Gå til innhold

Kan dere lukte sykdom og betennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er vel naturlig at de som svarer kan det samme? 

Anonymkode: db3cb...6c1

Ja sikkert :roll:

Anonymkode: 5dca9...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja sikkert :roll:

Hvorfor himler du med øynene? Du oppfører deg som en passiv aggressiv tenåring. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor himler du med øynene? Du oppfører deg som en passiv aggressiv tenåring. 

Det er ingenting passivt ved å himle med øynene. Det er et veldig tydelig språk. Grunnen til at jeg gjør det er at dette selvfølgelig ikke er en så vanlig ting å gjøre. Men igjen, folk her går igjen mot alt av statistikker. Intet nytt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ingenting passivt ved å himle med øynene. Det er et veldig tydelig språk. Grunnen til at jeg gjør det er at dette selvfølgelig ikke er en så vanlig ting å gjøre. Men igjen, folk her går igjen mot alt av statistikker. Intet nytt. 

Nei, det er nok ikke så vanlig. Men her inne er det mange medlemmer og man svarer på de trådene man har en mening eller erfaring om. 

Det er spesielt at du tror at alle som ikke er som deg lyver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er nok ikke så vanlig. Men her inne er det mange medlemmer og man svarer på de trådene man har en mening eller erfaring om. 

Det er spesielt at du tror at alle som ikke er som deg lyver. 

Jeg tror da ikke at alle som ikke er som meg lyver. Hvor får du det fra? 

Jeg tror på hun som skriver innlegget. Jeg tror ikke at alle som kommenterer gjør det samme. Det sier seg selv om du i det hele tatt har lest artikkelen. Veldig rart ingen har diskutert det før, syns du ikke? :) hvis det er så vanlig mener jeg. Det er flust av syke barn hver dag, året rundt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror da ikke at alle som ikke er som meg lyver. Hvor får du det fra? 

Jeg tror på hun som skriver innlegget. Jeg tror ikke at alle som kommenterer gjør det samme. Det sier seg selv om du i det hele tatt har lest artikkelen. Veldig rart ingen har diskutert det før, syns du ikke? :) hvis det er så vanlig mener jeg. Det er flust av syke barn hver dag, året rundt. 

Selv om flere her opplever det så trenger det jo ikke å være vanlig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Selv om flere her opplever det så trenger det jo ikke å være vanlig? 

Nå tror jeg ikke sannsynlighetsregning er så dumt. 

Skrevet

Tja… min mormor som hadde diabetes hadde en rar lukt og den kjenner jeg igjen på flere som har diabetes. Den var ikke veldig fremtredene før hun ble gammel og slurva mer med vasken. Så da ble den mer fremtredene, men det er noe som jeg lukter på flere. Har truffet på ungenes venner, jeg spør ofte om det er noen allergier men med noen så kan jeg spørre om det er diabetes jeg skal ta hensyn til og det har klaffa hver gang. Ikke noe vond lukt altså.

Kjenner forskjellen på om ungene har kastet opp pga omgangsyke eller migrne. Når de spyr så ber de meg gå på badet etterpå for å lukte om de er smittsomme eller ei. Ingenting lukter godt, men jeg lukter godt forskjell. 

Men utover dette så lukter jeg ikke noe sykdom tror jeg. 

Anonymkode: fa696...2d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tja… min mormor som hadde diabetes hadde en rar lukt og den kjenner jeg igjen på flere som har diabetes. Den var ikke veldig fremtredene før hun ble gammel og slurva mer med vasken. Så da ble den mer fremtredene, men det er noe som jeg lukter på flere. Har truffet på ungenes venner, jeg spør ofte om det er noen allergier men med noen så kan jeg spørre om det er diabetes jeg skal ta hensyn til og det har klaffa hver gang. Ikke noe vond lukt altså.

Kjenner forskjellen på om ungene har kastet opp pga omgangsyke eller migrne. Når de spyr så ber de meg gå på badet etterpå for å lukte om de er smittsomme eller ei. Ingenting lukter godt, men jeg lukter godt forskjell. 

Men utover dette så lukter jeg ikke noe sykdom tror jeg. 

Anonymkode: fa696...2d0

Jeg lukter også forskjell på om det er omgangssyke eller andre årsaker til oppkast. Den lukten av omgangssyke er bare så grusom🤮

Anonymkode: a1ec2...dd4

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg lukter også forskjell på om det er omgangssyke eller andre årsaker til oppkast. Den lukten av omgangssyke er bare så grusom🤮

Anonymkode: a1ec2...dd4

Her også, mye skarpere lukt ved sykdom enn ved annen grunn til oppkast.

Og diabetes har en acetonlukt, noen har det sterkere, andre veldig svakt. Litt den samme lukta jeg kan kjenne om noen ikke har spist nok/ikke spist på en stund.

Betennelse som krever behandling lukter for meg råtnende gresskar, gjelder både hals, sår og øre. Har det gått veldig langt lukter det mer mot råtnende kjøtt.

Når mennesker er rett ved å dø eller har dødd syns jeg det lukter som en blanding av (litt) parmesan og aceton. Veldig spesiell lukt, men har man først lagt merke til det skal det mye til for å ikke merke det neste gang. Mennesker som har vært døde lenge har jeg ikke opplevd, så det vet jeg ikke.

Hi

Anonymkode: 84dab...dde

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan jo ikke regne sannsynlighet utfra en sånn tråd som dette. Du aner ikke hvor mange som ikke svarer fordi de ikke kan kjenne disse luktene.

Du ser at en del svarer, men det kan jo være utallige som ikke svarer.

Jeg er en av dem som ikke ville svart, for jeg kjenner det ikke ;)

Anonymkode: 27f34...0cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg lukter også. Og jeg kan se på noen at de er gravide. Søsteren min så jeg det på begge gangene, før hun visste det selv. Samme med en god venninne

Anonymkode: a4ab7...0f5

Det kan jeg også. Det er noe i ansiktet som forandrer seg, uten at jeg kan si akkurat hva. 

Jeg kan også lukte sykdom rett før den kommer. Jeg tenker jo at mange år på småbarnsavdeling i barnehage har skjerpa inn den sansen. for meg lukter unger som holde på å få feber litt "tungt". Jeg kan ikke beskrive det bedre, men jeg tok sjelden feil.  Jeg har veldig god luktesans og kan på flere meters hold lukte hvilken venn ungene har vært på besøk hos når de kommer hjem, for da lukter de som huset de har vært i. 

Anonymkode: 09e8d...33f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan vil du regne ut dette? Du aner jo ikke hvor mange som IKKE svarer på dette innlegget fordi de ikke kan lukte sykdom. 

Anonymkode: 09e8d...33f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har man en sjelden evne her inne, så må du aldri tro at du er alene om det. Tvert i mot så må man regne med at *alle som svarer har samme evne. Uansett hvor sjelden den er :)

Jeg har aldri luktet dette på noen, og det er jeg også glad for da flere eksempler her nesten gjorde meg kvalm. At du kjenner det på egne barn er ikke kvalmende da! 

Evnen til å lukte slikt er jo langt fra ukjent, det er til og med forsket en del på det.

Man er vel kommet frem til at det å kunne lukte andres sykdom har en hensikt for mennesker, da det å kunne lukte andres sykdom kan gjøre at vi kan unngå smitte selv.

Googler du, så finner du forskning på det.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/01/27/vi-lukter-oss-fram-til-sykdom/

Jeg har svart tidligere i tråden og har den evnen. Jeg tror det har mye med oppmerksomhet å gjøre, det å ta mer diffuse signal og tolke disse riktig når man får erfaring med det. At alle egentlig har evnen, men at det nok ikke er så vanlig å være oppmerksom på det.

I denne artikkelen står det at alle mennesker har evnen:  https://illvit.no/mennesket/kroppen/nesen-advarer-oss-om-sykdom

Mange i dag gjør jo også alt de kan for å distansere seg fra normale lukter, f.eks. de som driver med veldig overdreven vasking av hus, i så stor grad at det faktisk svekker immunforsvaret deres.

Anonymkode: 6682d...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tror du de som svarer burde tilsvare en statistisk representativ gruppe av befolkningen? 
Det er jo umulig. Det oppnår du bare hvis man plukker ut de som skal svare ved loddtrekning, og deretter går igjennom gruppa og korrigerer for alder, bosted, sosioøkonomisk status, kjønn og bla bla. Her svarer vi jo ut fra interesse.

Anonymkode: 7e96b...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da får du forklare hvordan du skal få det til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...