Gå til innhold

Har fått et jobbtilbud, og nåværende arbeidsgiver ønsker å komme med et mottilbud..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men arbeidsgiveren min ønsker å få tilsendt jobbtilbudet jeg har fått for at de skal kunne komme med et mottilbud for å beholde meg. Jeg har aldri vært i denne situasjonen før, og lurer på hva jeg burde gjøre?

Jeg har kun sagt muntlig hvilket tilbud jeg har fått. Skjønner at de vil se om tilbudet stemmer før de regner på et mottilbud. Men er det vanlig å sende dem tilbudet jeg har fått på mail? Noen som har tips om hva jeg burde gjøre eller absolutt ikke burde gjøre i en slik situasjon?

Anonymkode: 3a592...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke sendt dem tilbudet, men heller sagt hva jeg måtte ha for å bli. 

Anonymkode: 9da83...acf

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde sendt det. Vil de beholde deg så holder det å komme med mottilbud. Aldri opplevd det  og tror det er mer nysgjerrighet. Du må IKKE vise det frem. Det er konfidensielt. 

Anonymkode: ae556...ba3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Aldri i verden om jeg hadde sendt det. Vil de beholde deg så holder det å komme med mottilbud. Aldri opplevd det  og tror det er mer nysgjerrighet. Du må IKKE vise det frem. Det er konfidensielt. 

Takk! Jeg tenkte og at det hørtes rart ut, slike dokumenter sender man jo aldri videre til andre parter. Men ble litt usikker når de ba meg sende over jobbtilbudet så de kunne ordne med et mottilbud for å beholde meg..

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk! Jeg tenkte og at det hørtes rart ut, slike dokumenter sender man jo aldri videre til andre parter. Men ble litt usikker når de ba meg sende over jobbtilbudet så de kunne ordne med et mottilbud for å beholde meg..

Vil de beholde deg som kommer de med tilbud. Dette er uprofesjonelt og kanskje derfor du også vil videre? Ingen seriøse arbeidsgivere ber om å få se tilbud som er gitt DEG. Jeg hadde sagt at tilbudet er konfidensielt og ikke for distribusjon. Dette kan jo slå tilbake på deg om din arbeidsgiver kanskje kjenner noen der du skal begynne og sier du har gitt de jobbtilbudet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vil de beholde deg som kommer de med tilbud. Dette er uprofesjonelt og kanskje derfor du også vil videre? Ingen seriøse arbeidsgivere ber om å få se tilbud som er gitt DEG. Jeg hadde sagt at tilbudet er konfidensielt og ikke for distribusjon. Dette kan jo slå tilbake på deg om din arbeidsgiver kanskje kjenner noen der du skal begynne og sier du har gitt de jobbtilbudet. 

Det ligger nok noe i det ja. Takk for godt svar! Da holder jeg dokumentene for meg selv. De får stole på det jeg har sagt jeg har fått tilbud om og komme med mottilbud om de ønsker. 

Skrevet

Jeg hadde uten problemer gitt de det

Anonymkode: f85ca...3fd

Skrevet

Mulig jeg spørs veldig dumt, har aldri vært i en sånn situasjon før, men om de ikke får se tilbudet, hvordan kan nåværende arbeidsgiver vite at det er reelt? Hva hindrer meg evt da i å dikte opp et tilbud og be om høyere lønn uten å egentlig ha et tilbud?

Anonymkode: 86c62...2ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Mulig jeg spørs veldig dumt, har aldri vært i en sånn situasjon før, men om de ikke får se tilbudet, hvordan kan nåværende arbeidsgiver vite at det er reelt? Hva hindrer meg evt da i å dikte opp et tilbud og be om høyere lønn uten å egentlig ha et tilbud?

Det spiller ingen rolle, du sier hva du må ha for å bli og de angjør om de er villig til å gi det. Er de ikke villig sier du opp og de mister deg.

Om tilbudet er reelt eller ikke er egentlig uvesentlig, det de trenger å vite er hva du må ha for å bli.

Anonymkode: cd81f...955

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Såpass tillit må man vel ha til en arbeidstaker de ønsker å beholde? 

Anonymkode: e864a...afc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Såpass tillit må man vel ha til en arbeidstaker de ønsker å beholde? 

Det var ikke jeg som skrev det der, men jeg tenker det samme. Såpass tillit burde de ha til noen de vil beholde, da vet de jo at arbeidstakeren er lojal og flink når de vil komme med et mottilbud. Jeg har vært på andre siden og vært den som har tilbudt noen jobb etter intervjurunder. Har aldri bedt om å få se dokumentert hva de sier de har i lønn fra før og hva noen evt har tilbudt dem.. 

HI

Skrevet

Spørsmålet er vel om du ønsker å bli i gamle jobben tross mer lønn? 

Jeg vet med meg selv at når jeg har søkt ny jobb så har jeg vært ferdig med den gamle jobben. Så for min del ville ikke litt bedre lønn hatt noe å si 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er vel om du ønsker å bli i gamle jobben tross mer lønn? 

Jeg vet med meg selv at når jeg har søkt ny jobb så har jeg vært ferdig med den gamle jobben. Så for min del ville ikke litt bedre lønn hatt noe å si 

Faglig sett elsker jeg jobben jeg har nå, trives veldig godt med kollegaene mine også. Men arbeidstidene er ikke veldig gunstig som småbarnsforeldre, og jeg kjenner nok på at ungene er små en kort periode og at jeg gjerne skulle hatt mer tid til å følge dem opp. 

Så var jeg så heldig å få et jobbtilbud jeg ikke kunne forutse på bakgrunn av kompetansen min. Så da står jeg her da i denne situasjonen. Det nye tilbudet har bedre vilkår og bedre lønn, om ikke nåværende arbeidsgiver kan matche dette. Så jeg vil tro jeg ender opp med å takke ja til ny jobb. Gøy å prøve noe annet også, selv om det er litt skummelt når man i utgangspunktet liker det man gjør så godt fra før. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Faglig sett elsker jeg jobben jeg har nå, trives veldig godt med kollegaene mine også. Men arbeidstidene er ikke veldig gunstig som småbarnsforeldre, og jeg kjenner nok på at ungene er små en kort periode og at jeg gjerne skulle hatt mer tid til å følge dem opp. 

Så var jeg så heldig å få et jobbtilbud jeg ikke kunne forutse på bakgrunn av kompetansen min. Så da står jeg her da i denne situasjonen. Det nye tilbudet har bedre vilkår og bedre lønn, om ikke nåværende arbeidsgiver kan matche dette. Så jeg vil tro jeg ender opp med å takke ja til ny jobb. Gøy å prøve noe annet også, selv om det er litt skummelt når man i utgangspunktet liker det man gjør så godt fra før. 

HI

Hvor mye høyere lønn har du fått tilbud om? Du bør be om en del mer for å kompensere for det som er ugunstig i gammeljobben

Anonymkode: c5ba5...eba

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

HI

Jeg skiftet jobb nå i mars, etter 20år i samme enhet. Trivdes godt, men kjente jeg ville prøve noe nytt, og det er nærmere hjem. Kan gå med barna til bhg og skole.  

Anonymkode: 56efa...797

Skrevet

Er det i det hele tatt lov til å dele slike dokumenter? Det gir informasjon om den andre partens praksis i forhold til lønns- og arbeidsvilkår, og jeg mener å ha hørt at det skal holdes mellom partene. 

Anonymkode: 4855c...f90

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Er det i det hele tatt lov til å dele slike dokumenter? Det gir informasjon om den andre partens praksis i forhold til lønns- og arbeidsvilkår, og jeg mener å ha hørt at det skal holdes mellom partene. 

Her har du et godt poeng! Takk, det høres logisk ut og jeg tenker at et tilbud uansett er mellom to parter og ikke skal deles med flere. Skal gi beskjed til arbeidsgiver om at dokumentet selvsagt ikke kan deles. 

HI

Skrevet

Jeg ble kontaktet av en headhunter som tilbød meg ny jobb og lønnen gikk opp 260.000 kr. Jeg snakket da med min nåværende arbeidsgiver, og de spurte hva de måtte tilby meg for å bli i jobben jeg hadde. Det endte med at jeg fikk definere min egen jobb hos nåværende arbeidsgiver med mer utfordrende og spennende arbeidsoppgaver og de tilbød meg lønnsøkning på 300.000 kr. Denne prosessen hos min arbeidsgiver ble gjennomført uten at de spurte om å få se tilbudet jeg fikk da de stolte på det jeg sa.

Anonymkode: 829c2...e25

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ble kontaktet av en headhunter som tilbød meg ny jobb og lønnen gikk opp 260.000 kr. Jeg snakket da med min nåværende arbeidsgiver, og de spurte hva de måtte tilby meg for å bli i jobben jeg hadde. Det endte med at jeg fikk definere min egen jobb hos nåværende arbeidsgiver med mer utfordrende og spennende arbeidsoppgaver og de tilbød meg lønnsøkning på 300.000 kr. Denne prosessen hos min arbeidsgiver ble gjennomført uten at de spurte om å få se tilbudet jeg fikk da de stolte på det jeg sa.

Det ville jo også være veldig dumt å lyve på seg et jobbtilbud. 
Hvis nåværende arbeidsgiver ikke matcher  lønn og betingelser man trenger for å bli der, så må man jo si opp. Og hvis det andre tilbudet ikke er reelt så står man jo uten ny jobb, og er i prinsippet arbeidsledig med 16 ukers karantene før stønader fra NAV🤷🏻‍♀️
Tror de fleste skjønner bedre enn å lyve på seg et jobbtilbud. 

Anonymkode: 03b16...fe4

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det ville jo også være veldig dumt å lyve på seg et jobbtilbud. 
Hvis nåværende arbeidsgiver ikke matcher  lønn og betingelser man trenger for å bli der, så må man jo si opp. Og hvis det andre tilbudet ikke er reelt så står man jo uten ny jobb, og er i prinsippet arbeidsledig med 16 ukers karantene før stønader fra NAV🤷🏻‍♀️
Tror de fleste skjønner bedre enn å lyve på seg et jobbtilbud. 

Anonymkode: 03b16...fe4

Man må ikke si opp hvis man ikke får bedre lønn hos sin nåværende arbeidsgiver da man kan komme med en eller annen forklaring på hvorfor man velger å bli værende til tross for at lønnen ikke heves, men jeg tror det kan spille negativt ut for den ansattes troverdighet hvis den prøver seg på noe slik.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lønn er ikke konfidensielt etter loven. Med andre ord er det helt opp til HI om hun ønsker å vise det frem eller la være. 

Ta bilde av selve avsnittet der tibud om lønn står HI, og send det over.

Anonymkode: 725be...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lønn er ikke konfidensielt etter loven. Med andre ord er det helt opp til HI om hun ønsker å vise det frem eller la være. 

Tilbudet er konfidensielt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal hun gjøre det? Hun har ingen som helst plikt til å dokumentere tilbudet. Dette er så enkelt som at enten gir nåværende arbeidsgiver det hun ønsker, eller hun bytter jobb. Det er opp til henne selv å sette det lønnsnivået som skal til for å bli værende. Det er som en annen skriver egentlig helt irrelevant hva et annet firma har tilbudt, fordi det hele handler om hvilken pris hun er villig til å bli værende for.

Til hi, du kan også forhandle om andre vilkår enn lønn med nåværende arbeidsgiver, dersom det er mulig. Jeg ville aldri sendt dem tilbudet, men fortalt dem at for deg var det avgjørende at du både har mulighet til hjemmekontor i ny jobb (feks), noe som veier tungt for deg i din situasjon, og at de i tillegg tilbyr høyere lønn. Og derfor, for at du skal bli værende på samme vilkår som nå, skal du ha høyere lønn for å kompensere for mindre fleksibilitet. 
Og så bør du overveie nøye om det er verdt det å bli værende hvis andre vilkår er bedre i ny jobb.

Jeg byttet selv nylig og har ikke angret en dag. Mye mer fleksibilitet, som i seg selv veier tyngre enn noe for meg med småbarn, og høyere lønn i tillegg 

Anonymkode: 1262c...7b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tilbudet er konfidensielt. 

Selve lønnstilbudet står HI fritt til å dele med den hun ønsker. 

Lønn er ikke hemmeligstemplet informasjon, og en arbeidsgiver kan ikke pålegge henne taushet om egen lønn (det finnes det presedens på). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Selve lønnstilbudet står HI fritt til å dele med den hun ønsker. 

Lønn er ikke hemmeligstemplet informasjon, og en arbeidsgiver kan ikke pålegge henne taushet om egen lønn (det finnes det presedens på). 

Hun bør absolutt ikke oversende dokumentene. Muligens er dette en konkurrerende bedrift i samme bransje, og da er det mange grunner til at det er ønske om å lese dem.. 

Muligens er det ikke forbudt ved lov å dele dokumentene, men det er ikke et sjakktrekk hvis man ønsker å starte i ny jobb på en god måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...