Gå til innhold

Dere som er åpne for overnatting på tvers av kjønn for 12/13-åringer, sett VG i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvis de vil at det skjer, kommer det til å skje uansett. Selvfølgelig skal man ikke oppmuntre til dette! Men å tro naivt at bare man sier nei og nekter overnatting så vil det ikke skje, er bare dumt. 

Anonymkode: 71ad2...cfd

Det handler om å vise barn riktige holdninger. Hva man som voksen mener og står for. Derfor er det viktig med grenser. Alle vet at barn bryter grenser uansett. Poenget er at de vet hva foreldrene mener og at ting går konsekvenser. 

Anonymkode: 72679...db2

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det handler om å vise barn riktige holdninger. Hva man som voksen mener og står for. Derfor er det viktig med grenser. Alle vet at barn bryter grenser uansett. Poenget er at de vet hva foreldrene mener og at ting går konsekvenser. 

Overnatting betyr ikke sex. Er det like strenge regler hos dere rett etter skolen? Da kan vel ungdommen fint ha sex da også. For ungdom skjønner at det ikke må være natt for å ha sex. Eller får ungdommene bare ha kjæresten på besøk om foreldre er hjemme? Og hvordan kontrollerer du et slikt forbud. Må de alltid ha anstand for å være sammen?

Anonymkode: 0f7f9...4c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.4.2022 den 17.15):

*apropos

Anonymkode: 57628...bc9

Det skrives i to ord. Det er opprinnelig fransk. Kanskje du burde sjekke først?

Anonymkode: cdc9e...240

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Overnatting betyr ikke sex. Er det like strenge regler hos dere rett etter skolen? Da kan vel ungdommen fint ha sex da også. For ungdom skjønner at det ikke må være natt for å ha sex. Eller får ungdommene bare ha kjæresten på besøk om foreldre er hjemme? Og hvordan kontrollerer du et slikt forbud. Må de alltid ha anstand for å være sammen?

Du har helt rett i at de ikke fikk ha kjærester på besøk når vi ikke var hjemme! Det kunne ikke falt meg inn å la unge kjærester overnatte hos hverandre. Det hører ingen steds hjemme. Vi ga også sterkt uttrykk for at sex ikke burde være aktuelt før de var 16 år. Hvis vi fikk vite det, var ikke kjærestene velkomne hjemme hos oss. Om de hadde sex i det skjulte vet jeg ikke. Det viktigste var at de visste vårt syn på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du har helt rett i at de ikke fikk ha kjærester på besøk når vi ikke var hjemme! Det kunne ikke falt meg inn å la unge kjærester overnatte hos hverandre. Det hører ingen steds hjemme. Vi ga også sterkt uttrykk for at sex ikke burde være aktuelt før de var 16 år. Hvis vi fikk vite det, var ikke kjærestene velkomne hjemme hos oss. Om de hadde sex i det skjulte vet jeg ikke. Det viktigste var at de visste vårt syn på det. 

Hjelpes🙈

Anonymkode: c884f...d21

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Gud bedre!!! Dette tror jeg nesten ikke på. Dere har altså vurdert det slik at dialog med ungdommen , det driver dere ikke med. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.4.2022 den 18.39):

Jeg tror at om man lar 12-13 åringer overnatte vil deres egne forventninger til seg selv og partneren bli veldig annerledes altså.

Greit at noen 13-åringer velger å ha sex på do på skolen, bak et tre i skogen eller hjemme før foreldrene kommer fra jobb, men det er ikke flertallet. Lar man de sove sammen er det liksom forventet at det skal skje.

Om en av dem ikke er helt klar for det vil forventningen fra kjæresten absolutt bli større om de ligger på armen midt på natta.

Det er helt greit å si til ungdommene sine at du ikke synes de skal ha sex før de blir eldre og at de ikke får lov å overnatte sammen.

Jeg vet at min eldste sønn hadde sex da han var 15, med sin jevngamle klassevenninne og etterhvert kjæreste. Men hverken hennes foreldre eller vi tillot overnatting før det året de fylte 16. De fikk overnatte fra våren i 10.klasse, selv om bursdagen ikke var før på høsten.

Anonymkode: b28c4...fe0

Dette tror jeg er veldig sant! Det å overnatte med kjæresten kan gjøre det mer aktuelt og forventet å ha sex. 12-13 åringer er barn og har ikke behov for å sove med kjæresten. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 23.4.2022 den 18.39):

Det kan faktisk være utrygt ja. Det kan være i en situasjon hvor det er andre til stede, det kan bli en dårlig (første?) opplevelse bare for å få det gjort feks. Trygge omgivelser kan være eget soverom , et sted man er kjent og har god tid. Tid til å kjenne etter hva man vil, et sted man har varme, et sted man kan lukke døren. Det er ikke det samme som å legge til rette for sex. Jeg vil bare heller at det skal skje på eget soverom i stedet for på en sofa hos en kompis eller bak et tre. 

Det er faktisk ikke alt man som foreldre skal legge til rette for. Jeg er enig i at kommunikasjon er viktig. Snakk om forventninger, regler, ansvar for egen kropp, ansvar for å respektere andre osv, men å la barn ha kjæresten på overnatting er å legge til rette for ting barna mest sannsynlig ikke er modne for. 

Anonymkode: 52669...f2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Da har vi svært ulikt syn på hva som er det viktigste. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 4/23/2022 den 18.39):

Det kan faktisk være utrygt ja. Det kan være i en situasjon hvor det er andre til stede, det kan bli en dårlig (første?) opplevelse bare for å få det gjort feks. Trygge omgivelser kan være eget soverom , et sted man er kjent og har god tid. Tid til å kjenne etter hva man vil, et sted man har varme, et sted man kan lukke døren. Det er ikke det samme som å legge til rette for sex. Jeg vil bare heller at det skal skje på eget soverom i stedet for på en sofa hos en kompis eller bak et tre. 

Her er jeg helt uenig med deg. Det vil være mye lettere å si nei til sex bak et tre enn, hjemme på rommet hos kjæresten, med lukket dør og foreldre i huset som også forventer ar du skal ha sex med sønnen deres.

Anonymkode: 259ff...a53

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hjelpes🙈

Uvant med foreldre som har grenser for slikt skjønner jeg. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

Gud bedre!!! Dette tror jeg nesten ikke på. Dere har altså vurdert det slik at dialog med ungdommen , det driver dere ikke med. 

Kan du vennligst forklare hvorfor du blander dialog inn i dette? Vi snakker ganske tydelig til dem, og vi er gode på å lytte til dem også. Vennligst utdype hva du mener.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da har vi svært ulikt syn på hva som er det viktigste. 

Vet du, at det tror jeg helt sikjert at vi har! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kan du vennligst forklare hvorfor du blander dialog inn i dette? Vi snakker ganske tydelig til dem, og vi er gode på å lytte til dem også. Vennligst utdype hva du mener.

Neida, vi setter grenser og tar praten vi også. Men vi har også en jobb, slik at vi ikke har mulighet til å kontrollere hvem våre trettenåringer besøker eller har på besøk når vi er på jobb. At du velger å være hjemmeværende for å monitore besøkene til trettenåringen betyr ikke at det er vanlig.

Skrevet

Det kan være vanskelig å ta riktig avgjørelse og noen ganger må man se helheten og ikke bare alderen. Min ene datter f.eks. hadde ingen venninner på barneskolen, de var veldig få jenter på trinnet og min datter har aldri vært særlig "jentete" av seg. Hun lekte mest med gutta og hadde særlig to som var hennes beste venner. Vi lot dem overnatte sammen da de var 12 år, føler at det ville vært dårlig gjort å si nei til det da de var bestevenner på lik linje med to barn av samme kjønn. De var dessuten begge ganske umodne og barnslige og ikke begynt noen pubertetsutvikling.

Anonymkode: b748f...f6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være vanskelig å ta riktig avgjørelse og noen ganger må man se helheten og ikke bare alderen. Min ene datter f.eks. hadde ingen venninner på barneskolen, de var veldig få jenter på trinnet og min datter har aldri vært særlig "jentete" av seg. Hun lekte mest med gutta og hadde særlig to som var hennes beste venner. Vi lot dem overnatte sammen da de var 12 år, føler at det ville vært dårlig gjort å si nei til det da de var bestevenner på lik linje med to barn av samme kjønn. De var dessuten begge ganske umodne og barnslige og ikke begynt noen pubertetsutvikling.

Anonymkode: b748f...f6a

Kan du forklare meg hva umoden og barnslig har med å ikke ville prøve sex å gjøre? En veldig oppsiktsvekkende tankegang. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kan du forklare meg hva umoden og barnslig har med å ikke ville prøve sex å gjøre? En veldig oppsiktsvekkende tankegang. 

Du tror virkelig at ALLE vil prøve å ha sex bare fordi de er av forskjellig kjønn? Virkelig? Det skal ikke være slik at man bare skal kunne være venn med mennesker av samme kjønn. Og tenk om denne vennen av samme kjønn er homofil/lesbisk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du tror virkelig at ALLE vil prøve å ha sex bare fordi de er av forskjellig kjønn? Virkelig? Det skal ikke være slik at man bare skal kunne være venn med mennesker av samme kjønn. Og tenk om denne vennen av samme kjønn er homofil/lesbisk?

Hvordan trekker du denne konklusjonen? Og ikke minst, hva har dette med mitt høyst vesentlige spørsmål å gjøre? 

Skrevet

Hvordan trekker du denne konklusjonen? Og ikke minst, hva har dette med mitt høyst vesentlige spørsmål å gjøre? 

Det er jo ikke vesentlig. Folk her vil forby overnatting av ungdom av motsatt kjønn, uten å tenke på at homofili faktisk er mer vanlig enn mange tror. Hva gjør de med datterens bestevenninne hvis de fersker jentene i full sving på rommet? Skal de forby overnatting av ungdom av samme kjønn også, eller kreve egenerklæring på at venninnene ikke er lesbiske?

Skrevet

Det er jo ikke vesentlig. Folk her vil forby overnatting av ungdom av motsatt kjønn, uten å tenke på at homofili faktisk er mer vanlig enn mange tror. Hva gjør de med datterens bestevenninne hvis de fersker jentene i full sving på rommet? Skal de forby overnatting av ungdom av samme kjønn også, eller kreve egenerklæring på at venninnene ikke er lesbiske?

Jeg spurte hva umodenhet og barnslighet hadde med å prøve sex å gjøre. I og med at det er en oppsiktsvekkende tankegang jeg er redd flere kan ha, så er det et veldig relevant spørsmål. Det ville også vært veldig interessant å vite hva som ligger bak den tankegangen.

At du er mer opptatt av legning blir en avsporing til dette. 

Skrevet

Jeg spurte hva umodenhet og barnslighet hadde med å prøve sex å gjøre. I og med at det er en oppsiktsvekkende tankegang jeg er redd flere kan ha, så er det et veldig relevant spørsmål. Det ville også vært veldig interessant å vite hva som ligger bak den tankegangen.

At du er mer opptatt av legning blir en avsporing til dette. 

Ikke alle 12- og 13-åringer er interesserte i seksuelle aktiviteter. De aller fleste er nok ikke det. Jeg har selv to ungdommer, og ingen av dem var et fnugg interessert i det i den alderen. Guttungen debuterte da han var 17, jentungen da hun var 16, og da hadde hun vært sammen med kjæresten i fire måneder før hun ble klar. Begge to hadde barnslige interesser da de var rundt 13 år, og ingen av dem var gutte- eller jentegale i den alderen det er snakk om. Selvfølgelig er det større sjanse for at ei jente med TikTok-konto, sminke, magetopper og lignende som er interessert i sex, enn ei jente som fortsatt leker med dukker og går i barnslige klær.

Skrevet

Slik jeg tenker det handler det ikke om å tilrettelegge for sex, som flere her påpeker, sex kan skje mange andre steder enn på et soverom etter leggetid.

Jeg ville sagt nei på grunn av trygghet, at ingen skal føle seg tvunget til å ha sex når de egentlig ikke selv ønsker det.

Greit, 2 ungdom ligger og kliner midt på dagen etter skole tid hjemme hos den ene. Den ene har veldig lyst på sex, den andre ikke. Den som ikke har lyst kan faktisk bare gå, eller be den andre om å gå.
Hva om det skjer etter leggetid, hva skal da den som ikke ha lyst gjør da, vandre rundt i stuen og vente på av kjæresten sovner? Hva vil foreldrene til den personen/kjæresten si da? Vil man bli sendt tilbake i seng?

Jeg ville sagt nei siden i en slik situasjon er det mye vanskeligere å si nei dersom man ikke selv har lyst og man lettere kan bli presset til å gjøre noe man selv ikke har lyst til eller føler seg moden nok for.

Anonymkode: 14f5c...9c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke alle 12- og 13-åringer er interesserte i seksuelle aktiviteter. De aller fleste er nok ikke det. Jeg har selv to ungdommer, og ingen av dem var et fnugg interessert i det i den alderen. Guttungen debuterte da han var 17, jentungen da hun var 16, og da hadde hun vært sammen med kjæresten i fire måneder før hun ble klar. Begge to hadde barnslige interesser da de var rundt 13 år, og ingen av dem var gutte- eller jentegale i den alderen det er snakk om. Selvfølgelig er det større sjanse for at ei jente med TikTok-konto, sminke, magetopper og lignende som er interessert i sex, enn ei jente som fortsatt leker med dukker og går i barnslige klær.

Barn er interesserte i dette. Skal ikke utdype og forklare så mye da det er et tema jeg ikke tror er greit å diskutere videre. Man snakker med små barn om dette, som foreldre. Det vil ikke si på noen som helst måte at de er interessert i sex som voksne er det. Og dette gjelder også veldig mange ungdommer! At du tror at et barn med sminke osv i en TikTok-video er mer interessert i sex enn ei som leker usminket med dukker, er en mildt sagt skummel tankegang! Du som voksen seksualiserer barn fordi de bruker sminke osv. Det er farlig. Dessuten kan den jenta som er usminket og tilsynelatende mer barnslig være den første som eksperimenterer seksuelt. Jeg håper for Guds skyld at disse tankene du har ikke er allmenne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Slik jeg tenker det handler det ikke om å tilrettelegge for sex, som flere her påpeker, sex kan skje mange andre steder enn på et soverom etter leggetid.

Jeg ville sagt nei på grunn av trygghet, at ingen skal føle seg tvunget til å ha sex når de egentlig ikke selv ønsker det.

Greit, 2 ungdom ligger og kliner midt på dagen etter skole tid hjemme hos den ene. Den ene har veldig lyst på sex, den andre ikke. Den som ikke har lyst kan faktisk bare gå, eller be den andre om å gå.
Hva om det skjer etter leggetid, hva skal da den som ikke ha lyst gjør da, vandre rundt i stuen og vente på av kjæresten sovner? Hva vil foreldrene til den personen/kjæresten si da? Vil man bli sendt tilbake i seng?

Jeg ville sagt nei siden i en slik situasjon er det mye vanskeligere å si nei dersom man ikke selv har lyst og man lettere kan bli presset til å gjøre noe man selv ikke har lyst til eller føler seg moden nok for.

Et godt poeng. Det er bare at unge føler seg presset på dagtid også, men uansett et viktig perspektiv du kommer med. 

Skrevet

Et godt poeng. Det er bare at unge føler seg presset på dagtid også, men uansett et viktig perspektiv du kommer med. 

Det er jeg fullstendig klar over dessverre, men her er det opp til oss som foreldre å gi barna nok selvtillit til å si nei, å gå.
Sjansen til å bli presset er større dersom de ikke har noe sted å gå.

Men som alle andre påpeker, det er for naivt å tro ungdom ikke har sex.
Jeg ønsker bare ikke å legge til rette for at noen skal bli presset til noe de selv ikke ønsker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg ser ikke på homofil sex som like problematisk som heterofil sex. For det første på grunn av faren for å bli gravid og for det andre fordi to personer av samme kjønn er mer fyzisk og sosialt like. Dermed bil det oftest være enklere å si nei hvis den ene ikke vil.

Jeg er ikke så bekymret for sex i seg selv. Problemet ligger i graviditet (og sykdomer) og i at de kan føle seg presset til noe de ikke er komfortable med.

Anonymkode: 259ff...a53

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Eh grenser? Vi har grenser men det der er å gå langt over fornuft

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Eh grenser? Vi har grenser men det der er å gå langt over fornuft

Da får du nesten argumentere for den påstanden. Ellers er det ikke noe poeng i å komme med den, da du som person betyr nada her. Det er din mening i en tråd som betyr noe, og da skal den begrunnes for å telle noe som helst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...