Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #26 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Åå herlighet selvsagt ikke! Han er velkommen hjemme hos oss. Jeg går ikke etter de men jeg håper det er en grense slik at de ikke knuller rundt mens det er 6 andre i huset. Han for som sagt ikke overnatte så det er snakk om helt vanlig dagtid. Men om det skjer ja da skjer det men jeg legger ikke tilrette for det. Anonymkode: 6938e...da7 Men du sier jo at hun ikke får lov til å være alene med ham på dagtid heller? Ergo er du der og overvåker? Enten er de alene, eller så er du der sammen med dem. Du må bestemme deg. Anonymkode: 09787...ee1
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #27 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men da er de jo alene sammen. Og jeg forstår godt at hun ikke ønsker å ha ham på besøk mer enn to ganger i måneder hvis du sitter ved siden av dem og overhører alle samtaler. Hadde jeg vært gutten, ville jeg i hvert fall ikke ha noe motivasjon til å komme til dere. Han kommer jo for å prate med kjæresten sin, ikke med mora hennes. Anonymkode: 09787...ee1 Du skriver til feil deltager her. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #28 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men da er de jo alene sammen. Og jeg forstår godt at hun ikke ønsker å ha ham på besøk mer enn to ganger i måneder hvis du sitter ved siden av dem og overhører alle samtaler. Hadde jeg vært gutten, ville jeg i hvert fall ikke ha noe motivasjon til å komme til dere. Han kommer jo for å prate med kjæresten sin, ikke med mora hennes. Anonymkode: 09787...ee1 Nå blander du to personer. Hun er like ofte på besøk hos han. Da er de som regel ute med venner. Dette har jeg sjekket flere ganger jeg vet hun snakker sant. Anonymkode: 6938e...da7
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #29 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå blander du to personer. Hun er like ofte på besøk hos han. Da er de som regel ute med venner. Dette har jeg sjekket flere ganger jeg vet hun snakker sant. Anonymkode: 6938e...da7 Men hvordan foregår det hjemme hos dere da? Får de lov til å sitte alene i stua, på terrassen, på rommet hennes sammen? Eller er du der og sitter sammen med dem? Det er også noe sykt å "sjekke flere ganger" hvem datteren din er med til enhver tid. Totalkontroll altså. Anonymkode: 09787...ee1
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #30 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Vi oppdrar jo barna etter hva vi tenker er best de fleste vil jeg håpe. Jeg bare lurer på hvorfor de slipper unna konsekvenser når de forteller om ting de har gjort når de forteller det selv? Anonymkode: a12d9...d12 Fordi jeg ønsker et veldig åpent forhold til de, og hvor de føler de kan komme og fortelle meg alt. Og vi prater selvfølgelig om det. Og her så forteller de meg alt og, selv det som ikke er bra. Anonymkode: aaaed...c74
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #31 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men hvordan foregår det hjemme hos dere da? Får de lov til å sitte alene i stua, på terrassen, på rommet hennes sammen? Eller er du der og sitter sammen med dem? Det er også noe sykt å "sjekke flere ganger" hvem datteren din er med til enhver tid. Totalkontroll altså. Anonymkode: 09787...ee1 🤣ok da sier du så. Hun kan bevege seg helt fritt i huset med han. Det er helt utrolig egentlig, å bli dømt nord og ned fordi man passer på barna sine. Men men jeg kjenner mitt barn og vet hva hun trenger. Anonymkode: 6938e...da7
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #32 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): 🤣ok da sier du så. Hun kan bevege seg helt fritt i huset med han. Det er helt utrolig egentlig, å bli dømt nord og ned fordi man passer på barna sine. Men men jeg kjenner mitt barn og vet hva hun trenger. Anonymkode: 6938e...da7 Jeg passer også på barna mine, selv om jeg ikke henger over henne og venninner/kompiser når de er her i alvorlig frykt for at hun skal ha sex og bli gravid med en gang jeg snur meg. Så sexfikserte er vi ikke i denne familien, altså. Anonymkode: 09787...ee1
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #33 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg passer også på barna mine, selv om jeg ikke henger over henne og venninner/kompiser når de er her i alvorlig frykt for at hun skal ha sex og bli gravid med en gang jeg snur meg. Så sexfikserte er vi ikke i denne familien, altså. Anonymkode: 09787...ee1 Hvordan i huleste kan du vri og vende det jeg har skrevet til det der! 😅. Altså selvsagt er hun med venner jeg henger da ikke over henne det har jeg aldri gjort. Det er da ikke min feil at kjæresten hennes bor langt unna. Og ja jeg vil vite hvor hun er det er da ikke noe problem. Glimter kanskje en gang i uken på snap mappen. Sitter da ikke klistret til telefonen når hun er ute. Anonymkode: 6938e...da7
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #34 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg passer også på barna mine, selv om jeg ikke henger over henne og venninner/kompiser når de er her i alvorlig frykt for at hun skal ha sex og bli gravid med en gang jeg snur meg. Så sexfikserte er vi ikke i denne familien, altså. Anonymkode: 09787...ee1 Du er alt for farget av din mors kontroll til å se objektivt på ting her nå. Dette handler ikke om din mor. Ingen sier at noen henger over barna sine og ikke lar de få bevege seg fritt. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #35 Skrevet 25. april 2022 Jeg hadde mye heller latt ungdommene ta med seg nye venner hjem i huset vårt enn å la en16 åring reise til Roskilde! Å bruke den sosiale kontrollen som et argument for å skåne ungdommen for å gjøre fatale valg og samtidig sende en hormonell og utforskende tenåring på en kjempestor festival er en helt vanvittig logikk i mine øyne. Han ringte hjem hver kveld? Si meg, har du ikke vært ung selv? Å ta seg nok sammen til å føre en normal samtale med mamma klarer de fleste, uansett tilstand ellers. Jeg vil også påstå st sjansen for overfall, seksuelt misbruk og rus er større på Roskilde enn i vår kjellerstue. Hvor gamle skal barna være før de får skape seg relasjoner uten å gå om mamma først? Og så må jeg smile litt av dere som har så god relasjon til tenåringene deres, de forteller dere faktisk alt. Det må være foreldres største livsløgn. Jeg var en slik ungdom, mamma trodde jeg delte alt. Jeg hadde alltid mye å fortelle når jeg kom hjem, fortalte historier som var akkurat slik på kanten at hun følte seg inkludert. Det hun ikke visste var at jeg silte godt it hva hun fikk høre og ikke, hun visste ikke en brøkdel. Nå rister hun på hodet over hvor naiv hun var, men hun kunne sagt det samme som flere av dere som har så åpen og trygg kommunikasjon. Beklager om jeg knuser illusjonen deres. Anonymkode: d879a...09e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #36 Skrevet 25. april 2022 Du har jo de regler og meninger du har, HI, og de kommer vel av hvilke verdier du har. Jeg har ikke de samme meninger, metoder eller verdier som du. Men det i seg selv betyr ikke så mye, spørsmålet er vel heller: er det tillit og god dialog mellom deg og ungdommene dine? Ikke spør «følger de reglene?» men heller «kan de betro deg alt?» Anonymkode: 0317f...d57
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #37 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dette blir usaklig. Hvorfor uttaler du deg på mine ungdommers vegne? Er de her for å svare deg? Jeg kan jo selvfølgelig komme med masse positivt om mine, om hva de gjør, mener og presterer, men det er helt uvesentlig her og nå. Dessuten er det ingen som har skrevet at de ikke gjør seg sine erfaringer. Det gjør de, og det er nettopp det som er årsaken til at de godt vet at det er betryggende å ha oss foreldre i ryggen som støtte og til hjelp også. Kanskje du kunne bidratt med å forklare hvorfor du oppdrar dine som du gjør? Du har vel også en gjennomtenkt måte å oppdra barn på. Regner jeg med ihvertfall så lenge du angriper andres måte å gjøre ting på. Anonymkode: a12d9...d12 Jøss. Dialog er visst et ord som for deg betyr «jeg sier ting, andre sier ja». Anonymkode: 0317f...d57
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #38 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde mye heller latt ungdommene ta med seg nye venner hjem i huset vårt enn å la en16 åring reise til Roskilde! Å bruke den sosiale kontrollen som et argument for å skåne ungdommen for å gjøre fatale valg og samtidig sende en hormonell og utforskende tenåring på en kjempestor festival er en helt vanvittig logikk i mine øyne. Han ringte hjem hver kveld? Si meg, har du ikke vært ung selv? Å ta seg nok sammen til å føre en normal samtale med mamma klarer de fleste, uansett tilstand ellers. Jeg vil også påstå st sjansen for overfall, seksuelt misbruk og rus er større på Roskilde enn i vår kjellerstue. Hvor gamle skal barna være før de får skape seg relasjoner uten å gå om mamma først? Og så må jeg smile litt av dere som har så god relasjon til tenåringene deres, de forteller dere faktisk alt. Det må være foreldres største livsløgn. Jeg var en slik ungdom, mamma trodde jeg delte alt. Jeg hadde alltid mye å fortelle når jeg kom hjem, fortalte historier som var akkurat slik på kanten at hun følte seg inkludert. Det hun ikke visste var at jeg silte godt it hva hun fikk høre og ikke, hun visste ikke en brøkdel. Nå rister hun på hodet over hvor naiv hun var, men hun kunne sagt det samme som flere av dere som har så åpen og trygg kommunikasjon. Beklager om jeg knuser illusjonen deres. Anonymkode: d879a...09e Siste avsnittet ditt forteller jo alt om hvorfor akkurat du syns en helg på Roskilde er så skummelt. Greit nok det. Nå gikk det veldig bra med ungdommene, og jeg sender også yngste på festival om han vil. Ellers har de som nevnt både venner og også kjærester. Jeg vil selvfølgelig vite hvem de er, men ellers får de da utvikle relasjoner med hvem de vil. Ihvertfall har de valgt venner og kjærester vi ikke har hatt noe problem med. Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du har jo de regler og meninger du har, HI, og de kommer vel av hvilke verdier du har. Jeg har ikke de samme meninger, metoder eller verdier som du. Men det i seg selv betyr ikke så mye, spørsmålet er vel heller: er det tillit og god dialog mellom deg og ungdommene dine? Ikke spør «følger de reglene?» men heller «kan de betro deg alt?» Anonymkode: 0317f...d57 Vi har veldig bra dialog. Godt forhold. Jeg håper likevel ikke at de forteller meg absolutt alt. Jeg er moren deres og ikke bestevenn. De har et privatliv. Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jøss. Dialog er visst et ord som for deg betyr «jeg sier ting, andre sier ja». Anonymkode: 0317f...d57 ? Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #39 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Siste avsnittet ditt forteller jo alt om hvorfor akkurat du syns en helg på Roskilde er så skummelt. Greit nok det. Nå gikk det veldig bra med ungdommene, og jeg sender også yngste på festival om han vil. Ellers har de som nevnt både venner og også kjærester. Jeg vil selvfølgelig vite hvem de er, men ellers får de da utvikle relasjoner med hvem de vil. Ihvertfall har de valgt venner og kjærester vi ikke har hatt noe problem med. Vi har veldig bra dialog. Godt forhold. Jeg håper likevel ikke at de forteller meg absolutt alt. Jeg er moren deres og ikke bestevenn. De har et privatliv. ? Anonymkode: a12d9...d12 Akkurat? Jeg har ingen tro på at jeg var unik på noen måte. Det ligger i ungdommens natur å utforske og strekke grenser. Å ha mamma hengende over skulderen i tenårene gjør sjansen for en ganske kraftig løsrivelse når man endelig blir myndig ganske mye større enn når man viser dem tillit i hverdagen. At du mener at det er nødvendig å godta barnas venner (og vær du trygg på at de vet hvem de kan ta med hjem og hvem de må holde unna), mens du slipper en 16 åring løs på festival er smått utrolig. Det med Roskilde er jo direkte uansvarlig. Om din sønn er lydigheten selv er sjansen for å bli utsatt for eldre og rusa personer ganske stor. Anonymkode: d879a...09e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #40 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Akkurat? Jeg har ingen tro på at jeg var unik på noen måte. Det ligger i ungdommens natur å utforske og strekke grenser. Å ha mamma hengende over skulderen i tenårene gjør sjansen for en ganske kraftig løsrivelse når man endelig blir myndig ganske mye større enn når man viser dem tillit i hverdagen. At du mener at det er nødvendig å godta barnas venner (og vær du trygg på at de vet hvem de kan ta med hjem og hvem de må holde unna), mens du slipper en 16 åring løs på festival er smått utrolig. Det med Roskilde er jo direkte uansvarlig. Om din sønn er lydigheten selv er sjansen for å bli utsatt for eldre og rusa personer ganske stor. Anonymkode: d879a...09e Det ligger ikke i deres natur å være så utspekulert som det du var nei. Faktisk ikke. Nå har både jeg og mine venner også vært ungdom, og vi hadde ikke så veldig mye å skjule altså. Det jeg skjulte var at jeg satt på en motorsykkel en gang, og at jeg røyka samt var full på fest. Jeg husker det klart og tydelig nettopp fordi jeg ikke gjorde så mange sprell de ikke visste om. Nå har ikke de to eldste hatt særlig kraftig løsrivelse. Ikke i det hele tatt. De ble også hakket strengere oppdratt enn de yngste. Du må gjerne synes at å la de dra på festivaler er skummelt. Jeg slapp ikke 16-åringen avgårde alene, og vil heller ikke gjøre det med yngste. Men på festival får han dra hvis han vil. De får også overnatte ute på tur og reise til slekt 60 mil unna. Ingen problem. Dette gjør dem kun mer selvstendige. Hvis du setter deg inn i rusproblematikk så ser du nok hvor risikoen er, hvem som er mest utsatt og hvordan de blir presentert for det. Derav har vi ikke særlige bekymringer i det hele tatt. Den eldste her er avholds som meg. Den andre drikker stort sett på nyttårsaften. De syns begge at det er lavmål med fyll. De er heller ikke vant til en far som drikker alkohol. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #41 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det ligger ikke i deres natur å være så utspekulert som det du var nei. Faktisk ikke. Nå har både jeg og mine venner også vært ungdom, og vi hadde ikke så veldig mye å skjule altså. Det jeg skjulte var at jeg satt på en motorsykkel en gang, og at jeg røyka samt var full på fest. Jeg husker det klart og tydelig nettopp fordi jeg ikke gjorde så mange sprell de ikke visste om. Nå har ikke de to eldste hatt særlig kraftig løsrivelse. Ikke i det hele tatt. De ble også hakket strengere oppdratt enn de yngste. Du må gjerne synes at å la de dra på festivaler er skummelt. Jeg slapp ikke 16-åringen avgårde alene, og vil heller ikke gjøre det med yngste. Men på festival får han dra hvis han vil. De får også overnatte ute på tur og reise til slekt 60 mil unna. Ingen problem. Dette gjør dem kun mer selvstendige. Hvis du setter deg inn i rusproblematikk så ser du nok hvor risikoen er, hvem som er mest utsatt og hvordan de blir presentert for det. Derav har vi ikke særlige bekymringer i det hele tatt. Den eldste her er avholds som meg. Den andre drikker stort sett på nyttårsaften. De syns begge at det er lavmål med fyll. De er heller ikke vant til en far som drikker alkohol. Anonymkode: a12d9...d12 Du er som å høre min mor. Men for all del, det går sikkert bra med deres måte også, barn er forskjellige. Men den risikovurderingen du tar mtp å la umyndige dra på festivaler klarer jeg aldri å skjønne. Å reise til Roskilde og til slekt 60 mil unna er knapt det samme? Anonymkode: d879a...09e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #42 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Du er som å høre min mor. Men for all del, det går sikkert bra med deres måte også, barn er forskjellige. Men den risikovurderingen du tar mtp å la umyndige dra på festivaler klarer jeg aldri å skjønne. Å reise til Roskilde og til slekt 60 mil unna er knapt det samme? Anonymkode: d879a...09e Ja barn er også forskjellige. Det er 16-årsgrense på Roskilde. Det var ihvertfall det da eldste var der. Jeg var selv på mange festivaler og musikk har vært et felles interessefelt her hjemme. De får dra på både konserter og festivaler når de er gamle nok, og med venner vi vet hvem er. Nei, det er ikke det samme, men begge deler gjør dem mer selvstendige. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #43 Skrevet 25. april 2022 Det er vel fordommer og ulemper med det meste. Hadde ei venninne som hadde strenge regler for dette med kjærester, og hun debuterte på toalettet på McDonald’s da hun var 15. En ekstremt dårlig opplevelse for henne. Jeg hadde en mor som snakket åpent om seksualitet med meg fra ganske ung alder, og jeg var nesten 19 før jeg debuterte. Mistet flere kjærester fordi jeg ville vente med sex, men det er helt ok. Den første gangen var en fin opplevelse fordi jeg selv ville. Jeg gjør som min mor. Snakker åpent med barna mine. Eldste er nå 22 år og debuterte da hun var 18. På dagen. Mellomste er 14, og er ikke i nærheten av å vurdere det en gang. Ikke interessert i gutter og trener i stedet. Minste er 12 og heller ikke interessert i sex enda. Man kan gjøre noe rett på flere måter enn en. At reglene deres er absolutte kan det være noen som reagerer på. Alle ungdommer er jo forskjellige. Har dere like regler for alle på absolutt alt ellers også? Det har jeg aldri klart. En svimer med innetider og må ha strenge regler på det, en annen trenger ikke innetid fordi han kommer hjem til passe tid hver gang. En trenger hjelp til skolearbeid, en annen trenger ikke, og må da gjøre lekser før jeg kommer hjem, mens den andre kan vente. Gjør man alt likt for alle på alt, så får jo ikke barna den tilliten de fortjener fra foreldre Anonymkode: 7039a...939
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #44 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Ja barn er også forskjellige. Det er 16-årsgrense på Roskilde. Det var ihvertfall det da eldste var der. Jeg var selv på mange festivaler og musikk har vært et felles interessefelt her hjemme. De får dra på både konserter og festivaler når de er gamle nok, og med venner vi vet hvem er. Nei, det er ikke det samme, men begge deler gjør dem mer selvstendige. Anonymkode: a12d9...d12 Men å velge vennene sine uavhengig av mors godkjentstempel, det gjør dem ikke selvstendige? Anonymkode: d879a...09e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #45 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er vel fordommer og ulemper med det meste. Hadde ei venninne som hadde strenge regler for dette med kjærester, og hun debuterte på toalettet på McDonald’s da hun var 15. En ekstremt dårlig opplevelse for henne. Jeg hadde en mor som snakket åpent om seksualitet med meg fra ganske ung alder, og jeg var nesten 19 før jeg debuterte. Mistet flere kjærester fordi jeg ville vente med sex, men det er helt ok. Den første gangen var en fin opplevelse fordi jeg selv ville. Jeg gjør som min mor. Snakker åpent med barna mine. Eldste er nå 22 år og debuterte da hun var 18. På dagen. Mellomste er 14, og er ikke i nærheten av å vurdere det en gang. Ikke interessert i gutter og trener i stedet. Minste er 12 og heller ikke interessert i sex enda. Man kan gjøre noe rett på flere måter enn en. At reglene deres er absolutte kan det være noen som reagerer på. Alle ungdommer er jo forskjellige. Har dere like regler for alle på absolutt alt ellers også? Det har jeg aldri klart. En svimer med innetider og må ha strenge regler på det, en annen trenger ikke innetid fordi han kommer hjem til passe tid hver gang. En trenger hjelp til skolearbeid, en annen trenger ikke, og må da gjøre lekser før jeg kommer hjem, mens den andre kan vente. Gjør man alt likt for alle på alt, så får jo ikke barna den tilliten de fortjener fra foreldre Anonymkode: 7039a...939 Vi hadde de samme reglene for de eldste, men er ikke fullt så strenge med yngste. Det kommer mest av at vi bor på et mer oversiktlig sted nå, så innetider og oversikt over hvor de er med hvem er ikke fullt så viktig som det var da vi bodde omtrent midt i storbyen. Klart en trenger mer en den andre, og at man må ta hensyn til personlighet. Det har bare ikke så mye med grensene våre å gjøre. Hadde vi hatt en som stadig måtte ha utfordringer, vært kronisk nysgjerrig og ekstremt kreativ så ville vi nok holdt et ekstra øye med det barnet. Kanskje også hatt noen begrensninger, men da ville vi nok gjort om en regel som gjaldt alle. Hadde ikke sluppet en avgårde og nektet den andre for eksempel. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #46 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men å velge vennene sine uavhengig av mors godkjentstempel, det gjør dem ikke selvstendige? Anonymkode: d879a...09e Nei vet du. At er det en ting vi skal godkjenne så er det venner! De må være hyggelige mot alle, men hadde de valgt en venn vi ikke likte av en god grunn, så hadde vi nok hatt restriksjoner ja! Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #47 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde de samme reglene for de eldste, men er ikke fullt så strenge med yngste. Det kommer mest av at vi bor på et mer oversiktlig sted nå, så innetider og oversikt over hvor de er med hvem er ikke fullt så viktig som det var da vi bodde omtrent midt i storbyen. Klart en trenger mer en den andre, og at man må ta hensyn til personlighet. Det har bare ikke så mye med grensene våre å gjøre. Hadde vi hatt en som stadig måtte ha utfordringer, vært kronisk nysgjerrig og ekstremt kreativ så ville vi nok holdt et ekstra øye med det barnet. Kanskje også hatt noen begrensninger, men da ville vi nok gjort om en regel som gjaldt alle. Hadde ikke sluppet en avgårde og nektet den andre for eksempel. Anonymkode: a12d9...d12 Det synes jeg blir feil. At man straffer et barn fordi søster eller bror ikke klarer å følge regler. Anonymkode: 7039a...939
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #48 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det synes jeg blir feil. At man straffer et barn fordi søster eller bror ikke klarer å følge regler. Anonymkode: 7039a...939 Det handler ikke om å ikke følge regler. Det handler om en personlighet vi vet vi burde være obs på. Det skal ikke det barnet straffes for heller, og urettferdighet fordi de er ulike går jo selvfølgelig ikke! Da hadde regelen blitt at ingen fikk reise noe sted før den og den alderen. Nå får de reise fra de selv vil. Omtrent da. Anonymkode: a12d9...d12
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #49 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det handler ikke om å ikke følge regler. Det handler om en personlighet vi vet vi burde være obs på. Det skal ikke det barnet straffes for heller, og urettferdighet fordi de er ulike går jo selvfølgelig ikke! Da hadde regelen blitt at ingen fikk reise noe sted før den og den alderen. Nå får de reise fra de selv vil. Omtrent da. Anonymkode: a12d9...d12 Her har alle regler etter hvor mye de klarer å følge reglene. Klarer ikke Per å følge reglene, så får ikke Ole strengere regler. Da får Per strengere regler, mens Ole fortsatt får beholde de han hadde. Om det er personligheten eller noe annet som er årsaken er irrelevant. Alle starter med like regler, men de tilpasses etter hvor godt de klarer å følge dem. Det er ikke Ole sin feil at Per ikke følger reglene, så da må Per ta konsekvensene av det, mens Ole får fortsette som ellers. Hvis ikke lærer du barna dine at andres feil straffes du for, eller at hvis du «bare er sånn» så finnes det ikke konsekvenser. Anonymkode: 7039a...939
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #50 Skrevet 25. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Her har alle regler etter hvor mye de klarer å følge reglene. Klarer ikke Per å følge reglene, så får ikke Ole strengere regler. Da får Per strengere regler, mens Ole fortsatt får beholde de han hadde. Om det er personligheten eller noe annet som er årsaken er irrelevant. Alle starter med like regler, men de tilpasses etter hvor godt de klarer å følge dem. Det er ikke Ole sin feil at Per ikke følger reglene, så da må Per ta konsekvensene av det, mens Ole får fortsette som ellers. Hvis ikke lærer du barna dine at andres feil straffes du for, eller at hvis du «bare er sånn» så finnes det ikke konsekvenser. Anonymkode: 7039a...939 Igjen så snakket jeg ikke om å bryte regler! Når du har et barn med ekstrem nysgjerrighet og kreativitet, og som trenger mange utfordringer, så skjønner man at han eller hun ikke bør slippes avgårde alene på festival eller på tur. Når en ser sånt så lager man en regel som gjelder for det barnet samt søsken. En sier ikke at "nei du har en personlighet vi må følge mer med på, så du får ikke dra. Lise er ikke sånn så hun får lov" Det ville jo vært uaktuelt selvfølgelig. Anonymkode: a12d9...d12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå