Gå til innhold

Kan dere lukte sykdom og betennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det slår aldri feil her. Noen timer før ungen bryter ut i feber lukter jeg det på ham, kan også lukte forskjell på om halsbetennelse trenger behandling eller ikke. Kan lukte om sår er betent og om det er lenge siden noen har spist.

Veldig praktisk til tider, andre ganger ganske plagsomt (for jeg lukter jo ikke bare sykdom, har tydeligvis en ganske skarp luktesans ellers også). Noen fler?

Anonymkode: 84dab...dde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lukter også når barna mine blir syke.

Men jeg lukter ikke hvilken sykdom eller om de trenger resept.

Anonymkode: 6dc4c...0f1

Skrevet

Jeg har det også slik med ungene mine. Kjenner på lukta. Merkelig greie. Kjenner ikke på andre. Hadde en kollega som hadde kreft da. Leverkreft. Før hun fant det ut så syntes jeg hun hadde en rar lukt. Vanskelig å beskrive den, jeg kunne ikke sitte ved henne i lunsjen fordi jeg ble uvel. Spurte en kollega husker jeg, hun sa hun ikke kjente noen lukt. 

Anonymkode: 293a8...e52

Skrevet

Ja kjenner det før det bryter ut på barna. Hver eneste gang

Skrevet

Ja, kan ofte det. Kan også lukte om personer bruker visse medisiner som ikke er kjent for å gi lukt.

Man kan jo også ofte lukte om urin er frisk eller ikke, det er noe mange sykepleiere kjenner igjen og bruker for raskere å sjekke pasienter for uvi.

Anonymkode: 6682d...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, kan ofte det. Kan også lukte om personer bruker visse medisiner som ikke er kjent for å gi lukt.

Man kan jo også ofte lukte om urin er frisk eller ikke, det er noe mange sykepleiere kjenner igjen og bruker for raskere å sjekke pasienter for uvi.

Hvilke medisiner kan du lukte?

Anonymkode: 6300f...750

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvilke medisiner kan du lukte?

Anonymkode: 6300f...750

Oftest sterke smertestillende, depottabletter, men også andre.

Skrevet

Jobber i barnehage, en kollega kan kjenne på lukten før barna blir syke, hun får alltid rett. Hun har veldig god luktesans ellers også, er alltid den første til å oppdage bæsjebleier, og er veldig sensitiv på lukter . 

Anonymkode: 79f06...a84

Skrevet

Ja, som sykepleier lukter jeg ofte bakteriell infeksjon og kreft.

Anonymkode: 1363f...ec1

Skrevet

Ja jeg kan lukte halsbetennelse som trenger antibiotika. Ungene får og en egen lukt når de har feber 

Anonymkode: aa363...683

Skrevet

Litt spennende å se at flere her opplever det. Har prøvd å snakke om det med venner og familie, men de ser på meg som om jeg er helt koko.

Hi

Skrevet

Ja, jeg har samme erfaring. Er veldig lett og lukte. Jeg lukter også når det nærmer seg slutten i livet, og kan lukte i heisen når de har fraktet en avdød. Trodde lenge jeg var helt skrulle, men det har vært et par kolleger som har samme egenskap. Men tror ikke vi er i flertall for å si det slik.

Jeg kan også høre på pusten en god stund før andre målinger eller personen selv merker noe til at den er syk.

Anonymkode: e7164...626

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Litt spennende å se at flere her opplever det. Har prøvd å snakke om det med venner og familie, men de ser på meg som om jeg er helt koko.

Hi

Du er ikke koko, men jeg tror det er vanligere å ikke kunne lukte dette.

Selv har jeg fått dårligere luktesans de siste årene pga. kronisk sykdom, så jeg lukter ikke alt like godt som før, men kan fremdeles merke noe av det jeg skrev over, om enn svakere enn jeg luktet det tidligere.

Skrevet

Ja. 

Noen år siden min tante gikk bort og jeg var på besøk ett par uker før. Husker jeg tenkte at dette kjennes ikke bra. 

Anonymkode: 87f55...3b3

Skrevet

Betennelse i sår kan jeg lukte, ja. 
Halsinfeksjoner er lett å lukte. 
Ånden/lukten fra mennesker som ikke har spist på lenge eller er i ketose også. 
Urin lukter også annerledes ved sykdom. Og urinen til noen som tar antibiotika har en egen lukt. 

Jeg kan ikke lukte om en infeksjon må behandles med medikamenter eller ikke, og har heller aldri kjent «lukten av feber». 

Anonymkode: 99b34...999

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har det også slik med ungene mine. Kjenner på lukta. Merkelig greie. Kjenner ikke på andre. Hadde en kollega som hadde kreft da. Leverkreft. Før hun fant det ut så syntes jeg hun hadde en rar lukt. Vanskelig å beskrive den, jeg kunne ikke sitte ved henne i lunsjen fordi jeg ble uvel. Spurte en kollega husker jeg, hun sa hun ikke kjente noen lukt. 

Kan jeg spørre hvordan det luktet? Har en kollega som har en søtlig, ekkel lukt. Jeg synes det er helt forferdelig å være i møterom ell med denne kollegaen.. Jeg kan også lukte om kolleger har menstruasjon. Ungene mine har aldri hatt behov for antibiotika, kun hatt virus, så det vet jeg ikke om jeg lukter. 

Anonymkode: a1ec2...dd4

Skrevet

Jeg kjenner på lukten at barna blir/er syke og jeg kan fastsette feber nesten på desimalen ved å kjenne på pannen eller i nakken med leppene. Jeg tror ikke at det er mer hokus pokus enn at jeg har vært mamma lenge. 

Anonymkode: db3cb...6c1

Skrevet

Ja, kan lukte halsbetennelse, tannkjøttbetennelse, urinveisinfeksjon, magesjauvirus og en del annet.

Anonymkode: 7e96b...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Kan jeg spørre hvordan det luktet? Har en kollega som har en søtlig, ekkel lukt. Jeg synes det er helt forferdelig å være i møterom ell med denne kollegaen.. Jeg kan også lukte om kolleger har menstruasjon. Ungene mine har aldri hatt behov for antibiotika, kun hatt virus, så det vet jeg ikke om jeg lukter. 

Bakterier lukter liksom forråtnelse. 

Anonymkode: 7e96b...aa5

Skrevet

Jeg lukter også. Og jeg kan se på noen at de er gravide. Søsteren min så jeg det på begge gangene, før hun visste det selv. Samme med en god venninne

Anonymkode: a4ab7...0f5

Skrevet

Jeg kan lunte bihulebetennelse... 

Anonymkode: 22a24...ef7

Skrevet

Har man en sjelden evne her inne, så må du aldri tro at du er alene om det. Tvert i mot så må man regne med at *alle som svarer har samme evne. Uansett hvor sjelden den er :)

Jeg har aldri luktet dette på noen, og det er jeg også glad for da flere eksempler her nesten gjorde meg kvalm. At du kjenner det på egne barn er ikke kvalmende da! 

Anonymkode: 5dca9...59b

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Har man en sjelden evne her inne, så må du aldri tro at du er alene om det. Tvert i mot så må man regne med at *alle som svarer har samme evne. Uansett hvor sjelden den er :)

Jeg har aldri luktet dette på noen, og det er jeg også glad for da flere eksempler her nesten gjorde meg kvalm. At du kjenner det på egne barn er ikke kvalmende da! 

Anonymkode: 5dca9...59b

Det er vel naturlig at de som svarer kan det samme? 

Anonymkode: db3cb...6c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Litt søtlig råtten lukt. Vanskelig å beskrive egentlig. Bildet jeg får av lukten er råtnende kjøtt. Makabert men det er den beskrivelsen som passer best. Lukten var ikke sterk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...