Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Samboer har nå fortalt at han vil utav forholdet og ha meg ut av huset. I starten av forholdet så opprettet han eget firma. Jeg ble med og hjalp til og sluttet da i min daværende jobb for å hjelpe på hel tid. Nå flere år senere så går dette firmaet meget bra. Vi har pr i dag stor enebolig, 2 hus i utlandet og 3 barn. Barna har jeg tatt det meste med siden han da enda drev og jobbet opp firmaet. Vi er ikke gift. Nå viser det seg st firmaet og alle eiendommene står i hans navn. Noen som vet hva jeg har krav på? Han mener han skal hjelpe meg og kjøpe en leilighet stor nok til meg og barna. Jeg skal ha hovedomsorgen for de. Anonymkode: 5631e...b46
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Hei. Samlivsbrudd etter samboerskap er dessverre ikke regulert på samme måte som ved ekteskap. Det er vrient om alt står på ham og dere ikke har samboerkontrakt. dessverre kan det se ut som du har havnet i den klassiske fellen ved å hjelpe ham uten at du er sikret økonomisk. Så det er bra at han i det minste sier han skal kjøpe leilighet til deg og barna selv om det også sier meg at han ikke er innstilt på å dele mer enn det… Jeg vil anbefale deg å få hjelp av rådgiver for å se på hva mer du evt har krav på av verdiene. Uansett så har han forpliktelse til å forsørge barna så du skal ha bidrag fra ham om du har hovedomsorgen. Lykke til, håper det ordner seg på best mulig måte Anonymkode: 66f7e...ccc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 "Nå viser det seg" at alt står i hans navn? Altså kun fra en kvinne kunne man fått sånt servert. Du har ikke sørget for å være i stand til å klare deg. Synd. Anonymkode: bc460...ef1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hei. Samlivsbrudd etter samboerskap er dessverre ikke regulert på samme måte som ved ekteskap. Det er vrient om alt står på ham og dere ikke har samboerkontrakt. dessverre kan det se ut som du har havnet i den klassiske fellen ved å hjelpe ham uten at du er sikret økonomisk. Så det er bra at han i det minste sier han skal kjøpe leilighet til deg og barna selv om det også sier meg at han ikke er innstilt på å dele mer enn det… Jeg vil anbefale deg å få hjelp av rådgiver for å se på hva mer du evt har krav på av verdiene. Uansett så har han forpliktelse til å forsørge barna så du skal ha bidrag fra ham om du har hovedomsorgen. Lykke til, håper det ordner seg på best mulig måte Anonymkode: 66f7e...ccc Takk for svar. Ja burde sikkert fått noe faglig hjelp Anonymkode: 5631e...b46
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Du kan ha krav på noe, se f. eks på denne https://osloadvokatene.no/familie/samlivsbrudd/samboerkontrakt/ Jeg tror det er lurt av deg å snakke med en advokat. Anonymkode: 4a24d...3f3
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Samboer har nå fortalt at han vil utav forholdet og ha meg ut av huset. I starten av forholdet så opprettet han eget firma. Jeg ble med og hjalp til og sluttet da i min daværende jobb for å hjelpe på hel tid. Nå flere år senere så går dette firmaet meget bra. Vi har pr i dag stor enebolig, 2 hus i utlandet og 3 barn. Barna har jeg tatt det meste med siden han da enda drev og jobbet opp firmaet. Vi er ikke gift. Nå viser det seg st firmaet og alle eiendommene står i hans navn. Noen som vet hva jeg har krav på? Han mener han skal hjelpe meg og kjøpe en leilighet stor nok til meg og barna. Jeg skal ha hovedomsorgen for de. Anonymkode: 5631e...b46 Du har dessverre ikke krav på noe av eiendelene til samboer og må starte alt på nytt. Eneste du kan ha krav på, er vederlagskrav for å ha bidratt i forholdet over lang tid. Slik er det når kvinnen godtar å forbli ugift og heller ikke tegner samboerkontrakt. Anonymkode: ade31...6fe
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Du visste ikke før nå at alt står i hans navn? Har du ikke signert noe når dere har kjøpt hus og biler og slikt? Desverre har du ikke krav på noe så lenge ingenting står i ditt navn, men du kan som nevnt over ha krav på "betalt" for det du har gjort i forholdet sånn at han har kunne ha mulighet til å opprettholde sitt firma og jobbe mye. Har en kollega som var i rettsak pga det og hun ble tilkjent en "erstatning" på 200.000. Småpenger, men alle monner drar. Anonymkode: 09d6c...2c2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Dere har jo ikke hus og eiendommer i utlandet. Om de står på han så er det han som eier dette. Ville definitivt drøftet med advokat men tror du har en dårlig sak. Anonymkode: 7b86b...efc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Når man bare er samboer og ikke har noen samboerkontrakt er det sånn at det man kjøper med egne penger er ditt også ved samlivsbrudd. Så når du sa opp jobben din for å hjelpe til, men ikke ble ansatt i firmaet, ikke ble medeier i firmaet e.l så bærsjet du på leggen Da er alt som er kjøpt i samlivet kjøpt med hans penger og når det står i hans navn har du ikke krav på noe som helst Om du kan bevise at det ikke hadde vært mulig for han å bygge seg opp sånne verdier uten din innsats kan det være du har krav på en sum for det, men det vil uansett være mindre enn en leilighet er verdt så jeg tror ikke du tjener noe på å dra han for retten. Da mister du kanskje muligheten til å få en leilighet... Han må betale bidrag da, og med hovedansvaret for ungene har du krav på en ekstra barnetrygd, hel eller gradert overgangsstønad om du ikke jobber fullt og særfradrag som endelig forsørger på skatten Du skal være glad han har anstendighet nok til å kjøpe en leilighet til det, det er jo fort noen mill der. Halve kongeriket kommer du ikke til å få. Og alle andre samboende som leser dette, les og lær, skriv samboerkontrakt! Anonymkode: a10b4...8ab
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Hvordan i alle daget klarte du å sette deg i denne situasjonen? Anonymkode: eaf1e...34a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå