Gå til innhold

Hva betyr saldert budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lærte på skolen at et budsjett alltid skal gå i null. Altså at det ikke skal gå i hverken underskudd eller overskudd, og penger som er «til overs» også derfor skal ha en post, for eksempel sparing/investering. 
mannen min, som har budsjettansvar på jobb, mener at et budsjett ikke skal gå i null, men derimot skal et saldert budsjett gjøre det. Må et budsjett salderes? Er et usaldert budsjett bare et midlertidig budsjett? Eller bare et slags verktøy før det salderte budsjettet?

Anonymkode: ce4af...b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det totale budsjettet for bedriften har ikke han ansvar for. Et budsjett er en bedrifts økonomiske plan for bedriften. Her da sparing og investering, eller tap. Når din mann budsjetterer (for sin seksjon/avdeling)  så skal han si dette skal jeg tjene dette skal jeg bruke. Så vil det nok gå noen runder der han blir presentert forventninger og hans avdelingsbudsjett justeres. Så vil business controller sy sammen alle avdelinger til et total budsjett der alle poster er med og budsjettet balanserer. 

Anonymkode: 67465...942

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det totale budsjettet for bedriften har ikke han ansvar for. Et budsjett er en bedrifts økonomiske plan for bedriften. Her da sparing og investering, eller tap. Når din mann budsjetterer (for sin seksjon/avdeling)  så skal han si dette skal jeg tjene dette skal jeg bruke. Så vil det nok gå noen runder der han blir presentert forventninger og hans avdelingsbudsjett justeres. Så vil business controller sy sammen alle avdelinger til et total budsjett der alle poster er med og budsjettet balanserer. 

Anonymkode: 67465...942

Uff, nå føler jeg meg dum altså. Men alt dette ble et fremmed språk for min del og jeg får mest lyst til å be om en oversettelse til norsk. Det er ikke stygt ment, det er bare min uvitenhet som er så alt for stor.

Dere er flinke, dere som klarer å sette dere inn i slike ting som dette.

Anonymkode: 7da22...a56

Skrevet

Men et privat husholdningsbudsjett trenger da ikke å salderes? Da er det bare et budsjett som går i null?

Anonymkode: ce4af...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...