Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Familien min består av utvidet ledd og mine og dine og alles… mamma og samboeren gjennom 15 år gikk fra hverandre for 2 år siden. Han er fortsatt en stor del av livene våre og har vært den som har hatt den største rollen som besteforelder (større enn mamma) så det er helt naturlig å be han, og hans sønn i min sønns konfirmasjon. Da han skal svare spør han om hans nye dame er invitert. Jeg svarer som sant er at det har jeg egentlig ikke tatt stilling til, og siden barna har møtt henne én gang så tenker jeg heller ikke at det er veldig naturlig, med mindre hun har fryktelig lyst å være med. Jeg ser jo at jeg kunne vært tydelig, men vil ikke oppfattes som frekk og ikke inkluderende. Han svarer da med at hun har kjempelyst og at de gleder seg… Samme går for min far og hans familie. Jeg har knapt kontakt med de, og de inviteres fordi vi må. Ikke fordi vi eller konfirmanten ønsker det, men fordi det er sånn man gjør. Mine søsken der bor forskjellige steder i landet og jeg spurte derfor min stemor om de kom, eller om jeg skulle stryke de fra lista (de var ikke i min eldste sin konfirmasjon pga avstand). Da fikk jeg beskjed om at hun skulle høre med de, og jeg fikk senere tilbakemelding om at min søster og samboer ikke kom, men at min bror kom, og antagelig hans samboer. Jeg har møtt henne 2 ganger, broren min så jeg én gang i fjor. Vi snakkes aldri, og sees aldri. Hun er kjempehyggelig og fin og være rundt så det er ikke et problem at hun evt kommer, men er det ikke rart å anta at folk som ikke har en relasjon til konfirmanten er invitert? Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 Det lure hadde vært å sende invitasjoner med navn til de som er invitert og bedt om svar innen en dato det. Og så purret direkte til de du ikke får svar fra. Når de sier at de kommer kan det være fordi de føler de burde fulgt opp bedre og kanskje ønsker de det nå. Anonymkode: 1026c...5d9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Jeg ser egentlig ikke noe rart. Dere er alle i familie eller utvidet familie. Slike dager (konfirmasjon, dåp, bryllup, begravelser, runde dager) er jo for mange muligheten til å komme nærmere, bli bedre kjent, introdusere nye partnere til storfamilien. Sett heller pris på alle som faktisk ønsker å dele dagen med dere! Anonymkode: 4c8ac...05e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det lure hadde vært å sende invitasjoner med navn til de som er invitert og bedt om svar innen en dato det. Og så purret direkte til de du ikke får svar fra. Når de sier at de kommer kan det være fordi de føler de burde fulgt opp bedre og kanskje ønsker de det nå. Anonymkode: 1026c...5d9 Nei, de har aldri fulgt opp, kommer aldri til å gjøre det heller. Jeg skrev bare navnet til pappa på konvolutten, burde jo selvsagt hatt med navn inni, men jeg lagde ikke innbydelsene sånn. Bare syns det er så rart de tenker at de kan ha med samboeren jeg ikke kjenner i et såpass "privat" selskap som en konfirmasjon er. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg ser egentlig ikke noe rart. Dere er alle i familie eller utvidet familie. Slike dager (konfirmasjon, dåp, bryllup, begravelser, runde dager) er jo for mange muligheten til å komme nærmere, bli bedre kjent, introdusere nye partnere til storfamilien. Sett heller pris på alle som faktisk ønsker å dele dagen med dere! Anonymkode: 4c8ac...05e Jeg har møtt disse før, men vi har ikke noe kontakt, vi snakker aldri. Jeg snakker ikke engang med søsknene mine, men ber de fordi de er tanter og onkler til konfirmanten. Min yngste vet ikke hva de heter omtrent, spør alltid hvem det er. De ønsker ikke å dele dagen med oss, de kommer fordi de må. De var i bryllupet vårt, dro på butikken og kjøpte egen mat og dro hjem etter 3 timer fordi de hadde så lang reisevei..... 40 minutter!! Så nei. De ønsker ingenting Pappa er i byen min minst 2 ganger i uka. Stikker aldri innom. Ringer aldri. Sender aldri sms. Han kommer til bursdager når jeg inviterer, utover det hører jeg aldri noe. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 Nå lager du et problem. Én person du ikke har relasjon til kommer, og så blir det et problem for deg? Anonymkode: 73eaf...e82
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 Men hva er egentlig problemet? Kan de ikke bare komme da, så får dere en mulighet til å bli bedre kjent? Eller er det pga plassmangel? Anonymkode: e9569...d07
KellyTaylor Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 Man inviterer de man ønsker og med respektive. Noe annet blir dumt i mine øyne og min mening. Det er iallefall slikt jeg har invitert gjester i konfirmasjoner til ungene mine. Så får det være opp til folk om de kommer eller ikke. Send ut invitasjon minst 6 uker i forkant og med SU innen en viss dato. Aldri ta slikt via noen som kjenner noen, eller har bedre forhold til noen enn deg. Virker useriøst!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nå lager du et problem. Én person du ikke har relasjon til kommer, og så blir det et problem for deg? Anonymkode: 73eaf...e82 Det er to, kanskje 3. Og da blir det plassproblem, MEN det irriterer meg at de tar for gitt at når de (pappa og kona) ikke selv er en del av barnas liv så skal de anta at ungene dems pluss partner er invitert... Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 KellyTaylor skrev (Akkurat nå): Man inviterer de man ønsker og med respektive. Noe annet blir dumt i mine øyne og min mening. Det er iallefall slikt jeg har invitert gjester i konfirmasjoner til ungene mine. Så får det være opp til folk om de kommer eller ikke. Send ut invitasjon minst 6 uker i forkant og med SU innen en viss dato. Aldri ta slikt via noen som kjenner noen, eller har bedre forhold til noen enn deg. Virker useriøst! Det siste forsto jeg ikke. Jeg inviterte min eks-stefar og sønn, han antok at ny kjærste var bedt. Jeg har invitert pappa med kone og barn, de antar at kjærstene til barna er bedt. Syns bare det er så rart å ta for gitt når vi ikke har en god relasjon. Hadde de vært tanter og onkler som var en viktig del av barnas liv hadde jeg sikkert ikke syntes det var snodig Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men hva er egentlig problemet? Kan de ikke bare komme da, så får dere en mulighet til å bli bedre kjent? Eller er det pga plassmangel? Anonymkode: e9569...d07 Vi har hatt tusen muligheter til å bli kjent. De snakker ikke med oss i selskaper (da mener jeg pappa og kona, og søskna mine) De snakker med hverandre. Og det blir et plassproblem nå hvis 2-3 ekstra dukker opp siden vi skal ha det hjemme. Men det er ikke et stort problem, bare et irritasjonsmoment Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 Det er vanlig å bli invitert med partner i sånne settinger, og det er en flott mulighet til å treffe slektninger man ellers ikke ser så ofte Så jeg ser ikke problemet, men jeg ville sendt innbydelse med partner da. Anonymkode: 1cf7c...f80
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vanlig å bli invitert med partner i sånne settinger, og det er en flott mulighet til å treffe slektninger man ellers ikke ser så ofte Så jeg ser ikke problemet, men jeg ville sendt innbydelse med partner da. Anonymkode: 1cf7c...f80 Joda, det er helt sikkert det. Er åpen for at jeg er kjip, jeg bare er litt irritert over at de aldri stiller opp eller er der ellers, også forventer de at folk jeg ikke kjenner skal komme. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er to, kanskje 3. Og da blir det plassproblem, MEN det irriterer meg at de tar for gitt at når de (pappa og kona) ikke selv er en del av barnas liv så skal de anta at ungene dems pluss partner er invitert... Anonymkode: a2273...1bc Ungene deres er dine søsken. De er tante og onkel til konfirmanten. Kanskje det er hyggelig for han at de kommer? Anonymkode: 73eaf...e82
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ungene deres er dine søsken. De er tante og onkel til konfirmanten. Kanskje det er hyggelig for han at de kommer? Anonymkode: 73eaf...e82 Det er ikke søskna mine som er problemet, det er dems kjærster igjen. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke søskna mine som er problemet, det er dems kjærster igjen. Anonymkode: a2273...1bc Men partner til kjærester blir jo også tante/onkel... Jeg har konfirmasjon selv neste helg og det hadde da vært veldig rart å invitere f.eks bare broren til mannen min og ikke kona hans. Ungene mine sier jo onkel og tante til dem, selv om de bor langt unna og ikke er en del av hverdagen vår. Jeg har også en søster langt unna, 4 timer i bil, både hun og mannen, pluss barna (som er mine barn sine søskenbarn) er invitert. I mine øyne er det veldig rart å velge bort partneren til dine søsken, altså onkel/tante til barnet. Anonymkode: 1cf7c...f80
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #17 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men partner til kjærester blir jo også tante/onkel... Jeg har konfirmasjon selv neste helg og det hadde da vært veldig rart å invitere f.eks bare broren til mannen min og ikke kona hans. Ungene mine sier jo onkel og tante til dem, selv om de bor langt unna og ikke er en del av hverdagen vår. Jeg har også en søster langt unna, 4 timer i bil, både hun og mannen, pluss barna (som er mine barn sine søskenbarn) er invitert. I mine øyne er det veldig rart å velge bort partneren til dine søsken, altså onkel/tante til barnet. Anonymkode: 1cf7c...f80 Ja, jeg ser at det kanskje er bittelitt mangelfull info og at jeg er bittelitt grinete. Mine søsken er 22 og 23 år gamle. De studerer på hver sin kant av landet og er "samboer" (i form av bofellesskap) med sine kjærster. Det er altså ikke veletablerte par vi snakker om Mannen har også søsken og de er selvsagt invitert med sine partnere og barn. Mine barn omtaler de ikke som tante og onkel. De omtaler ikke min far som bestefar/morfar heller. Det er liksom ikke den dynamikken. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #18 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg ser at det kanskje er bittelitt mangelfull info og at jeg er bittelitt grinete. Mine søsken er 22 og 23 år gamle. De studerer på hver sin kant av landet og er "samboer" (i form av bofellesskap) med sine kjærster. Det er altså ikke veletablerte par vi snakker om Mannen har også søsken og de er selvsagt invitert med sine partnere og barn. Mine barn omtaler de ikke som tante og onkel. De omtaler ikke min far som bestefar/morfar heller. Det er liksom ikke den dynamikken. Anonymkode: a2273...1bc Men de er jo uansett kjæreste med dine søsken. For meg ville det vært helt naturlig å be de og. Anonymkode: 89a19...7d2
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #19 Skrevet 27. april 2022 Jeg tenker at dette må du nesten ta på din kappe. Du har vært veldig utydelig på hvem som er invitert og ikke. Det er helt vanlig å ha med samboer i slike selskap. Anonymkode: 6483f...377
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at dette må du nesten ta på din kappe. Du har vært veldig utydelig på hvem som er invitert og ikke. Det er helt vanlig å ha med samboer i slike selskap. Anonymkode: 6483f...377 Ja jeg tar den, jeg burde vært mer tydelig. Men akkurat med eks samboeren til mamma så prøvde jeg å vise at jeg kanskje ikke syntes det var normalt siden de er såpass ferske kjærster, ikke bor de sammen heller. De har datet i 2-3 mnd.. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #21 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, jeg ser at det kanskje er bittelitt mangelfull info og at jeg er bittelitt grinete. Mine søsken er 22 og 23 år gamle. De studerer på hver sin kant av landet og er "samboer" (i form av bofellesskap) med sine kjærster. Det er altså ikke veletablerte par vi snakker om Mannen har også søsken og de er selvsagt invitert med sine partnere og barn. Mine barn omtaler de ikke som tante og onkel. De omtaler ikke min far som bestefar/morfar heller. Det er liksom ikke den dynamikken. Anonymkode: a2273...1bc Men dynamikken er det jo dere som foreldre som må sette.... Javel så hadde du ganske unge søsken da du fikk barn selv, men de er jo like fullt tante/onkel til dine barn. Hvorfor har ikke dere kalt de det. Der er Onkel Marius, han går på skole i Bergen.... Så kult at Tante Tiril er så flink med data, hun kan sikkert hjelpe med dette når hun kommer på ferie til bestefar... Eller har de sagt at de ikke vil kalles tante/onkel og bestefar? Anonymkode: 1cf7c...f80
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #22 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja jeg tar den, jeg burde vært mer tydelig. Men akkurat med eks samboeren til mamma så prøvde jeg å vise at jeg kanskje ikke syntes det var normalt siden de er såpass ferske kjærster, ikke bor de sammen heller. De har datet i 2-3 mnd.. Anonymkode: a2273...1bc Men han er sikkert veldig glad i henne.. Til sammenligning hadde min bror med seg sin kjæreste i min sønn sin dåp. De hadde kjent hverandre i 3 mnd, hun var fra Thailand og kunne ikke et kvekk norsk eller engelsk. Hun var på besøk hos han i Norge på visum og skulle selvfølgelig ikke sitte alene hjemme. I dag er de gift på 10.året og har 3 barn. Anonymkode: 6483f...377
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #23 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men dynamikken er det jo dere som foreldre som må sette.... Javel så hadde du ganske unge søsken da du fikk barn selv, men de er jo like fullt tante/onkel til dine barn. Hvorfor har ikke dere kalt de det. Der er Onkel Marius, han går på skole i Bergen.... Så kult at Tante Tiril er så flink med data, hun kan sikkert hjelpe med dette når hun kommer på ferie til bestefar... Eller har de sagt at de ikke vil kalles tante/onkel og bestefar? Anonymkode: 1cf7c...f80 Jeg tenker at dynamikken er at pappa er min pappa og han satt den standarden lenge før jeg fikk barn. Jeg var gjest, ikke datter. Og det er sånn han og kona har valgt og ha det. Han sier han er gift og har 2 barn. Han har 3. Jeg omtaler de som tante Anne og Onkel Per, men ungene mine har ikke noe relasjon til de. Det har ikke jeg heller. De var ganske unge da jeg fikk barn og spesielt søsteren min vil ikke vedkjenne seg at hun er tante til mine barn. Hun fnyser av de om de kaller henne tante. Hun er virkelig et vesen, har aldri snakket med barna mine. Broren min er kul, han tuller og tøyser med ungene når vi sees, og som sagt er kjærsten hans også kjempefin! Det jeg følte på var bare at pappa og stemoren min tar det for gitt at dems barn kan ta med sine kjærster. Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #24 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men han er sikkert veldig glad i henne.. Til sammenligning hadde min bror med seg sin kjæreste i min sønn sin dåp. De hadde kjent hverandre i 3 mnd, hun var fra Thailand og kunne ikke et kvekk norsk eller engelsk. Hun var på besøk hos han i Norge på visum og skulle selvfølgelig ikke sitte alene hjemme. I dag er de gift på 10.året og har 3 barn. Anonymkode: 6483f...377 Ja han er det, og det er kjempefint og jeg unner han alt godt! (Hun er et ålreit menneske, bedre enn mamma, jeg bare har ikke blitt kjent med henne) Anonymkode: a2273...1bc
Anonym bruker Skrevet 27. april 2022 #25 Skrevet 27. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Familien min består av utvidet ledd og mine og dine og alles… mamma og samboeren gjennom 15 år gikk fra hverandre for 2 år siden. Han er fortsatt en stor del av livene våre og har vært den som har hatt den største rollen som besteforelder (større enn mamma) så det er helt naturlig å be han, og hans sønn i min sønns konfirmasjon. Da han skal svare spør han om hans nye dame er invitert. Jeg svarer som sant er at det har jeg egentlig ikke tatt stilling til, og siden barna har møtt henne én gang så tenker jeg heller ikke at det er veldig naturlig, med mindre hun har fryktelig lyst å være med. Jeg ser jo at jeg kunne vært tydelig, men vil ikke oppfattes som frekk og ikke inkluderende. Han svarer da med at hun har kjempelyst og at de gleder seg… Samme går for min far og hans familie. Jeg har knapt kontakt med de, og de inviteres fordi vi må. Ikke fordi vi eller konfirmanten ønsker det, men fordi det er sånn man gjør. Mine søsken der bor forskjellige steder i landet og jeg spurte derfor min stemor om de kom, eller om jeg skulle stryke de fra lista (de var ikke i min eldste sin konfirmasjon pga avstand). Da fikk jeg beskjed om at hun skulle høre med de, og jeg fikk senere tilbakemelding om at min søster og samboer ikke kom, men at min bror kom, og antagelig hans samboer. Jeg har møtt henne 2 ganger, broren min så jeg én gang i fjor. Vi snakkes aldri, og sees aldri. Hun er kjempehyggelig og fin og være rundt så det er ikke et problem at hun evt kommer, men er det ikke rart å anta at folk som ikke har en relasjon til konfirmanten er invitert? Anonymkode: a2273...1bc Det er ikke så rart å anta at partner er invitert med mindre du har sagt noe annet. Når det gjelder din stefar, så spurte han. Du svarte at hun kunne komme hvis hun hadde veldig lyst. Altså har du åpnet for at hun er invitert. Når det gjelder dine voksne søsken så er det i mine øyne veldig rart at du har invitert de via din far. De bor ikke hjemme og du burde ha sendt en egen invitasjon til din søster og en egen til din bror. Anonymkode: 2f266...88a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå