Gå til innhold

Tics? I voksen alder uten tourettes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har havnet midt opp i angst h**** igjen. Har kommet meg ut av en angstfylt og styrt hverdag før. Klart meg helt fint i mange år. Nå for en stund siden møtte jeg den berømmelige veggen og fikk ekstremt mye angst når kroppen kom litt til hektene igjen. Jeg strever mye i hverdagen og er veldig begrenset. Går nesten ukentlig til psykolog. Jeg er også under utredning for adhd. 

Men det som har kommet mer og mer, er noe som kan minne om tics. De kommer når jeg har et høyt angstnivå i situasjoner hvor jeg må holde fokus. Som å kjøre bil. Helt ufrivillige rykninger som jeg ikke klarer å gjøre noe med. Om jeg prøver å slutte/kontrollere de, blir det bare enda verre og det gjør vondt fordi de blir kraftigere. De forsvinner ganske fort når jeg går ut av bilen og angsten synker noen hakk. Er ikke før nå i disse dager jeg har tenkt at det kan likne tics. Jeg har ellers mye rare greier jeg gjør når jeg har høy angst, men de kan jeg styre om jeg vil.

Er det noen som har noen erfaringer rundt tics og angst. Eller er det noe annet en tics🤔 Er noen dager til jeg skal til psykologen igjen, så får liksom ikke hørt noe om det før da.

Anonymkode: c2a7d...065

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har havnet midt opp i angst h**** igjen. Har kommet meg ut av en angstfylt og styrt hverdag før. Klart meg helt fint i mange år. Nå for en stund siden møtte jeg den berømmelige veggen og fikk ekstremt mye angst når kroppen kom litt til hektene igjen. Jeg strever mye i hverdagen og er veldig begrenset. Går nesten ukentlig til psykolog. Jeg er også under utredning for adhd. 

Men det som har kommet mer og mer, er noe som kan minne om tics. De kommer når jeg har et høyt angstnivå i situasjoner hvor jeg må holde fokus. Som å kjøre bil. Helt ufrivillige rykninger som jeg ikke klarer å gjøre noe med. Om jeg prøver å slutte/kontrollere de, blir det bare enda verre og det gjør vondt fordi de blir kraftigere. De forsvinner ganske fort når jeg går ut av bilen og angsten synker noen hakk. Er ikke før nå i disse dager jeg har tenkt at det kan likne tics. Jeg har ellers mye rare greier jeg gjør når jeg har høy angst, men de kan jeg styre om jeg vil.

Er det noen som har noen erfaringer rundt tics og angst. Eller er det noe annet en tics🤔 Er noen dager til jeg skal til psykologen igjen, så får liksom ikke hørt noe om det før da.

Er det ikke mer rykninger som følge av at muskulatur er spennt over tid?

Anonymkode: 1f73a...b29

Skrevet

Er litt det jeg har tenkt selv. Har en del av det på kvelden når jeg slapper av. Spesielt når jeg har lagt meg. Men det er anderledes. Kjenner på en måte at spenningen slipper. "Ticsen" er på en måte andre vei. Og innebærer relativt store bevegelser i forhold. Som å trekke skuldrene opp, sammen og forover om du forstår hva jeg mener. 

I senga er det mer sprell på en måte og mindre bevegelse. 

Skrevet

Jeg har noe av det samme. Rykninger med nesa, knipe med øyet, spesielt det Høyre. Det var en kollega av meg som kommenterte det en gang, og knytta det til angst (vi snakka om ting jeg syns var veldig ubehagelig). Jeg gikk ukentlig på dps og i den perioden var det ikke så ille, men nå når jeg er sliten og stressa så kommer det. Er så slitsomt at jeg blir sliten i øyet av det 

Anonymkode: 8c1fd...eb3

Skrevet

At ticsene dukker opp i spesielle situasjoner kalles emosjonell aktivering. Det er ikke uvanlig problematikk, verken angst eller tics, knyttet opp mot adhd. Man kan også ha tics uten Tourettes, men ikke Tourettes uten tics. At du kjenner forvarsel er ganske vanlig, også ved kun tics. Det kan oppleves som kløe, stikking i muskulatur etc. Det finnes behandling hvor målet er å bryte bruksmønsteret av muskulaturen, men det krever stor innsats over tid. 

Anonymkode: 07b88...1f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har noe av det samme. Rykninger med nesa, knipe med øyet, spesielt det Høyre. Det var en kollega av meg som kommenterte det en gang, og knytta det til angst (vi snakka om ting jeg syns var veldig ubehagelig). Jeg gikk ukentlig på dps og i den perioden var det ikke så ille, men nå når jeg er sliten og stressa så kommer det. Er så slitsomt at jeg blir sliten i øyet av det 

Anonymkode: 8c1fd...eb3

Jeg har en kollega som gjør det samme som deg, pluss at han blåser mellom leppene på en måte. Gjør kun dette når han er stressa og urolig for at ting ikke går helt etter planen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

At ticsene dukker opp i spesielle situasjoner kalles emosjonell aktivering. Det er ikke uvanlig problematikk, verken angst eller tics, knyttet opp mot adhd. Man kan også ha tics uten Tourettes, men ikke Tourettes uten tics. At du kjenner forvarsel er ganske vanlig, også ved kun tics. Det kan oppleves som kløe, stikking i muskulatur etc. Det finnes behandling hvor målet er å bryte bruksmønsteret av muskulaturen, men det krever stor innsats over tid. 

Anonymkode: 07b88...1f9

Vet ikke om jeg har hatt tics tidligere ved høy angst. Gjør som sagt mye rare greier da. Meste kan jeg unngå å gjøre om jeg er bevisst på det. Som å pille på ting. Også på urenheter i ansiktet eller andre ting som flasser liksom.

Litt usikker på om jeg kjenner forvarsel. Men jeg har alltid mye stikninger i øvre rygg når jeg kjører bil. Har egentlig bare tenkt at det er muskelknuter som erter meg. 

Men denne runden er så mye tyngre og verre enn hva jeg har vært igjennom før. Jeg kjørte hele kroppen i grøfta😫 Uten egentlig å forstå det selv. Jeg sto også i angsten 8 timer i strekk hver dag på jobb og trodde jeg skulle dø.  Men viste innerst inne at det var angst.  Men ikke hvorfor den plutselig kom tilbake så hardt og brutalt og ukontrollerbar.  Var liksom ikke før jeg ikke klarte å prate at jeg tok hintet og tok til meg det kollegaer hadde sagt til meg en stund. 

Men jeg har lært veldig mye om meg selv da😅 Men at jeg muligens har emosjonell tics er en ny side. Blir spennende å høre hva de finner ut om meg videre i utredningen. Selv om jeg er litt redd for den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...