymkode: 7a12e...99c

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ok. La oss spinne videre. Hvor har de fått tak i informasjonen? Det mørke nettet? Jeg tenker at kanskje det er NOE i disse teoriene. Men at sannheten for lengst er ødelagt fordi kjernen i historien har gjenfortalt og gjenfortalt med en liten endring for hver gang. Lagt på, trukket fra. Til slutt er det en hel bevegelse rundt en forvridd og skreddersydd sannhet. 

Skrevet

Det jeg syns er skremmende her, er dere. Det er så opplest og vedtatt at hvis du ikke anerkjenner at de som styrer har 100 % rett, at myndighetene alltid vil oss det beste, at alle skal elske pride, og koronavaksinene var en suksess. Hvis man mot formodning våger å stille spørsmål, kastes det en diagnose etter en. 
Dere er rimelig naive som ikke ser hvor hjernevasket DERE er. 

Skrevet

Ok. La oss spinne videre. Hvor har de fått tak i informasjonen? Det mørke nettet? Jeg tenker at kanskje det er NOE i disse teoriene. Men at sannheten for lengst er ødelagt fordi kjernen i historien har gjenfortalt og gjenfortalt med en liten endring for hver gang. Lagt på, trukket fra. Til slutt er det en hel bevegelse rundt en forvridd og skreddersydd sannhet. 

Det er hovedstrategien til en konspirasjon det, bygge på noe som er litt sant. Trenger ikke verifisere det, holder at en ikke kan direkte motbevise. Skape tvil, så er man i gang. Kombinert med det store internettet hvor en algoritme sender deg videre inn i en verden der du får den informasjonen du søker «bekreftet», til og med når du ikke engang er bevisst at du søker den. 

Anonymkode: 7f3c6...811

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det jeg syns er skremmende her, er dere. Det er så opplest og vedtatt at hvis du ikke anerkjenner at de som styrer har 100 % rett, at myndighetene alltid vil oss det beste, at alle skal elske pride, og koronavaksinene var en suksess. Hvis man mot formodning våger å stille spørsmål, kastes det en diagnose etter en. 
Dere er rimelig naive som ikke ser hvor hjernevasket DERE er. 

Du tar jo helt feil når du skriver at vi anerkjenner at myndighetene har 100% rett! Du må jo se at både medier, presse og vi vanlige borgere både kritiserer og debatterer lover, regler og påbud fks. Vi er langt fra enige i alt, og det vet du jo. Forhåpentligvis så følger du med såpass iallefall. Alle skal heller ikke elske Pride. Fordi jeg heier på mennesker som har blitt undertrykt og også gjennomgått mye fordømmelse, så syns jeg det er fint at de markerer på sin måte. Jeg er ellers ganske likeglad til det. Jeg har heller ikke tatt coronavsksine. Jeg vet om flere som ikke har, men vi velger å ikke publisere det eller rope høyt, nettopp fordi dere som er ekstreme ikke er noen vi vil forbindes med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.4.2022 den 18.24):

Eh. Jo, ett av symptomene på psykisk sykdom er at man ikke tar til seg det som skjer i den objektive virkeligheten.

Skrevet

De få jeg vet om som det har bikka over for, er de som er lynende intelligente og som har skyhøy iq.
Mamma leide ut til en raring en gang. Han mente at når det lynte var det guds verk og han måtte sørge for at lynet avtok. Han sto da på et kumelokk med en trestokk og hytta i været mot Gud, for å be han stoppe. Han mente og at når det regnet så måtte han ha et rituale på gårdsplassen som besto av å gå i ring. Han trodde han ble overvåket via kaffetrakteren, så han kokte det på bål i hagen...

Han var helt ekstremt smart. Hadde praktisert som professor på universitet i USA og her hjemme, samt at han var mensa-medlem. Det bare bikka over og han var innlagt i psykiatrien mange ganger. 
Så forresten et program med Thomas Gjertsen for mange mange år siden, hvor han var på Blakstad for å å lage en dokumentar. Det var rene mensa-klubben!

Anonymkode: dad0b...7df

Skrevet

De få jeg vet om som det har bikka over for, er de som er lynende intelligente og som har skyhøy iq.
Mamma leide ut til en raring en gang. Han mente at når det lynte var det guds verk og han måtte sørge for at lynet avtok. Han sto da på et kumelokk med en trestokk og hytta i været mot Gud, for å be han stoppe. Han mente og at når det regnet så måtte han ha et rituale på gårdsplassen som besto av å gå i ring. Han trodde han ble overvåket via kaffetrakteren, så han kokte det på bål i hagen...

Han var helt ekstremt smart. Hadde praktisert som professor på universitet i USA og her hjemme, samt at han var mensa-medlem. Det bare bikka over og han var innlagt i psykiatrien mange ganger. 
Så forresten et program med Thomas Gjertsen for mange mange år siden, hvor han var på Blakstad for å å lage en dokumentar. Det var rene mensa-klubben!

Igjen, kanskje de har rett og ser hvor screwed up verden er

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Igjen, kanskje de har rett og ser hvor screwed up verden er

Det kan jo så være, men jeg _tror_ ikke jorda blir flat fordi verden forøvrig er skrullete :)

Skrevet

Det kan jo så være, men jeg _tror_ ikke jorda blir flat fordi verden forøvrig er skrullete :)

Det finnes mange andre, mer troverdige «konspirasjonsteorier,» ikke bare at jorda er flat. Det er likevel alltid den som trekkes fram i slike diskusjoner, nettopp for å ta fra folk kredibiliteten. Diskusjonen dør rimelig raskt da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det finnes mange andre, mer troverdige «konspirasjonsteorier,» ikke bare at jorda er flat. Det er likevel alltid den som trekkes fram i slike diskusjoner, nettopp for å ta fra folk kredibiliteten. Diskusjonen dør rimelig raskt da. 

Neida, det var nå satt på spissen. Og det er mange ting jeg selv tenker som jeg ikke tenker høyt i fare for å bli stemplet. Men, det jeg ønsket å trekke frem var jo at de som er ytterpunktene (ikke som deg og meg som har tanker og meninger som ikke er helt i tråd med andres), de som virkelig er klin gærne, de jeg kjenner til og vet om er de som er innmari smarte oppegående mennesker, som det har rabla for på et tidspunkt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...