Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Mannen fikk for et par år siden overført ei hytte fra sin mor, med en klausul om at hun har bruksrett. I avtalen står det at når hun ikke lenger bruker hytta, så kan den selges. Nå er hun ikke lenger i stand til å være på hytta alene, for hun klarer ikke å bære vann, ved, måke eller fyre. Vi har tatt henne med dit på noen dagsbesøk de siste par årene, men da må hun nærmest bæres det siste stykket på sommerstid eller kjøres på scooter på vinteren. Dette er ikke ei hytte vi bruker. Vi har hytte et annet sted i samme område som vi bruker og som svigermor kan være og er på (med strøm og vann). På hytta vår går det vei helt fram, og der kan hun klare seg en helg eller uke alene. Hennes hytte står derfor tom så godt som hele året og koster oss penger og arbeid. Nå vil mannen selge hytta til en fetter, så den blir i familien og vil bli brukt, men svigermor er både sint og lei seg og synes han er fanden selv som vil selge. Mannen har tilbudt moren at hytta kan skrives tilbake på henne og at kostnader og vedlikehold da er hennes ansvar, men det vil hun ikke. Er vi helt umenneskelige som selger? Om hun lever like lenge som foreldrene sine, så er det snakk om 15 år til om vi skal vente til hun er borte. Anonymkode: 3ae71...09d
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Så lenge dere ønsker å selge og holde den innad i familien syns jeg overhodet ikke at dere er grusomme Anonymkode: a8ba1...2ae
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Neida, dere er ikke slemme. Men hun er av en annen generasjon, og tenkte nok at dere skulle bruke hytta. La tanken modnes litt hos henne. Still henne et par enkle spørsmål, hvor ofte har du brukt hytta siste årene, hvor ofte har vi brukt hytta siste årene, er det ikke bedre at "Fetter Anton" bruker den enn at den står tom? Så lar dere tanken modnes litt. Da er det nok greit likevel tenker jeg. Anonymkode: 40f19...393
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Trenger dere pengene for den hytten nå? Dersom dere ikke gjør det, hva med å vente med å selge den, men inngå en avtale med denne fetteren om at når den tiden kommer så skal han få kjøpe den, men frem til det har han full bruksrett på den mot at han betaler kostnader og vedlikehold? Anonymkode: 0e9ee...d0f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Hytter har så utrolig mye følelser knyttet til seg. Jeg har en venninne som skulle få ei hytte i forskudd på arv. En av betingelsene til bestemor var at de ikke kunne adoptere barn fordi da ville hytta havne utenfor familien... Kanskje tanken trenger å modnes litt? Når hun blir i enda dårligere fysisk form vil hun kanskje endre mening Anonymkode: 816e7...494
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Dette er ikke mer enn et par år siden, så hvorfor sa ikke sønnen fra da iom at dere allerede har en hytte dere bruker? Anonymkode: a22ec...807
Annesmiltillivet Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Trenger dere pengene for den hytten nå? Dersom dere ikke gjør det, hva med å vente med å selge den, men inngå en avtale med denne fetteren om at når den tiden kommer så skal han få kjøpe den, men frem til det har han full bruksrett på den mot at han betaler kostnader og vedlikehold? Anonymkode: 0e9ee...d0f Dette kan være en god løsning!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Trenger dere pengene for den hytten nå? Dersom dere ikke gjør det, hva med å vente med å selge den, men inngå en avtale med denne fetteren om at når den tiden kommer så skal han få kjøpe den, men frem til det har han full bruksrett på den mot at han betaler kostnader og vedlikehold? Anonymkode: 0e9ee...d0f Det kan faktisk være en mulig løsning. Den skal jeg lufte for mannen. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Dette er ikke mer enn et par år siden, så hvorfor sa ikke sønnen fra da iom at dere allerede har en hytte dere bruker? Anonymkode: a22ec...807 Han gjorde selvsagt det og det var jo det som ble avtalt den gangen hun ville overføre hytta, at den skulle selges når hun ikke kunne bruke den lenger. Hun hadde nok sett for seg at hun skulle være frisk og rørig mye lengre enn det ble, men livet skjer. Hun har alltid visst at vi ikke kom til å ta den i bruk, men hun har sikkert hatt en illusjon om at han ville beholde den allikevel. Hun snakker nå om at hun håpet at den skulle gå til barnebarna. De går fortsatt på barneskolen så det er jo ikke snakk om å sitte på den hytta i påvente av at de blir voksne. De vil jo dessuten arve vår hytte når den tid kommer, om de vil. HI Anonymkode: 3ae71...09d
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Trenger dere pengene for den hytten nå? Dersom dere ikke gjør det, hva med å vente med å selge den, men inngå en avtale med denne fetteren om at når den tiden kommer så skal han få kjøpe den, men frem til det har han full bruksrett på den mot at han betaler kostnader og vedlikehold? Anonymkode: 0e9ee...d0f God løsning da 😃 Jeg blir så glad når jeg ser folk som i stedet for å henge seg opp i hvem som sa hva og har rett er løsningsorientert og slenger på bordet en god løsning i stedet 👏🏻 Anonymkode: a849a...389
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): God løsning da 😃 Jeg blir så glad når jeg ser folk som i stedet for å henge seg opp i hvem som sa hva og har rett er løsningsorientert og slenger på bordet en god løsning i stedet 👏🏻 Anonymkode: a849a...389 Tusen takk Anonymkode: 0e9ee...d0f
Graciegirl Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 Jeg var i en lignende situasjon. Solgte (ferie)hus innad i familien til fetter. Det ble ikke brukt nok og trengte vedlikehold. Etter 8 år med jevnlig dialog med involverte gikk det opp for meg at jeg kunne ikke gjøre alle til lags. Juridisk var jeg eier og tok til slutt avgjørelsen. Eneste trøsten med tanke på tidsbruken er at det hele var gjennomdiskutert og alle hadde sagt sitt. Når jeg først solgte, ved hjelp av advokat, tok den eldre generasjonen det MYE bedre enn fryktet! Det går også an å vurdere å selge til fetter og bake inn bruksrett for svigermor. Da flyttes ansvaret og eierskapet over på fetter og det høres ut som bruksretten vil bli lite brukt. Jeg ville vært skeptisk til å gi noen full bruksrett, istedenfor salg. Ville hørt med en advokat om det er lurt. God tanke, men innebærer gjerne risiko? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #12 Skrevet 23. april 2022 Nei, det er ikke slemt. Hun er jo ikke i stand til å bruke den, og har også fått tilbud om å få den tilbake, med alt som hører til. Men hun er tydeligvis emosjonelt knytta til den. Det er jo vanskelig å overstyre. Dere må heller ta de vanskelige samtalene og få henne til å forstå deres syn også. Hun ønsker jo åpenbart at den skal stå der klar til bruk, og at dere skal ofre dere for å få manøvrert henne opp dit, og stelle for henne mens hun er der. Det er en urimelig forventning, samme hvor sentimental hun er. Anonymkode: 66edd...9f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå