Gå til innhold

Dine beste tips mot blærekatarr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt så heldig at jeg ikke kan sette meg på noe kaldt i to minutter en gang uten at jeg noen timer etter kjenner at det stikker og verker i underlivet og jeg må tisse hvert 10 minutt uten at det er mer enn tre dråper. Jeg sitter på varmepute og tar tranebærkapsler når det er sånn, men er det noe annet og lurere jeg kan gjøre for å forebygge eller noe som virker bedre i hverdagen? Jeg burde sikkert ikke sette meg ned på noe som helst uten ullunderlag annet enn i juli, men så blir det nå sånn innimellom da. Gode råd tas imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikke så mye vann du bare klarer, levere urinprøve hos legen hvis du ikke blir bedre raskt. Eller hvis du får feber. Kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, som kan være veldig farlig hvis du ikke får antibiotika raskt.

Anonymkode: 71d72...a2a

Skrevet

Drikke et stort glass vann hver gang du tisser, selv om det bare er tre dråper som kommer ut. Er det bakterier i blæra må de skylles ut og du kan ikke "gå tørr" så det ikke er væske i blæra. Bakteriene må skylles ut, så drikk mye.

Dobbel dose med tranebær før du legger deg om kvelden, det er da urinen står lengst i blæra og tranebærene får gjort sin nytte best.

Jeg har aldri opplevd blærekatarr av å sitte på noe kaldt, men sex gir blærekatar om jeg ikke passer på. Alltid tisse etter sex så evt bakerier som har forvillet seg opp kan skylles ut. Alltid et glass vann og tranebærkapsel etter sex. 

Anonymkode: debff...f6c

Skrevet

For å forebygge bør du alltid tisse etter sex og minst en gang for dagen bli sittende en 5-10 minutter ekstra på toalettet og slappe helt av sånn at du får tisset ut alt i blæren. Jeg hadde 3-5 UVI i året i noen år før min tante ga meg det siste tipset. Har aldri hatt det igjen etter at jeg begynte med dette.

Anonymkode: 4808c...81b

Skrevet

Vi som lett får uvi er ofte flinke til å drikke mye, men ikke alltid flinke til å tisse ofte. Blæren din bør tømmes når den rommer ca 2 dl. Før hadde jeg lett 6 -10 dl når jeg tisset. Da strekkes veggene i blæren, og den blir mer mottakelig for infeksjon.

Jeg merker også godt hvis jeg spiser for mye søtt. 

Skrevet

Mitt beste råd må være som flere andre sier, pass på at blæren tømmes helt. Sett deg med bena på en krakk når du er på do slik at du får en mer gunstig vinkel i hoften og tyngdekraften får virke. 

Skrevet

Tøm blæra skikkelig og drikk appelsinjuice😊 du kan i tillegg ta hiprexkapsler som hjelper godt mot dette👍

Anonymkode: 0dd0b...466

Skrevet

Når det er kaldt bruk en tynn ulltruse som varmer ekstra, spis tranebær og tiss ofte hverdag. Det gjør svigermor som var kronisk plaget og nå har hun uvi bare ett par ganger i året!

Anonymkode: 64fce...436

Skrevet

Dobbelt-tisse, som min lege kaller det. Tiss til du er sikker på å ha fått ut alt, reis deg opp, sett deg ned igjen og sjekk at du faktisk er tom.

Anonymkode: 5d458...d2c

Skrevet

Og tranebær er humbug og kvakksalveri, bevist i flere studier at det ikke funker. Samme med kjerringrokk, den er i tillegg bevist skadelig.

Skrevet

Mange kjerringråd funker ikke og bare stresser deg opp. Du bør ikke generelt drikke sinnsykt mye vann (eller annet), men jeg har hatt god effekt av å drikke mye når jeg merker de første symptomene på blærekatarr. Da går det ofte over av seg selv, uten lege og antibiotika.

Anonymkode: cb347...12e

Skrevet

Jeg får resept på hiprex, og spiser det forebyggende hver dag. Det er det samme virkestoffet som tranebær bare mye mer konsentrert. Det er viktig å spise det hver dag. Tar man det kun når man får kjenninger er det for sent. I tillegg er det avgjøreende å tisse rett etter sex, hver gang. Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke hatt uvi på flere år. 

Anonymkode: 8cd39...144

Skrevet

Tranebær og c-vitaminer fikk jeg beskjed om fra min fastlege. Sammen med mye vann. 

Anonymkode: 26431...4c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.4.2022 den 9.04):

Og tranebær er humbug og kvakksalveri, bevist i flere studier at det ikke funker. Samme med kjerringrokk, den er i tillegg bevist skadelig.

Nei, overhodet ikke men det fungerer bare på uvi som er på vei eller veldig mild ikke om du allerede har fått uvi. Om du har fått uvi så trenger man skikkelig medisin. Mye kan gjøres for å forebygge som andre snakker om der (dobbelt-tisse, tisse rett etter sex,  holde føttene varme, holde rumpa varm). Tranebær hjelper på å holde urinen sur som igjen forebygger fordi man får lettere vi med søt urin. 

Anonymkode: 9fa8d...fa7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, overhodet ikke men det fungerer bare på uvi som er på vei eller veldig mild ikke om du allerede har fått uvi. Om du har fått uvi så trenger man skikkelig medisin. Mye kan gjøres for å forebygge som andre snakker om der (dobbelt-tisse, tisse rett etter sex,  holde føttene varme, holde rumpa varm). Tranebær hjelper på å holde urinen sur som igjen forebygger fordi man får lettere vi med søt urin. 

Det der er det reneste humbug. Hva mener du med søt urin? Bare det at du kaller det søt forteller jo at du ikke har peiling. Når man snakker om sur her er det pH man refererer til. Det motsatte av syre( lav pH) er base( høyere pH). Det har ikke med søt å gjøre. 
Hva du mener med « uvi på vei» eller «veldig mild» er ikke godt å si, enten har man en infeksjon eller så har man det ikke. 

Anonymkode: a5bb7...011

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det der er det reneste humbug. Hva mener du med søt urin? Bare det at du kaller det søt forteller jo at du ikke har peiling. Når man snakker om sur her er det pH man refererer til. Det motsatte av syre( lav pH) er base( høyere pH). Det har ikke med søt å gjøre. 
Hva du mener med « uvi på vei» eller «veldig mild» er ikke godt å si, enten har man en infeksjon eller så har man det ikke. 

Anonymkode: a5bb7...011

Det var legen min som sa det, mulig han hadde et utdatert utrykk for han gikk nettopp av med pensjon. 

Hvis du har vært plaget av uvi (som jeg var) så ville du kanskje merket diffuse symptomer før du fikk uvi ( litt ubehag når du tisser etter du har vært litt kald på bena). Om man da gjør noen grep så kan man slippe unna med kun det. Grep som varme føttene, drikke mye vann, ta tranebær, et varmt bad etc. 

For noen fungerer tranebær men for andre ikke. For meg fungerer det men kun om det tas med det samme jeg har fått symptomer. Jeg har gått til legen med urinprøve før og etter tranebærkur. Jeg hadde det ved første besøk og var kvitt det ved andre besøk, uten medisiner. Tranebær var det eneste jeg tok. Det har skjedd flere ganger men har ikke alltid hjulpet.

Sånn du snakker til andre mennesker gir seg ikke mye respekt i andres øyne men mulig du får litt sympati. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det var en litt uheldig feil i ingressen der. Artikkelen konkluderer jo faktisk med at tranebær har en viss dokumentert effekt som forebyggende medisin (i juice-form), og da blir det pussig å skrive i ingressen at de ikke har noen effekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var en litt uheldig feil i ingressen der. Artikkelen konkluderer jo faktisk med at tranebær har en viss dokumentert effekt som forebyggende medisin (i juice-form), og da blir det pussig å skrive i ingressen at de ikke har noen effekt.

Ekstremt mye sprikende forskning rundt dette. Ikke så rart for det er mange det ikke fungerer for. Forskning som er for og forskning som er mot, jeg tror begge sider har rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...