Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 For et par år siden fikk jeg en skade som gjør at jeg har store smerter hver dag. Jeg har kommet meg opp i 40% jobb men tror ikke jeg klarer noe mer enn det. Jeg synes det er så skamfullt. Jeg håper liksom ingen skal finne ut at jeg er på nav. Og får de vite det, begynner de helt sikkert å betvile at jeg gjør så godt jeg kan. «Men hun klarer jo ditt og datt på fritida», og «hun er vel for lat til å jobbe». Dette er veldig slitsomt og jeg orker ikke å bruke så mye energi på det. Hvordan kan jeg snu tankegangen? Anonymkode: d677d...ca8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Synes du at de som er i mamma- eller pappaperm burde være flaue? Synes du at pensjonister burde skamme seg? Eller burde alle som mottar barnetrygd gå med senket hode? Klem til deg Anonymkode: a26f6...da9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): For et par år siden fikk jeg en skade som gjør at jeg har store smerter hver dag. Jeg har kommet meg opp i 40% jobb men tror ikke jeg klarer noe mer enn det. Jeg synes det er så skamfullt. Jeg håper liksom ingen skal finne ut at jeg er på nav. Og får de vite det, begynner de helt sikkert å betvile at jeg gjør så godt jeg kan. «Men hun klarer jo ditt og datt på fritida», og «hun er vel for lat til å jobbe». Dette er veldig slitsomt og jeg orker ikke å bruke så mye energi på det. Hvordan kan jeg snu tankegangen? Anonymkode: d677d...ca8 Jeg har en sykdom som gjør at jeg har søkt uføre 100%. Hadde ikke nølt et sekund hvis noen ville ha byttet og jeg kunne jobbet. synest ikke du skal skamme deg når du gjør så godt du kan! Ingen har brydd seg om hva jeg gjør på fritiden. De vet når jeg forteller at hvis jeg har vært med på aktiviteter med barna mine og det har blitt mye,trenger jeg to dager på å hente meg inn. Det føltes som jeg hadde ligget nede og blitt sparket på ,sånn hadde jeg det i to dager. Det er utrolig viktig i min situasjon å prøve å være sosial når jeg har overskudd. Det første som nok er lurt er å fortelle de rundt deg hvordan du har det og hvorfor. Du må klappe deg selv på skulderen ogvtenke at du faktisk gjør så godt du kan. Stå på!!heier på deg!! Anonymkode: 0a314...cb2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #4 Skrevet 28. april 2022 Jeg drømmer om NAV. Anonymkode: 84837...8a0
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #5 Skrevet 28. april 2022 Jeg er ufør, mot min egen vilje. Kun de aller nærmeste som vet det, jeg synes det er så flaut og så blir jeg på gråten hver gang jeg skal prate om det. mannen min driver et firma og jobber mye, så jeg sier jeg er hjemmeværende en stund nå mens barna er små. Anonymkode: 4a857...db1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ufør, mot min egen vilje. Kun de aller nærmeste som vet det, jeg synes det er så flaut og så blir jeg på gråten hver gang jeg skal prate om det. mannen min driver et firma og jobber mye, så jeg sier jeg er hjemmeværende en stund nå mens barna er små. Anonymkode: 4a857...db1 Samme her 😔 Bortsett fra at mine barn går på barneskolen, så kan snart ikke bruke den unnskyldningen lenger. Jeg skrur av lys på dagtid, handler etter "arbeidstid" og setter bilen i garasjen sånn at ingen ser at jeg er hjemme. Å være ufør er fortsatt forbundet med skam, og det ødelegger dessverre mye av mitt liv. I tillegg til sykdommen. Anonymkode: 69013...76d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Det du får fra NAV er bare penger. Det er ikke en dom, det er ikke en skam, det er bare penger. Ikke noe mer. Du har ikke valgt deg inn i den situasjonen du er i. Det var uflaks at du ble skada. Allikevel gjør du det beste ut av det og jobber det du kan. Det er noe å være stolt av. Så hjelper NAV deg litt med penger hver måned sånn at det går litt lettere rundt. Det er det hele. Folk flest mener heller ikke så innmari mye om hva andre mennesker gjør. Jeg aner ikke stillingsprosenten til naboene mine. Gjør du? Tenker du mye over om du ser dem i hagen en torsdag formiddag eller om det er lys i huset midt på dagen en mandag? Det er fortsatt et stigma ved det å være ufør, men det blir ikke mindre av at vi som har det, jeg er 50% ufør og jobber 50%, gjemmer oss og skammer oss. Ingen velger sykdom, skade eller dårlig helse. De få sladrekjerringene av begge kjønn, som mener så mye om andres liv, det er de som burde bære på skam. De bør i hvert fall ikke ha makt til å la oss med uflaks gå duknakket gjennom livet. Jeg er ufør, skamløst fornøyd med det jeg får til til tross for sykdom og skade og det er en befrielse å drite i hva noen eventuelt kunne komme til å si om meg. De som betyr noe i mitt liv, de vet hvordan jeg har det. Hva folk som ikke er viktige for meg mener, det kan jeg ikke bry meg om. Så rist de dumme tankene av deg. Skamløst liv er lettere og lysere. Anonymkode: b3cf5...f2c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #8 Skrevet 28. april 2022 Takk for gode svar. Jeg skal prøve å ta til meg dette og tenke mer sånn. Er det noen av dere som vil si hva som gjør at dere ikke jobber 100%? Jeg har lurt litt på om jeg hadde skammet meg mindre dersom jeg hadde en mer konkret, ubestridelig diagnose. Feks en konkret sykdom som man oppdager med en blodprøve, ikke at min oppfatning av smertenivå skal ligge til grunn. Jeg tror at jeg lettere kunne akseptert det da. Hi Anonymkode: d677d...ca8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Jeg er 100 % uføretrygdet pga kronisk migrene, så det er ikke noe som kan ses på blodprøver eller noe annet. Jeg skammer meg ikke, hvorfor skulle jeg det når jeg ikke har noe å skamme meg for, jeg har ikke valgt dette, jeg nekter å skamme meg for noe jeg ikke kan nor for. Jeg nekter å gjemme bilen min og slukke lysene og late som jeg ikke er hjemme som en annen i tråden her gjør. Jeg har grått mange itre tråder, ikke av skam, men av fortvilelse og frustrasjon over at livet mitt er blitt som det er. Jeg tenker med at ved å skamme seg og gjemme seg, så er man ubevisst med på å bygge opp under fordommer mot uføretrygdede. Anonymkode: 5e6f1...491
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg er ufør, mot min egen vilje. Kun de aller nærmeste som vet det, jeg synes det er så flaut og så blir jeg på gråten hver gang jeg skal prate om det. mannen min driver et firma og jobber mye, så jeg sier jeg er hjemmeværende en stund nå mens barna er små. Anonymkode: 4a857...db1 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Samme her 😔 Bortsett fra at mine barn går på barneskolen, så kan snart ikke bruke den unnskyldningen lenger. Jeg skrur av lys på dagtid, handler etter "arbeidstid" og setter bilen i garasjen sånn at ingen ser at jeg er hjemme. Å være ufør er fortsatt forbundet med skam, og det ødelegger dessverre mye av mitt liv. I tillegg til sykdommen. Anonymkode: 69013...76d Dette gjorde bare vondt å lese ! Er det mennesker rundt dere som har sånt syn at dere ikke tør stå fram så og si. Ble litt rystet her for å være ærlig. At noen kan ha det sånn. Anonymkode: 3d4b7...8cb
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Jeg er 50 % ufør og 50 % sykmeldt av å på. Jeg skammer meg ikke over å være ufør. Jeg er syk å sånn er det. De gangene medisinene virker synes det ikke at jeg er syk. De gangene de ikke virker holder jeg meg hjemme. Jeg har becterews og ulserøs colitt. Noe småting itillegg. Jeg syns du skal gå med hevet hode. Ingen takker deg den dagen du går på en smell. God klem 🥰 Anonymkode: 31025...97f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 50% ufør, muskelsykdom. Skammer meg ikke en plass, bare veldig glad for at jeg bor i Norge hvor jeg ikke trenger gå personlig konkurs pga noe som ikke er innenfor min kontroll. Skammet du deg da du var sykmeldt også? Syns uansett du skal slutte med det. Har du folk rundt deg som gjør at du føler det sånn? Isåfall ville jeg absolutt ha kuttet de ut, sånt fjas har man ikke energi eller tid til i et relativt kort liv. Anonymkode: 411dd...11f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Jeg kjenner en som er ufør. En flott, sterk, dyktig, engasjert kvinne med en litt diffus sykdom som ikke synes utenpå. Hun var i jobb i årevis før det ikke gikk lenger. Det kunne ikke falle meg å dømme henne eller tenke at hun burde skamme seg. Hun er syk, og kroppen hennes tåler ikke å være i jobb slik vi andre kan. Heldigvis kan vi som samfunn ta vare på syke, og de kan bidra på andre måter. Anonymkode: 680a2...909
Anonym bruker Skrevet 29. april 2022 #14 Skrevet 29. april 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Dette gjorde bare vondt å lese ! Er det mennesker rundt dere som har sånt syn at dere ikke tør stå fram så og si. Ble litt rystet her for å være ærlig. At noen kan ha det sånn. Anonymkode: 3d4b7...8cb Det er desverre en del folk med fordommer som ikke er redd for å uttrykke de til andre. Anonymkode: 5e6f1...491
Anonym bruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg kjenner en som er ufør. En flott, sterk, dyktig, engasjert kvinne med en litt diffus sykdom som ikke synes utenpå. Hun var i jobb i årevis før det ikke gikk lenger. Det kunne ikke falle meg å dømme henne eller tenke at hun burde skamme seg. Hun er syk, og kroppen hennes tåler ikke å være i jobb slik vi andre kan. Heldigvis kan vi som samfunn ta vare på syke, og de kan bidra på andre måter. Anonymkode: 680a2...909 Hvordan kan de bidra på andre måter da? Det kommer jo ikke oss andre til gode at hi og mange andre er hjemme å ser på Netflix istedenfor å jobbe. Anonymkode: beaa2...3d0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2022 #16 Skrevet 29. april 2022 Jeg forstår at du skammer deg. Den retningen politikken og samfunnet har tatt, og kommentarer folk lirer av seg både i virkeligheten og på nett, gjør at man føler seg skikkelig dritt om man er sykemeldt, og sikkert enda mer om man er ufør ❤️ Det er ikke deg det er noe i veien med, men samfunnet vårt. Jeg fikk masse kjeft fra HR på jobben min fordi jeg og mine to barn i barnehage har vært en del syke. Totalt har jeg vært borte 25 dager i året (kombinert egen sykdom og barna mine sine, vi har hatt noen kraftige runder med luftveissykdommer) og det var IKKE greit… Hun kjeftet på meg til jeg begynte å gråte. Endte med at jeg ikke tør å bruke sykt-barn-dager, er barna syke med feber sitter de med iPaden mens jeg jobber hjemmefra uten at sjefen vet at de er hjemme… På et annet møte på jobben min fikk en kollega av meg flakslodd foran oss andre som premie for at hun hadde vært minst syk av oss. For jeg fikk barn var jeg aldri syk. Men umulig å beskytte seg mot alle virusene som florerer i barnhagen. Og det straffes jeg for i arbeidslivet. Det er en av mange grunner til at jeg vurderer å slutte å jobbe. Men kan jo ikke leve av nav da jeg ikke er ufør. Men jeg synes det er vanskelig å være et helt normalt menneske med to barn og å jobbe med alle forventningene og dømming man utsettes for. Slitsomt å aldri ha overskudd til barna. Nå er dette på siden av det du snakket om, HI, men jeg forstår hvorfor mange skammer seg. Samfunnet vårt er så preget av forventninger om at alle skal jobbe 100%. Barna skal i barnehagen fra ett år og man skal være fornøyd og få til alt midt blant 100% jobb og alle andre forpliktelser. Jeg sliter med å få det til selv. Men jeg er heldig og har ikke en sykdom, og har sånnsett et valg. Klem til deg Anonymkode: 37064...4a3
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Hvordan kan de bidra på andre måter da? Det kommer jo ikke oss andre til gode at hi og mange andre er hjemme å ser på Netflix istedenfor å jobbe. Anonymkode: beaa2...3d0 Det er sånne holdninger som gjør at noen uføretrygdede skammer seg, men det er ikke de som bør skamme seg. Anonymkode: 5e6f1...491
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 Sånn blir det ofte når noen misbruker ordninger. Utrolig mange uføre som garantert kunne jobbet LITT, eller med noe annet. Men som har tusen unnskyldninger for hvorfor de kan snekre, pusse opp hus, danse hele natta, bestige 100 fjelltopper.... Av akkurat samme årsaker skapes rasisme, eller motstand mot å ta imot flyktninger: unge menn kommer hit til landet, voldtar, dreper og lever bon-bon på skattebetalernes penger. Anonymkode: f7945...ca0
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Sånn blir det ofte når noen misbruker ordninger. Utrolig mange uføre som garantert kunne jobbet LITT, eller med noe annet. Men som har tusen unnskyldninger for hvorfor de kan snekre, pusse opp hus, danse hele natta, bestige 100 fjelltopper.... Av akkurat samme årsaker skapes rasisme, eller motstand mot å ta imot flyktninger: unge menn kommer hit til landet, voldtar, dreper og lever bon-bon på skattebetalernes penger. Anonymkode: f7945...ca0 Dessverre ja. Vi har ikke statistikken på vår side om en skal ta utgangspunkt i at alle har edle hensikter. De burde gjøre noe med sykelønnsordningene fort som fy. En anser jo at en som mister jobben skal klare seg på maks 60 % av 6G pluss karensdager. Da får en heller ha rausere ordner rundt dekning av medisiner, transport og helsehjelp. Mange, jeg inkludert, med litt kostnader i forbindelse med å komme seg til og fra jobb vil spare penger det første året ved sykmelding. Det sier jo alt om systemet vi har bygd opp, økonomisk gunstig vil flere misbruke og det skaper mistillit ovenfor de som faktisk ER syke og ikke kan benytte restarbeidsevne. Anonymkode: a9cca...01e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dessverre ja. Vi har ikke statistikken på vår side om en skal ta utgangspunkt i at alle har edle hensikter. De burde gjøre noe med sykelønnsordningene fort som fy. En anser jo at en som mister jobben skal klare seg på maks 60 % av 6G pluss karensdager. Da får en heller ha rausere ordner rundt dekning av medisiner, transport og helsehjelp. Mange, jeg inkludert, med litt kostnader i forbindelse med å komme seg til og fra jobb vil spare penger det første året ved sykmelding. Det sier jo alt om systemet vi har bygd opp, økonomisk gunstig vil flere misbruke og det skaper mistillit ovenfor de som faktisk ER syke og ikke kan benytte restarbeidsevne. Anonymkode: a9cca...01e Karensdager? Det er jo ikke noe vi har i Norge. Anonymkode: 5e6f1...491
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #21 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Karensdager? Det er jo ikke noe vi har i Norge. Anonymkode: 5e6f1...491 Dagpenger har du det, egenandel kaller de det der, men i praksis akkurat det samme. Er du selv ansvarlig for å stå uten jobb kan du bli gående 18 uker uten inntekt. Mannen min sa opp en jobb og skulle starte i en ny, men bare dager etter oppsigelsen ble Norge nedstengt grunnet korona og ny arbeidsgiver innførte ansettelsesstopp. Vips så var det kun sluttoppgjør og en lønn å leve på i 3 mnd. Anonymkode: a9cca...01e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #22 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dagpenger har du det, egenandel kaller de det der, men i praksis akkurat det samme. Er du selv ansvarlig for å stå uten jobb kan du bli gående 18 uker uten inntekt. Mannen min sa opp en jobb og skulle starte i en ny, men bare dager etter oppsigelsen ble Norge nedstengt grunnet korona og ny arbeidsgiver innførte ansettelsesstopp. Vips så var det kun sluttoppgjør og en lønn å leve på i 3 mnd. Anonymkode: a9cca...01e Sorry, ser nå at jeg misforsto deg, trodde du mente i forhold til sykdom/sykepenger. Anonymkode: 5e6f1...491
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #23 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Sorry, ser nå at jeg misforsto deg, trodde du mente i forhold til sykdom/sykepenger. Anonymkode: 5e6f1...491 Fort gjort 😄 Anonymkode: a9cca...01e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2022 #24 Skrevet 30. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Sånn blir det ofte når noen misbruker ordninger. Utrolig mange uføre som garantert kunne jobbet LITT, eller med noe annet. Men som har tusen unnskyldninger for hvorfor de kan snekre, pusse opp hus, danse hele natta, bestige 100 fjelltopper.... Av akkurat samme årsaker skapes rasisme, eller motstand mot å ta imot flyktninger: unge menn kommer hit til landet, voldtar, dreper og lever bon-bon på skattebetalernes penger. Anonymkode: f7945...ca0 Hvor mange unge menn mener du kommer hit og voldtar og dreper? De fleste drap i Norge blir begått av en i nærmeste familie, og ofte av etnisk norske. Forøvrig har vi svært få drap. De fleste voldtekter er også av en mann kjenner. Ofte i fylla. Altså ikke enslige muslimer. Makan til rasistisk oppgulp du kommer med Anonymkode: 37064...4a3
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2022 #25 Skrevet 1. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hvor mange unge menn mener du kommer hit og voldtar og dreper? De fleste drap i Norge blir begått av en i nærmeste familie, og ofte av etnisk norske. Forøvrig har vi svært få drap. De fleste voldtekter er også av en mann kjenner. Ofte i fylla. Altså ikke enslige muslimer. Makan til rasistisk oppgulp du kommer med Anonymkode: 37064...4a3 Men at hun rakker ned på uføretrygdede reagerer du ikke på? Anonymkode: 5e6f1...491
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå