Gå til innhold

Hva er egentlig greia med drag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det liksom morsomt. De ser jo uvanlige ut, men hvorfor er det morsommere at menn går i "dameklær" enn omvendt?  Jeg forstår rett og slett ikke humoren eller hva det nå er.

Anonymkode: b855f...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en uttrykksform. Det er lek med kjønn, med seksualitet, og litt karneval. 

Anonymkode: fc024...3da

Skrevet

For øvrig er det en del damer som driver cross-dressing med maskulint uttrykk også. 

Skrevet

Det er ikke morsomt i det hele tatt. Det er homser som vil være damer. 

Anonymkode: a17c9...9a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke morsomt i det hele tatt. Det er homser som vil være damer. 

Anonymkode: a17c9...9a2

Skal det være morsomt da? 

Anonymkode: 2e065...434

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er en uttrykksform. Det er lek med kjønn, med seksualitet, og litt karneval. 

Hva er det de liksom uttrykker? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det de liksom uttrykker? 

En hyllest til kvinnen og det feminine 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

En hyllest til kvinnen og det feminine 

Det er det i hvertfall ikke. De prøver ikke å virke feminine en gang. De tar jo bare noen få trekk som vanligvis anses som passende for damer, langt hår, kjole, høye heler, pupper og smalt ganglag, og dyner på med det som pleier å bli ansett som veldig maskuline verdier. I fremferd,,(på senen) er de jo som regel ekstremt maskuline i måten de snakker og oppfører seg mot andre.

Skrevet

Det skal ikke alltid være morsomt, bare så det er sagt, for noen er det veldig seriøst. Og hva er greia? Tja, hva er greia med hva som helst annet? Mange som driver med drag er helt vilt flinke. De syr sine egne klær, de er gode skuespillere, de kan synge og danse. Det er nok en utrolig fin måte å få utløp for kreativitet, og selv synes jeg mye av det er underholdende å se på. Hvis du ser litt utenfor egen boble også, så kanskje du legger merke til at drag er en del av andre kulturer. I England har drag vært et innslag i pantomimes lenge.

Anonymkode: f3c77...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det skal ikke alltid være morsomt, bare så det er sagt, for noen er det veldig seriøst. Og hva er greia? Tja, hva er greia med hva som helst annet? Mange som driver med drag er helt vilt flinke. De syr sine egne klær, de er gode skuespillere, de kan synge og danse. Det er nok en utrolig fin måte å få utløp for kreativitet, og selv synes jeg mye av det er underholdende å se på. Hvis du ser litt utenfor egen boble også, så kanskje du legger merke til at drag er en del av andre kulturer. I England har drag vært et innslag i pantomimes lenge.

Flotte kostymer, til dels flinke sangere osv er det jo, men jeg forstår ikke hva det egentlig er de vil uttrykke. Kunne jeg, som biologisk kvinne, dresset meg opp tilsvarende og kalt det drag også eller ville det vært noe annet?

Skrevet

Jeg liker å se på serier om klesdesign (project runway etc) og serier om sminke på Netflix. Og da liker jeg også Rupaul. Har ikke sett den norske, men det er vel i samme gate. 

Dette er enkel tv underholdning. Og det er greit

Anonymkode: 721bb...4b0

Skrevet

Jeg liker å se på serier om klesdesign (project runway etc) og serier om sminke på Netflix. Og da liker jeg også Rupaul. Har ikke sett den norske, men det er vel i samme gate. 

Dette er enkel tv underholdning. Og det er greit

Det er helt greit. Jeg har ikke noe mot det. Jeg bare forstår det ikke. Drag er jo egentlig som å kle seg ut som indianere som en "hyllest"  med fire fjærpryder og malte ansikter. Det er regnet son uakseptabelt, mens drag blir hyllet. Jeg synes bare det er rart.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

For et usaklig svar. Ikke svarer du på det det blir spurt om, og hva med å dra inn egen boble?? 

Jeg er helt enig med HI. Jeg lurer ikke bare på hva poenget er, og jeg har aldri hatt sansen for det. 

Anonymkode: 6044f...071

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du ser litt utenfor egen boble også, så kanskje du legger merke til at drag er en del av andre kulturer. I England har drag vært et innslag i pantomimes lenge.

Hvorfor tenker du at hi er i en boble? Hun spør jo, for å få innspill på et tema hun ikke helt forstår meningen med. Er det å være i en boble? Hvorfor antar du at hi ikke vet at drag ikke er et særnorskt fenomen som ikke eksisterer i andre kulturer? Det er vel INGEN som ikke vet at drag eksisterer i andre land enn Norge?

Og hvorfor er du så nedlatende og passiv-aggressiv når du svarer folk? Liker du ikke at folk stiller spørsmål?

Anonymkode: 580f9...995

Skrevet

HI: Det er ingen som driver med drag eller cross-dressing for å please deg. At du reagerer som du gjør er bare et eksempel for hvorfor det kan være morsomt (for dem som gjør det, eller oss som synes det er en morsom kulturell utfoldelse å observere) å kødde med samfunnets konvensjoner. Det plager vel ikke deg om en mann går i høye hæler med outrerte dameklær og kraftig sminke om han vil? Merkelig nok er det mange i samfunnet som plages av sånt, derav følelsen av frihet, opprør og karneval ved å gjøre det likevel. 

Skrevet

Etter det jeg har skjønt, er mange drag's, og en del er faktisk heterofile, menn som føler glede og lykke ved å kle seg som kvinner, og da helst i den veldig glamorøse enden. Altså glitter, kjoler og stas. Jeg tror de fleste gjør det ganske enkelt fordi det gjør dem glad.

Anonymkode: 593fd...9d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

HI: Det er ingen som driver med drag eller cross-dressing for å please deg. At du reagerer som du gjør er bare et eksempel for hvorfor det kan være morsomt (for dem som gjør det, eller oss som synes det er en morsom kulturell utfoldelse å observere) å kødde med samfunnets konvensjoner. Det plager vel ikke deg om en mann går i høye hæler med outrerte dameklær og kraftig sminke om han vil? Merkelig nok er det mange i samfunnet som plages av sånt, derav følelsen av frihet, opprør og karneval ved å gjøre det likevel. 

De gjør det heller ikke for å please meg. Jeg ser likevel ikke hva som er greia med dette. Jeg liker det heller ikke.

Det må være lov til å stille spørsmål til ting vet du, uten å ta det som en personlig fornærmelse. Eller bli det på andres vegne. 

Anonymkode: 6044f...071

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På en måte plager det meg litt. Jeg kan velge å se på det som en karikatur av kvinner. Sånn sett er det veldig stigmatiserende, akkurat som når folk kler seg ut som "indianere" eller "samer". Det kan jo oppfattes som om høye heler, pupper, utringning osv er det mest vesentlige med å være kvinne. Jeg tror ikke de mener det, men det kunne vært en tolkning.

Det plager meg ikke i det heletatt om menn, eller kvinner, velger å gå kledd sånn bare det er forenlig ned de oppgavene de har. Det jeg synes er rart er at det blir sett på som underholdning og atvde vistnok har noe de vil formidle. Noen går så langt som å kalle det kunst.

De mennene jeg kjenner som faktisk føler seg som kvinner kler seg omtrent som andre kvinner. 

Hva mener du egentlig med at jeg "reagerer som jeg gjør"? Mener du at de gjør det fordi folk ikke forstår hvorfor de gjør det? Da har jeg mer tro på at ønske om å bli sett, ønske om å være noe annet (omtrent hva som helst annet) enn man er, finne en gruppetilhørighet og å tjene penger, er det nest avgjørende.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det er helt greit. Jeg har ikke noe mot det. Jeg bare forstår det ikke. Drag er jo egentlig som å kle seg ut som indianere som en "hyllest"  med fire fjærpryder og malte ansikter. Det er regnet son uakseptabelt, mens drag blir hyllet. Jeg synes bare det er rart.

Nei, det er det ikke.

Å være kvinne er verken kultur eller i seg selv å være en urbefolkning. 

Noen kvinner blir tydeligvis krenket av drag, men de er nok i et bittelite mindretall 

Skrevet

Det finnes nok mange svar på spørsmålet ditt, men hovedpoenget er vel at de som driver med drag, finner en eller annen mening med det som ikke du nødvendigvis gjør. Og det er jo helt greit.

Du kan lese litt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Drag_queen

Anonymkode: 26aa2...26f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Å være kvinne er verken kultur eller i seg selv å være en urbefolkning. 

Noen kvinner blir tydeligvis krenket av drag, men de er nok i et bittelite mindretall 

Kvinner har vært en undertrykket gruppe i flere tusen år. Derfor har vi blant annet kvinnedagen 8. mars, likestillingsloven og kvinnekampen. Så jo, det kan sammenlignes med andre grupper som har vært undertrykket i lang tid.

Anonymkode: a50ab...337

Skrevet

De ønsker å hjelpe barn med å lære seg å lese.

Anonymkode: 7c3f7...396

Skrevet

🤦‍♀️🙎‍♀️

Skrevet

De ønsker å hjelpe barn med å lære seg å lese.

Anonymkode: 7c3f7...396

Og det kunne vanlige kvinner også ha gjort, vel? Jeg har ingenting imot drag, men dette er da ikke unikt for dem. Mange kjendiser, lærere, frivillige kommer og leser eventyr.

Anonymkode: a50ab...337

Skrevet

Hvorfor blir folk så innmari sure bare fordi noen prøver å forstå noe de ikke forstår? Snakk om å være vrang!

Anonymkode: 580f9...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...