Gå til innhold

Syns ungdommene er altfor mye hjemme.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to ungdommer som går første og siste året på vgs. De er veldig mye hjemme. Eldstemann er russ men han bryr seg lite om russetiden så er med på noen fester men ikke så mye. 

Jeg begynner å bli litt bekymret men samtidig så er de blide og fornøyde så har ikke inntrykk av at det er fordi de blir utestengt; de sier selv at de velger det selv og de har venner de er med på skolen.

Andre som har ungdommer som trives best hjemme? 

Anonymkode: f655e...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har ei i 10. klasse og en som går andre året på vgs. Begge to er mye hjemme syns jeg. Begge to gamer da, så de driver mye med det.  Eldste har mange venner, så jeg er ikke bekymret for han. Men, søstera har ikke så mange venner, og det føles litt som om det sosiale forgår mest på nett for hennes del. Det bekymrer meg. 

Anonymkode: 84bae...d0e

Skrevet

Ja, og jeg synes det er fantastisk. Enda godt ungdommen nå til dags er bedre enn hva jeg var. De trener sammen, jobber og spiller på nett. Heia dagens ungdom.

Anonymkode: 0aa45...977

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, og jeg synes det er fantastisk. Enda godt ungdommen nå til dags er bedre enn hva jeg var. De trener sammen, jobber og spiller på nett. Heia dagens ungdom.

Hvorfor mener du det er bra at de sitter hjemme og spiller på nett? 

Anonymkode: 3b3cc...854

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Fordi jeg husker hva vi selv drev med når vi ikke var hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er jo sosiale på nett når de spiller,klart det et positivt!

Anonymkode: fffef...42b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi jeg husker hva vi selv drev med når vi ikke var hjemme. 

Vi gjorde oss jo viktige erfaringer… 

Anonymkode: 91379...cc4

Skrevet

Vi har to men yngste er 9.klasse så ikke fullt så gammel. Hun liker godt å være hjemme men trener veldig mye så får mye påfyll der av sosialt. Eldste er russ og han er mye ute med venner. Han hadde en periode første året på vgs hvor han prioriterte å game foran å være fysisk med venner, og jeg er glad han er ferdig med det. Nå er de mye sammen, minst 2-3 kvelder i uka og da er det alt fra å lage pizza og se film sammen til å bare kjøre rundt. Fest i helgene såklart. Er veldig glad for at han så at det å være sammen trumfer det å sitte online sammen.

Anonymkode: 89490...094

Skrevet

Jeg har 2 "store" barn, en på snart 15 og en på snart 18. Hun på snart 18 var mye hjemme med kjærsten enten hos oss eller hos han. Så ble det slutt og hun fant en annen som har bil, og hun er aldri hjemme lenger. Jeg ser henne knapt og jeg husker ikke når sist hun spiste middag med oss. Det syns jeg er trist. Hun går på skole hver dag og jobber 3-5 dager i uka i tillegg til at hun spiller håndball, så tida er liksom knapp fra før. 
Han på 15 er mye hjemme. Supersosial på nett med kompisene, spiller mye, trener 2 ganger i uka og "henger" i byen noen ganger. Men han trives best hjemme og jeg kjenner at det er helt ok!

Anonymkode: 452d8...0f4

Skrevet

Nja, noe kanskje, men jeg skulle gjerne vært foruten erfaring grisefylla på smuglersprit. Desto eldre, desto smartere. Jeg kan ikke helt se hvor viktig disse erfaringene var i livet, for å være ærlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fordi lediggang er roten til alt vondt. Mange ungdommer faller ut av organisert idrett. Når de så samles ute, gjerne med alkohol involvert, skjer det mye rart. Jeg har en attenåring som er hjemmekjær, og det er ingenting bedre enn det. 

Anonymkode: 96468...35d

Skrevet

Det er ingenting "viktig" ved å utsette seg for fare i fylla og begå straffbare handlinger i alkoholrus, som kan påvirke fremtiden negativt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det er ingenting "viktig" ved å utsette seg for fare i fylla og begå straffbare handlinger i alkoholrus, som kan påvirke fremtiden negativt.

Det er veeeeldig mange andre erfaringer som ungdommene går glipp av når de sitter for mye hjemme. 

Jeg har selv en jente på 13 som har sittet mye hjemme etter pandemien, og jeg kunne virkelig ønske at hun var mer ute sammen med venner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nja, noe kanskje, men jeg skulle gjerne vært foruten erfaring grisefylla på smuglersprit. Desto eldre, desto smartere. Jeg kan ikke helt se hvor viktig disse erfaringene var i livet, for å være ærlig. 

Jeg må si at den delen tok lite plass i mitt liv når jeg var ute sammen med venner på ungdomsskolen, og også på VGS. 

Skrevet

Jeg må si at den delen tok lite plass i mitt liv når jeg var ute sammen med venner på ungdomsskolen, og også på VGS. 

Hvilken erfaring tenker du ungdommen i innlegget her går glipp av? Står jo spesifikt russetid og at de allerede har venner og virker til å være fornøyd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilken erfaring tenker du ungdommen i innlegget her går glipp av? Står jo spesifikt russetid og at de allerede har venner og virker til å være fornøyd. 

Første og siste år på vgs står det

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Første og siste år på vgs står det

Ja, siste er russ, som en av tingene nevnt. Ellers var de fornøyd og har venner. Så jeg lurer fremdeles på hvilke erfaring du mener de går glipp av….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...