Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #1 Skrevet 26. april 2022 Et raskt spørsmål. Kan jeg jobbe om jeg er uføre? Om jeg ikke mottar noen form for betaling, ikke svart, og ikke på papiret? Må dette meldes inn? Anonymkode: 53e28...43b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #2 Skrevet 26. april 2022 Frivillig arbeid uten lønn må ikke innrapporteres Du kan jobbe med lønn også, lett å rapportere inn på nettsiden til nav. Opptil en viss sum kan du jobbe uten fratrekk i trygden, hvor mye står i vedtaket ditt på Mitt NAV. Over den summen får du fratrekk i trygden, men fratrekket er mindre enn det du tjener så det lønner seg å jobbe Anonymkode: c0661...514
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #3 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Frivillig arbeid uten lønn må ikke innrapporteres Du kan jobbe med lønn også, lett å rapportere inn på nettsiden til nav. Opptil en viss sum kan du jobbe uten fratrekk i trygden, hvor mye står i vedtaket ditt på Mitt NAV. Over den summen får du fratrekk i trygden, men fratrekket er mindre enn det du tjener så det lønner seg å jobbe Anonymkode: c0661...514 Takk for tilbakemelding. Anonymkode: 53e28...43b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #4 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Frivillig arbeid uten lønn må ikke innrapporteres Du kan jobbe med lønn også, lett å rapportere inn på nettsiden til nav. Opptil en viss sum kan du jobbe uten fratrekk i trygden, hvor mye står i vedtaket ditt på Mitt NAV. Over den summen får du fratrekk i trygden, men fratrekket er mindre enn det du tjener så det lønner seg å jobbe Anonymkode: c0661...514 Er du sikker på det? Da har de i tilfellet endret reglene de siste årene. Tidligere har det vært antall timer du har jobbet som har betydd noe ikke bare hvor mye du har tjent. Anonymkode: a0001...9bc
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #5 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Et raskt spørsmål. Kan jeg jobbe om jeg er uføre? Om jeg ikke mottar noen form for betaling, ikke svart, og ikke på papiret? Må dette meldes inn? Anonymkode: 53e28...43b bare pass på at du får en frivillig-kontrakt, at det er dokumentert hva du skal gjøre og hvor mye. Og at du er forsikret. De fleste arbeidsgivere forsikrer ikke frivillige - noe som kan få store konsekvenser for deg. Dersom du jobber et sted med minstelønn, kan både skatteetaten og arbeidstilsynet foreta gjennomskjæring og definere deg som arbeidstaker. NAV kan også gå inn og se på hvor mye du har jobbet som frivillig og på den bakgrunn justere trygden din dersom de mener du har restarbeidsevne. Dette fordi en uføregrad er basert BÅDE på tap av inntektsevne og tap av arbeidsevne Anonymkode: 0f8d6...86e
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #6 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Er du sikker på det? Da har de i tilfellet endret reglene de siste årene. Tidligere har det vært antall timer du har jobbet som har betydd noe ikke bare hvor mye du har tjent. Anonymkode: a0001...9bc Antall timer har betydning for aap. På uføretrygd er det inntekt som gjelder. Det har vært sånn i alle fall siden jeg fikk innvilget uføretrygd for 7 år siden. Anonymkode: d943d...b5f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #7 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Antall timer har betydning for aap. På uføretrygd er det inntekt som gjelder. Det har vært sånn i alle fall siden jeg fikk innvilget uføretrygd for 7 år siden. Anonymkode: d943d...b5f Det kan godt hende det er riktig. Jeg husker bare en sak her for noen år siden da en som var ufør fikk problemer med trygden i forbindelse med politisk arbeid. Jeg husker ikke detaljene. Anonymkode: a0001...9bc
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #8 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er du sikker på det? Da har de i tilfellet endret reglene de siste årene. Tidligere har det vært antall timer du har jobbet som har betydd noe ikke bare hvor mye du har tjent. Anonymkode: a0001...9bc Ja, det er jeg sikker på Er ufør selv og må forholde meg til skattbar inntekt, ikke timer. Anonymkode: c0661...514
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #9 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): bare pass på at du får en frivillig-kontrakt, at det er dokumentert hva du skal gjøre og hvor mye. Og at du er forsikret. De fleste arbeidsgivere forsikrer ikke frivillige - noe som kan få store konsekvenser for deg. Dersom du jobber et sted med minstelønn, kan både skatteetaten og arbeidstilsynet foreta gjennomskjæring og definere deg som arbeidstaker. NAV kan også gå inn og se på hvor mye du har jobbet som frivillig og på den bakgrunn justere trygden din dersom de mener du har restarbeidsevne. Dette fordi en uføregrad er basert BÅDE på tap av inntektsevne og tap av arbeidsevne Anonymkode: 0f8d6...86e Egentlig skal vel frivillig innsats likne så lite på et arbeidsforhold som mulig? At hun stiller de timene hun kan på de dagene det er mulig - men at det ikke bør kontraktsfestes et bestemt antall timer? Jeg ville hørt med NAV om dette Anonymkode: 43887...a48
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #10 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Ja, det er jeg sikker på Er ufør selv og må forholde meg til skattbar inntekt, ikke timer. Anonymkode: c0661...514 I 2019 så kom det et høringsnotat ang uføretrygdede og frivliig arbeid,hvor man kunne risikere å få redusert uføretrygden hvis man jobbet en del frivillig, men jeg vet ikke hva som ble utfallet av det. Anonymkode: e6612...dee
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #11 Skrevet 26. april 2022 Hvor mye kan msn tjene i året utenom uføretrygden? Anonymkode: f43b1...ecd
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #12 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye kan msn tjene i året utenom uføretrygden? Anonymkode: f43b1...ecd Det kommer an på hvor høy uføretrygden din er. En ufør lege kan tjene mer enn en ufør hjelpepleier. Det står i vedtaket ditt som ligger på Mitt NAV Anonymkode: c0661...514
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #13 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det kommer an på hvor høy uføretrygden din er. En ufør lege kan tjene mer enn en ufør hjelpepleier. Det står i vedtaket ditt som ligger på Mitt NAV Anonymkode: c0661...514 Det er et fast beløp som alle kan tjene uavhengig av inntekt. 42.560 kroner. Dette er ved 100% uføregrad Anonymkode: 43887...a48
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #14 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, det er jeg sikker på Er ufør selv og må forholde meg til skattbar inntekt, ikke timer. Anonymkode: c0661...514 Riktig for jeg tjener ikke en kr. Anonymkode: 53e28...43b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå