Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Jeg har en baby på to mnd, og alle vet jo at så små barn ikke skal eksponeres for direkte sol. MEN, i praksis er det jo ikke så lett. Storebror på to år vil jo gjerne leke ute, og trenger ofte forfølging. Dersom lillebror kan ligge i vogna er han jo skjermet, men det forekommer jo at det ikke nødvendigvis er helt gjennomførbart. Smører dere de minste med solkrem?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Naturligvis. Finnes også UV-klær, telt etc. Og hatt. Anonymkode: 21fac...02f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Aderma har en som kan brukes fra seks mnd. Den er kanskje bedre enn andre? Hadde samme utfordring i fjor med baby og toåring og løste det med teppe i skyggen med spennende leker for toåringen, uv-telt, lyse, lette klær og gode solhatter med skygge foran og bak og ned langs siden. Vi klarte oss uten solkrem, men hadde kjøpt inn Aderma sin. Anonymkode: d36a9...990
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Selvsagt. Og har på en lett bomullsbukse og skjorte. Men aldri syntes det har vært ugreit å beskytte de i vogna. De vognene jeg har hatt har hatt skjerm som kunne festes i håndtaket på vogna, som en markise liksom. Anonymkode: 723e6...730
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 babyer skal ikke ha solkrem. ikke før 6mnd fikk jeg beskjed om for 9 år siden kan jo forandret seg Anonymkode: 75fff...de4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Jeg synes det er litt uklart om solkrem anbefales til de under 6 måneder. Hadde hørt på apotek. Utover det kledde jeg med tynn bukse og langermet og brukte ulike former for solskjerming på vogna. Pause fra sola midt på dagen. Det blir litt knotete med spedbarn midt på sommeren, men det er bare den ene sommeren. 😊 Anonymkode: 9f64c...c26
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 24. april 2022 (endret) Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Selvsagt. Og har på en lett bomullsbukse og skjorte. Men aldri syntes det har vært ugreit å beskytte de i vogna. De vognene jeg har hatt har hatt skjerm som kunne festes i håndtaket på vogna, som en markise liksom. Anonymkode: 723e6...730 Ja, så lenge babyen ligger i vogna og vogna kan være med, er det ikke noe problem. Problemet er når baby må bæres fordi han ikke vil ligge i vogna hele tiden, eller fordi storebror utforsker plasser hvor vogna er vanskelig å få med. Teppe med spennende leker for 2-åeingen kan nok funke en liten stund, men han er svært mobil og skal utforske store områder. Vi bor mellom vann og vei, og han må derfor holdes øye med hele tiden.  Jeg mener å ha lest at de minste babyene ikke skal ha solkrem, det er derfor jeg lurer. Siden det ikke alltid er mulig å skjerme for direkte eksponering til enhver tid. Endret 24. april 2022 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Jeg hadde nyfødt baby om sommeren, samtidig som de eldste var 2 og 4 år. Her ble bæresjal løsningen. Og solhatt. Da ble babyen stort sett helt skjermet for solen, og jeg hadde begge armene frie. Anonymkode: eb0f5...3de
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde nyfødt baby om sommeren, samtidig som de eldste var 2 og 4 år. Her ble bæresjal løsningen. Og solhatt. Da ble babyen stort sett helt skjermet for solen, og jeg hadde begge armene frie. Anonymkode: eb0f5...3de Bæresjal har jeg, og tenkte å bruke endel i sommer, men armer ben og hode er jo uten sjalbeskyttelse. Da er det hatt og klær som kan beskytte resten, men er det godt nok?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (40 minutter siden): Jeg har en baby på to mnd, og alle vet jo at så små barn ikke skal eksponeres for direkte sol. MEN, i praksis er det jo ikke så lett. Storebror på to år vil jo gjerne leke ute, og trenger ofte forfølging. Dersom lillebror kan ligge i vogna er han jo skjermet, men det forekommer jo at det ikke nødvendigvis er helt gjennomførbart. Smører dere de minste med solkrem? Jeg smurte ikke min med solkrem da hun var så liten (yngste er født i juni). Brukte solhatt, tynne klær, solskjerming og fant skygge så godt som det lot seg gjøre. Noen øyeblikk med en arm eller et bein i sola av og til ble det sikkert, men det tror jeg går bra. Anonymkode: 9df04...144
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Jeg har en baby på to mnd, og alle vet jo at så små barn ikke skal eksponeres for direkte sol. MEN, i praksis er det jo ikke så lett. Storebror på to år vil jo gjerne leke ute, og trenger ofte forfølging. Dersom lillebror kan ligge i vogna er han jo skjermet, men det forekommer jo at det ikke nødvendigvis er helt gjennomførbart. Smører dere de minste med solkrem? Oi! Har du fått enda en attpåklatt? 🥰 Anonymkode: d1725...a94
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Bæresjal har jeg, og tenkte å bruke endel i sommer, men armer ben og hode er jo uten sjalbeskyttelse. Da er det hatt og klær som kan beskytte resten, men er det godt nok? Armer, ben og det meste av hodet kan fint være helt dekket av sjalet, altså 😊 Anonymkode: eb0f5...3de
Pobie Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 (endret) Solkrem skal ikke brukes på babyer under 6 måneder, så før det prøver man å holde seg inne midt på dagen (dere kan leke ute tidlig på morgenen eller på ettermiddagen), sitte i skyggen ( f eks under et tre), og bruke solhatt og klær som dekker til. Ha babyen i vogn og unngå bæresjal. Hvis du bruker bæresjal må babyen ha langbukse, langermet genser, og solhatt. Det er IKKE greit at dere går ute i sola med armer, bein og hode uten noe beskyttelse. Endret 24. april 2022 av Pobie
Den perfekte mor, pÃ¥an igjen Skrevet 24. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Oi! Har du fÃ¥tt enda en attpÃ¥klatt? 🥰 Anonymkode: d1725...a94 Jada, skulle tro jeg prøvde Ã¥ befolke verden alene 😅🙈 Men nÃ¥ er det stopp altsÃ¥ðŸ«
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #15 Skrevet 25. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden): Jeg har en baby på to mnd, og alle vet jo at så små barn ikke skal eksponeres for direkte sol. MEN, i praksis er det jo ikke så lett. Storebror på to år vil jo gjerne leke ute, og trenger ofte forfølging. Dersom lillebror kan ligge i vogna er han jo skjermet, men det forekommer jo at det ikke nødvendigvis er helt gjennomførbart. Smører dere de minste med solkrem? Finnes en solkrem i LRP for barn under 6 måneder på apotek , ikke alle apotek som har inne. Anonymkode: 62826...273
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #16 Skrevet 25. april 2022 Jeg smørte ungene med solkrem, men de hadde på seg klær. Store og vide bomullsklær slik at det ikke ble varmt, gjerne flere nummer større enn de egentlig trengte. Eldste ble også allergisk så i flere år fsnt jeg ingen solkremer hun tålte, så hun gikk med store og vide klær. Noe som fungerte veldig bra, hun bruker det enda selv om hun nå er voksen. Trange klær eller de som er tettsittende blir det vsrmt og klamt av, så klærne bør være skikkelig vide. Anonymkode: 23c9f...f7a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #17 Skrevet 25. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden): Jada, skulle tro jeg prøvde å befolke verden alene 😅🙈 Men nå er det stopp altså🫠Haha 🤣 Så koselig! Gratulerer 🥰 Anonymkode: d1725...a94
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #18 Skrevet 25. april 2022 Det er vel bedre å smøre med litt solkrem en sjelden gang man må ut i sola enn at babyen blir solbrent. Jeg har aldri hørt at babyer ikke skal ha solkrem, så jeg smurte minstemor titt og ofte. Litt sunn fornuft kan mam jo bruke. Anonymkode: c35ee...d71
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #19 Skrevet 25. april 2022 Med elastisk bæresjal til så lite barn synes kun hodet. Det beskyttes med hatt. Uansett om barnet er i vogn, i bæretøy eller leker på teppe på bakken, så kan man beskytte med heldekkende klær, uv-telt/parasoll, være i skyggen osv. Anonymkode: f2cfa...e44
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #20 Skrevet 25. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 24.4.2022 den 20.11): Jeg har en baby på to mnd, og alle vet jo at så små barn ikke skal eksponeres for direkte sol. MEN, i praksis er det jo ikke så lett. Storebror på to år vil jo gjerne leke ute, og trenger ofte forfølging. Dersom lillebror kan ligge i vogna er han jo skjermet, men det forekommer jo at det ikke nødvendigvis er helt gjennomførbart. Smører dere de minste med solkrem? Sinksalve beskytter mot sol. Men også konvensjonelle solkremer er nå friskmeldt. Anonymkode: fcaef...79b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2022 #21 Skrevet 25. april 2022 Pobie skrev (På 24.4.2022 den 23.41): Solkrem skal ikke brukes på babyer under 6 måneder, så før det prøver man å holde seg inne midt på dagen (dere kan leke ute tidlig på morgenen eller på ettermiddagen), sitte i skyggen ( f eks under et tre), og bruke solhatt og klær som dekker til. Ha babyen i vogn og unngå bæresjal. Hvis du bruker bæresjal må babyen ha langbukse, langermet genser, og solhatt. Det er IKKE greit at dere går ute i sola med armer, bein og hode uten noe beskyttelse. Dette er en gammel myte. Anonymkode: fcaef...79b
Pobie Skrevet 26. april 2022 #22 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dette er en gammel myte. Anonymkode: fcaef...79b PÃ¥ solkremen vi har som er spesielt laget for barn stÃ¥r det at den ikke skal brukes pÃ¥ babyer under 6 mnd. SÃ¥ da regner jeg med de minste har egen solkrem. Det beste er uansett Ã¥ unngÃ¥ sola hvis man kan.Â
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #23 Skrevet 26. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er vel bedre å smøre med litt solkrem en sjelden gang man må ut i sola enn at babyen blir solbrent. Jeg har aldri hørt at babyer ikke skal ha solkrem, så jeg smurte minstemor titt og ofte. Litt sunn fornuft kan mam jo bruke. Anonymkode: c35ee...d71 Nå er jo "sunn fornuft" veldig individuelt. For meg er sunn fornuft i dette tilfellet å oppsøke kunnskap om solkrem, sol og babyer, før jeg smører inn en liten, sart kropp med masse kjemikalier. For meg er det faktisk så langt i fra sunn fornuft man kan komme, å bare mene at man helt uten videre, altså uten å sette seg inn i noe på noe tidspunkt, har grunnlag nok for å bruke solkrem på et spedbarn. Så det som for deg i dette tilfellet er sunn fornuft, er for meg idioti. Anonymkode: eb0f5...3de
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #24 Skrevet 26. april 2022 Prøv å følge litt med, da. Kunnskapen om dette står i offentlige medier. Så seint som for 5 dager siden ble myten om skadelig solkrem debunked. Det er sola som skader.  https://www.aftenposten.no/norge/i/9K4lkd/solkrem-trygt-ogsaa-for-de-minste-hindrer-heller-ikke-opptak-av-d-vitaminer Anonymkode: fcaef...79b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2022 #25 Skrevet 26. april 2022 Og hvis du er så gnukk at du ikke vil kjøpe tilgang hos en avis, så har vi alltids forskning.no: https://forskning.no/hud-partner-samfunnsmedisin/du-kan-trygt-bruke-solkrem/2008972 Anonymkode: fcaef...79b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå