Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Jeg begynte på studier for en stund siden og sliter med å holde på det vi lærer. Jeg kan lese en side i boka 10 ganger, ta notater, fortelle mannen om det jeg akkurat har lest og lage spørsmål til meg selv om innholdet, likevel klarer jeg ikke å svare på disse spørsmålene selv når jeg prøver en halvtime senere. Når andre stiller foreleseren spørsmål om ting vi gikk gjennom forrige gang skjønner jeg ikke hva de snakker om for jeg kan ikke huske at vi har pratet om det en gang... Jeg føler meg rett og slett dum. Jeg kan egentlig ikke noe mer om emnet nå enn det jeg gjorde når jeg begynte i februar. Hvordan klarer dere å huske materialet dere lærer? Her sitter virkelig ingen ting. Ellers i livet har jeg ikke problemer med hukommelsen, så det er nok ikke noe galt med meg, jeg tror bare ikke at de vanlige studieteknikkene fungerer så godt for meg. Jeg må som regel gjøre for å lære, men det kan jeg ikke nå. Har dere noen gode tips? Anonymkode: 4b1e5...af7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Er du fokusert nok når du leser? Eller flyter tankene hit og dit, du blir forstyrret, finner på ting du bare "må" gjøre? For meg var rutiner viktig. En kopp med te, rydde bordet/skrivepulten (eller sofaen, når jeg innimellom satt der), ev. ha en matpakke slik at jeg ikke trengte ta et lengre avbrudd om jeg ble sulten. Det kan også hjelpe å spille samme musikk hver gang du leser, noe du ikke synger til, gjerne instrumental. Jeg hørte f.eks. på noe av Mozart (er forsket på fungerer på hukommelse/konsentrasjon, google, så finner du det) og Buddha Bar. Det gjorde at musikken satte meg i lesemodus med det samme jeg satte på musikken. Når det gjelder å ta notater så skriver jeg slike for hånd. Alltid. Fordi man husker bedre det man skriver for hånd (derfor også rimelig håpløst når norsk skole vil slutte med håndskrift, men det er en annen diskusjon). Og så lager jeg meg fargekoder. Har fargeblyanter i alle verdens nyanser, føler jeg Fargekodene er todelt. Hvert hovedtema har egen farge. Undertema til et hovedtema er i en lysere nyanse av samme farge. Er alltid konsekvent på når jeg bruker store bokstaver i en overskrift, når små, når understrekinger (hovedoverskrift, underoverskrifter, andre viktige uthevinger, punktoppramsing... alltid samme "layout"). Er også konsekvent på å utheve ytterligere ekstra viktige poeng med lys gul markeringstusj, både i boken jeg leser og i egne notater. Lager fargerammer rundt viktige hovedpunkt. Er det tegninger så bruker jeg også temaets valgte farge der jeg kan, gjerne fargelegger i den fargen. Fargene gjør at du lettere katalogiserer fakta til et tema. Like viktig tror jeg prosessen er, jeg tar valg om farger, er bevisst hva som skal med i egne notater, hvordan jeg kan gjøre det mest mulig lettlest, kryssleser for å sjekke at det er dette jeg vil notere, og når jeg fargelegger en tegning eller en modell eller lignende med temaets farge, så bruker jeg mer tid til å reflektere over akkurat dette temaet mens jeg jobber med fargene/tegningen/modellen. Det med fargekoder mener jeg det også finnes forskning på fungerer. Mitt siste studie var noe jeg aldri hadde vært borti, jeg leste dessuten noen bøker som nok lå over det vi trengte å lære, eller jeg leste dem lenge før jeg egentlig trengte (var anbefalt av en som hadde gått studiet tidligere). Da leste jeg bare gjennom den tykkeste boken fra perm til perm uten å forstå særlig, men bare leste og leste og leste, hvert ord, brukte noen få dager. Følte meg egentlig ganske tåpelig, for jeg leste, men forstod virkelig ingenting og leste og lo og forsøkte å få bort frustrasjonen og antydningen til panikk Da jeg så begynte på nytt igjen, da begynte jeg å forstå ting jeg ikke hadde forstått i det hele tatt ved første gjennomlesning. Tror det var fordi jeg trengte mengdelesing av fagterminologien for å bli mer vant til den. Men det har kanskje noe med hvordan min hjerne lærer også, den liker å ha en viss oversikt før jeg dukker ned i detaljene. Og da skrev jeg notater, som jeg beskrev over. Mitt første studie hadde et førsteår som var veldig tøft, med tunge, store fag, masse vanskelig fagterminologi. Det ene faget leste jeg hele året på, og to uker før eksamen hadde jeg fremdeles ikke knekt koden for å forstå (hadde ikke kommet godt nok igang med gode notater/fargekoder i det faget heller). Var rimelig desperat, for jeg visste at hvis jeg ikke forstod, så ville jeg stryke. Da tok jeg en frihelg, tok med den aktuelle boken og gjorde en avtale med meg selv om at jeg kun skulle lese hvis jeg hadde lyst. Tok tog, fikk lyst å lese, satt og bladde frem og tilbake, leste litt her og der, så på kapitler, forsøkte å se på sammenhenger der det var referert til andre kaptiler. Og plutselig klikket noe på plass. Der var det nok mye det at jeg trengte å stresse ned, jeg hadde følt det var et nærmest uforståelig og uoverkommelig fag. Hadde da to uker på å lese, men det gikk bra, for når jeg først hadde knekt koden, da viste det seg at jeg greide å hente frem noe av alt det jeg hadde lest tidligere, men ikke forstått. Det viktigste er at du finner ut hva som fungerer for deg. Men for meg var det viktig med disse rutinene/ritualene rundt. Å finne frem "lesekoppen" og yndlingsteen, sette på vann, smøre noe mat jeg kunne spise etter en stund, sette på "lesemusikken", rydde leseområdet, finne frem blanke ark og fargestifter, penner, blyant, fagbøkene - alt gjorde at hjernen innstilte seg på at nå er det lesetid, den visste hva fokuset skulle være. Og så rutinene med notatene jeg skrev. Fagbøker er veldig ulike. Om du har noen som gir stikkord til hvert kapittel, eller oppsummering til slutt eller innimellom, så kan det av og til være en fordel å lese dette før du leser selve kapittelet. Selv om du kanskje ikke forstår stikkordene/oppsummeringene/det uthevede, så vil du, hvis du har lest det først, kjenne det igjen når du kommer til brødtektsen om akkurat de tingene, og da er det lettere å kjenne igjen som noe som er viktig, noe du bør merke deg. Er det ingen stikkord/oppsummering, les gjennom overskriftene i hele kapittelet før du begynner å lese det, det kan også hjelpe. Finn en rutine som fungerer for deg og hold deg til den. Jeg brukte hele førsteåret på mitt første/tøffeste studium til å lese litt for ustrukturert og for ukonsentrert. Var først på vårparten at jeg ble konsekvent nok på fargekoder/notater og rutiner rundt lesestundene. Hadde spart meg selv for mye om jeg hadde funnet slike rutiner og vært strukturert nok tidligere i studieåret, men bedre sent enn aldri Du har ikke holdt på så lenge, så kast deg ut i det, gjør det til noe positivt. En annen ting, vi lærer bedre hvis vi er nok fysisk aktiv. Så det å gå en rask, kort tid før du setter deg ned for å lese, det kan hjelpe. Nå driver jeg og lærer meg noe på hobbybasis, og ser at noen ganger velger jeg å være fysisk aktiv før jeg skal konsentrere meg, andre ganger går jeg meg tur rett etter - og opplever at det blir lettere. Noen ganger når jeg har slitt med noe som har vært vanskelig å få til/forstå, så går jeg og tenker på dette når går tur etterpå, og det fungerer tydeligvis, for neste gang jeg forsøker meg på det samme, så går det lettere. Finn din måte å gjøre det på, det er bare en kode du må knekke. Men faste rutiner, fast musikk, fargekoder på notater osv., det kan hjelpe deg. Masse lykke til med studiet ditt Anonymkode: 7faa3...ca5
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #3 Skrevet 25. april 2022 Jeg aner ikke hvilke råd du fikk over her, for det ble alt for langt å lese for meg. Ett godt råd : les høyt! Alt du sier høyt sitter bedre enn det du leser inne i deg. Dessuten er det veldig vanskelig å tenke på annet og la tankene sveve når du samtidig lytter til deg selv. Et annet råd er at du kan prøve å forbinde det du leser med noe. Gjerne noe morsomt sånn at det er lettere å huske. Dette har hjulpet meg veldig mye. Et tredje råd er når det er prøver osv, eller du må prestere, så tygg eller spis en spesiell tyggis eller pastill når du forbereder deg. Når du har prøven eller presentasjonen, så tygg det samme. Det kan gjøre at du faktisk husker bedre. Det første er nok mest effektivt. Anonymkode: cfaf2...26d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #4 Skrevet 25. april 2022 Jeg lærer veldig taktilt. Må helst ha teksten på fysisk papir, og lager bullet journals med de viktigste poengene. Før eksamen snakker jeg høyt med meg selv. Trasker rundt i rommet mens jeg forklarer og svarer på oppgaver. Høres sikkert koko ut. Anonymkode: e0c08...225
Superdolly Skrevet 25. april 2022 #5 Skrevet 25. april 2022 Jeg lærer av å skrive for hånd. Ellers vil jeg anbefale deg å lese høyt og ta opp det du leser på mobil. Så tar du med deg øreproppene og går en tur mens du hører på pensum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå