Gå til innhold

Syns dere dette er frekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren til mannen har fått seg dame, og svigermor er i fyr og flamme. Er lenge siden han har hatt noen. Forholdet er helt ferskt, og jeg vet ikke hvem hun er og har ikke møtt henne enda. 
Så ringer svigermor og spør om jeg skal bruke bunaden min på 17. mai. Jeg svarer at jeg ikke vet enda. Om jeg tar den eller om jeg skal kjøpe meg en kjole. Nei, for hvis ikke jeg skulle bruke den, så lurte hun på om ikke den nye dama kunne låne søljer av meg. 
Jeg har ikke lyst til å låne bort søljene mine til noen jeg ikke kjenner  og aldri har møtt. 
Er jeg vrang eller er svigermor frekk?

Anonymkode: 1e5c2...4b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke vrang.

Anonymkode: 491be...60b

Skrevet

Svigermor er bare ivrig, kan du ikke bare svare nei?

Anonymkode: d8b0e...d91

Skrevet

Da hadde jeg nok tatt på meg bunaden selv gitt ;)

Svigermor er ivrig og tenker nok ikke lenger enn nesa rekker. Om den nye svigerdatteren har sagt at hun har bunad, men ikke fått sølvet enda så hun kommer ikke til å bruke den i år, så er det lett for en gammel dame og tenke gjennom hvem hun kjenner som kanskje kan låne bort sølvet...

Jeg er så konfliktsky at jeg nok bare hadde brukt bunaden selv, for å slippe låne bort sølvet.

Anonymkode: 700a5...063

Skrevet

Hvis du ikke skal bruke det ser jeg ikke problemet? Hun sliter vel ikke akkurat ut sølvet? 

Anonymkode: 9ed6d...836

Skrevet

Det er hyggelig tenkt av svigermor å ville være imøtekommende. Men jeg hadde ikke lånt bort sølvet eller bunaden til andre enn helt nær venn eller slekt. Her er det veldig enkelt å si at du skal bruke den selv, da. Enten du faktisk gjør det eller ei.

Skrevet

Hadde ikke lånt bort bunad eller sølv til en person jeg aldri har møtt. 

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg kan gjerne låne ut bunadene våre, men da er det jeg som tilbyr. 

Anonymkode: 4acf6...ece

Skrevet
frk Nilsen skrev (6 minutter siden):

Hadde ikke lånt bort bunad eller sølv til en person jeg aldri har møtt. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke gjort det. Jeg kan gjerne låne ut bunadene våre, men da er det jeg som tilbyr. 

Anonymkode: 4acf6...ece

Ja, men det HI lurte på var om det var frekt av stemoren å si det som hun gjorde?

Anonymkode: 23252...e1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men det HI lurte på var om det var frekt av stemoren å si det som hun gjorde?

Hun spør og om hun er vrang.

Ikke stemor, svigermor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun spør og om hun er vrang.

Ikke stemor, svigermor.

😂 Det har du helt rett i!

Skrevet

Med mindre du er redd for at hun stjeler dem så ser jeg ikke problemet. Det er vel lite sannsynlighet for det. 

Anonymkode: 00aec...a8b

Skrevet

Må det være vrang eller frekk? Hvis hun spør, men aksepterer ett nei er det ikke frekt. Hvis du bare svarer, dessverre, men nei er du vel ikke vrang. 

Litt sånn, en spør, den andre svarer. Ferdig. 

Anonymkode: aecec...6aa

Skrevet

Ja, jeg synes det er frekt å spørre deg om du kan låne bort bunad/søljer. Spesielt når det er til en du ikke kjenner, men ellers også. Bunad og søljer er dyre saker, kanskje det er verdifulle gaver eller er arvet og har stor affeksjonsverdi. Jeg ville bare svart enkelt og greit at bunad og søljer ønsker jeg ikke å låne bort dessverre. Hvis du synes det er vanskelig så kan du også bare si at du har tenkt å bruke den selv i år. Dersom du ender opp med å ikke bruke den likevel så er det ikke noen som har noe med hvorfor du valgte det. 

Anonymkode: f35d6...631

Skrevet

Ingen av delene, egentlig. Du er ikke vrang og svigermor er heller ikke frekk. Det er en, litt spesiell riktig, forespørsel, men ikke noe mer enn det. Hadde hun lovet den andre at du skulle låne det bort og så framstilt det som et krav overfor deg, da snakker vi frekk.

Anonymkode: b4752...a3a

Skrevet

Synes ikke det er direkte frekt, men hadde aldri lånt de bort til noen jeg ikke kjenner. Sølvet mitt er arvet fra min avdøde mormor, og har dermed stor affektsjonsverdi for meg. Hadde blitt skikkelig lei meg om noe hadde skjedd med. Bare si nei med god samvittighet mener jeg.

Anonymkode: 0f5a8...63e

Skrevet

Njæ, kanskje litt frekt, men var sikkert ikke hennes intensjon. Når det er sagt hadde jeg aldri lånt bort mitt!

Anonymkode: 4587f...144

Skrevet

Jeg hadde aldri lånt vekk sølvet mitt og iallefall ikke til noen jeg ikke kjenner. Dette har jeg fått i konfirmasjonsgave og hvis hun skulle være uheldig med å miste eller klare å ødelegge det så hadde jeg ikke taklet det nei. Det betyr alt for mye for meg. 

Skrevet

Ikke nødvendigvis frekt, men litt snodig og rart iallefall. Jeg hadde aldri lånt vekk bunaden min, ikke til noen, tror jeg. Den er sydd av min mormor og arvet fra min mor, så den betyr uendelig mye for meg. Det er ikke som en hvilken som helst kjole eller bluse, liksom. 

Skrevet

Det er alltid lov å spørre, men det var fader meg veldig freidig ja 😅 Hadde blitt veldig overrasket over et sånt spørsmål selv og hadde nok sagt nei iallefall. Du er ikke vrang om du ikke vil låne ut slike ting. Svigermor er litt vel ivrig og bittelitt frekk som spør, men ville ikke gjort det til en stor sak og gjort meg uvenn med henne. Bare si nei du og så får svigermor heller kjøpe søljer til sin nye svigerdatter om det er så himla viktig 🤪

Anonymkode: 2f2f2...cf0

Skrevet

Jeg hadde stusset om hun ville låne bort bunaden din, men søljer? Nei.. 

Med forbehold om at du har arvet antikke søljer etter tippoldermor

Anonymkode: edb08...9cc

Skrevet

Jeg har arvet sølvet mitt, og ville ikke lånt det bort. Men jeg synes ikke det er frekt å spørre, og jeg hadde lånt bort hva som helst som ikke har affeksjonsverdi. 

Anonymkode: 0c728...7b2

Skrevet

Jeg syns det er sjukt frekt. Mine søljer er antikt arvegods og jeg ville ALDRI ha lånt det ut. Ikke til kjentfolk heller. 

Anonymkode: 87330...1a4

Skrevet

Og i tillegg er det ikke greit å be folk bestemme seg 3 uker i forveien. Jeg skal ikke bestemme meg før om kvelden 16.mai.  

Anonymkode: 87330...1a4

Skrevet

Jeg hadde sagt nei. Jeg unner ingen låner å måtte erstatte deler av en bunad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...