Gå til innhold

Har PragerU rett i sin barne-pedagogikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de et poeng i at lydige barn er lykkelige barn?
Er det riktig at barn som får betingelsesløs kjærlighet blir egoistiske barn?

Anonymkode: cfb99...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å ha sett videoen, så skjønner jeg ikke helt at det nødvendigvis må være en motsetning? Barn liker helt klart rutiner og forutsigbarhet, og det er viktig at de lærer seg at handlinger har konsekvenser (alle handlinger). Dette trenger dog ikke å læres og utføres med jerndisiplin og rigiditet, men med tålmodighet og kjærlighet. Det er fullt mulig å både være bestemt og kjærlig samtidig. 

Anonymkode: 70bc4...909

Skrevet

Han sier ingenting om egoistiske barn,  betingelsesløs kjærlighet eller i grunnen noe som ligner på det i det hele tatt?

Anonymkode: 2924f...384

Skrevet

Hvordan kan barn bli egoistiske av betingelsesløs kjærlighet? 

Ellers kan man diskutere barneoppdragelse i det uendelige. Det er ingen fasit på hva som er god barneoppdragelse. Alt er teorier utarbeidet av ulike forskere, og det er mange en kan velge å tro på og bruke som mal.

Vi tenker at kjærlighet handler om å ha tydelige grenser etter hvor i utviklingen barn er. Jeg blir litt forbauset over foreldre som sier at de stoler fullt på 13-åringer for eksempel. Ingen kan stole fullt på dem, aller minst de selv. Sånt er veldig viktig å tenke på og også snakke med barna om. 

Alle må få oppdra barna som de vil, men det er fint med rom for diskusjoner når noen føler et ønske om det. 

Anonymkode: 15f2e...7a8

Skrevet

Han sier da ingenting om at man blir egoistisk av kjærlighet, hvor har du det fra?

Men jeg tror han har rett i at det er for mye dikking og dalling og forklaring og diskusjoner i dagens barneoppdragelse. At noe blir bestemt av voksne, bare fordi de er voksne, og ikke kan diskuteres på er helt greit synes jeg.

Anonymkode: 71372...c69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...