Gå til innhold

Andre som har store jenter som er kresne i klesveien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 10 år, men finner ikke klær. Hun liker ingenting av det vi finner i kjedebutikkene. Vil helst ha mørke farger. Liker ikke kjoler, shorts eller skjørt. Hun kommer til å koke vekk i sommer. Liker heller ingen sko eller sandaler og går fortsatt rundt i vinterstøvler. 

Noen som har tips eller vet om noen butikker/nettbutikker?

Anonymkode: d7c1f...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alternativet er å gå naken da. Min er helt lik. Er tolv nå. Jeg var så drittlei klaging så hun fikk velge klær selv til slutt. Du har ingen bukser, FINN NOEN. Pentøy er et helvete. Hun kan like jumpsuits da. Og noen av de er jo fine. Hun vet at pentøy ikke er joggebukser så hun skjønner jo hva hun må se etter. Hun går inn i klesbutikken, jeg sitter på cafe utenfor så henter hun meg når hun er ferdig. Din er kanskje litt for liten ennå til det? Etter at min fikk totalansvar for å finne noe så er det slutt på klaging. Dette har du selv valgt, slutt å klag. I stede for å bruke en haug med energi på dette så får hun bare løse det selv nå. 

Anonymkode: 82ce1...539

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alternativet er å gå naken da. Min er helt lik. Er tolv nå. Jeg var så drittlei klaging så hun fikk velge klær selv til slutt. Du har ingen bukser, FINN NOEN. Pentøy er et helvete. Hun kan like jumpsuits da. Og noen av de er jo fine. Hun vet at pentøy ikke er joggebukser så hun skjønner jo hva hun må se etter. Hun går inn i klesbutikken, jeg sitter på cafe utenfor så henter hun meg når hun er ferdig. Din er kanskje litt for liten ennå til det? Etter at min fikk totalansvar for å finne noe så er det slutt på klaging. Dette har du selv valgt, slutt å klag. I stede for å bruke en haug med energi på dette så får hun bare løse det selv nå. 

Ja, det er veldig slitsomt. Jeg ser at det plager henne og jeg unner henne følelsen av å finne klær som hun føler seg vel i. Dette går meg likevel på nervene løs. Hun fikk 2000 kroner av meg på fredag. Jeg satt på kafé og hun skulle finne klær. Hun fant ingenting! Gruer meg til 17.mai.  Vi skal på sydenferie og det blir sikkert 40 grader. Blir varmt med vinterstøvler. 🥵

Skrevet

Når du sier «store jenter» mener du alder eller vekt?

Anonymkode: 33a47...cc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det er veldig slitsomt. Jeg ser at det plager henne og jeg unner henne følelsen av å finne klær som hun føler seg vel i. Dette går meg likevel på nervene løs. Hun fikk 2000 kroner av meg på fredag. Jeg satt på kafé og hun skulle finne klær. Hun fant ingenting! Gruer meg til 17.mai.  Vi skal på sydenferie og det blir sikkert 40 grader. Blir varmt med vinterstøvler. 🥵

Du kan fint presse henne nå. Du har sterke meninger om klær, du må finne noe du liker. Jeg legger meg ikke opp i farger eller stoff på hverdagstøy. Hun får ikke skjorter med banneord eller slikt. Ellers så får hun styre det selv. Hun får beskjed om det skal være hverdags, halv pent eller pent. Hun skjønner hva det betyr. Ellers så la henne gå rundt og kjenne på ubehaget med varme sko. Dør ikke av det. Vi hadde noen bomturer i starten, og litt frustrasjon. Nå er hun blitt ganske god. Og jeg har blitt god på å ignorere hva hun har på seg. 😂

Skrevet

Har du prøvd å la henne sitte på f.eks zalando å lete?

Dere kan legge inn allverdens letekriterier, som farge og størrelse, også kan hun bla gjennom bildene og se. Ofte lettere det enn å finne noe i butikken. 

Anonymkode: 78784...bbe

Skrevet

Her kjøper vi det meste av klær på Zalando. Begge barna mine har sin egen stil, som man ikke finner så mye av de de vanlige butikkene. Men de begge finner mye på Zalando.

Anonymkode: 5c1ee...bb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Har du prøvd å la henne sitte på f.eks zalando å lete?

Dere kan legge inn allverdens letekriterier, som farge og størrelse, også kan hun bla gjennom bildene og se. Ofte lettere det enn å finne noe i butikken. 

Har prøvd diverse nettbutikker, men ikke Zalando. Takk for tips😊 Jeg tror problemet er at hun ikke vet hva hun liker og så hjelper det ikke at tvillingsøsteren elsker klær og pynt og allerede har funnet sin identitet. 

Skrevet

Den alderen er vanskelig for mye er da for lite i barnebutikker og voksenbutikker er klærne for store, så skal en itillegg finne det en liker i stil og farge. 

Med mine to barn så fant vi en løsning som fungerte hos oss. Fant jeg klær på billigstativer som var ganske nøytrale i deres stil såkjøpte jeg det. Da hadde de evt noe klær om de ikke fant noe selv eller de kunne ha dette på hytta siden vi har klær der siden vi ikke gidder å ta frem og tilbake hver gang. Vi er der mye, hadde vært anderledes om det var noen helger innimellom bare. Men enden på visa ble at jeg kjøpte igrunn alt av klær siden de aldri fant noe selv, de ble flinke til å gi beskjed når de begynte å vokse ut av størrelser slik at jeg hadde litt kontroll på hva jeg skulle se etter. Men det tok litt tid før jeg skjønte hva de likte, det tok vel like lang tid som de skjønte hva de likte. Fikk de gavekort i bursdagsgaver fikk jeg de med beskjed om å bruke det opp, for de skjønte også at jeg var flinkere enn de å få mest mulig ut av pengene. Jeg søkte på merkenede likte, så lavest pris og derfra kunne jeg bla meg igjennom til jeg fant noe jeg trodde de likte. Og flaks for de så kan jeg bruke mye av tøyet deres, så gikk jeg på en bommert kunne muligens søster få det eller jeg. Bare bukser som vi ikke kan bruke om hverandre. 

Anonymkode: 93deb...348

Skrevet

store barn kan lære  at det lønner seg å ha en pen kjole, et skjørt og en bukse i skapet. og for min frøken så var den eneste måten å lære på å komme til 17. mai og oppdage at har man ikke planlagt så blir det kjipt. det er jo ikke noe problem å gå underpyntet, men man føler seg bedre pyntet. men det må læres.

been there, done that og da lærte jeg altså!!

Sommerklær kan kjøpes når de er interessert, ikke noe problem om de må vente noen dager før man har tid. er og en måte og lære det på.

nå på 16 har hun begynt å lære....

Anonymkode: 9a331...a27

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Har prøvd diverse nettbutikker, men ikke Zalando. Takk for tips😊 Jeg tror problemet er at hun ikke vet hva hun liker og så hjelper det ikke at tvillingsøsteren elsker klær og pynt og allerede har funnet sin identitet. 

De er 10 år. Tvillingsøster har kanskje funnet en identitet men den kommer nok til å endre seg flere ganger før hun blir voksen.

Denne jenta har jo også funnet en identitet. Det er bare ikke klær du liker. Hva med å ta henne med på overskuddslageret til forsvaret eller kjøpe gode vandrestøvler til henne?  Snørestøvler eller cowboyboots hvis hun vil ha noe mer pyntet.

Anonymkode: 255c3...4c4

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du mener med store barn, er det stor ang vekt eller alder?

For jeg var et "stort" barn (var strengt talt ikke stor eller overvektig - veide 60kg i 10 klasse) og ble mye mobbet og fortalt hvor feit og ekkel jeg var, dette gikk hardt ut over selvtilliten og eneste jeg ville var å kle meg i svarte joggebukser og store t-shorter for å gjemme meg vekk. Det å skulle finne klær eller ting som var noe andre gikk med var umulig for jeg følte meg ekkel og feit. 

Vet ikke om ditt barn sliter med vekt eller mye mobbing, men selvtillit spiller mye inn på hvordan man føler seg i klær.
Kanskje snakke med barnet om hvorfor h*n ikke føler at noe er fint? Kanskje stikker det litt dypere en at man bare er "sær" og kresen. 

Anonymkode: 497a0...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De er 10 år. Tvillingsøster har kanskje funnet en identitet men den kommer nok til å endre seg flere ganger før hun blir voksen.

Denne jenta har jo også funnet en identitet. Det er bare ikke klær du liker. Hva med å ta henne med på overskuddslageret til forsvaret eller kjøpe gode vandrestøvler til henne?  Snørestøvler eller cowboyboots hvis hun vil ha noe mer pyntet.

For ordens skyld. Jeg vil bare at hun skal føle seg vel og fin og ha klær hun selv liker. Så lenge hun er happy, er jeg happy. Hadde hun likt cowboyboots hadde jeg kjøpt det med en gang. Presser aldri på at hun må gå i kjole eller noe annet, men kan ikke reise på ferie til syden i vinterstøvler, olabukser og svart hettegenser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva du mener med store barn, er det stor ang vekt eller alder?

For jeg var et "stort" barn (var strengt talt ikke stor eller overvektig - veide 60kg i 10 klasse) og ble mye mobbet og fortalt hvor feit og ekkel jeg var, dette gikk hardt ut over selvtilliten og eneste jeg ville var å kle meg i svarte joggebukser og store t-shorter for å gjemme meg vekk. Det å skulle finne klær eller ting som var noe andre gikk med var umulig for jeg følte meg ekkel og feit. 

Vet ikke om ditt barn sliter med vekt eller mye mobbing, men selvtillit spiller mye inn på hvordan man føler seg i klær.
Kanskje snakke med barnet om hvorfor h*n ikke føler at noe er fint? Kanskje stikker det litt dypere en at man bare er "sær" og kresen. 

Anonymkode: 497a0...1ca

Hun er helt slank, så jeg tror ikke det er der problemer ligger, men tusen takk for innspill. 😊 

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 13. Hun nekter f.eks. å gå i jeans. Det er stramt og ubehagelig til henne. Hun bruker for det meste velourbukser fra Gina Tricot. 

Men skjønner det kan bli vanskelig med syden-tur hvis hun verken vil gå i kjole, skjørt eller shorts. Du får kjøpe litt og ha med, og så kjenner hun vel kanskje selv at det blir for varmt å gå i det hun helst vil....

God idè å prøve å få henne til å se på Zalando, eller andre nettbutikker. 

Anonymkode: 5f63d...b9c

Skrevet

Se og på gutteklær, her har min datter kjøpt klær til gutt/herre i flere år. Ofte bare for at shortsen skal være litt lenger, t-shirten litt større, og ikke sitte etter. Hun er slank, men har aldri likt å gå med ettersittende klær. Og ofte er klærne til gutt/herre litt kulere, og ikke bare rosa og bling, noe som overhodet ikke er min datter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For ordens skyld. Jeg vil bare at hun skal føle seg vel og fin og ha klær hun selv liker. Så lenge hun er happy, er jeg happy. Hadde hun likt cowboyboots hadde jeg kjøpt det med en gang. Presser aldri på at hun må gå i kjole eller noe annet, men kan ikke reise på ferie til syden i vinterstøvler, olabukser og svart hettegenser. 

Hun kan fint dra på ferie i det antrekket. Hun har sikkert en T-skjorte også. Hvis det blir for varmt kan dere jo finne noe der eller hun kan låne av søsteren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Se og på gutteklær, her har min datter kjøpt klær til gutt/herre i flere år. Ofte bare for at shortsen skal være litt lenger, t-shirten litt større, og ikke sitte etter. Hun er slank, men har aldri likt å gå med ettersittende klær. Og ofte er klærne til gutt/herre litt kulere, og ikke bare rosa og bling, noe som overhodet ikke er min datter. 

Jeg støtter denne. Klærene på jenteavdelingen er ofte ettersittende og mye kortere. Jeg tok en gang en t-shorte i akkurat samme størrelse i samme butikken fra hver sin avdeling, og det så ut som den fra jente passet til en 8-åring og den til gutt på en 12-åring. Samme med shortsene. På jenteavdelingen er det så vidt rumpeballene blir dekket, men på gutteavdelingen går de ned til knærne. Min datter på 12 år foretrekker ofte gutteklærene, spesielt svarte shorts til knærne og løse t-shorter. 

Anonymkode: 59764...2a3

Skrevet

Kjøp ensfargede litt vide bukser til henne, ikke dongeri, men kanskje lin e.l. Det er luftig og godt å gå i om hun ikke vil ha kjole eller shorts.

Et par ensfargede enkle t-skjorter er også greit å ha.

Det er plagg som er greit å ha liggende i skapet, og ha med til syden, så har hun noe å skifte til når hun kjenner at hun blir ubehagelig svett ;)

Overhodet ikke det denne tråden handler om, men du er sikker på at hun ikke skjuler kroppen sin pga selvskading? Må bare nevne det fordi jeg fikk fullstendig sjokk da jeg opplevde det her. Datteren min begynte å finne stilen sin, litt "emo", sort osv, og plutselig måtte hun lage seg sorte og hvite stripete pulsvanter for det var så kult osv. Det var ikke i mine tanker overhodet at det var for å skjule selvskading så jeg ble helt himmelfallen når jeg plutselig så det... Jeg visste ikke at det fantes selvskading engang da jeg var på samme alder, og de få som drev med det hadde funnet det på selv. Men i dag lærer de av hverandre, tiktok og sosiale medier sprer mange ideer de kanskje ikke ville fått av seg selv. Helsesøster sier det har eksplodert med antall barn/ungdom som driver med forskjellige typer selvskading.

Skrevet

Min 10 åring er helt lik. Kroppen er også mye tidligere utvikla enn hodet, kunne lett blitt tatt for 13-14 år på utseende. Mørke farger, gjerne fra gutteavdelingen. Kjoler/skjørt får jeg ikke på henne så det har jeg slutta å kjøpe. Fikk velge seg en dress fra dameavdelingen til 17.mai, syns hun ble skikkelig fin og det viktigeste; hun er strålende fornøyd selv og gleder deg til å pynte seg med den.

Til sommeren kjører vi kun shorts/capri-leggings og overdeler

Anonymkode: eaad3...6a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg støtter denne. Klærene på jenteavdelingen er ofte ettersittende og mye kortere. Jeg tok en gang en t-shorte i akkurat samme størrelse i samme butikken fra hver sin avdeling, og det så ut som den fra jente passet til en 8-åring og den til gutt på en 12-åring. Samme med shortsene. På jenteavdelingen er det så vidt rumpeballene blir dekket, men på gutteavdelingen går de ned til knærne. Min datter på 12 år foretrekker ofte gutteklærene, spesielt svarte shorts til knærne og løse t-shorter. 

Anonymkode: 59764...2a3

Bare et tips, det skrives ikke t-shorter. Enten t-skjorte eller t-shirt.

Anonymkode: 9bfa1...c16

Skrevet

Støtter dette med å titte i gutteavdelingen. Sort eller grå shorts, ensfarget t-skjorte, så har hun plutselig et antrekk. Damedresser fra H&M er kjempekule til 17. mai og pynte-anledninger.

Anonymkode: f618f...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...