Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #1 Skrevet 24. april 2022 Det går mot en adhd diagnose for tiåringen vår, men Bup og ppt er enda litt i tvil om det er riktig pga litt utypiske symptomer på enkelte ting. Den største utfordringen er å holde på konsentrasjonen, men med en assistent i klassen går det greit. Han er aldri utagerende, klarer å sitte stille mens han ser film eller blir lest for osv. Etter vårt syn fungerer han altfor godt til å starte med den ganske tunge medisineringen med de bivirkningene den fører med seg, så vi ønsker ev å avvente dette. Er det noen her som har tatt samme valget, og da hadde jeg satt pris på å høre hvorfor/hvorfor ikke. Vi skal selvsagt snakke grundig med helsepersonell om det blir aktuelt, men jeg liker å undersøke litt selv. Anonymkode: 8c0ed...cf0
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #2 Skrevet 24. april 2022 Jeg har adhd uoppmerksom type. Konsentrasjonsproblemer. Begynte på medisiner i voksen alder. Problemene mine startet for alvor ved høyere utdanning. Intellektuelt er det jo ikke noe galt med meg, men ved krevende temaer slet jeg enormt. Jeg fikk diagnose sent så medisinering var ikke aktuelt da. Jeg skulle ønske jeg fikk det. Jeg fullførte utdannelse men det kostet meg alt sosialt. Har greie resultater men innsatsen burde stått til toppresultater. Jeg tenker jeg er enig med deg nå, fungerer barnet, lærer og presterer så er medisiner kanskje unødvendig. For det ER bivirkninger. Men… følg med har barnet samme diagnose som meg så vil det koste enormt mye i senere studieløp. Jeg går på medisiner nå, og funksjonsnivået mitt er enormt forbedret. Så har man diagnosen så er det ingen tvil om at medisiner kan utgjøre av avgjørende forskjell på livskvaliteten. Anonymkode: bddef...2c7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #3 Skrevet 24. april 2022 Jeg har to barn med adhd. Begge fikk diagnosen i 2. klasse. Eldste hadde mye mer utfordringer med både konsentrasjon og utagering da. Begge ble medisinert fra start. Nå er eldste 13 år og har «vokst av seg» alt av utagering. Vekten har rast i disse årene, og hun er svært undervektig, på grensen til at legen sier stopp for medisinering. I tillegg har hun slitt med søvn i alle disse årene. Melatonin funker ok, så søvnen et bedre etter at hun begynte med det. Vi har nå noen medisinfrie dager for at hun skal «spise seg opp». Medisinering har mange negative bivirkninger og vi har hele tiden vært veldig i tvil om deg er riktig. Men vi har valgt å lytte til legene som anbefaler dette for våre barn. Særlig ett hensyn har vi lagt vekt på: det gjør noe med barnas selvfølelse og utvikling å hele tiden ta dårlige valg, havne i konflikter og få negative tilbakemeldinger. Anonymkode: 0c138...2bf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #4 Skrevet 24. april 2022 Vår 10 åringen fikk diagnosen i høst, ADHD uoppmerksom type og fungerer også ganske greit nå og her anbefalte de ikke medisiner på nåværende tidspunkt. Men mulighetene ligger jo der om det skulle bli et behov senere. Anonymkode: 72dc3...86b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #5 Skrevet 24. april 2022 Datteren vår tåler ikke medisinene, så hun er ikke medisinert (har prøvd alle hovedtypene), men jeg skulle ønske hun tålte dem. Jobeldre hun blir, snart 13 år nå, jo mer tydelig blir vanskene hennes. Før scoret hun langt over gjennomsnittet på tester ol., nå sliter hun. Uansett så tenker jeg at dette er noe dere kan avvente om dere ønsker, men hør også med barnet. Husk at sentralstimulerende medisin bare virker der og da, det blir ikke værende i kroppen lenger enn de 4-12 timene (avhengig av type medisin) de skal virke. Det er fullt mulig å bare ta medisin i akkurat skoletiden f.eks. Sønnen min på 18 år gjør det. Medisinen har jo også sin virkning, men denne må alltid være betydelig større enn eventuelle bivirkninger. Anonymkode: e9f4a...dbf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #6 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Datteren vår tåler ikke medisinene, så hun er ikke medisinert (har prøvd alle hovedtypene), men jeg skulle ønske hun tålte dem. Jobeldre hun blir, snart 13 år nå, jo mer tydelig blir vanskene hennes. Før scoret hun langt over gjennomsnittet på tester ol., nå sliter hun. Uansett så tenker jeg at dette er noe dere kan avvente om dere ønsker, men hør også med barnet. Husk at sentralstimulerende medisin bare virker der og da, det blir ikke værende i kroppen lenger enn de 4-12 timene (avhengig av type medisin) de skal virke. Det er fullt mulig å bare ta medisin i akkurat skoletiden f.eks. Sønnen min på 18 år gjør det. Medisinen har jo også sin virkning, men denne må alltid være betydelig større enn eventuelle bivirkninger. Anonymkode: e9f4a...dbf Som å høre om meg. Jeg var flinkest i klassen ut ungdomsskolen. Toppkarakterer og fungerte greit til tross utfordringer. (Oppgavene var lette) På videregående kom utfordringene (jeg kunne ikke flyte på sunn fornuft) og høyskole var et helvete. Håper hun får noe hjelp, jeg føler jeg har masse evner jeg ikke har fått utnyttet fordi hjernen min ikke klarte dyp konsentrasjon. Anonymkode: bddef...2c7
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #7 Skrevet 24. april 2022 Vi tenkte også som deg. Så pratet vi med legen på bup. Hun sa hadde barnet hatt astma eller diabetes , så hadde dere medisinert ingen spørsmål og dette er en sykdom på lik linje som de sykdommene. Hun hadde også adhd selv, så forklarte godt. Vår sønn gikk mange år på medisin og hadde meget god effekt. Han spurte selv om medisin om morgen fordi den uroen var så ubehagelig . Ja det er noen bivirkninger, men det var mye mindre av de kontra plagene ved sykdommen. Anonymkode: 3b3bd...275
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #8 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Som å høre om meg. Jeg var flinkest i klassen ut ungdomsskolen. Toppkarakterer og fungerte greit til tross utfordringer. (Oppgavene var lette) På videregående kom utfordringene (jeg kunne ikke flyte på sunn fornuft) og høyskole var et helvete. Håper hun får noe hjelp, jeg føler jeg har masse evner jeg ikke har fått utnyttet fordi hjernen min ikke klarte dyp konsentrasjon. Anonymkode: bddef...2c7 Ja, vi er skikkelig frustrerte. Hun scorer godt over normalen på evnetesten hun tok (IQ på rundt 130), så hun er jo mer enn smart nok, men hun fungerer ikke på skolen. Hun blir distrahert, får ikke med seg hva læreren sier, kjeder seg veldig osv. Jeg er alvorlig bekymret for henne og vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: e9f4a...dbf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #9 Skrevet 24. april 2022 Vårt barn ble forsøkt medisinert, men vi opplevde ingen effekt. Kun bivirkninger. Så da sluttet vi. Han fungerer greit nå (4.klasse), men er litt bekymret for konsentrasjonen når han blir eldre og skolen blir mer krevende. Anonymkode: be314...611
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #10 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, vi er skikkelig frustrerte. Hun scorer godt over normalen på evnetesten hun tok (IQ på rundt 130), så hun er jo mer enn smart nok, men hun fungerer ikke på skolen. Hun blir distrahert, får ikke med seg hva læreren sier, kjeder seg veldig osv. Jeg er alvorlig bekymret for henne og vet ærlig talt ikke hva vi skal gjøre. Anonymkode: e9f4a...dbf Hvorfor ikke prøve medisiner å se om det hjelper? Anonymkode: 24368...a04
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #11 Skrevet 24. april 2022 Jeg fikk diagnosen nylig i en alder av 43 år. Uppmerksom type. Prøver medisiner nå. Jeg kan ikke si noe om medisinering av barn, men jeg kan si at hvis jeg hadde fått en diagnose og kunnet begynt på medisiner feks på videregående, er jeg overbevist om at det kunne gitt meg et annet liv. Som person er jeg ansvarsfull, pliktoppfyllende og redd for hva andre skal tenke om meg, og jeg har relativt høy IQ. Disse egenskapene har gjort at jeg har kunnet kompensere for ADD-en, men det har kostet mye. På overflaten har jeg tilsynelatende et vanlig liv med jobb, barn osv., men jeg sliter med veldig lav selvfølelse, mye uro, redd for mye og en konstant følelse av å ikke mestre og ikke oppnå mitt fulle potensiale. Jeg har så mye jeg kunne gjort og vil gjøre, men jeg kommer aldri i gang. Det føles som en dør jeg ikke funnet nøkkelen til, en vegg jeg ikke klarer å komme gjennom. Så for meg en det en sorg å tenke på hva som kunne vært annerledes hvis jeg hadde fått diagnose som barn. Dette er ting jeg hadde hatt i bakhodet fremover. Følg med på sønnen din. Tenk over hva som er nødvendig for at han skal utvikle seg og vokse opp med en følelse av at han er bra nok. Vurderer å få utredet sønnen vår. Han er impulsiv, sliter etter hvert nå litt sosialt (er umoden og impulsiv mot venner), veldig dårlig emosjonell regulering, lav selvfølelse, veldig dårlig på overganger, urolig og fiklete. Ikke fysisk hyperaktiv, fungerer greit på skolen med tanke på konsentrasjon og har gode faglige evner. Anonymkode: 6ad10...0a1
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #12 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke prøve medisiner å se om det hjelper? Anonymkode: 24368...a04 Som jeg skrev over her, så tåler hun dem ikke. Hun fikk voldsomme bivirkninger av alle typene, så både hun, vi og legen på BUP er enige om at det er uforsvarlig å gi henne medisin da. Broren bruker medisin, han har bare milde bivirkninger (mister apetitten akkurat når tablettene virker ol.). Anonymkode: e9f4a...dbf
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #13 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Som jeg skrev over her, så tåler hun dem ikke. Hun fikk voldsomme bivirkninger av alle typene, så både hun, vi og legen på BUP er enige om at det er uforsvarlig å gi henne medisin da. Broren bruker medisin, han har bare milde bivirkninger (mister apetitten akkurat når tablettene virker ol.). Anonymkode: e9f4a...dbf Beklager, jeg trodde du var HI da jeg svarte. Anonymkode: 24368...a04
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #14 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi tenkte også som deg. Så pratet vi med legen på bup. Hun sa hadde barnet hatt astma eller diabetes , så hadde dere medisinert ingen spørsmål og dette er en sykdom på lik linje som de sykdommene. Hun hadde også adhd selv, så forklarte godt. Vår sønn gikk mange år på medisin og hadde meget god effekt. Han spurte selv om medisin om morgen fordi den uroen var så ubehagelig . Ja det er noen bivirkninger, men det var mye mindre av de kontra plagene ved sykdommen. Anonymkode: 3b3bd...275 Det blir ikke helt relevant å sammenligne med livsnødvendig medisinering, men jeg ser poenget ditt. Jeg er ikke mot medisinering, men med en så kraftig medisin må man vurdere virkning mot bivirkninger. Han sliter enda ikke med relasjoner da han er svært sosialt tilpasningsdyktig, men faglig ligger han allerede i nederste sjikt innenfor normalen. Tusen takk til alle som har tatt dere tid til å svare så grundig og bra, jeg setter stor pris på alle synspunktene og erfaringene deres. hi Anonymkode: 8c0ed...cf0
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #15 Skrevet 24. april 2022 Selv om han klarer å sitte i ro under film og lesing vil det ikke si at han ikke har nytte av medisiner. Har selv en med adhd som kan være dønn rolig hvis ting interesserer han, men det vil ikke si at han følet seg rolig. Inni han raser tanker og han bruker mye energi på å sitte rolig. Hvor mye var han ikke selv klar over før han begynte på medisiner og faktisk fikk kjenne på hvordan rolig faktisk er. Utad ser han lik ut, men nå kan han bruke all energi på det han driver med. Ang. bivirkninger så finnes det flere typer medisiner. Bivirkninger kan forekomme, men det overvåkes og kan også unngås. Min har ikke hatt en eneste bivirkning. Bedre å teste medisiner, for så å slutte hvis det bare er negativt. Framfor å ta fra barnet en mulighet til å føle seg rolig og normal. Anonymkode: c22e0...dcb
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #16 Skrevet 24. april 2022 Vår lot være. Bivirkninger og manglende effekt på utfordringer. Det var det rette for oss. Anonymkode: aef66...aaa
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #17 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det går mot en adhd diagnose for tiåringen vår, men Bup og ppt er enda litt i tvil om det er riktig pga litt utypiske symptomer på enkelte ting. Den største utfordringen er å holde på konsentrasjonen, men med en assistent i klassen går det greit. Han er aldri utagerende, klarer å sitte stille mens han ser film eller blir lest for osv. Etter vårt syn fungerer han altfor godt til å starte med den ganske tunge medisineringen med de bivirkningene den fører med seg, så vi ønsker ev å avvente dette. Er det noen her som har tatt samme valget, og da hadde jeg satt pris på å høre hvorfor/hvorfor ikke. Vi skal selvsagt snakke grundig med helsepersonell om det blir aktuelt, men jeg liker å undersøke litt selv. Anonymkode: 8c0ed...cf0 Fikk selv add diagnose i voksen alder. Prøvde ut medisin og det var grusomt! Hadde skikkelig influensasymptomer og var skikkelig dårlig uten å være syk. Har også to jenter med Adhd. På eldste ble det prøvd ut medisiner. Hun ble radmager levde ikke,bare var tilstede og et skall av seg selv. Hun ser selv på den tiden hun var medisinert som et hull i livet av oppveksten. Vi i samarbeid med lege nektet å forsette med medisin,skolen mente hun måtte medisineres. Hun sluttet på medisin og vi fikk tilbake den levende sprudlende jenta vår og hun begynte å spise. vi var i kontakt og hadde time hos Lab 1 i Oslo ,der fant de ut at jentene ikke tåler melk og det har i stor grad påvirket adferden deres. De går nå på melkefritt kosthold. De vil nok ikke få de høyeste karakterene på skolen men de klarer seg greit og ikke minst har et godt liv. Anonymkode: 5b0da...76b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #18 Skrevet 24. april 2022 De som har hatt best resultat som jeg vet om har endret kostholdet, og kombinert med forholdsvis hard trening (tilpasset alder og form og forutsetninger). Så jeg ville sjekket ut kosthold. Støtter 76b om å kontakte Lab1 for tester. Anonymkode: 038d0...f2c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #19 Skrevet 24. april 2022 Jeg har to barn med adhd, men de har også autisme (høytfungerende). Den eldste har forsøkt medisiner, men det gjorde på en måte ar han ble enda med autistisk. Han ble veldig flat i stemningsleie, og fikk større problemer ned søvn og mat. Dette var utfordrende fra før, men medisinene gjorde det verre. Jeg vil si han ble noe roligere og mer «medgjørlig», men bivirkningene var heftigere enn det positive. Når det er sagt ville jeg gitt det et forsøk da det går ut av kroppen etter noen timer. Du vil raskt se om det har noe for seg. Den andre sønnen min hr ikke prøvd medisiner da jeg føler autismen nesten visker ut adhd’n. Han er veldig sårbar, og jeg tar ikke sjansen på bivirkninger selvom det bare er veldig kortvarig. Anonymkode: c43d9...171
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #20 Skrevet 24. april 2022 Og foresten, dette høres helt sprøtt og veldig alternativt ut, men jeg tror ikke det er tilfeldig. Vi bodde en periode på Lanzarote pga jobb til mannen min. Da fikk barna mindre «symptomer» både på adhd og autisme. Jeg innbiller meg at det var sol og påfyll av D-vitamin som gjorde forskjellen. Anonymkode: c43d9...171
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #21 Skrevet 24. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Det går mot en adhd diagnose for tiåringen vår, men Bup og ppt er enda litt i tvil om det er riktig pga litt utypiske symptomer på enkelte ting. Den største utfordringen er å holde på konsentrasjonen, men med en assistent i klassen går det greit. Han er aldri utagerende, klarer å sitte stille mens han ser film eller blir lest for osv. Etter vårt syn fungerer han altfor godt til å starte med den ganske tunge medisineringen med de bivirkningene den fører med seg, så vi ønsker ev å avvente dette. Er det noen her som har tatt samme valget, og da hadde jeg satt pris på å høre hvorfor/hvorfor ikke. Vi skal selvsagt snakke grundig med helsepersonell om det blir aktuelt, men jeg liker å undersøke litt selv. Anonymkode: 8c0ed...cf0 Vi har og en 10 åring med disse symptomene og fått diagnose adhd, men vi medisinerer ikke. Det pga jeg ser i jobben min de bivirkningene noen barn får, det vil jeg ikke utsette min gutt for. Tenker når han er større og gir utrykk for at han trenger, vil han få Anonymkode: ff088...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå