Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #1 Skrevet 30. april 2022 En venninne spurte om å låne bunaden min til sønnens konfirmasjon. Jeg sa ja. Ville du sagt ja eller reagert på å fått spm? Anonymkode: 7b4ac...eca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #2 Skrevet 30. april 2022 Jeg ville sagt ja til en nær venninne. Bunaden min er forsikret. Anonymkode: 0771f...266
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #3 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En venninne spurte om å låne bunaden min til sønnens konfirmasjon. Jeg sa ja. Ville du sagt ja eller reagert på å fått spm? Anonymkode: 7b4ac...eca Jeg hadde sagt ja om det var greit (jeg ikke skulle bruke den selv og jeg stoler på den som skal bruke den). Helt greit spørsmål. Det er så mange her som blir krenket av diverse spørsmål og synes det er frekt i stedet for å bare si nei. Det er få ting gode venner og familie ikke kan spørre om så lenge de godtar et nei. Jeg har selv lånt bunad av et familiemedlem da jeg på jobb skulle være vertinne på et arrangement som krevde bunad. Gikk helt fint det Anonymkode: 48bd1...743
*Miss Marple* Skrevet 30. april 2022 #4 Skrevet 30. april 2022 Ja, det har jeg gjort. Både lånt bort og lånt selv. Men da av nære venner som jeg vet tar godt vare på den. Bunad er en bruksting som bør komme ut av skapet så ofte som mulig.
Elizabeth Skrevet 30. april 2022 #5 Skrevet 30. april 2022 Kunne lånt min bort til noen nære venninne, ja. Det har jeg allerede gjort. Men ikke til alle, da noen er litt mer uforsiktig.
sug lut Skrevet 30. april 2022 #6 Skrevet 30. april 2022 Ville virkelig ikke regnet med å bli spurt om akkurat det. Så ja, ville reagert. Det spør man ikke om, så den som hadde spurt ville vært feil uansett. Kunne imidlertid tilbudt, til noen ytterst få.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #7 Skrevet 30. april 2022 Jeg ville ikke spurt selv, men fikk meg ikke til å si nei og går helt sikkert fint. Er jo et dyrt plagg og redd for den. Anonymkode: 7b4ac...eca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #8 Skrevet 30. april 2022 Jeg er litt kritisk til hvem jeg låner den bort til. Problemet er egentlig ikke om det skjer noe med den for det kan fikses, men jeg vet jeg hadde irritert meg i årevis om det hadde skjedd. Så om jeg låner den ut så skal jeg være sikker med meg selv at jeg ikke blir irritert etterpå. Vi har flere bunader som har gått på lån i familien, men vi har vært litt kritiske til hvem som har fått bruke de. Den ene er i min mors familie, hun ga den til hennes tantebarn på min fars side av familien for da kunne ikke brøren hennes barn bruke den. Der blir nemlig ting ødelagt bare de ser på den, det sier de også selv. Så det er nok litt derifra at jeg har blitt litt reservert med hvem jeg låner bort ting til, har fått ødelagt endel ting etter de har lekt eller lånt noe av meg. Men for meg er bunad en bruksting som jeg håper blir brukt mest mulig. Eldstebarnet har nå fått den ene bunaden som har gått på lån i familien, hu er eneste jente og hun er så lav at bunaden som er en ungdomsbunad passer nå som hun er voksen. Lillesøster har fått oldemors bunad på farssiden for mine barn er eneste jenter på den siden også. Men mitt eldste barnhar flere bunadskjorter til sin bunad, men hun vil bare bruke den tipptipp oldemor laget som vi har måtte lappe med flere lapper. Selv om vi har en som er hel,nyere og som også er laget sv noe familie men ikke så gammel ilhun bare bruke den gamle slitte.veldig hyggelig altså, men litt unormalt at ungdommen vil bruke dette i disse dager da alt skal være nytt og finere enn finest. En ser også at bunaden er over hundre år og den har blitt brukt mye. Anonymkode: a931c...c01
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #9 Skrevet 30. april 2022 Nå har ikke jeg bunad. Men om jeg hadde hatt, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt lyst til å låne den bort. Det er tross alt et DYRT plagg, og hvis folk vil ha bunad, så kan de vel skaffe seg det selv (ikke snylte på andre liksom)!! Men er ikke sikkert at jeg hadde turt å si nei. Anonymkode: e9a45...407
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #10 Skrevet 30. april 2022 Har lånt bort den ene bunaden min (bergensbunad) til en nær venninne. Hun spurte ikke, jeg tilbød. Jeg har også en unik hardangerbunad som jeg arvet til min konfirmasjon. Den er godt over 100 år gammel (fra 1800-tallet) og det finnes kun en av dem. Den låner jeg ikke bort. Anonymkode: dba7b...550
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #11 Skrevet 30. april 2022 Har lånt bort bunader før, men mest ved at jeg tilbød meg det selv. Anonymkode: 1e11c...c1b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #12 Skrevet 30. april 2022 Alt kan spørres om, og så er det opp til den som blir spurt å gi et svar som føles riktig for vedkommende. Jeg hadde lånt bort min egen som er kjøpt, men dattera sin arvede bunad låner vi ikke bort. Nb! Viktig å avklare på forhånd at den som låner er villig til å erstatte om bunaden blir skadet! Anonymkode: 891ca...b8c
Ekspatt Skrevet 30. april 2022 #13 Skrevet 30. april 2022 Jeg kunne lånt bort bunaden min til nær familie eller nær venn hvis det var en viktig dag, som for eksempel sønnens konfirmasjon. Det er snakk om maks 4-5 personer jeg kunne lånt den ut til. Jeg hadde nok ikke lånt den bort til et bryllup for eksempel, eller 17. mai, men sistnevnte er mest fordi jeg bruker den selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå