Gå til innhold

Krav på lønn 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man krav på lønn når 17. mai faller på en av dine faste dager når bedriften er stengt?

Anonymkode: c3d54...093

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du har vært ansatt lenge nok og 17.mai faller på en dag bedriften ellers skulle vært åpen og du ellers skulle jobbet den dagen, har du krav på lønn.

I år faller for eksempel 17.msi på en tirsdag. Da skal du ha lønn om du vanligvis jobber tirsdager.

Anonymkode: d33e9...4e2

Skrevet

Hvordan går man fram når sjefen ikke utbetaler dette?

Skrevet

Spørs vel på din arbeidskontrakt. Jobber du 100% får du selvsagt betalt. 

Har du fast lønn, eller får du betalt hver vakt? Ved sistnevnte får du ikke betalt 

Anonymkode: 1ebde...420

Skrevet

Fast 100%, jobbet der i flere år aldri fått betalt for dagene som faller på 17. mai. Først nå jeg er blitt klar over at vi egentlig har krav på det. Dagen blir bare fjernet fra arbeidsplanen og ikke betalt lønn for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fast 100%, jobbet der i flere år aldri fått betalt for dagene som faller på 17. mai. Først nå jeg er blitt klar over at vi egentlig har krav på det. Dagen blir bare fjernet fra arbeidsplanen og ikke betalt lønn for. 

Blir du trukket i lønn slik at du får mindre utbetalt i mai enn andre måneder?

Annonse

Skrevet
7 minutes ago, Anonym bruker said:

Men får du mindre lønn i mai..? Høres veldig rart ut. De fleste har vel fast lønn i en slik stilling 

Hvordan er de andre feriemånedene? 

Anonymkode: 1ebde...420

Skrevet

Tror ikke du har krav på det etter loven, men de fleste har vel det i tariffen. 

Følger bedriften tariff?

Er du organisert tar du kontakt med forbundet og får hjelp.

Anonymkode: 96a1f...3b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Følger bedriften tariff?

Jo, akkurat det er lovregulert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Følger bedriften tariff?

Jo 1.mai og 17.mai er lovregulert. Om man vanligvis er satt opp til å jobbe den ukedagen de faller på skal man ha betalt. Dette gjelder alle, inkludert timelønnede. 

Skrevet

Jeg blir trukket den dagen i lønn, så ja jeg får mindre utbetalt. Er urimelig syntes jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg blir trukket den dagen i lønn, så ja jeg får mindre utbetalt. Er urimelig syntes jeg. 

I min jobb så får alle som skulle jobbet 17 mai, fri med lønn, alltid vært slik. Til og med medarbeidere som går på timelønn. Du må spør hvorfor du ikke får lønn!

Anonymkode: b347b...1d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Ikke bare urimelig. Det er lovstridig.

Anonymkode: df84b...6d3

Annonse

Skrevet

Som du allerede har fått svar på: alle har krav på lønn for 17. mai, hvis den faller på en dag du vanligvis skulle ha jobbet.

Hvis du har en jobb som ikke stenger på helligdager, har du krav på helligdagstillegg og eventuelle kompensasjonsfridager.

Anonymkode: 19979...3f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så mai- lønningen er lavere enn de andre månedene? Det er ikke lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...