Gå til innhold

Hva er galt med rus egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg beskrev at jeg ble glad, fikk livsgnist og energi av medisinen min. Men da fikk jeg beskjed om at det var ikke bra. Måtte slutte med en gang ..  men hvorfor? Hva er galt med å bli glad? Det er rus? Snus får man også en reaksjon på... men det er greit ?

Anonymkode: 6c12f...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er jo at man blir avhengig. Og hvis det er feks et opiat så krever det jo høyere og høyere doser og du blir mer og mer nedkjørt. Tilslutt vil du ikke fungere lenger. Slik blir man jo ikke av snus  

Anonymkode: ae40a...52b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg beskrev at jeg ble glad, fikk livsgnist og energi av medisinen min. Men da fikk jeg beskjed om at det var ikke bra. Måtte slutte med en gang ..  men hvorfor? Hva er galt med å bli glad? Det er rus? Snus får man også en reaksjon på... men det er greit ?

Fordi det gir en god følelse, og den gode følelsen er lett å jakte etter og vips, så er man avhengig. Det kan ikke sammenlignes med snus.

Anonymkode: 0a5f4...608

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva medisinen din er, men mulig den skal ha den effekten? 

Ellers er det å si at rusen i seg selv ikke er farlig. De fleste liker den gode følelsen når man fks er på oppadstigende rus. Problemet er jo at absolutt alt du spiser og drikker av ting med sånne effekter, har bivirkninger. De er helseskadelige i en eller annen form etter en tids bruk. Da må man redusere inntak og kanskje slutte, og da kommer jo gjerne problemet hvis du har blitt avhengig. Det er veldig vanskelig å slutte, og det fører jo også til abstinenser i mange tilfeller. Det er ingen god tilstand å være i. 

Anonymkode: 80304...b2f

Skrevet

Du kan jo høre med dem som holder til på Plata. 

Anonymkode: 13b52...299

Skrevet

Det som generelt er galt med rus er blant annet at den endrer personligheten, svekker dømmekraften og er avhengighetsskapende. Ikke dermed sagt at det er slik med dine medisiner, men det er kanskje lurt å drøfte det med lege hvis du er usikker. 

Anonymkode: a8c27...a7e

Skrevet

Anonymkode: 49969...8e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hva medisinen din er, men mulig den skal ha den effekten? 

Ellers er det å si at rusen i seg selv ikke er farlig. De fleste liker den gode følelsen når man fks er på oppadstigende rus. Problemet er jo at absolutt alt du spiser og drikker av ting med sånne effekter, har bivirkninger. De er helseskadelige i en eller annen form etter en tids bruk. Da må man redusere inntak og kanskje slutte, og da kommer jo gjerne problemet hvis du har blitt avhengig. Det er veldig vanskelig å slutte, og det fører jo også til abstinenser i mange tilfeller. Det er ingen god tilstand å være i. 

Tramadol.

Anonymkode: 93423...059

Skrevet

Du kan jo høre med dem som holder til på Plata. 

Ser du dinosaurer utenfor vinduet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ser du dinosaurer utenfor vinduet? 

Nei. Har du tatt for mye av medisinen din i dag?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tramadol.

Anonymkode: 93423...059

Det er smertestillende ja. Da tror jeg nok at du bør bytte til noe annet. Jeg vet ikke om du vil følge det rådet, men det er lurt. 

Skrevet

Nei. Har du tatt for mye av medisinen din i dag?

Tar ikke noe sånt. Men Plata? Seriøst. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tar ikke noe sånt. Men Plata? Seriøst. 

Skjønte du hva jeg mente? Plata er et begrep, skjønner du. Du må øve deg på å ikke ta alt helt bokstavlig, da blir det enklere for deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skjønte du hva jeg mente? Plata er et begrep, skjønner du. Du må øve deg på å ikke ta alt helt bokstavlig, da blir det enklere for deg. 

Det er nok heller du som bør henvise til litt mer relevante ting. 

Skrevet

Det er nok heller du som bør henvise til litt mer relevante ting. 

Det er relevant. De som er på plata, begynte og et sted en gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er relevant. De som er på plata, begynte og et sted en gang.

Det fins ikke noe Plata mer! Derfor jeg spurte om du så dinosaurer. 

Skrevet

Det er et stort rødt faresignal når du får så positiv opplevelse av selve rusen, HI. For det gjør at det oftere er langt lettere å bli avhengig, enn om man f.eks. "bare" får smertestillende effekt og noen negative bivirkninger i tillegg. Om man ikke får denne positive ekstraopplevelsen som du synes å få av rusen, men heller får kun smertelindring og ev. bivirkninger vil opplevelsen være mer nøktern, tablettene blir et midlertidig verktøy for å få det bedre fysisk, men ikke noe som gir noen ytterligere "positiv" opplevelse psykisk.

Som jeg skrev i din forrige tråd, du bør snakke med legen din om hvordan du opplever denne rusen du får av Tramadol, for det gjør at både du og legen din bør være ekstra forsiktige mtp. at du kan ha en tilbøyelighet til å bli raskere avhengig. Og tro meg, du ønsker ikke det, for det vil skape langt større problemer for deg.

Så vær så snill, snakk med legen din om hvordan du opplever denne rusen, slik at du ikke sitter en dag med et alvorlig avhengighetsproblem på toppen.

Anonymkode: d98fc...5c9

Skrevet

Vel, nå var det ikke jeg som kom med den kommentaren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, men du finner de samme personene noen hundre meter lengre bort nå. 

Anonymkode: 653db...e89

Skrevet

Avhengighet. Fordi preparatet du tar er ikke kosttilskudd eller c vitaminer, men opioider.  

Anonymkode: 767ff...998

Skrevet

Nei, men du finner de samme personene noen hundre meter lengre bort nå. 

Anonymkode: 653db...e89

Neppe alle de samme personene. Ellers så er det så tåpelig å dra streken helt dit. Det er ikke sånn at om man blir avhengig så er det rett i rennesteinen! Slike scenarioer gjør at folk ikke tar advarsler på alvor, fordi det er så lite realistisk veldig ofte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Neppe alle de samme personene. Ellers så er det så tåpelig å dra streken helt dit. Det er ikke sånn at om man blir avhengig så er det rett i rennesteinen! Slike scenarioer gjør at folk ikke tar advarsler på alvor, fordi det er så lite realistisk veldig ofte. 

Nei, det er ikke rett i rennesteinen. Men det er jo dette som er kjernen i opioidepedemien som ødelegger hele lokalsamfunn i usa. Rundhåndete leger som ikke setter foten ned, og «vanlige folk» som slutter å fungere uten rusen. Som etterhvert ikke kan fungere med den heller. Skulle tro at de fleste hadde fått med seg dette. 
HI: fint at legen din følger med. Det er selvfølgelig ikke farlig i seg selv at pillene gir deg god følelse en kort periode mens kroppen leges, men regner med at legen vet hva h*n snakker om. Håper dere finner en bra behandlingsform for deg! 

Anonymkode: 5cf8c...3d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...