Gå til innhold

Min hytte, mine regler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg får besøk på min hytte så kan jeg skru av WIFI når jeg vil?  En slektning med barn vil komme i sommer. Det er helt ok, men hun har to barn og det eneste de gjør er å game. Hun sier, ungene kommer ikke til å gidde å bli med på noe. Jeg spør hva de skal gjøre da, sitte på hytta og game. Helt uaktuelt sier jeg. Jeg kobler fra WIFI kl ti og det kommer ikke på før på kvelden. Jeg gjør selvsagt ikke det normalt, men vi er ute hver dag og er aktive og ungene har visse regler rundt spilling. Det fungerer veldig fint. Våre barn er jevnaldrende (11 og 13) og jeg kan ikke utsette de for en slik forskjellsbehandling. Nå mener slektningen at jeg ikke skal bry meg med hennes barn. Jeg sier jeg ikke bryr meg om de spiller hele dagen, men på min hytte spilles det ikke hele dagen. Ferdig snakka. Er jeg så urimelig?

Anonymkode: 9b5b4...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan gjøre det, jeg hadde aldri koblet det på i det hele tatt.

Men hvorfor skal du dra på ferie med  noen som er komplett feil?

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Klart du kan gjøre det, jeg hadde aldri koblet det på i det hele tatt.

Men hvorfor skal du dra på ferie med  noen som er komplett feil?

Jeg er veldig god venn med denne slektningen og liker henne. Jeg har glede av å være med henne. De siste årene har jeg lagt merke til at vi har beveget oss langt vekk fra hverandre når det gjelder barneoppdragelse. Det har ikke bydd på problemer tidligere da vi bor såpass langt unna hverandre at daglig omgang er vanskelig. 

Anonymkode: 9b5b4...4be

Skrevet

Helt greit!

Anonymkode: 50d52...b0e

Skrevet

Ikke i nærheten av urimelig. Jeg ville heller ikke hatt tilkobling, ev. kun på morgenen etter frokost, mens man ev. vasker opp, smør matpakker for dagen, forbereder tur/sekk eller middag. Resten av dagen ville vært skjermfri.

Jeg tenker slektningen din sliter med å sette grenser for sine barn, og det blir hun nok konfrontert med nå, når hun faktisk ikke aner hvordan forholde seg til egne barn når de ikke spiller. Det er egentlig forferdelig trist.

Jeg ville tatt dem med uansett, men vært helt tydelig med slektningen din på forhånd om reglene, og så synes jeg ikke ungene trenger høre reglene for dette før dere er på hytta. Når det ikke er et alternativ å sitte og spille, da må de finne på noe - eller lære seg å kjede seg lenge nok til at de finner på noe... og det uten at det blir akseptert at de gjør livet til dere andre negativt. Om din slektning tilfeldigvis leser her så tenker jeg dette er en gylden anledning til å bli konsekvent med grensesetting, lære å samhandle mer med ungene - det blir ikke mindre viktig nå som de står foran de utfordrende tenårene...

Anonymkode: 5bf8a...a4c

Skrevet

Man kan fint aktivisere barn uten å slå av wifi.. Tror ikke dere får en hyggelig ferie

Anonymkode: e92ce...5ce

Skrevet

Klart du bestemmer, men det er ikke sikkert du får besøk igjen. Er ikke hytte en form for ferie da? Får ikke lov til å game? Vel, du bestemmer selvsagt. 

Anonymkode: bc151...234

Skrevet

Vi er så heldige at nettet på hytta bruker mobildata for å virke og vi har derfor begrenset med nett på hytta. Så hos oss er det en regel at ingen spiller på nett, ikke engang morgen og kveld. Vi kunne nok sagt at det er lov å spille litt, men jeg syns det er veldig behagelig å ha det gamingfritt på hytta og jeg hadde ikke orket å ha besøk som maste om å spille. 

Anonymkode: af8a1...f7f

Skrevet

Ikke feil av deg. Heller feil om du skal gjøre forskjell på dine og hennes barn. Barna får det gøy likevel, de har ikke vondt av å finne på ting utenom skjerm.

Anonymkode: 6e442...472

Skrevet

Det er ikke at du skrur av WiFi som er feil. Det er helt forståelig når egne barn ikke får spille. 

Det som er litt kjedelig er tonen din. Den hadde jeg ikke taklet. Hvis det er slike uttrykk og ord du brukte. Tøff liksom. Nei takk. 

Anonymkode: 62521...7b5

Skrevet

"Dere må gjerne komme og besøke oss på hytta i sommer, det hadde vært koselig. Men mine barn får ikke lov å sitte inne og game på dagtid, så kommer dere til oss må dine barn følge våre regler, jeg kan ikke forskjellsbehandle egne og dine barn altså. Så nettet er nede fra kl 10 om formiddagen til etter middag på kvelden. Kan dere ikke leve med det kan vi ikke feriere sammen på vår hytte dessverre. Dere får snakke om det og gi meg beskjed"

Enkelt og greit, enten finner hun seg i hvordan det er på deres hytte, eller dere kan ikke være sammen der.

Anonymkode: 7a605...c56

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

"Dere må gjerne komme og besøke oss på hytta i sommer, det hadde vært koselig. Men mine barn får ikke lov å sitte inne og game på dagtid, så kommer dere til oss må dine barn følge våre regler, jeg kan ikke forskjellsbehandle egne og dine barn altså. Så nettet er nede fra kl 10 om formiddagen til etter middag på kvelden. Kan dere ikke leve med det kan vi ikke feriere sammen på vår hytte dessverre. Dere får snakke om det og gi meg beskjed"

Enkelt og greit, enten finner hun seg i hvordan det er på deres hytte, eller dere kan ikke være sammen der.

Anonymkode: 7a605...c56

Denne tonen er fin og forutsigbar 🙂 "Kommer ikke på tale hos oss altså!" blir så skarpt at du virker sosialt avkortet selv om de fleste her og med selv inkl er enig i at det ikke er aktuelt med gaming inne hele ferien. Det går an å ha sosial kompetanse fordetom.

Anonymkode: c022e...8e1

Skrevet

En mellomting kanskje , skjønner ikke hekt hvorfor nettet må være av i mange timer

Anonymkode: ff482...7d2

Skrevet

Det første som slo meg var at det er jo helt utrolig at denne moren ikke er deg evig takknemlig for at hun faktisk får en kjempefin anledning til skjermfri ferie. Det har barn godt av!! Skjønner deg kjempegodt, tenker at hun selvsagt burde ha tilpasset seg.

Anonymkode: 1ecb6...f8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det første som slo meg var at det er jo helt utrolig at denne moren ikke er deg evig takknemlig for at hun faktisk får en kjempefin anledning til skjermfri ferie. Det har barn godt av!! Skjønner deg kjempegodt, tenker at hun selvsagt burde ha tilpasset seg.

Anonymkode: 1ecb6...f8c

Dette! 

Hadde det vært min hytte og mine gjester, så ville det i dette tilfellet blitt nett tilgjengelig i maks to-tre timer pr. døgn. 

Anonymkode: e9a8a...8aa

Skrevet

Gaming er en idrett på lik linje med fotball, håndball og andre sportsaktiviteter!

Hva om du skulle bli med slektningen din på hennes hytte og dine barn feks elsker fotball. Din slektning hater fotball og sier at fotballen blir låst inne og de får kun drive med fotballen 30 min om dagen på klokkeslett som hun bestemmer! 
Hadde det vært ok for deg?

Hvorfor være så firkantet? 
Skal ikke de også få lov til å være med å bestemme hva de vil gjøre i ferien sin? 

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (6 minutter siden):

Gaming er en idrett på lik linje med fotball, håndball og andre sportsaktiviteter!

Hva om du skulle bli med slektningen din på hennes hytte og dine barn feks elsker fotball. Din slektning hater fotball og sier at fotballen blir låst inne og de får kun drive med fotballen 30 min om dagen på klokkeslett som hun bestemmer! 

Skal ikke de også få lov til å være med å bestemme hva de vil gjøre i ferien sin? 

Gaming er en sport, ikke en idrett. De kunne fint bestemt selv, men ikke på min hytte med mitt nett. 

Anonymkode: 7a30b...74c

Skrevet

Det hadde heller vært bedre å be foreldrene snakke med barna på forhånd å snakke om at det blir mindre spilling på ferie. Har selv en 10åring som helst bare vil spille. Mem før vi reiser på ferie har vi hatt en samtale om at på ferie er vi mye mer ute å finner på ting så da er det ikke aktuelt å spille. Men han får spille før aktiviteter og litt om kvelden. Det har fungert veldig bra. Å skru av nettet blir bare for dumt.

Anonymkode: ea540...755

Skrevet

Jeg hadde aldri i livet tvunget barn /ungdom til å på død og liv finne på ting de ikke vil. La de slappe av på hytta med wifi. Skjønner ikke greia. 

Du HI og venninnen din får gå turer og spille ringspill og yatzy og drikke vin alene. La barna koble av på ferie. De holder kontakt med vennene sine gjennom Internett. 

Ingen her som husker hvordan det var da vi var ungdommer? 

Anonymkode: 68f65...ec9

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (14 minutter siden):

Det er i alle fall ikke en «idrett» som bedrer fysisk form, og barn som ikke ser dagslys er jaggu trist altså. Her gjør HI denne moren (og ungene) en stor tjeneste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde aldri i livet tvunget barn /ungdom til å på død og liv finne på ting de ikke vil. La de slappe av på hytta med wifi. Skjønner ikke greia. 

Du HI og venninnen din får gå turer og spille ringspill og yatzy og drikke vin alene. La barna koble av på ferie. De holder kontakt med vennene sine gjennom Internett. 

Ingen her som husker hvordan det var da vi var ungdommer? 

Anonymkode: 68f65...ec9

Så barn og unge skal kun få gjøre som de vil hele tiden? Gjør du kun ting du vil i din ferie?

Jeg for min del har ikke lyst til å lage middag, vaske opp, vaske klær og alt annet jeg gjør hver dag ellers. Men... jeg må, ellers blir det ikke mat på borde, rent bestikk til måltider eller klær å bruke. 

At ungene må ut og røre på seg, ikke bare sitte på skjerm, og faktisk face to face snakke med andre, bruke fantasien og inkludere andre har de bare godt av. 

Hadde jeg vært HI hadde jeg ikke nevnt WiFi fra før. Om de visste det, hadde jeg jaggu løyet og sagt at det var ødelagt eller noe. 

Tenk å ikke gjøre noe med barna sine på ferie, fordi barna vil game i stede. Kan ikke sammenlignes med fotballspilling( og annet ) det blir for dumt i mine øyne. 

Noe helt annet om barnet sliter sosialt, eller noe fysisk handicap eller noe. Likevel da, ville jeg jo funnet noe vi kunne gjøre sammen. Brettspill. Sitte ute, gå/trille tur. 

Anonymkode: f14d1...5b4

Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Vi har selv vært gjester på en hytte hvor vi fikk vite da vi kom frem at vertskapet ikke ville at barna skulle bruke skjerm. Med et barn med autisme som er litt for avhengig av nettbrettet, så hadde vi foretrukket å få vite det på forhånd. Han takler endringer mye bedre når han er forberedt. Men det kunne ikke falle oss inn å gjøre noe annet enn å innordne oss, så vi løste det uansett. (Han fikk bruke det på morgenen på eget rom, da han våknet en del tidligere enn de andre barna. Hvis de hadde nektet det, så synes jeg det hadde vært litt urimelig.) Synes det er litt merkelig som gjest å si at du ikke skal bry deg med hennes barn.

Anonymkode: 22378...73f

Skrevet
HeiteH skrev (6 timer siden):

Det er i alle fall ikke en «idrett» som bedrer fysisk form, og barn som ikke ser dagslys er jaggu trist altså. Her gjør HI denne moren (og ungene) en stor tjeneste.

Etter din mening, sp trist med foreldre som ikke anerkjenner gaming som sport 

Skrevet
Mamma`n til Will& Ailo skrev (6 timer siden):

Godt skrevet 👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...