Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Nå var jenta til tannlegen og hun hadde en del hull. Hun har ikke vært flink med tannpussen og må da gjør noe med dette. Kjenner jeg blir så flau som mor Anonymkode: 38c4d...cca
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå var jenta til tannlegen og hun hadde en del hull. Hun har ikke vært flink med tannpussen og må da gjør noe med dette. Kjenner jeg blir så flau som mor Anonymkode: 38c4d...cca Med god grunn. Tannhelse krever opplæring. Anonymkode: ab5ed...66e
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Med god grunn. Tannhelse krever opplæring. Anonymkode: ab5ed...66e Hun har alltid hatt god tannhelse og ikke hull. Hatt regulering også. akkuratt som hun har gitt blaffen i tennene sine Anonymkode: 38c4d...cca
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun har alltid hatt god tannhelse og ikke hull. Hatt regulering også. akkuratt som hun har gitt blaffen i tennene sine Anonymkode: 38c4d...cca Da fikk hun kanskje en vekker nå? Vi hadde samme greien med vår eldste sønn. Her pusset vi over og passet på at han pusset godt nok til han ble 11-12 år gammel. Så var han til tannlegen da han var 14-15 år og hadde ett hull som måtte borres, og han fikk "kjeft" for dårlig tannpuss. Det gikk skikkelig inn på ham, så etter det har han både brukt tanntråd og pusset grundig hver morgen og kveld siden. Han er 19 år nå. Anonymkode: 86222...a02
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da fikk hun kanskje en vekker nå? Vi hadde samme greien med vår eldste sønn. Her pusset vi over og passet på at han pusset godt nok til han ble 11-12 år gammel. Så var han til tannlegen da han var 14-15 år og hadde ett hull som måtte borres, og han fikk "kjeft" for dårlig tannpuss. Det gikk skikkelig inn på ham, så etter det har han både brukt tanntråd og pusset grundig hver morgen og kveld siden. Han er 19 år nå. Anonymkode: 86222...a02 Ja jeg håper virkelig det. Hun ville ha med meg til tannlegen. Hun måtte bore men de måtte avslutte da hun var så redd. Så skal hun inn igjen idag og da ringte jeg inn for å forklare situasjonen. Han så det osv. jeg spurte om de var store/små hull. Og da sa han begge deler. Datteren min sa at det var 4 men så sier tannlegen nei det er flere 😳 men siden hun var 15 så fikk jeg info men ikke hvis hun var 16 Anonymkode: 38c4d...cca
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Går hun ikke til tannlegen en gang i året da? Hvordan er det mulig å plutselig få mer enn fire hull i løpet av et år? Anonymkode: 158d8...87d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Går hun ikke til tannlegen en gang i året da? Hvordan er det mulig å plutselig få mer enn fire hull i løpet av et år? Anonymkode: 158d8...87d Jo det er jo det hun gjør 😳 jeg skjønner ingenting! Hun har tydligvis vært sinnsygt dårlig med tannpussen Anonymkode: 38c4d...cca
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Du løser mye med riktig teknikk med elektrisk tannbørste. Min eldste hadde hull i 10-års alder, fikk tips av tannlegen om riktige ‘vinkler’ for å snu tannbørste og anbefaling av elektrisk tannbørste. Ingen hull enda )) Anonymkode: 71646...5f3
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Du løser mye med riktig teknikk med elektrisk tannbørste. Min eldste hadde hull i 10-års alder, fikk tips av tannlegen om riktige ‘vinkler’ for å snu tannbørste og anbefaling av elektrisk tannbørste. Ingen hull enda )) Anonymkode: 71646...5f3 Jeg fikk høre motsatt, den mykeste tannbørsten og ikke pusse for hardt pga tannkjøttet. Hun har aldri hatt hål før Anonymkode: 38c4d...cca
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Har vært igjennom det samme med min. Gikk kun på at det var så kjedelig å pusse så det ble hoppet over oftere og oftere. Løste det med å først ha tannbørste flere steder i huset slik at opptatt bad ikke kan brukes som unnskyldning. Så gjorde jeg det mer arbeidskrevende å hoppe over enn å bruke to minutter på å pusse. Dvs at hvis en puss hoppes over må det sendes selfie under de to neste. For hver gang skal de økes med to selfies. Sjekker tannbørsten morgen og kveld. Har faktisk ikke droppet en eneste gang etter det, og det synes også på munnen. Anonymkode: c78cc...ba1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Du er sikker på at hun ikke har fått en spideforstyrrelse? Stadig oppkast kan ganske raskt i tannproblemer. Hva sier hun selv om tannpuss? Anonymkode: 9f2ea...54c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er sikker på at hun ikke har fått en spideforstyrrelse? Stadig oppkast kan ganske raskt i tannproblemer. Hva sier hun selv om tannpuss? Anonymkode: 9f2ea...54c Tannlegen hadde sett det om det var etseskader. Anonymkode: 75d9e...690
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Tannlegen hadde sett det om det var etseskader. Anonymkode: 75d9e...690 Det er ikke sikkert og spiseforstyrrelser kan gi hull uten mye syreskade også. En del spiser for eksempel om natten. Da har vi lav spyttproduksjon og vi blir mye mer utsatt for å få hull. En annen ting dere bør tenke på er om hun har fått endret bakteriefloraen i munnen av en eller annen grunn. Har hun gått på antibiotika for en stund siden? Har hun begynt på andre medisiner? Puster hun mye gjennom munnen (dag eller natt)? Anonymkode: 9f2ea...54c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Tannlegen her sa at det var ganske vanlig å få hull i 15-16 års alderen, da hadde de 100% ansvar selv for tannpussen og noen måtte ha en liten øyenåpner før de ble gode nok. Om de kommer seg forbi 16 år uten hull fortsetter de gjerne null hull reisen langt inn i voksenårene sa tannlegen. Eldste her er nå 21 år og har aldri hatt hull, nest eldste er 18 år og hadde et lite hull da han var 15-16 år. Anonymkode: ee9bc...cf0
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke sikkert og spiseforstyrrelser kan gi hull uten mye syreskade også. En del spiser for eksempel om natten. Da har vi lav spyttproduksjon og vi blir mye mer utsatt for å få hull. En annen ting dere bør tenke på er om hun har fått endret bakteriefloraen i munnen av en eller annen grunn. Har hun gått på antibiotika for en stund siden? Har hun begynt på andre medisiner? Puster hun mye gjennom munnen (dag eller natt)? Anonymkode: 9f2ea...54c Jo, kaster man opp (bulimi), ser tannlegen det. Jeg drikker for mye cola. Tannlegen spurte meg rett ut for noen år siden: "..., kaster du mye opp?" Jeg spurte om det var pga syreskadet på tenna. Det var det og jeg sa jeg drakk altfor mye cola. Ja, man kan få hull av andre slags spiseforstyrrelser, men kaster man opp, ser tannlegen det. Anonymkode: 3ad39...ae7
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Det er ingen bulimi/spiseforstyrrelse nei. Det har nok gått i dårlig puss av tennene. Hun var der idag, jeg ble med selv om hun ikke ville det. Jeg sa at jeg er nødt til å høre hvordan det går med tennene dine! Uannsett, hun ville ikke bore, startet å gråte og var redd. Dette var 2 gangen hun var hos tannlegen for å ta hullene men hun klarte det ikke. Vi fikk ny time for å prøve igjen og se. Som tannlegen sa at det er naturlig å bli redd/usikker og de hjalp henne på slle måter og viste utstyret. Han sa og at de kan ikke tvinge henne å ta hullene, det må hun velge selv men forklarte risikoen med å ikke ta de. Han sa og at dette gikk bare ut over henne og meg som foreldre for nå var hun så stor Anonymkode: 38c4d...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå