Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #26 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har hatt tusen muligheter til å bli kjent. De snakker ikke med oss i selskaper (da mener jeg pappa og kona, og søskna mine) De snakker med hverandre. Og det blir et plassproblem nå hvis 2-3 ekstra dukker opp siden vi skal ha det hjemme. Men det er ikke et stort problem, bare et irritasjonsmoment Anonymkode: a2273...1bc Det kan da umulig bli et plassproblem. Din søster, som du hadde på lista kommer ikke. altså minus 1. Din stefars kjæreste kommer i tillegg til din brors kjæreste. Altså pluss 2. Tilsammen en mer enn du egentlig hadde tenkt. DET kan umulig føre til stor plassmangel! Anonymkode: 2f266...88a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #27 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan da umulig bli et plassproblem. Din søster, som du hadde på lista kommer ikke. altså minus 1. Din stefars kjæreste kommer i tillegg til din brors kjæreste. Altså pluss 2. Tilsammen en mer enn du egentlig hadde tenkt. DET kan umulig føre til stor plassmangel! Anonymkode: 2f266...88a Vi skal ha det hjemme, og skulle egentlig tømme stua for møbler. Men pga oppussing så måtte vi leie bod for å oppbevare og mye greier. Men, så har vi fått frafall på 10 stk så da gikk det akkurat uten å flytte ut hele huset, men nå som kjærsten til broren min og kjærsten til eksstefaren kommer ble det brått litt knapt. Men DET går bra! Vi finner plass! Bare irriterer meg at de tar det for gitt, men skjønner jo at jeg er urimelig så det er greit det. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #28 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke så rart å anta at partner er invitert med mindre du har sagt noe annet. Når det gjelder din stefar, så spurte han. Du svarte at hun kunne komme hvis hun hadde veldig lyst. Altså har du åpnet for at hun er invitert. Når det gjelder dine voksne søsken så er det i mine øyne veldig rart at du har invitert de via din far. De bor ikke hjemme og du burde ha sendt en egen invitasjon til din søster og en egen til din bror. Anonymkode: 2f266...88a Jada, jeg tar det på min kappe at jeg la opp til en åpning. Jeg aner ikke hvor søskena mine bor engang, og sist jeg hadde konfirmasjon inviterte jeg via pappa. Jeg har også invitert sønnen til eksstefar via faren så akkurat det er ikke så uvanlig her Anonymkode: a2273...1bc
Superdolly Skrevet 27. april 2022 #29 Skrevet 27. april 2022 Beklager, men når du har så rotete familieforhold burde du tatt ansvar for å skrive navn på invitasjonene. I tillegg så spurte jo faktisk din stefar, og du svarte ja. Da går ikke folk rundt og tenker at du egentlig mente nei, altså. Du hadde jo også en mulighet for kommunikasjon da faren din sa at han trodde broren din og kjæresten kom. Så oppsummert synes jeg at faren din virker som en ordentlig vattnisse. Og jeg synes at du skal øve deg på tydelig kommunikasjon. Da slipper du slike irritasjoner i framtida. For alt dette koker jo ned til at du ikke skrev navn.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #30 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Joda, det er helt sikkert det. Er åpen for at jeg er kjip, jeg bare er litt irritert over at de aldri stiller opp eller er der ellers, også forventer de at folk jeg ikke kjenner skal komme. Anonymkode: a2273...1bc Men så la være å invitere de neste gang. Hvorfor invitere folk som du egentlig ikke gidder se og som du blir irriterte over takker ja? Hvorfor ikke bare ha hen hyggelig fest med de du faktisk gidder være sammen med. Ut fra det du forteller så virker det jo hellere ikke som gjestene har lyst/ gidder men kun stiller opp fordi det er det man gjør. Men nå er jeg nok så gammel at jeg driter i hva som er normen og forventes og gjør som jeg vil/ønsker Anonymkode: 7a8d7...cca
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #31 Skrevet 27. april 2022 Superdolly skrev (6 minutter siden): Beklager, men når du har så rotete familieforhold burde du tatt ansvar for å skrive navn på invitasjonene. I tillegg så spurte jo faktisk din stefar, og du svarte ja. Da går ikke folk rundt og tenker at du egentlig mente nei, altså. Du hadde jo også en mulighet for kommunikasjon da faren din sa at han trodde broren din og kjæresten kom. Så oppsummert synes jeg at faren din virker som en ordentlig vattnisse. Og jeg synes at du skal øve deg på tydelig kommunikasjon. Da slipper du slike irritasjoner i framtida. For alt dette koker jo ned til at du ikke skrev navn. Ja jeg er helt enig! Jeg burde sagt nei til stefar, men da vet jeg han ville blitt såra og det vil jeg ikke. pappa er dust, han er bare invitert fordi det må man. Jeg skrev strengt tatt bare pappa sitt navn på invitasjonen men han tok det for gitt at det gjaldt de to pluss barn pluss kjærster. Men det er nå greit, det blir som det blir. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #32 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men så la være å invitere de neste gang. Hvorfor invitere folk som du egentlig ikke gidder se og som du blir irriterte over takker ja? Hvorfor ikke bare ha hen hyggelig fest med de du faktisk gidder være sammen med. Ut fra det du forteller så virker det jo hellere ikke som gjestene har lyst/ gidder men kun stiller opp fordi det er det man gjør. Men nå er jeg nok så gammel at jeg driter i hva som er normen og forventes og gjør som jeg vil/ønsker Anonymkode: 7a8d7...cca Vet du, jeg skulle så inderlig ønske at jeg hadde baller nok til å ikke invitere pappa og hans familie, bare min farmor. Men det har jeg ikke, for jeg hater konflikter! Da piner jeg meg heller gjennom de timene. Hadde jeg spurt konfirmanten om han ville hatt de her hadde han sagt nei Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #33 Skrevet 27. april 2022 Jeg ser det som en selvfølge at partner til den inviterte også er invitert uavhengig av dennes relasjon til konfirmanten. Partneren må selv ta stilling til om de ønsker å komme. Hadde selv samme problem da jeg skulle gifte meg. Men det endte med at folk ringte og sa «hvis xxx kommer, så kommer ikke jeg. Det er jeg som er familie, ikke xxx.» og da måtte de bare la bære å komme da om de ikke klarer oppføre seg voksent. Anonymkode: 7a673...373
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #34 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser det som en selvfølge at partner til den inviterte også er invitert uavhengig av dennes relasjon til konfirmanten. Partneren må selv ta stilling til om de ønsker å komme. Hadde selv samme problem da jeg skulle gifte meg. Men det endte med at folk ringte og sa «hvis xxx kommer, så kommer ikke jeg. Det er jeg som er familie, ikke xxx.» og da måtte de bare la bære å komme da om de ikke klarer oppføre seg voksent. Anonymkode: 7a673...373 Ja i utgangspunktet er jeg jo enig i det om relasjonen har vart lenge, man er gift etc. Jeg ville jo aldri blitt med selv i et selskap av den typen om jeg hadde hatt kjærste i 3 mnd. Men det er meg da. Når man har vært sammen lenge og er etablert og alt så for all del. Problemet er kanskje at jeg ikke engang kjenner mine egne søsken så det er så pinlig å være i samme rom som de. De vil ikke kommunisere med oss på samme måte som resten av familien. Jeg har aldri og kommer aldri til å føle meg som et medlem av den familien. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #35 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja i utgangspunktet er jeg jo enig i det om relasjonen har vart lenge, man er gift etc. Jeg ville jo aldri blitt med selv i et selskap av den typen om jeg hadde hatt kjærste i 3 mnd. Men det er meg da. Når man har vært sammen lenge og er etablert og alt så for all del. Problemet er kanskje at jeg ikke engang kjenner mine egne søsken så det er så pinlig å være i samme rom som de. De vil ikke kommunisere med oss på samme måte som resten av familien. Jeg har aldri og kommer aldri til å føle meg som et medlem av den familien. Anonymkode: a2273...1bc Men spiller det noen rolle da? De får snakke med hverandre om de ikke vil snakke med dere. Jeg hadde så vidt tid til å snakke med alle gjestene da vi hadde konfirmasjon, og vi hadde bare 30 gjester Anonymkode: 7a673...373
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #36 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men spiller det noen rolle da? De får snakke med hverandre om de ikke vil snakke med dere. Jeg hadde så vidt tid til å snakke med alle gjestene da vi hadde konfirmasjon, og vi hadde bare 30 gjester Anonymkode: 7a673...373 Vi snakker ikke med de når det er bursdager heller. Men sånn har det alltid vært. De snakker med hverandre mens ungene, mannen min og jeg blir sittende alene. Uansett om det er 2 år siden sist. Vi blir bare 16 så jeg har tid. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #37 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke så rart å anta at partner er invitert med mindre du har sagt noe annet. Når det gjelder din stefar, så spurte han. Du svarte at hun kunne komme hvis hun hadde veldig lyst. Altså har du åpnet for at hun er invitert. Når det gjelder dine voksne søsken så er det i mine øyne veldig rart at du har invitert de via din far. De bor ikke hjemme og du burde ha sendt en egen invitasjon til din søster og en egen til din bror. Anonymkode: 2f266...88a Det er faktisk det eneste jeg reagerte på i denne historien her også. Voksne mennesker får egen invitasjon. I min verden er ikke kjærester et naturlig følge heller, så der er jeg enig med HI. Det kommer an på hvor seriøst forholdet er, ikke om jeg kjenner partneren eller ikke. Men nå vet du hva du må gjøre neste gang det kommer noe lignende. Du må ha en klar gjesteliste og svare "Dessverre, det hadde vært hyggelig, men denne ganger er kun ........ Skulle noen argumentere, er svaret kort og presist av typen "Skjønner det, men denne det må bli sånn (det er bare plass til...)" Anonymkode: 452b8...7d4
LillaGorilla♥♥ Skrevet 27. april 2022 #38 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): pappa er dust, han er bare invitert fordi det må man. Anonymkode: a2273...1bc Du må ingenting.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #39 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg har møtt disse før, men vi har ikke noe kontakt, vi snakker aldri. Jeg snakker ikke engang med søsknene mine, men ber de fordi de er tanter og onkler til konfirmanten. Min yngste vet ikke hva de heter omtrent, spør alltid hvem det er. De ønsker ikke å dele dagen med oss, de kommer fordi de må. De var i bryllupet vårt, dro på butikken og kjøpte egen mat og dro hjem etter 3 timer fordi de hadde så lang reisevei..... 40 minutter!! Så nei. De ønsker ingenting Pappa er i byen min minst 2 ganger i uka. Stikker aldri innom. Ringer aldri. Sender aldri sms. Han kommer til bursdager når jeg inviterer, utover det hører jeg aldri noe. Anonymkode: a2273...1bc Forstår at det er mye uoppgjort grums i familien din og at din far virker som en som ikke helt har visst hvordan han skal være far for alle sine. Du er ikke alene om å ha en slik familie (min er om mulig enda mer rotete enn din ). Om jeg var deg ville jeg forsøkt å tenke slik: Ang. din stefar så er han en som har valgt å være der i ditt liv og i dine barns liv, selv etter at han og din mor gikk fra hverandre så er han der, han viser tydelig glede over å bli bedt og bli inkludert. Da tenker jeg at det er en liten gest å gi ham tilbake, å vise at du aksepterer det nye forholdet hans og at du viser ham at han og hans familie nå inkluderes i din, slik han har passet på dere tidligere. Det er nok det enkleste, tror jeg. Hvis din mor også skal komme, og hun har problemer med det, så ville jeg sagt at det var hun som brakte stefar inn i ditt og dine barns liv og at han hele tiden var en veldig god farsfigur for deg og morfar for dine unger (der din egen far ikke har stilt opp eller vært tilstede), og at han fremdeles er en veldig positiv del av ditt og ungenes liv, og at du ikke ønsker å måtte ta noen side i bruddet mellom din mor og stefar, da det ville blitt som å velge mellom mor og far i en vanlig skillsmisse. Hun må ta ansvar for egne ev. vanskelige følelser. Men siden stefar har vært mer forelder, eller bedre forelder enn din mor har vært, så ville jeg personlig prioritert ham, hvis du må velge mellom noen. Og da inkl. det hans nye kjæreste, selv om de ikke har vært sammen så veldig lenge. De er uansett såpass voksne at de trolig er tryggere på hverandre enn yngre som har vært sammen i lenger tid. Ang. din far så forstår jeg alle kompliserte følelser, også mtp. halvsøsken og partnerne deres. Det at din far nå nærmest insisterer på at søsknene skal bli med, det kan ha ulike årsaker. Kanskje er han såpass usikker (men ikke vil innrømme det) at han føler seg mer tilpass om han kan ha flere av "sine" rundt seg, siden han vet at han ikke har vært en så god far og morfar som han burde vært. Og kanskje blir disse følelsene forsterket ved at din stefar og stebror skal komme. Eller kanskje begynner han å bli moden nok til å innse litt av de feilene han har gjort i fortiden, og at dette er et første bittelille skritt i en riktigere retning mellom dere - hvor han vil at alle sine barn skal møtes, for å få mer familiefølelse. Selv om det kan være vanskelig å både tro og håpe på, så kan det lønne seg å være litt åpen. Og dine halvsøsken, la dem ta med sine kjærester, selv om de kan byttes ut flere ganger før de slår seg tilro - med å akseptere kjærestene deres også, så vil de trolig føle seg sikrere i en situasjon som sikkert ikke er veldig mye enklere for dem enn for deg. Tenk at der det er hjerterom, der er det også husrom. Og så tar du det sporty når dagen kommer og sier noen ord om at dere tydeligvis er flere enn dere trodde til å begynne med, og at bordplassering kanskje er tettere enn planlagt, men at du håper folk er sporty og tar det som det er, for alle er velkomne. Anonymkode: 4c8ac...05e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #40 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Forstår at det er mye uoppgjort grums i familien din og at din far virker som en som ikke helt har visst hvordan han skal være far for alle sine. Du er ikke alene om å ha en slik familie (min er om mulig enda mer rotete enn din ). Om jeg var deg ville jeg forsøkt å tenke slik: Ang. din stefar så er han en som har valgt å være der i ditt liv og i dine barns liv, selv etter at han og din mor gikk fra hverandre så er han der, han viser tydelig glede over å bli bedt og bli inkludert. Da tenker jeg at det er en liten gest å gi ham tilbake, å vise at du aksepterer det nye forholdet hans og at du viser ham at han og hans familie nå inkluderes i din, slik han har passet på dere tidligere. Det er nok det enkleste, tror jeg. Hvis din mor også skal komme, og hun har problemer med det, så ville jeg sagt at det var hun som brakte stefar inn i ditt og dine barns liv og at han hele tiden var en veldig god farsfigur for deg og morfar for dine unger (der din egen far ikke har stilt opp eller vært tilstede), og at han fremdeles er en veldig positiv del av ditt og ungenes liv, og at du ikke ønsker å måtte ta noen side i bruddet mellom din mor og stefar, da det ville blitt som å velge mellom mor og far i en vanlig skillsmisse. Hun må ta ansvar for egne ev. vanskelige følelser. Men siden stefar har vært mer forelder, eller bedre forelder enn din mor har vært, så ville jeg personlig prioritert ham, hvis du må velge mellom noen. Og da inkl. det hans nye kjæreste, selv om de ikke har vært sammen så veldig lenge. De er uansett såpass voksne at de trolig er tryggere på hverandre enn yngre som har vært sammen i lenger tid. Ang. din far så forstår jeg alle kompliserte følelser, også mtp. halvsøsken og partnerne deres. Det at din far nå nærmest insisterer på at søsknene skal bli med, det kan ha ulike årsaker. Kanskje er han såpass usikker (men ikke vil innrømme det) at han føler seg mer tilpass om han kan ha flere av "sine" rundt seg, siden han vet at han ikke har vært en så god far og morfar som han burde vært. Og kanskje blir disse følelsene forsterket ved at din stefar og stebror skal komme. Eller kanskje begynner han å bli moden nok til å innse litt av de feilene han har gjort i fortiden, og at dette er et første bittelille skritt i en riktigere retning mellom dere - hvor han vil at alle sine barn skal møtes, for å få mer familiefølelse. Selv om det kan være vanskelig å både tro og håpe på, så kan det lønne seg å være litt åpen. Og dine halvsøsken, la dem ta med sine kjærester, selv om de kan byttes ut flere ganger før de slår seg tilro - med å akseptere kjærestene deres også, så vil de trolig føle seg sikrere i en situasjon som sikkert ikke er veldig mye enklere for dem enn for deg. Tenk at der det er hjerterom, der er det også husrom. Og så tar du det sporty når dagen kommer og sier noen ord om at dere tydeligvis er flere enn dere trodde til å begynne med, og at bordplassering kanskje er tettere enn planlagt, men at du håper folk er sporty og tar det som det er, for alle er velkomne. Anonymkode: 4c8ac...05e Tusen takk for godt svar! Ang stefar så er han viktig for meg, og kjæresten er viktig for han Så det er ikke sånn sett ett problem, jeg skulle bare ønske at han tenkte det samme som meg, men jeg innser at jeg burde vært tydelig Når det gjelder mamma er det ikke er ett problem at kjærsten hans kommer, hun tok selv med en kjærste i bursdag her i sommer (han var heller ikke invitert!!) men det var mindre formelt og ikke sånn sett så farlig. søskenene mine er selvsagt invitert! Men jeg var ikke forberedt på at de også skal ha med sine kjærster… det har ikke gått opp for pappa at han skal være en god far nå, så det tenker jeg ikke på. Han har kommet alene på ting før og føler ikke noe på at jeg har en stefar som stiller opp. Pappa har aldri brydd seg om meg overhodet så det skjer ikke nå etter 37 år Ang bordplassering så er det en ting faren min kan klage på. Det gjorde han i bryllupet mitt, da dyttet han i meg fordi han trengte mer plass. Og han klager på maten. Og desserten. Og og og. Men jeg smiler pent jeg og ønsker alle velkomne Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #41 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Tusen takk for godt svar! Ang stefar så er han viktig for meg, og kjæresten er viktig for han Så det er ikke sånn sett ett problem, jeg skulle bare ønske at han tenkte det samme som meg, men jeg innser at jeg burde vært tydelig Når det gjelder mamma er det ikke er ett problem at kjærsten hans kommer, hun tok selv med en kjærste i bursdag her i sommer (han var heller ikke invitert!!) men det var mindre formelt og ikke sånn sett så farlig. søskenene mine er selvsagt invitert! Men jeg var ikke forberedt på at de også skal ha med sine kjærster… det har ikke gått opp for pappa at han skal være en god far nå, så det tenker jeg ikke på. Han har kommet alene på ting før og føler ikke noe på at jeg har en stefar som stiller opp. Pappa har aldri brydd seg om meg overhodet så det skjer ikke nå etter 37 år Ang bordplassering så er det en ting faren min kan klage på. Det gjorde han i bryllupet mitt, da dyttet han i meg fordi han trengte mer plass. Og han klager på maten. Og desserten. Og og og. Men jeg smiler pent jeg og ønsker alle velkomne Anonymkode: a2273...1bc Skulle faren din si noe slikt nå, så minner du ham bare på at du er oppdratt til å være en hyggelig gjest og til å ha hjerterom for andre, og at det anbefales - og at du håper han har det i seg å kose seg med hele familien sin i dag. Si det med et smil, og unnskyld deg umiddelbart for å gjøre noe med maten eller gå til noen andre og snakk med dem. Jeg har sett undere skje etter flere år i min familie, mens andre i familien nok aldri vil endre seg. Jeg tar inn de som er hyggelige, eller i det minste noenlunde høflige, og resten ignorerer jeg. Men noen har overrasket, og de er velkomne inn igjen. Anonymkode: 4c8ac...05e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #42 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Skulle faren din si noe slikt nå, så minner du ham bare på at du er oppdratt til å være en hyggelig gjest og til å ha hjerterom for andre, og at det anbefales - og at du håper han har det i seg å kose seg med hele familien sin i dag. Si det med et smil, og unnskyld deg umiddelbart for å gjøre noe med maten eller gå til noen andre og snakk med dem. Jeg har sett undere skje etter flere år i min familie, mens andre i familien nok aldri vil endre seg. Jeg tar inn de som er hyggelige, eller i det minste noenlunde høflige, og resten ignorerer jeg. Men noen har overrasket, og de er velkomne inn igjen. Anonymkode: 4c8ac...05e Jeg har virkelig i årevis gått gjennom en slags tale i hodet om hva jeg ønsker å si når han blir frekk, men jeg får meg aldri til å gjøre det. Aldri. Jeg er altfor konfliktsky. I konfirmasjonen til søsteren min skulle det bli tatt masse bilder… av familien! Så da fikk jeg ikke være med. Det er dét nivået vi er på… Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #43 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg har virkelig i årevis gått gjennom en slags tale i hodet om hva jeg ønsker å si når han blir frekk, men jeg får meg aldri til å gjøre det. Aldri. Jeg er altfor konfliktsky. I konfirmasjonen til søsteren min skulle det bli tatt masse bilder… av familien! Så da fikk jeg ikke være med. Det er dét nivået vi er på… Anonymkode: a2273...1bc Huff, det høres ikke ut som om din far er en som kan komme til å snu. Må si at du egentlig imponerer når du da likevel inviterer ham. I fremtiden går det an å f.eks. invitere dine halvsøsken, men ikke far/stemor. Nå er jo alle søsknene voksne, så da kan dere bestemme selv. Men det er kanskje ikke så enkelt det heller mtp. at dere kjenner hverandre så dårlig. Uansett - fokuser på din stefar og hans nære, det virker å være gode folk som bryr seg oppriktig om deg og dine. De er verdt å ta vare på Anonymkode: 4c8ac...05e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #44 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Huff, det høres ikke ut som om din far er en som kan komme til å snu. Må si at du egentlig imponerer når du da likevel inviterer ham. I fremtiden går det an å f.eks. invitere dine halvsøsken, men ikke far/stemor. Nå er jo alle søsknene voksne, så da kan dere bestemme selv. Men det er kanskje ikke så enkelt det heller mtp. at dere kjenner hverandre så dårlig. Uansett - fokuser på din stefar og hans nære, det virker å være gode folk som bryr seg oppriktig om deg og dine. De er verdt å ta vare på Anonymkode: 4c8ac...05e Jeg skulle sååå ønske!! Men kanskje jeg en gang får nok… de siste årene har vi ikke invitert de i bursdag til de eldste fordi de ikke vil. Men da vet de jo ikke at det har vært selskap, da. Hele familien til pappa er litt spesielle. Skal fokusere på de som er der for meg Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #45 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg skrev strengt tatt bare pappa sitt navn på invitasjonen men han tok det for gitt at det gjaldt de to pluss barn pluss kjærster. Samtidig inviterte du søsken via faren din sist, og spurte ham om han trodde søsken ville komme. Da lar du det være opp til ham å finne ut hvem som kommer, og åpner for at søsken er invitert. At han tar det for gitt at kjærester også er invitert, kan nok handle vel så mye om at slik pleier det å være, som at han er dust. Om du ville ha større styring på hvem som kommer, måtte du nok ha tatt jobben med å spore opp kontaktinformasjon til søsknene dine så du kunne avtalt med dem direkte. Anonymkode: 35856...a5b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #46 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Samtidig inviterte du søsken via faren din sist, og spurte ham om han trodde søsken ville komme. Da lar du det være opp til ham å finne ut hvem som kommer, og åpner for at søsken er invitert. At han tar det for gitt at kjærester også er invitert, kan nok handle vel så mye om at slik pleier det å være, som at han er dust. Om du ville ha større styring på hvem som kommer, måtte du nok ha tatt jobben med å spore opp kontaktinformasjon til søsknene dine så du kunne avtalt med dem direkte. Anonymkode: 35856...a5b Som sagt, jeg ber jo selvsagt mine søsken! Det at jeg kommenterte at jeg kun skrev pappas navn var bare en kommentar til at jeg må skrive navn på de som er invitert. Det at jeg må spore opp kontaktinformasjon sier jo nok om hvorfor jeg ikke nødvendigvis tenker at det er helt naturlig at de har med sine kjærster. Søsteren og broren min er selvsagt selvskrevne gjester! Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #47 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Som sagt, jeg ber jo selvsagt mine søsken! Det at jeg kommenterte at jeg kun skrev pappas navn var bare en kommentar til at jeg må skrive navn på de som er invitert. Det at jeg må spore opp kontaktinformasjon sier jo nok om hvorfor jeg ikke nødvendigvis tenker at det er helt naturlig at de har med sine kjærster. Søsteren og broren min er selvsagt selvskrevne gjester! Anonymkode: a2273...1bc Joda, jeg ser den. Samtidig er det nok mange steder en kultur for at selvskrevne gjester har med seg sin kjære. Det er nok heller ikke uvanlig at slektninger man vanligvis ikke har særlig kontakt med, inviteres konfirmasjon. Det er liksom til disse store anledningene man treffer og potensielt blir bedre kjent med de mer perifere. Det spesielle her, er jo at det er dine nære slektninger som i praksis er perifere. Jeg ser absolutt det såre i å føle seg ekskludert fra den nære familien, og skjønner at du reagerer på bakgrunn av det. Men sett utenfra, er det ikke unaturlig at søsken har med seg kjæreste, og det er kanskje derfor de bare tar det for gitt når de nå på en veldig uformell måte blir invitert. Problemet er vel litt at du inviterer av plikt, de kommer av plikt, og ingenting avklares direkte dere imellom. Anonymkode: 35856...a5b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #48 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Joda, jeg ser den. Samtidig er det nok mange steder en kultur for at selvskrevne gjester har med seg sin kjære. Det er nok heller ikke uvanlig at slektninger man vanligvis ikke har særlig kontakt med, inviteres konfirmasjon. Det er liksom til disse store anledningene man treffer og potensielt blir bedre kjent med de mer perifere. Det spesielle her, er jo at det er dine nære slektninger som i praksis er perifere. Jeg ser absolutt det såre i å føle seg ekskludert fra den nære familien, og skjønner at du reagerer på bakgrunn av det. Men sett utenfra, er det ikke unaturlig at søsken har med seg kjæreste, og det er kanskje derfor de bare tar det for gitt når de nå på en veldig uformell måte blir invitert. Problemet er vel litt at du inviterer av plikt, de kommer av plikt, og ingenting avklares direkte dere imellom. Anonymkode: 35856...a5b Joda, jeg forstår den. Og jeg forstår at jeg sikkert burde skrevet navn i innbydelsen. Men jeg inviterer som at de bor hjemme, altså når jeg inviterer pappa inviterer jeg også søsknene mine. Stefaren min sin sønn bor heller ikke hjemme, men jeg skrev bare stefars navn på innbydelsen. Nå er det heldigvis 6 år til neste gang og innen den tid skal jeg sørge for å be de menneskene jeg har lyst å be Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #49 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Joda, jeg forstår den. Og jeg forstår at jeg sikkert burde skrevet navn i innbydelsen. Men jeg inviterer som at de bor hjemme, altså når jeg inviterer pappa inviterer jeg også søsknene mine. Stefaren min sin sønn bor heller ikke hjemme, men jeg skrev bare stefars navn på innbydelsen. Nå er det heldigvis 6 år til neste gang og innen den tid skal jeg sørge for å be de menneskene jeg har lyst å be Anonymkode: a2273...1bc Men hvis kontakt med søsken er et savn for deg, kan det kanskje være mulighet til å dyrke en bedre relasjon nå når også de er voksne. Tidligere har jo du vært den eneste voksne i søskenrelasjonen, mens de har bodd hjemme og nok har blitt sterkt påvirket av far og hans tydelige manglende interesse. Ikke sikkert det fungerer eller du orker, men om du benytter muligheten til å ha kontakt uten å gå gjennom din far, kan det jo hende dere kan bygge noe bedre enn det dere har nå. I så fall kan det jo hende at både søsken og deres kjærester blir velkomne tilskudd til neste konfirmasjon. Anonymkode: 35856...a5b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2022 #50 Skrevet 28. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men hvis kontakt med søsken er et savn for deg, kan det kanskje være mulighet til å dyrke en bedre relasjon nå når også de er voksne. Tidligere har jo du vært den eneste voksne i søskenrelasjonen, mens de har bodd hjemme og nok har blitt sterkt påvirket av far og hans tydelige manglende interesse. Ikke sikkert det fungerer eller du orker, men om du benytter muligheten til å ha kontakt uten å gå gjennom din far, kan det jo hende dere kan bygge noe bedre enn det dere har nå. I så fall kan det jo hende at både søsken og deres kjærester blir velkomne tilskudd til neste konfirmasjon. Anonymkode: 35856...a5b Ja, jeg har grei kontakt med broren min hvis jeg prøver på det. Han er virkelig en ålreit fyr! Og det samme er kjærsten hennes. Så det var ikke sånn at de ikke er velkomne, det var bare at jeg ble så overraska over at de tar det for gitt. de gangene vi møtes skravler jeg masse med han, mens søstra mi går vekk når når jeg kommer Anonymkode: a2273...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå