Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #126 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er feil. Konsekvenser er en naturlig følge av en gitt handling som fint kan relateres til den. Om jeg må sløse bort min tid på å vente på en som bryter avtaler, så må den ungdommen pent få føle hvordan det er å føle at tiden blir sløst bort. Derfor fungerer det. Straff er noe helt annet som ikke har noen relevans til handlingen. Da vet du forskjellen uavhengig av hva du personlig vil kalle det. Anonymkode: a12d9...d12 Så du mener feks fengselstraff for drap ikke har noen relevans til handlingen drap? Anonymkode: 2da0a...c6b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #127 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du mener feks fengselstraff for drap ikke har noen relevans til handlingen drap? Anonymkode: 2da0a...c6b Kan du på noen måte vise til at det gjør det? Forklar takk. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #128 Skrevet 26. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Spiller ingen rolle hva du kaller det. Hvis opplevelsen er straff så tviler jeg på at det er deg ungene dine ringer først . Hvis du velger å ikke tro meg så har du sikkert din personlige grunn til det. Anonymkode: a12d9...d12
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. april 2022 #129 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kan du på noen måte vise til at det gjør det? Forklar takk. Anonymkode: a12d9...d12 Dreper du noen blir konsekvensen av handlingen straff i form av fengsel.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #130 Skrevet 26. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Dreper du noen blir konsekvensen av handlingen straff i form av fengsel. Men det peker uansett ikke direkte på hva ugjerningen var. Ferdig med den avsporingen. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #131 Skrevet 26. april 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Du tror virkelig at barnet ditt forteller deg absolutt ALT? Og du forstår ikke hvor hun kunne ha gjort noe uten din viten? Det burde ikke ha vært lov å være så naiv! Jeg orker ikke en gang å svare på det. Skrev ett langt innlegg lenger opp. Hva hun forteller meg eller ikke er ikke relevant. Jeg vet hvor hun befinner seg. Sånn er det bare det finnes faktisk foreldre som vet hvor barnet er. Skjønner ikke hvorfor det er så innmari rart. Om hun har sex ett annet sted det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg ønsker ikke å tilrette legge for det hjemme. Uansett alder. Er hun over 18 ok kanskje men ønsker ikke denne gutten overnattende i mitt hjem uansett. Anonymkode: 6938e...da7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #132 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg orker ikke en gang å svare på det. Skrev ett langt innlegg lenger opp. Hva hun forteller meg eller ikke er ikke relevant. Jeg vet hvor hun befinner seg. Sånn er det bare det finnes faktisk foreldre som vet hvor barnet er. Skjønner ikke hvorfor det er så innmari rart. Om hun har sex ett annet sted det kan jeg ikke gjøre noe med. Men jeg ønsker ikke å tilrette legge for det hjemme. Uansett alder. Er hun over 18 ok kanskje men ønsker ikke denne gutten overnattende i mitt hjem uansett. Anonymkode: 6938e...da7 Uff. Jeg håper jenten din kommer seg vekk fra deg fort, slik at hun kan begynne å leve. Anonymkode: 2da0a...c6b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #133 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det må faktisk være noen som er sjef hjemme. Som barna kan stole på vet best og vil ditt beste. Som er trygge på det de tror på, og formidler det. Barn har jo også foreldre som likestilte bestevenner, og det fungerer kanskje det også. Her vil det ikke vært aktuelt. Faren og jeg er selvsagt "sjef". Selv om vi ikke akkurat har hverken brukt eller tenkt på akkurat det ordet. Anonymkode: a12d9...d12 Nå tenkte jeg mere på "sjef" som å virkelig vise hierarkiet hjemme. I negativ forstand. Barna vet at det er jeg som bestemmer, men jeg utnytter det ikke. Du har jo alerede bestemt alt. Anonymkode: 8a32a...135
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #134 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå tenkte jeg mere på "sjef" som å virkelig vise hierarkiet hjemme. I negativ forstand. Barna vet at det er jeg som bestemmer, men jeg utnytter det ikke. Du har jo alerede bestemt alt. Anonymkode: 8a32a...135 Jeg skjønner ikke hva du mener her. Utnytter det, og allerede bestemt alt? Hva da? Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #135 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Uff. Jeg håper jenten din kommer seg vekk fra deg fort, slik at hun kan begynne å leve. Anonymkode: 2da0a...c6b 🤣 ok deg om det. Så du mener at fordi hun ikke for være alene hjemme med kjæresten i mitt hjem så lever hun ikke🤪? Godt å vite hun har faktisk aldri ytret ønske om det heller. Ikke bland meg med hi hver så snill. Jeg kan love deg at mine barn har det bedre enn mange andre sine Anonymkode: 6938e...da7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #136 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nei, dette er feil. Konsekvenser er en naturlig følge av en gitt handling som fint kan relateres til den. Om jeg må sløse bort min tid på å vente på en som bryter avtaler, så må den ungdommen pent få føle hvordan det er å føle at tiden blir sløst bort. Derfor fungerer det. Straff er noe helt annet som ikke har noen relevans til handlingen. Da vet du forskjellen uavhengig av hva du personlig vil kalle det. Anonymkode: a12d9...d12 Selvsagt er det straff. Konsekvensen er straff, om du vil. Anonymkode: d879a...09e
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #137 Skrevet 26. april 2022 VeslePesle skrev (3 timer siden): I tillegg så er det lovlig å ha sex når man er 16. Så at en snart 17-åring ikke får lov til å være alene med kjæresten for å utforske hverandre er ganske sykt i 2022. Hvor lenge skal denne jenta være jomfru da? Til hun er gift? Jeg tenker man kan fint vente med sex til man kan ta hånd om konsekvensene. og hest til det kommer en drømmeprins man kan tenke seg å dele mer enn 10 minutter med. Jeg ventet. "lenge". og veldig fornøyd med å ikke ha gitt meg hen til alle og enhver gitt. du skal gi det fineste og viktigste du har til noen. ser ikke problemet gitt, du kan få nok erfaringer om du venter til du kan ta vare på et barn elle mentalt orke en abort, et feil valg sexpartner osv. Men vi er alle ulike. og vi tenker vel forskjellig. jeg har mine tanker om mine barns fremtid og jeg ønsker å gjøre mitt for at det ikke er full sexorgie før 18... (jada jeg overdriver litt nå og anklager dere ikke for å ønske det heller, men jeg regner med at jeg kommer til å bli utskjelt som gammeldags og dust). Anonymkode: 63b99...434
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #138 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Selvsagt er det straff. Konsekvensen er straff, om du vil. Anonymkode: d879a...09e Nei. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #139 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk ikke lov til å ha med gutter hjem.. Gjett hvor jeg hadde sex som 16 åring? I skogen. På do på mækkern. På do i svømmehallen. I en bil. Man finner steder hvis man vil. 😇 Anonymkode: 8a32a...135 Bare for å være litt nysgjerrig, var de partnerne viktige å ha hatt sex med? Jeg tror nemlig at mange av de partnerne man har mellom 16 og 18 kunne man fint unnvært? og ja man finner steder uansett. men jeg ser ikke at jeg skal legge til rette for det hjemme før 18? jeg fikk ikke overnatte i samme rom som en gutt hjemme før jeg var 21... tok ikke skade av det gitt. og jeg løp i ikke i skogen av den grunn. men innen jeg ble seksuelt aktiv hadde jeg flyttet for meg selv og kunne ta konsekvensene. Har vel ikke tenkt på hva grensen på våre barn blir enda. Anonymkode: 63b99...434
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. april 2022 #140 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei. Anonymkode: a12d9...d12 Du er ikke med på at husarrest oppfattes som straff?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. april 2022 #141 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bare for å være litt nysgjerrig, var de partnerne viktige å ha hatt sex med? Jeg tror nemlig at mange av de partnerne man har mellom 16 og 18 kunne man fint unnvært? og ja man finner steder uansett. men jeg ser ikke at jeg skal legge til rette for det hjemme før 18? jeg fikk ikke overnatte i samme rom som en gutt hjemme før jeg var 21... tok ikke skade av det gitt. og jeg løp i ikke i skogen av den grunn. men innen jeg ble seksuelt aktiv hadde jeg flyttet for meg selv og kunne ta konsekvensene. Har vel ikke tenkt på hva grensen på våre barn blir enda. Anonymkode: 63b99...434 Hvem i all verden bestemte over deg angående overnatting etter at du ble 18 år? Og hadde du denne regelen kun hjemme eller var regelen borte også? Kunne jeg unnvært noen av mine seksuelle partnere ? Ja. Angrer jeg? Nei. De er en del av min historie.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #142 Skrevet 26. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Du er ikke med på at husarrest oppfattes som straff? Oppfattes som? Det er jo tydelig at du blant annet gjør det, så dermed gir jo svaret seg selv. Nå liker jeg over hodet ikke å straffe noen. Jeg syns det er viktig at konsekvensen er en naturlig følge av handling. Noe som jo nettopp er konsekvens. Hva ville du gjort om du måtte vente på ungdom som brøt avtale? Det lurer jeg på. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #143 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Oppfattes som? Det er jo tydelig at du blant annet gjør det, så dermed gir jo svaret seg selv. Nå liker jeg over hodet ikke å straffe noen. Jeg syns det er viktig at konsekvensen er en naturlig følge av handling. Noe som jo nettopp er konsekvens. Hva ville du gjort om du måtte vente på ungdom som brøt avtale? Det lurer jeg på. Anonymkode: a12d9...d12 Jeg hadde i hvert fall ikke gitt dem husarrest. Jeg hadde sagt i fra at de måtte prøve å passe på avtaler bedre. Mine barn er fullt kapable til å snakkes til uten at man må ty til straff altså. Vi lever ikke i Nord-korea. I tillegg gir jeg ikke urimelige avtaler som de må forholde seg til heller. Anonymkode: 2da0a...c6b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #144 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Bare for å være litt nysgjerrig, var de partnerne viktige å ha hatt sex med? Jeg tror nemlig at mange av de partnerne man har mellom 16 og 18 kunne man fint unnvært? og ja man finner steder uansett. men jeg ser ikke at jeg skal legge til rette for det hjemme før 18? jeg fikk ikke overnatte i samme rom som en gutt hjemme før jeg var 21... tok ikke skade av det gitt. og jeg løp i ikke i skogen av den grunn. men innen jeg ble seksuelt aktiv hadde jeg flyttet for meg selv og kunne ta konsekvensene. Har vel ikke tenkt på hva grensen på våre barn blir enda. Anonymkode: 63b99...434 Da snakker du heller ikke med barna om prevensjon, slik at de kan forhindre uønskede graviditeter ig kjønnssykdommer? Anonymkode: 2da0a...c6b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. april 2022 #145 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Oppfattes som? Det er jo tydelig at du blant annet gjør det, så dermed gir jo svaret seg selv. Nå liker jeg over hodet ikke å straffe noen. Jeg syns det er viktig at konsekvensen er en naturlig følge av handling. Noe som jo nettopp er konsekvens. Hva ville du gjort om du måtte vente på ungdom som brøt avtale? Det lurer jeg på. Anonymkode: a12d9...d12 Hva jeg ville gjort? For å ta et eksempel; hadde vi hatt en avtale om at sønnen vår skulle komme hjem klokken 23:00 og han ikke dukket opp til tiden så hadde vi først gitt han 15 minutter, så hadde jeg nok sporet mobilen. Etter det så hadde jeg ringt han. Jeg hadde antatt at han glemte tiden. Hadde bedt han komme hjem. Hadde han ikke tatt telefonen og jeg fant ut via sporing hvor han var så hadde jeg dratt dit og hentet han. Hadde han glemt tiden så hadde det ikke fått noen konsekvenser. Jeg hadde bedt han passe bedre på neste gang. Hadde det gjentatt seg så hadde han måttet bli hjemme noen kvelder. Dette fordi at han må kunne ha avtaler med oss og holde dem. Hadde han feks sneket seg ut og dratt på fest ( på ingen måte et aktuelt problem) så hadde jeg reagert på følgende måte hvis han endte opp dritings og ute av stand til å komme seg hjem; Han ringer meg, jeg henter han. Vi kommer hjem og jeg hjelper han i seng, tørker spy og setter frem bøtte. Dagen derpå tar vi en prat. Praten vil selvsagt gå på at det kan være farlig å sette seg i slike situasjoner , at vi ikke ønsker at noen under 18 drikker alkohol og kanskje det viktigste; at vi er glade for at det er oss han ringer. Konsekvensen her blir ( etter første gang) at han får en dårlig dagen derpå, skuffede foreldre og tid til å tenke over det som skjedde. Hadde dette blitt et vedvarende problem med gutta når de er under 18 så måtte vi tatt andre grep. Min mamma vasket håret mitt fritt for spy, hentet meg eller mine venninner når noe gikk galt ( ja, mine venninner ringte henne ), mamma var den som stekte vafler dagen derpå og inviterte venninnenes foreldre for en prat, den som alltid hadde en sofa og den som alltid hadde en åpen dør for alle mine venner. Hun var den alle kom til når noe gikk galt. En sånn mamma vil jeg være. Så håper jeg at jeg slipper å tørke spy, hente dem i ei grøft eller oppdage at noen har sneket seg ut. Det er jo på ingen måte ønskelig oppførsel. Skulle det skje, så er jeg den mammaen.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #146 Skrevet 26. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Hva jeg ville gjort? For å ta et eksempel; hadde vi hatt en avtale om at sønnen vår skulle komme hjem klokken 23:00 og han ikke dukket opp til tiden så hadde vi først gitt han 15 minutter, så hadde jeg nok sporet mobilen. Etter det så hadde jeg ringt han. Jeg hadde antatt at han glemte tiden. Hadde bedt han komme hjem. Hadde han ikke tatt telefonen og jeg fant ut via sporing hvor han var så hadde jeg dratt dit og hentet han. Hadde han glemt tiden så hadde det ikke fått noen konsekvenser. Jeg hadde bedt han passe bedre på neste gang. Hadde det gjentatt seg så hadde han måttet bli hjemme noen kvelder. Dette fordi at han må kunne ha avtaler med oss og holde dem. Hadde han feks sneket seg ut og dratt på fest ( på ingen måte et aktuelt problem) så hadde jeg reagert på følgende måte hvis han endte opp dritings og ute av stand til å komme seg hjem; Han ringer meg, jeg henter han. Vi kommer hjem og jeg hjelper han i seng, tørker spy og setter frem bøtte. Dagen derpå tar vi en prat. Praten vil selvsagt gå på at det kan være farlig å sette seg i slike situasjoner , at vi ikke ønsker at noen under 18 drikker alkohol og kanskje det viktigste; at vi er glade for at det er oss han ringer. Konsekvensen her blir ( etter første gang) at han får en dårlig dagen derpå, skuffede foreldre og tid til å tenke over det som skjedde. Hadde dette blitt et vedvarende problem med gutta når de er under 18 så måtte vi tatt andre grep. Min mamma vasket håret mitt fritt for spy, hentet meg eller mine venninner når noe gikk galt ( ja, mine venninner ringte henne ), mamma var den som stekte vafler dagen derpå og inviterte venninnenes foreldre for en prat, den som alltid hadde en sofa og den som alltid hadde en åpen dør for alle mine venner. Hun var den alle kom til når noe gikk galt. En sånn mamma vil jeg være. Så håper jeg at jeg slipper å tørke spy, hente dem i ei grøft eller oppdage at noen har sneket seg ut. Det er jo på ingen måte ønskelig oppførsel. Skulle det skje, så er jeg den mammaen. Så hvis det gjentok seg at han brøt avtaler, så måtte han være hjemme noen kvelder? Nå skjønner jeg ikke hvorfor du kritiserer meg for å gi husarrest? Du gjør jo tydeligvis det samme selv. Anonymkode: a12d9...d12
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 26. april 2022 #147 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så hvis det gjentok seg at han brøt avtaler, så måtte han være hjemme noen kvelder? Nå skjønner jeg ikke hvorfor du kritiserer meg for å gi husarrest? Du gjør jo tydeligvis det samme selv. Anonymkode: a12d9...d12 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så hvis det gjentok seg at han brøt avtaler, så måtte han være hjemme noen kvelder? Nå skjønner jeg ikke hvorfor du kritiserer meg for å gi husarrest? Du gjør jo tydeligvis det samme selv. Anonymkode: a12d9...d12 Nei. Det jeg mener hjemme fra fest. Hadde ikke nektet besøk av venner eller dra på kino feks. Jeg svarte utifra at han var på fest. Husarrest for meg betyr ingen aktivitet og ingen venner på besøk eller besøk hos andre.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #148 Skrevet 26. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Nei. Det jeg mener hjemme fra fest. Hadde ikke nektet besøk av venner eller dra på kino feks. Jeg svarte utifra at han var på fest. Husarrest for meg betyr ingen aktivitet og ingen venner på besøk eller besøk hos andre. Hvorfor nekte fest og ikke kino? Dette virker veldig inkonsekvent? Da er heller ikke saken at han er "hjemme noen kvelder" hvis det du mener er at han kun må være hjemme fra fest. Den eneste konsekvensen for å bryte avtaler gjentatte ganger er da altså å ikke få gå på fest. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #149 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, dette er feil. Konsekvenser er en naturlig følge av en gitt handling som fint kan relateres til den. Om jeg må sløse bort min tid på å vente på en som bryter avtaler, så må den ungdommen pent få føle hvordan det er å føle at tiden blir sløst bort. Derfor fungerer det. Straff er noe helt annet som ikke har noen relevans til handlingen. Da vet du forskjellen uavhengig av hva du personlig vil kalle det. Anonymkode: a12d9...d12 At fu blurcdint, sur eller oppgitt og derfor vil pålegge en straff kan være en konsekvens av handlingen, men straffen er ingen direkte konsekvens. En straff er noe du bestemmer skal skje i oppdragende hensikt. At du ikke gidder å vente så ungdommen må gå hjem når han er sen er en konsekvens. At du pålegger ham å sitte på rommet ig tenke seg om etterpå er en straff. Anonymkode: ee678...8c7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #150 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): At fu blurcdint, sur eller oppgitt og derfor vil pålegge en straff kan være en konsekvens av handlingen, men straffen er ingen direkte konsekvens. En straff er noe du bestemmer skal skje i oppdragende hensikt. At du ikke gidder å vente så ungdommen må gå hjem når han er sen er en konsekvens. At du pålegger ham å sitte på rommet ig tenke seg om etterpå er en straff. Anonymkode: ee678...8c7 Nå snakket jeg om å vente hjemme da. Ingen har nevnt noe om henting her. Jeg har heller ikke sagt et eneste sted at han må sitte på rommet. Vi driver ikke med den slags. Vi sperrer ikke folk inne på rom her. "Hus" arrest er å være innendørs i huset. Anonymkode: a12d9...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå