Gå til innhold

Hva gjør jeg med mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte ganske forsiktig.

Jeg skulle et eller annet, han spurte om ikke jeg bare kunne være hjemme den kvelden, kunne lage en stor god kanne te og se serie.
Koselig det.

Barna har en del aktiviteter. Jeg pleier å ta dem på det når det er noe i helgene mens han gjør husarbeid.
Så begynte han å skulle være med, det er jo så koselig å være sammen.

Etter hvert begynte han så spørre hvor jeg skulle, hvem jeg skulle være med også videre dersom jeg skulle ut av døren.

For en ukes tid siden trengte han en håndkrem og istedenfor å spørre om jeg kunne hente den hentet han den selv i nettbordskuffen min, og spurte hvorfor det lå kondomer der. Svarte at de sikkert har gått ute på dato og burde vært hevet for lenge siden. Ble kjøpt inn i forbindelse med at vi fikk minste slik at vi kunne ha sex før det hadde gått 6 uker etter fødsel.

Har har spurt om hvorfor jeg er venn med et par gutter på FB som jeg en gang i blant tøyser (åpent) med på i form av at de kommenterer noe på en status jeg har og jeg svarer.

Han har også spurt om jeg virkelig må reise på den forretningsreisen neste uke.

Nå tror jeg at jeg har funnet ut hva som egentlig skjer.
Han har en kammerat.
Denne kammeraten har ei kone som egentlig er litt "prektig". Oppvokst på Vestlandet i et indermisjonsmiljø.
Veldig hyggelig jente og jeg liker henne godt.
Jeg var ganske vill før jeg møtte mannen min.
Nå har hun klart å være utro.
For å være helt ærlig, hun er en av de siste jeg trodde kunne finne på det.

Tror rett og slett mannen min er litt i sjokk selv, og er redd for at jeg kan finne på det samme og prøver å følge med.
Det var koselig i begynnelsen, men nå blir det mer og mer og jeg begynner å få litt nok.

Hvordan snakke med han på en pen måte?

Anonymkode: 86b53...f9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo sette deg ned og spørre hva som foregår og hvorfor han føler behov for å kontrollere deg på denne måten. Og så må du stoppe det i begynnelsen, og gjøre det klart for han at du ikke har tenkt å la han bestemme hva du skal gjøre og hvem du skal snakke med, og at overvåking og kontroll ikke akkurat gjør underverker for forholdet. Og trygg ham på at du ikke er som denne andre damen.

Skrevet

Mannen din er ikke i sjokk. Han er en sjalu og eiesyk tulling som vil kontrollere deg. Kom deg vekk mens du kan.

Skrevet

Før du skrev det om hun som var utro, så tenkte jeg at mannen har følelser og tanker om andre selv som han overfører på deg. Etter at du nevnte hun som er utro tenkte jeg det samme, bare at de ble forsterket. 

Anonymkode: de350...32e

Skrevet (endret)

Har han virkelig så lite tiltro til deg? Pga en kamerat har blitt bedratt så skal du kontrolleres. Virker som han griper etter muligheten her. Dette er bare å kvele nå med en gang, skjønner han ikke det så er det bare å komme seg bort først som sist. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet
sug lut skrev (11 minutter siden):

Mannen din er ikke i sjokk. Han er en sjalu og eiesyk tulling som vil kontrollere deg. Kom deg vekk mens du kan.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Før du skrev det om hun som var utro, så tenkte jeg at mannen har følelser og tanker om andre selv som han overfører på deg. Etter at du nevnte hun som er utro tenkte jeg det samme, bare at de ble forsterket. 

frk Nilsen skrev (5 minutter siden):

Har han virkelig så lite tiltro til deg? Pga en kamerat har blitt bedratt så skal du kontrolleres. Virker som han griper etter muligheten her. Dette er bare å kvele nå med en gang, skjønner han ikke det så er det bare å komme seg bort først som sist. 

Bare for å ha sagt det, vi har vært sammen i snart 20 år, og gift i 16 år.
Har 3 barn i alderne 5-14 år.
Detter har ikke vært noe problem tidligere.
Vil nok heller prøve å fikse den enn å komme meg bort, og nei, jeg godtar ikke å bli kontrollert.

Skrevet

Noen som har andre forslag enn å gå fra mannen.
Jeg ønsker ikke å gå fra mannen siden han har holdt på slik i en månedstid når vi har vært så lenge sammen som vi har og det ikke har vært noe problem tidligere.

Jeg ønsker å fikse det, og fortsette som før

HI

Skrevet

Du må snakke med han. Si at dette begynner å bli altfor intenst og at du føler deg kvalt av det. Du skal jo ikke lide for at kompisen har opplevd dette. Du har jo ikke gjort noe galt...
Enten er han kjempesjalu og livredd, eller så skjuler han noe selv. 
Sier IKKE at han er utro, for all del, men har opplevd selv en intens og overbeskyttende mann når det var han selv som hadde noe å skjule. 
Vi hadde og vært sammen i åresvis og godt gift i mange år når han begynte sånn

Anonymkode: 61445...f56

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Sier IKKE at han er utro, for all del, men har opplevd selv en intens og overbeskyttende mann når det var han selv som hadde noe å skjule.

Tyv tror alle stel...

Anonymkode: 9c055...9ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare for å ha sagt det, vi har vært sammen i snart 20 år, og gift i 16 år.
Har 3 barn i alderne 5-14 år.
Detter har ikke vært noe problem tidligere.
Vil nok heller prøve å fikse den enn å komme meg bort, og nei, jeg godtar ikke å bli kontrollert.

Dere har vært gift så lenge og kan ikke snakke om dette? Det er utroskap i nær relasjon, mannen din blir bekymret, oppfører seg rart, og ingenting blir tatt opp? Så du går inn på et forum og spør hva du skal gjøre med mannen? 

Gå i parterapi. Så dere blir mer kjent med hverandre. 

Skrevet

Synes det er du som gir en del feil signaler her, å det bør ryddes opp i. Sett deg med å prat med ham på en voksen og ordentlig måte. Dere finner ut av det. Ikke hør på det pisset at du må forlate ham. Så svak er du ikke. 

Anonymkode: fdfd2...048

Skrevet

Om han ikke har vist kontrollerende og sjalu side før, så vil jeg si at det trenger ikke være fordi han selv er utro eller sånn, men at han faktisk er redd og usikker på om du er lei av ham og på utkikk etter noe nytt og spennende. Så jeg ville ikke angrepet ham i allefall og bebreidet for det han føler på. Når du skal snakke med ham så begynn med å si at du observerer en ny side av ham som du lurer på hvorfor han føler så mye på. Og da må du jo ha en dypere forklaring enn at kompisens dame har vært utro. Mest sannsynlig er det ikke meningen hans å være kontrollerende og mistenksom, så om du bare kan si ordene på en forståelsesfull måte at han ikke trenger å bekymre seg fordi du elsker ham og ønsker ham for resten av livet, så kan det roe ham. Si at du vil han skal gi slekk på de kontrollerende tingene fra nå av fordi det er helt unødvendig. Trygg ham istedet for å bli arg. Det må i allefall gå an å prøve det i første omgang. Er ikke dette nok for ham og han bare blir verre, så må det jo mer til verks. 

Jeg synes alt for mange går for tidlig i forsvarsposisjon og skal overdramatisere sjalusi. Sjalusi kommer av en grunn, og finner man den kan man snu det. 

Kanskje har du faktisk vært mindre oppmerksom til ham en periode også, og så ser han du "flørter" med andre, og da er det lett å bli redd du er lei av ham. Vis litt mer interesse og engasjement i mannen din og vær mindre på kompiser. 

Anonymkode: b38f4...a43

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Noen som har andre forslag enn å gå fra mannen.
Jeg ønsker ikke å gå fra mannen siden han har holdt på slik i en månedstid når vi har vært så lenge sammen som vi har og det ikke har vært noe problem tidligere.

Jeg ønsker å fikse det, og fortsette som før

HI

Det er bare en løsning, snakke sammen. Bare ikke start med du gjør, start med jeg opplever. Stemmer det? Hva tenker du om det? Kjør litt coaching i måten du prater med han. 

Jeg har litt av samme opplevelse, ikke at han kontrollerte, men han var deprimert og fikk for seg at han ikke var godt nok. Depresjonen gjorde at de fysiske tingene sviktet litt pga stress, blant annet å stresse så under sex at han mistet trykket. Det satt mellom ørene. Selv om jeg gjentok at det aldri var aktuelt for meg å gå fra han, tenkte han stadig at jeg ville ha det best uten. I dag er det ett ikkeproblem, vi har det veldig bra og gjensidig tillit. 

Jeg tror det er viktig at samtalen er uten beskyldning og ilagt intensjon. For å ta ett eksempel på hva du kan si: Jeg opplever at du virker usikker rundt at jeg har den og den som venn på Facebook, stemmer det? Hvis ja, for meg er de bare bekjente og du vet jeg har ingen ønske om noe mer her, er det noen grunn til at du synes det er problematisk? Jeg trenger at du har tillit til meg og jeg skal selvfølgelig ikke misbruke eller bryte den. 

I den gata, hvis du skjønner. 

Anonymkode: db06a...ae9

Skrevet

Jeg har ingen planer om å være sint, eller beskylde han for noe som helst.
Sliter litt med hvor jeg skal begynne.

Det første var egentlig litt koselig, sitte på kvelden med en kanne te og serie istedenfor at vi holdt på med hver våre ting.
At han blir med på aktivitetene med barna i helgene.

Men så begynte han med spørsmål her og der, og det ble sakte men sikkert for mye.

Kanskje jeg bare skal si at det første er veldig koselig, men har lagt merke til at han spør mye om hvor jeg er og hvem jeg er sammen med og lurer på om han føler seg ensom, eller om det er noe annet?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det første var egentlig litt koselig, sitte på kvelden med en kanne te og serie istedenfor at vi holdt på med hver våre ting.

Men så begynte han med spørsmål her og der, og det ble sakte men sikkert for mye.

Kanskje jeg bare skal si at det første er veldig koselig, men har lagt merke til at han spør mye om hvor jeg er og hvem jeg er sammen med og lurer på om han føler seg ensom, eller om det er noe annet?

HI

Synes jeg høres ut som en god måte å starte det på, det er jo ikke så lett når det blir litt diffust. Lykke til da, dere finner nok sikkert ut av det. Jeg er litt uenig med flere her, synes det virker som du forsøker å gjøre dette på en god måte og det ikke trenger å være så dramatisk. Ingenting er bedre enn å gå inn i det med ett ønske om å løse det og at begge skal ha det bra 👍🏻

Anonymkode: db06a...ae9

Skrevet

Han er kanskje redd for å miste deg? 

Kanskje han trenger å høre det i klartekst at det er ham du vil ha, og at han ikke trenger å være redd for å miste deg. 

Ofte glemmer man jo litt bort å vise oppmerksomhet når man har vært så lenge sammen. Tenker at han trenger bekreftelse, jeg. 

Skrevet

Noen av tingene du nevner synes jeg er helt naturlig, vi pleier alltid å si til hverandre hvor/hva vi skal når vi drar noe sted og vi kan fint hente ting i hverandres skuffer uten å spørre. Alt i alt høres det ut som mannen din er på vakt og passer litt ekstra på, følger godt med og det kan bli slitsomt i lengden. Jeg ville satt meg ned og prøvd å ta det opp med han. Si rett ut at du føler at han har begynt å passe på hva du gjør og spør om han har noen tanker om hvorfor? Kanskje dere får til en god samtale om dette og at han slutter hvis dere får satt litt ord på det. 

Anonymkode: 00d4b...294

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI

Med tanke på kompisens historie, så kan man jo forstå at han har fått spørsmål han aldri har hatt før (uansett hvor ubegrunnede de er).

Jeg tror jeg ville forsøkt å ta det på en lett, nesten humoristisk måte. Nevnt for et sjokk at kona til kompisen var utro, hun som har fremstilt seg som så prektig. Og så gått videre til å si at du har fått en følelse av at han siste måneden har endret seg som om han er redd for at du er utro pga. alle spørsmålene, og så gått bort og omfavnet ham, sett ham rett i øynene og sagt at du som har valgt å være sammen med ham i så mange år ikke har noen tanke på andre enn ham, og at han vel ikke er redd for at du - som kona til kompisen - også er utro? - for han vet vel at du ikke vil ha noen andre enn ham?

Kommer vel litt an på hvilken tone dere har sammen, men jeg tror det er mulig å ta opp dette på en måte som både viser alvor og samtidig gjør det til noe dere begge to kan le av sammen.

Anonymkode: dac4c...d4e

Skrevet

Du må jo snakke med han! Hvis du var "vill" før, vet han jo at du har det i deg. Hvis du ALDRI kunne tenke deg å være utro, må du få han til å fatte dette. Vis at du prioriterer familien!

Anonymkode: a9010...95d

Skrevet

Oi, ser at jeg kanskje har en litt mer direkte kommunikasjon med min mann. Hvis han plutselig flere ganger på rad begynte å forhøre meg om hvor jeg skulle og med den historien om kompisen sin utro kone, hadde jeg sannsynligvis sagt (på en hyggelig og smilende måte): "Du, bare fordi kona til xx var utro så trenger du ikke å begynne med å kryssforhøre meg altså. Ta det helt med ro, jeg er ikke interessert i noen andre, så du trenger ikke å være redd."

Anonymkode: 26ccd...3ec

Skrevet

Ring psykiater og si at han er på vei til å rable. Dette er jo sykelig sjalusi og paranoia.

Anonymkode: 529e4...647

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (8 timer siden):

Han er kanskje redd for å miste deg? 

Kanskje han trenger å høre det i klartekst at det er ham du vil ha, og at han ikke trenger å være redd for å miste deg. 

Ofte glemmer man jo litt bort å vise oppmerksomhet når man har vært så lenge sammen. Tenker at han trenger bekreftelse, jeg. 

Å be henne la være å dra på jobbreise er mer enn å bare ha bruk for en klem, altså. Da har man krysset en linje. 

Skrevet

Så stygge svar du får. 

Jeg leser at han trenger bekreftelse. 

Anonymkode: 32244...6eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Dette har jeg opplevd. At han som var sjalu, egentlig selv var den som gikk over streken. Og så begynte han å gå meg etter i sømmene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så stygge svar du får. 

Jeg leser at han trenger bekreftelse. 

Anonymkode: 32244...6eb

Du forstår ham ihjel. Han trenger å få vite at dette ikke er akseptabelt. 

Anonymkode: bacec...e9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...