Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #26 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette stemmer ikke. De som trenger barnevernet er foreldre med liten omsorgsevne. Mange skjønner ikke hva det innebærer og lurer på om de skal melde naboen til BV fordi barnet deres er ute kl 08 om morgenen i helgene. Fordi babyen ofte kun har bleie og trøye på når de ser den, eller fordi barnet er kontaktsøkende. Noen tenker at dette faktisk er bekymringsverdig, og når noen leser slikt så blir de selv urolige. Jeg har fått spørsmål fra helt normalt gode og flinke mødre om de er utsatte på grunn av filleting som jeg nevnte over. Ingen har skrevet at folk flest er redde. Noen er det og det kan være belastende for noen foreldre. Det kan være at de selv kommer fra problematiske hjem, og selv om de klarer seg helt fint, så kan de bekymre seg. Nesten alle foreldre stiller spørsmål om de er bra nok nå og da. Det er tegn på at de ser ansvaret det er å ha barn, ikke at de er dårlige omsorgspersoner. Det er ingenting som tyder på at mødre som kan være usikre er dårligere omsorgspersoner enn de mødrene som er skråsikre. Tvert imot. Ingen sier at de har en reell grunn heller. Frykt kan, tro det eller ei, være irrasjonell og ubegrunnet. Hvor hører du alle de negative historiene egentlig? Nei det gjør man ikke. Det kommer helt an på hva man selv fokuserer på. Dette har ingenting med saken å gjøre. Dette handler ikke om de som et inn under BV. Dette handler om de som av en eller annen grunn er redde for å bli meldt. Anonymkode: 510be...08a Selvsagt har det med saken å gjøre Anonymkode: a5383...c9b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #27 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg tenkte akkuart som deg. Men! Så ble vi meldt til barnevernet selv, av skolen, noe de IKKE har lov til, hvis de ikke mistenker alvorlig omsorgsvikt. Noe de ikke gjorde. Vi har bedt om hjelp fra skolen i 5 år. Barnet har noen diagnoser og fobier, elsker skolen. Trenger og har krav på litt tilrettelegging. Skolen har ikke ressurser. Lærer sukker og stønner fordi hun synes det er vanskelig å printe ut ett ark barnet kan ha på pulten. Noe ppt og bupp krever. Etter 5 år satt vi ned foten, nok er nok. Da får vi til svar at de melder oss til barnevernet. I ren hevn! Fins flere grupper på Facebook om dette. Hver dag leser jeg om foreldre som blir meldt uten grunn. Dette er fakta. Blodig urettferdig at du mener at det ligger noe i det. At barnevernet kommer hjem til meg, når det er skolen som svikter barnet grovt. Vi skal hyre advokat og ta det med statforvalter. Anonymkode: f48b0...315 At det er flere grupper om dette på fb er nok sant men tror du virkelig at alle disse har rett i sine påstander? Man blir fortvilet og redd når bv dukker opp men det er jaggu mange foreldre med null selvinnsikt i de gruppene der. Jeg blir skremt av mye av det de skriver å skjønner godt hvorfor barnevernet har fratatt de barna🙈 Anonymkode: d4c4d...325
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #28 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg tenkte akkuart som deg. Men! Så ble vi meldt til barnevernet selv, av skolen, noe de IKKE har lov til, hvis de ikke mistenker alvorlig omsorgsvikt. Noe de ikke gjorde. Vi har bedt om hjelp fra skolen i 5 år. Barnet har noen diagnoser og fobier, elsker skolen. Trenger og har krav på litt tilrettelegging. Skolen har ikke ressurser. Lærer sukker og stønner fordi hun synes det er vanskelig å printe ut ett ark barnet kan ha på pulten. Noe ppt og bupp krever. Etter 5 år satt vi ned foten, nok er nok. Da får vi til svar at de melder oss til barnevernet. I ren hevn! Fins flere grupper på Facebook om dette. Hver dag leser jeg om foreldre som blir meldt uten grunn. Dette er fakta. Blodig urettferdig at du mener at det ligger noe i det. At barnevernet kommer hjem til meg, når det er skolen som svikter barnet grovt. Vi skal hyre advokat og ta det med statforvalter. Anonymkode: f48b0...315 «Skolen» kan ikke melde noen til barnevernet (man melder heller ikke noen, man melder inn en bekymring), så hvem meldte fra? Rektor? Og ingen institusjon vil melde bekymring for hevn, hvordan kan du en gang tro det? Med en så dårlig oppfatning om hvordan verden fungerer har dere muligens utfordringer som dere trenger hjelp til å takle. Hovedtyngden av foreldre som trenger bv sin veiledning klarer jo ikke å se det selv, det er ofte essensen av utfordringene deres. Anonymkode: c786e...d84
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #29 Skrevet 23. april 2022 Mitt verste mareritt er å miste barnet mitt. Jeg er ikke redd for barnevernet, men jeg er sikker på at jeg kunne gjort mye dumt dersom jeg var i en situasjon hvor jeg skulle vurderes. Anonymkode: eb56f...d44
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #30 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): «Skolen» kan ikke melde noen til barnevernet (man melder heller ikke noen, man melder inn en bekymring), så hvem meldte fra? Rektor? Og ingen institusjon vil melde bekymring for hevn, hvordan kan du en gang tro det? Med en så dårlig oppfatning om hvordan verden fungerer har dere muligens utfordringer som dere trenger hjelp til å takle. Hovedtyngden av foreldre som trenger bv sin veiledning klarer jo ikke å se det selv, det er ofte essensen av utfordringene deres. Anonymkode: c786e...d84 ⬆️ Dette! Når "skolen" (rektor??? lærer???) melder til barnevernet, gjør de det ikke for hevn. Anonymkode: d164d...8c2
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #31 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): ⬆️ Dette! Når "skolen" (rektor??? lærer???) melder til barnevernet, gjør de det ikke for hevn. Anonymkode: d164d...8c2 Ikke i den forstand. Men de kan gjøre det for å kunne hevde at, "det viser seg at elevens foreldre er blitt meldt til barnevernet, derfor går vi ut fra at det er barnas foreldre, ikke skolen, som er kilden til problemet", i sine papirer. Anonymkode: f6853...261
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #32 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): «Skolen» kan ikke melde noen til barnevernet (man melder heller ikke noen, man melder inn en bekymring), så hvem meldte fra? Rektor? Og ingen institusjon vil melde bekymring for hevn, hvordan kan du en gang tro det? Med en så dårlig oppfatning om hvordan verden fungerer har dere muligens utfordringer som dere trenger hjelp til å takle. Hovedtyngden av foreldre som trenger bv sin veiledning klarer jo ikke å se det selv, det er ofte essensen av utfordringene deres. Anonymkode: c786e...d84 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): ⬆️ Dette! Når "skolen" (rektor??? lærer???) melder til barnevernet, gjør de det ikke for hevn. Anonymkode: d164d...8c2 Dere tar feil begge to. Vi sogner til en skole som har historie med nettopp dette. Kjenner til flere(!) tilfeller, senest i høst. Én av gangene fyrte skolens ansatte seg så opp i møte med foreldre og barnevern at barnevern henla saken mot foreldre og istedet meldte sak på skolen til tidligere fylkesmann. Skolen er kjent for å bruke bv som maktmiddel. Finnes ikke andre skoler her og man må forholde seg til dem. En telefon til statsforvalter angående eget barn rundt en annen type sak knyttet til skolen bekreftet også dette. I vårt tilfelle gikk jeg rett på med lovverk og tydeliggjorde forventninger i skriftlig form, hvorpå skolen meldte inn 9a sak på seg selv. Anonymkode: 62a98...4f0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #33 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): ⬆️ Dette! Når "skolen" (rektor??? lærer???) melder til barnevernet, gjør de det ikke for hevn. Anonymkode: d164d...8c2 Kanskje ikke for hevn, men det finnes en del historier om skoler som melder til barnevernet der de selv ikke strekker til. Vi har et barn som skolen ikke klarte å hjelpe, barnevernet avviste meldingen pga. De var ikke rette instans til å hjelpe barnet. Dog, vi gikk ikke til avisen. https://www.nrk.no/nordland/mor-i-baerum-urettmessig-meldt-til-barnevernet-av-skolen-_-medhold-hos-statsforvalteren-innlandet-1.15201920 Anonymkode: d0151...041
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #34 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg tenkte akkuart som deg. Men! Så ble vi meldt til barnevernet selv, av skolen, noe de IKKE har lov til, hvis de ikke mistenker alvorlig omsorgsvikt. Noe de ikke gjorde. Vi har bedt om hjelp fra skolen i 5 år. Barnet har noen diagnoser og fobier, elsker skolen. Trenger og har krav på litt tilrettelegging. Skolen har ikke ressurser. Lærer sukker og stønner fordi hun synes det er vanskelig å printe ut ett ark barnet kan ha på pulten. Noe ppt og bupp krever. Etter 5 år satt vi ned foten, nok er nok. Da får vi til svar at de melder oss til barnevernet. I ren hevn! Fins flere grupper på Facebook om dette. Hver dag leser jeg om foreldre som blir meldt uten grunn. Dette er fakta. Blodig urettferdig at du mener at det ligger noe i det. At barnevernet kommer hjem til meg, når det er skolen som svikter barnet grovt. Vi skal hyre advokat og ta det med statforvalter. Anonymkode: f48b0...315 Hei. Vi opplevde akkurat det samme. Barn med diagnose fikk ikke tilstrekkelig hjelp fra skolen, og de meldte bekymring, ikke fordi de var bekymret for omsorgen vår, men pga barnets atferd. Dette har de ikke hjemmel til. Vi klaget, og Statsforvalteren kom til at skolen hadde brutt taushetsplikten ved å melde. Anbefaler deg å klage. Du kan be om innsyn i vedtaket om du vil, vedtaket vårt er fra Fylkesmannen i Oslo og Viken i 2020. Alt for mange skoler driver på sånn, dessverre. Og mange foreldre vet ikke at det er ulovlig. Jeg er jurist og visste heldigvis at dette ikke er greit. Etter vedtaket fikk barnet vårt den hjelpen h*n har krav på. Anonymkode: e63e7...5dd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #35 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg tenkte akkuart som deg. Men! Så ble vi meldt til barnevernet selv, av skolen, noe de IKKE har lov til, hvis de ikke mistenker alvorlig omsorgsvikt. Noe de ikke gjorde. Vi har bedt om hjelp fra skolen i 5 år. Barnet har noen diagnoser og fobier, elsker skolen. Trenger og har krav på litt tilrettelegging. Skolen har ikke ressurser. Lærer sukker og stønner fordi hun synes det er vanskelig å printe ut ett ark barnet kan ha på pulten. Noe ppt og bupp krever. Etter 5 år satt vi ned foten, nok er nok. Da får vi til svar at de melder oss til barnevernet. I ren hevn! Fins flere grupper på Facebook om dette. Hver dag leser jeg om foreldre som blir meldt uten grunn. Dette er fakta. Blodig urettferdig at du mener at det ligger noe i det. At barnevernet kommer hjem til meg, når det er skolen som svikter barnet grovt. Vi skal hyre advokat og ta det med statforvalter. Anonymkode: f48b0...315 Hva snakker du om? Skolen behøver ikke å mistenke grov omsorgssvikt for å kunne melde. Det er helt feil. Anonymkode: b47e4...a83
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #36 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hva snakker du om? Skolen behøver ikke å mistenke grov omsorgssvikt for å kunne melde. Det er helt feil. Anonymkode: b47e4...a83 Du, det er helt riktig. Skoler kan selvsagt melde også ved lavere grad av bekymring, men da kun i samråd med foreldrene. Anonymkode: 34713...e78
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #37 Skrevet 23. april 2022 Jeg er ikke redd for å bli meldt til barnevernet selv. Men jeg samarbeider mye med barnevernet og kan av og til være redd for hvordan det blir for familiene at barnevernet kommer inn. Noen saksbehandlere er verre enn andre. Noen er dessverre ikke flinke Jeg er glad det kommer krav om mastergrad for de ansatte der (i 2030?). Nyutdannede 24åringer skal ikke besitte så stor makt uten å helt skjønne rekkevidden av det de jobber med. Anonymkode: 77a58...444
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #38 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg er ikke redd for å bli meldt til barnevernet selv. Men jeg samarbeider mye med barnevernet og kan av og til være redd for hvordan det blir for familiene at barnevernet kommer inn. Noen saksbehandlere er verre enn andre. Noen er dessverre ikke flinke Jeg er glad det kommer krav om mastergrad for de ansatte der (i 2030?). Nyutdannede 24åringer skal ikke besitte så stor makt uten å helt skjønne rekkevidden av det de jobber med. Anonymkode: 77a58...444 Det burde nesten være et krav om erfaring med å leve med barn i familien. Kan ikke tenke meg at en 24 åring uten barn, med de teoretiske brillene på skal kunne klare å overføre det til praksis. Vi hadde en helt forferdelig, nyutdannet fysioterapeut en gang - som garantert hadde skrevet en eller annen oppgave om diagnostisering av barn.. Hun var virkelig helt på jordet i observasjonene sine, rapporten var hårreisende og hun hadde i gen evne til kommunikasjon med foreldre eller barn. Hadde vi blitt meldt til barnevernet og vi møtte henne som saksbehandler, da tør jeg ikke å tenke på hvordan det hadde gått. Anonymkode: eb56f...d44
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #39 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det burde nesten være et krav om erfaring med å leve med barn i familien. Kan ikke tenke meg at en 24 åring uten barn, med de teoretiske brillene på skal kunne klare å overføre det til praksis. Vi hadde en helt forferdelig, nyutdannet fysioterapeut en gang - som garantert hadde skrevet en eller annen oppgave om diagnostisering av barn.. Hun var virkelig helt på jordet i observasjonene sine, rapporten var hårreisende og hun hadde i gen evne til kommunikasjon med foreldre eller barn. Hadde vi blitt meldt til barnevernet og vi møtte henne som saksbehandler, da tør jeg ikke å tenke på hvordan det hadde gått. Anonymkode: eb56f...d44 Jeg er så enig ! Hårreisende at de får lov å sitte i sånne stillinger. Burde minst vært nedre aldersgrense og evt krav om egne barn Anonymkode: e92f8...7c3
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #40 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hva snakker du om? Skolen behøver ikke å mistenke grov omsorgssvikt for å kunne melde. Det er helt feil. Anonymkode: b47e4...a83 Anbefaler deg å lese lovteksten pluss denne artikkelen: https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil» Anonymkode: e63e7...5dd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #41 Skrevet 23. april 2022 Her er hjemmelen for skolens meldeplikt: Bvl § 6-4.Opplysningsplikt Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, skal uten hinder av taushetsplikt melde fra til barneverntjenesten uten ugrunnet opphold a. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt, b. når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring, c. når et barn viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd, d. når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel. Når det gjelder bokstav c går det klart frem av forarbeidene til loven at denne bare gjelder ungdom. Atferdsvansker hos barn opp til 12-13-14 år kan altså ikke være grunnlag for å melde bekymring. Da må et av de andre vilkårene også være oppfylt. Anonymkode: e63e7...5dd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #42 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): «Skolen» kan ikke melde noen til barnevernet (man melder heller ikke noen, man melder inn en bekymring), så hvem meldte fra? Rektor? Og ingen institusjon vil melde bekymring for hevn, hvordan kan du en gang tro det? Med en så dårlig oppfatning om hvordan verden fungerer har dere muligens utfordringer som dere trenger hjelp til å takle. Hovedtyngden av foreldre som trenger bv sin veiledning klarer jo ikke å se det selv, det er ofte essensen av utfordringene deres. Anonymkode: c786e...d84 Da vet du lite om hva som foregår i verden. Alle som jobber med barn er pliktet til å melde ifra om de oppdager noe. Uansett om du er assistent eller rektor kan du melde inn en bekymring. Anonymkode: 1d26d...fc8
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #43 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg er så enig ! Hårreisende at de får lov å sitte i sånne stillinger. Burde minst vært nedre aldersgrense og evt krav om egne barn Anonymkode: e92f8...7c3 Egne barn gjør en ikke automatisk til en kompetent person. Anonymkode: b78df...e95
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #44 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det burde nesten være et krav om erfaring med å leve med barn i familien. Kan ikke tenke meg at en 24 åring uten barn, med de teoretiske brillene på skal kunne klare å overføre det til praksis. Vi hadde en helt forferdelig, nyutdannet fysioterapeut en gang - som garantert hadde skrevet en eller annen oppgave om diagnostisering av barn.. Hun var virkelig helt på jordet i observasjonene sine, rapporten var hårreisende og hun hadde i gen evne til kommunikasjon med foreldre eller barn. Hadde vi blitt meldt til barnevernet og vi møtte henne som saksbehandler, da tør jeg ikke å tenke på hvordan det hadde gått. Anonymkode: eb56f...d44 Så en 40 åring uten barn har ikke noe i det yrket å gjøre? Anonymkode: b78df...e95
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #45 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Egne barn gjør en ikke automatisk til en kompetent person. Anonymkode: b78df...e95 Men det er vesentlig at den som skal vurdere andre på hvordan de er som foreldre har litt erfaring på området - i det minste at de ikke kommer rett fra skolebenken. De mest påståelige som finnes er de som nettopp har gjennomført utdanningen sin.. Anonymkode: eb56f...d44
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #46 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så en 40 åring uten barn har ikke noe i det yrket å gjøre? Anonymkode: b78df...e95 Praksiserfaring vil hjelpe på vei. Anonymkode: eb56f...d44
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #47 Skrevet 23. april 2022 Om man har egne barn eller spiller ikke noen rolle. De har tatt et studie der de lærer mye om hva de skal se etter. Min erfaring gjennom tett samarbeid med Barnevernet over mange år i jobben min gjør meg overbevist om at de fleste som jobber der er eksepsjonelt flinke og gode mennesker, som ikke misbruker makten sin. Noen unntak finnes sikkert der som overalt ellers. Og noen ganger er det vanskelige vurderinger og man kan bomme. Men om man har egne barn eller ikke har ingen betydning. Anonymkode: e63e7...5dd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #48 Skrevet 23. april 2022 Er også enig i at det ikke er viktig om de har egne barn selv om de jobber i BV. Det er jo ikke sånn at det går ut på uenigheter om oppdragelse og slike ting. Omsorgssvikt klarer de som regel å oppdage selv om de er både nyutdannet og barnløse. Jeg syns likevel at det er fint med lengre utdannelse da det er et både krevende og svært viktig yrke all den tid vi må ha et barnevern. Jeg skulle bare ønske at flere "vanlige" foreldre og andre personer skjønte hva som er omsorgssvikt og ikke. Anonymkode: 510be...08a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2022 #49 Skrevet 24. april 2022 On 4/22/2022 at 10:07 PM, Anonym bruker said: De gjør ikke noe som helst, tilbyr cos kurs og tar en prat innimellom. Thats it. Anonymkode: e92f8...7c3 Fordi de stoler blind på foreldre som blir tatt fra barna sine, de kommer med skremsel historier som ikke har rot i virkeligheten Anonymkode: a88a7...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå