Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #1 Skrevet 22. april 2022 Jeg blir så overrasket over hvor lite tillit 13-åringer får av foreldre. Jeg blir litt kritisk kjenner jeg, og lurer jo på hvorfor det er sånn? Da min eldste var 13 år, var hun hjemme med lillebror på 10 to netter i uken da jeg jobbet. Fra 22 til 06. Hun hadde mobiltelefon, men hun ringte aldri. Sendte kun meld et par ganger da hun våknet om natten. Broren aldri. Dette pågikk i to år. Naboen brukte henne som barnevakt ved flere anledninger, og der var yngste under året første gang. Jeg oppdro henne ikke på noen spesiell måte. Hun hadde grenser på at jeg skulle vite hvor hun var og sammen med hvem. Hun måtte gjøre lekser før et viss klokkeslett og hadde ingen faste plikter. Hun gjorde forefallende når jeg ba om det, men rommet hennes var stort sett bombet. Jeg gad ikke bry meg særlig selv om jeg måtte si fra enkelte ganger. Hun klarer seg helt fint i dag, og er mer ryddig enn meg. Så er det ikke i naturen til de fleste tenåringer at de klarer en del ? Som å passe en baby et par timer? Hva er det med 13-åringen til dere som ikke kan stole på at det går fint? Anonymkode: 20c85...998
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #2 Skrevet 22. april 2022 Jeg har en veldig selvstendig og pålitelig 13-åring. Hun kan fint ta ansvar for babykusinen sin et par timer, mens vi holder på med arbeid i og rundt huset. Hun kan også ta henne med på tur i vogn. 13-åringen passer småsøsken på 5 og 9 i noen timer, men ikke etter hennes egen leggetid. 13-åringen blir vekket, og må holdes litt i for å bli klar om morgenen, men hun har kontroll på lekser og gymtøy. Har også kontroll på treningstider, og hvem hun skal sitte på med. Hun klarer seg fint på tur alene med idrettslaget (de har selvsagt voksne med om noen blir syke eller liknende, men må ellers passe på mat, utstyr, leggetid, stå opp, osv. selv). Hun pakker til seg selv når vi skal på hytten, og også for lengre ferieturer. Hun kan dra alene med kollektivtransport til kino eller badeland. Hun kan lage middag, bake en kake, sette på en maskin med klær, vaske badet. Anonymkode: 764fd...b97
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #3 Skrevet 22. april 2022 Hun som straks blir 13 år nå er på mange områder selvstendig, men jeg kunne aldri latt henne være alene hjemme en natt eller latt henne passe en baby i flere timer, og vi har utvidet omsorgsdager for henne. Nå må det sies at hun har utfordringer de fleste ikke har da. Så det er en underlig kombinasjon av at hun på den ene siden kan lage ganske avansert mat alene, eller skrive en lang, selvstendig og omfattende artikkel på engelsk alene (skolearbeid, men mye høyere nivå enn resten av klassen), men på den andre siden må ha en forelder hjemme om morgenen for å passe på at hun husker å få på seg rett yttertøy, har med matboks, og i det hele tatt sekken, før hun går til skolen. Broren på 15 år kunne derimot fint vært alene på den alderen med ansvar for et yngre barn. Anonymkode: 81405...7f1
amandine Skrevet 22. april 2022 #4 Skrevet 22. april 2022 Alle mine har vært selvstendige 13-åringer, de lager middag, pakker kofferter når vi reiser, de vasker klær om det trengs og hjelper til. Men den tråden jeg regner med du er inspirert av ville jeg sagt nei til. Ikke fordi jeg ikke tror 13-åringen vil kunne klare å passe et såpass lite søsken, men fordi jeg synes det er et unødig stort ansvar å legge på en 13-åring. Om noe alvorlig skulle skje, og det gjør det dessverre av og til, skal ikke 13-åringen ha det ansvaret. En kjapp tur på butikken mens en baby sover er én ting, en mamma hos en venninne i flere timer på kveldstid er noe annet. Synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #5 Skrevet 22. april 2022 amandine skrev (10 minutter siden): Alle mine har vært selvstendige 13-åringer, de lager middag, pakker kofferter når vi reiser, de vasker klær om det trengs og hjelper til. Men den tråden jeg regner med du er inspirert av ville jeg sagt nei til. Ikke fordi jeg ikke tror 13-åringen vil kunne klare å passe et såpass lite søsken, men fordi jeg synes det er et unødig stort ansvar å legge på en 13-åring. Om noe alvorlig skulle skje, og det gjør det dessverre av og til, skal ikke 13-åringen ha det ansvaret. En kjapp tur på butikken mens en baby sover er én ting, en mamma hos en venninne i flere timer på kveldstid er noe annet. Synes jeg. Men det kan jo like godt skje noe når det er tur på butikken. Nå sto det vel ikke flere timer der, og jeg tenkte et par timer. Babyen sover jo mest sannsynlig da også. Jeg skjønner ikke om det er årsaken til at moren er borte eller at hun ikke er der. Anonymkode: 20c85...998
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #6 Skrevet 22. april 2022 amandine skrev (10 minutter siden): Alle mine har vært selvstendige 13-åringer, de lager middag, pakker kofferter når vi reiser, de vasker klær om det trengs og hjelper til. Men den tråden jeg regner med du er inspirert av ville jeg sagt nei til. Ikke fordi jeg ikke tror 13-åringen vil kunne klare å passe et såpass lite søsken, men fordi jeg synes det er et unødig stort ansvar å legge på en 13-åring. Om noe alvorlig skulle skje, og det gjør det dessverre av og til, skal ikke 13-åringen ha det ansvaret. En kjapp tur på butikken mens en baby sover er én ting, en mamma hos en venninne i flere timer på kveldstid er noe annet. Synes jeg. Ja, det er noe med det. Jeg er sikker på at 13-åringen min KAN passe babykusinen over lang tid, det har vi jo sett når vi er her rundt tuftene. Men jeg vet ikke om hun kan bære det i etterkant HVIS noe skjer. Anonymkode: 764fd...b97
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #7 Skrevet 22. april 2022 Syns det er stor forskjell på å passe en liten baby på bare 5 mnder,å på en 1 åring. 13 åringen hadde lett kunne få passe lillesøster på 1 år,men ikke en liten baby på 5 mnder. Anonymkode: ce715...56d
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #8 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men det kan jo like godt skje noe når det er tur på butikken. Nå sto det vel ikke flere timer der, og jeg tenkte et par timer. Babyen sover jo mest sannsynlig da også. Jeg skjønner ikke om det er årsaken til at moren er borte eller at hun ikke er der. Anonymkode: 20c85...998 Man må veie risiko mot nytte, da, tenker jeg. Risikoen øker når tiden øker, og nytten synker om man ikke har et helt nødvendig ærend. Anonymkode: 764fd...b97
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #9 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er noe med det. Jeg er sikker på at 13-åringen min KAN passe babykusinen over lang tid, det har vi jo sett når vi er her rundt tuftene. Men jeg vet ikke om hun kan bære det i etterkant HVIS noe skjer. Anonymkode: 764fd...b97 Hvordan kan det bli hennes skyld? Hvis det nå skulle ha skjedd noe, så er det ikke sånn at de uansett tar på seg skyld og aldri vil bli healet fra det heller. Anonymkode: 20c85...998
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #10 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvordan kan det bli hennes skyld? Hvis det nå skulle ha skjedd noe, så er det ikke sånn at de uansett tar på seg skyld og aldri vil bli healet fra det heller. Anonymkode: 20c85...998 Selvsagt vil det ikke være hennes skyld, men skyld er høyst menneskelig å føle på. Det utsetter ikke jeg min 13-åring for. Så får andre gjøre som de mener er best. Anonymkode: 764fd...b97
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #11 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Selvsagt vil det ikke være hennes skyld, men skyld er høyst menneskelig å føle på. Det utsetter ikke jeg min 13-åring for. Så får andre gjøre som de mener er best. Anonymkode: 764fd...b97 Selvfølgelig er det menneskelig, men det går fint an å heales fra det også. Det er sjanser en må ta, og risikoer en må vurdere. En normalt utviklet 13-åring klarer fint å gjøre ting, og det blir feil å begrense dem fordi foreldre er i overkant bekymret. Anonymkode: 20c85...998
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #12 Skrevet 22. april 2022 Har en veldig selvstendig og voksen 13 åring. Hun er mye mer selvstendig enn de eldre søstrene var i den alderen. Vasker sine egne klær, bytter sengeklær og vasker….uten at jeg ber henne om det. Aldri noe tull med henne. Hadde uansett inne overlatt ansvaret for yngre søsken om nettene. Hadde det skjedd noe (feks.brann) har hun ikke erfaring eller fullstendig kunnskap om hva hun skulle gjort. Anonymkode: 575f7...3f3
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #13 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg blir så overrasket over hvor lite tillit 13-åringer får av foreldre. Jeg blir litt kritisk kjenner jeg, og lurer jo på hvorfor det er sånn? Da min eldste var 13 år, var hun hjemme med lillebror på 10 to netter i uken da jeg jobbet. Fra 22 til 06. Hun hadde mobiltelefon, men hun ringte aldri. Sendte kun meld et par ganger da hun våknet om natten. Broren aldri. Dette pågikk i to år. Naboen brukte henne som barnevakt ved flere anledninger, og der var yngste under året første gang. Jeg oppdro henne ikke på noen spesiell måte. Hun hadde grenser på at jeg skulle vite hvor hun var og sammen med hvem. Hun måtte gjøre lekser før et viss klokkeslett og hadde ingen faste plikter. Hun gjorde forefallende når jeg ba om det, men rommet hennes var stort sett bombet. Jeg gad ikke bry meg særlig selv om jeg måtte si fra enkelte ganger. Hun klarer seg helt fint i dag, og er mer ryddig enn meg. Så er det ikke i naturen til de fleste tenåringer at de klarer en del ? Som å passe en baby et par timer? Hva er det med 13-åringen til dere som ikke kan stole på at det går fint? Anonymkode: 20c85...998 Jeg var også sånn som klarte meg selv og passet søsken og alle andres småbarn fra jeg var en liten jente selv. Veldig selvstendig og ansvarsfull. Likevel så er ikke datteren min det, hun er en helt annen type enn meg. Den yngste vil nok sannsynligvis bli mer som meg ser det ut til, men eldste har trengt mye oppfølging, påminnelser og rettledning for å få til ting. Anonymkode: e6f69...d3e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #14 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Syns det er stor forskjell på å passe en liten baby på bare 5 mnder,å på en 1 åring. 13 åringen hadde lett kunne få passe lillesøster på 1 år,men ikke en liten baby på 5 mnder. Anonymkode: ce715...56d Det kan vel slå litt begge veier... en ettåring kan være høyt og lavt, en på 5 mnd er ikke så mobil... Anonymkode: 01b1e...34a
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Selvfølgelig er det menneskelig, men det går fint an å heales fra det også. Det er sjanser en må ta, og risikoer en må vurdere. En normalt utviklet 13-åring klarer fint å gjøre ting, og det blir feil å begrense dem fordi foreldre er i overkant bekymret. Anonymkode: 20c85...998 Jeg begrenser henne ikke, som du ser i mitt tidligere svar er hun veldig selvstendig. Kan føye til på lista at hun gjerne sover alene i skogen i hengekøye (nært huset). Hun får stort sett prøve seg som hun ønsker. Hun syns selv det er trygt at vi er i nærheten når hun passer en liten baby, og jeg vurderer det som den beste løsningen. Det er ikke å være i overkant bekymret. Anonymkode: 764fd...b97
Anonym bruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det kan vel slå litt begge veier... en ettåring kan være høyt og lavt, en på 5 mnd er ikke så mobil... Anonymkode: 01b1e...34a Enig her. Hadde før latt 13-åringen passe en på 5 måneder fremfor en på et år, det er jo mye mer kaotisk. Anonymkode: a07b1...ea0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå