Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser 1300 kcal per dag, og logger maten for å være sikker på at jeg holder meg innafor.

Men - jeg har kanskje for lite lite hverdagsbevegelse (hjemmekontor) og drikker lite vann. Kan det spille inn?

Skulle likevel tro at 1300 kcal ville føre til en viss nedgang? 

Anonymkode: 7ee15...e80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på utgangspunktet ditt, er du lita og nett, lever et stillesittende liv osv så er det ikke sikkert.

Men mest sannsynlig spiser du feil, eller glemmer logge noe. Er et tv program fra England hvor de henger opp kamera i huset til noen som prøver gå ned i vekt, og de spiser mye mer enn de logger. De lyver ikke bevisst, men de spiser uten å registrere det selv. Spiser opp noe etter ungene, drikker noe, glemmer å ligge smør og olje de bruker i matlagingen, tar en pastill osv 

Anonymkode: f6bed...5c2

Skrevet

Med veldig lite aktivitet, lite muskler og lav vekt kan du være i balanse, men sannsynligvis måler du feil.

Anonymkode: 4fd61...465

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer an på utgangspunktet ditt, er du lita og nett, lever et stillesittende liv osv så er det ikke sikkert.

Men mest sannsynlig spiser du feil, eller glemmer logge noe. Er et tv program fra England hvor de henger opp kamera i huset til noen som prøver gå ned i vekt, og de spiser mye mer enn de logger. De lyver ikke bevisst, men de spiser uten å registrere det selv. Spiser opp noe etter ungene, drikker noe, glemmer å ligge smør og olje de bruker i matlagingen, tar en pastill osv 

Jeg er 174 høy og 84 kg. 

Og jeg er 100% sikker på at alt logges. Det er ned til hver minste gulrot.

Bør kanskje gå bort fra rugsprø/grovbrød til de små måltidene, og heller spise mer kylling/fisk/salat - men jeg ligger ikke for høyt på karbo i følge Vektklubben. Kan sikkert spise mer rene produkter til middag, heller enn lasagne, liksom.. En kcal er jo ikke en kcal, som de sier.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Med veldig lite aktivitet, lite muskler og lav vekt kan du være i balanse, men sannsynligvis måler du feil.

Alt veies og logges under tilberedning, så da må det i så fall være feil i programmet. Spiser ingenting utenfor måltider. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du vet at disse programmene tilpasses og klippes for å være underholdende?

Anonymkode: e9dcd...98b

Skrevet

Hvordan kom du fram til 1300 kcal? 

Du spiser garantert for få kalorier. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvilket aktivitetsnivå du har, men du må ihvertfall ikke spise mindre enn hvileforbrenningen din. Gjør du det så går kroppen i krisemodus og forbrenningen går ned. Da holder kroppen på energien for harde livet. Så sjekk ut hvileforbrenning kalkulator. Så finner du ut hvor mange kalorier du faktisk må spise. Funker ikke forbrenningen så går du ikke ned i vekt. 

Anonymkode: a4c24...370

Skrevet

En ting til er tidshorisont. Hvis du bare har joldt på en uke eller to kan det bære flere forklaringer, som vann i kroppen eller forstoppelse, men over tid går du ned i vekt hvis du spiser mindre enn du forbrenner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan kom du fram til 1300 kcal? 

Du spiser garantert for få kalorier. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvilket aktivitetsnivå du har, men du må ihvertfall ikke spise mindre enn hvileforbrenningen din. Gjør du det så går kroppen i krisemodus og forbrenningen går ned. Da holder kroppen på energien for harde livet. Så sjekk ut hvileforbrenning kalkulator. Så finner du ut hvor mange kalorier du faktisk må spise. Funker ikke forbrenningen så går du ikke ned i vekt. 

Anonymkode: a4c24...370

Vektklubben. Målet er 15 kg ned, og med høyde og nåværende helt skal jeg ligge på 1300

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

En ting til er tidshorisont. Hvis du bare har joldt på en uke eller to kan det bære flere forklaringer, som vann i kroppen eller forstoppelse, men over tid går du ned i vekt hvis du spiser mindre enn du forbrenner.

Ja, skal innrømme at det kun er to uker 😅😅 Og det kan hende at det er etterdønninger av påsken. Men bom stille, og faktisk 0,5 opp hadde jeg ikke regnet med. Trodde man gikk ganske raskt ned i starten.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du vet at disse programmene tilpasses og klippes for å være underholdende?

Ja, selvfølgelig 

Men det er også laget for å vekke deg litt, for veldig mange slankere spiser mer enn de tror.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja, skal innrømme at det kun er to uker 😅😅 Og det kan hende at det er etterdønninger av påsken. Men bom stille, og faktisk 0,5 opp hadde jeg ikke regnet med. Trodde man gikk ganske raskt ned i starten.. 

HI

Ikke nødvendig vis. Endring av kostholdet kan føre til forstoppelse for eksempel. Da går du ned i fett/muskler, men kanskje ikke mer enn det som hoper seg opp ekstra i tarmen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.4.2022 den 9.31):

Ja, selvfølgelig 

Men det er også laget for å vekke deg litt, for veldig mange slankere spiser mer enn de tror.

Nei. Det er laget for å få seere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-4-27 den 8.21):

Jeg spiser 1300 kcal per dag, og logger maten for å være sikker på at jeg holder meg innafor.

Men - jeg har kanskje for lite lite hverdagsbevegelse (hjemmekontor) og drikker lite vann. Kan det spille inn?

Skulle likevel tro at 1300 kcal ville føre til en viss nedgang? 

Jeg spiste 1000 kcal lenge. Merket ingenting nedgang. Frustrerende! 

Klarte bare det der i én mnd. 

Har mye cravings pga migrene hver dag. 

Nå har jeg begynt på ozempic. Diabetes medisin og medisin som vektkontroll. 

Gått ned 5 kg på 1 og en halv uke. 😁 Spiser ca 1300 kcal. 

Ozempic stabiliserer blodsukkeret. 

Anonymkode: 2bc08...58b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg spiste 1000 kcal lenge. Merket ingenting nedgang. Frustrerende! 

Klarte bare det der i én mnd. 

Har mye cravings pga migrene hver dag. 

Nå har jeg begynt på ozempic. Diabetes medisin og medisin som vektkontroll. 

Gått ned 5 kg på 1 og en halv uke. 😁 Spiser ca 1300 kcal. 

Ozempic stabiliserer blodsukkeret. 

Anonymkode: 2bc08...58b

Må man ha diabetes for å få det? Jeg sliter også med vektnedgang. Valget her er å ha herpa kropp eller å slite seg ut med treninger når man er utkjørt fra før (lite energi på grunn av lavt stoffskifte) samtidig som man spiser litt over 1000 kcal per dag. 

Anonymkode: 61a71...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...